Légyszi, írd meg, mikori. :D Esetleg, ha a régi rendszámát tudod, azt is. Veterán topikban a novemberi képen a KO-s az enyém. 1984.03.26-os első forgalomba helyezésű. Az alvázszám alapján kb. február 19-es gyártmány. Ja és: ilyen karburátor van ezen is.
Mit lehet tudni a kocsiról?
Karbi: én imádom ezt a típust. Érintve nem zabál, taposva viszont etet, ha kell. Ha lehörög, azért van valószínűleg, mert a főfúvóka esetleg az előporlasztó el van dugulva. Vagy a furulyacső. Esetleg próbáld meg azt, hogy atomjaira szeded, és jóóóól beáztatod denaturált szeszbe (vagy bármilyen tömény alkoholba, akár bioetanolba, ha van még olyan). A főrendszer nem tud annyira eldugulni, persze semmi sem lehetetlen. Inkább az alapjárati körben vannak szűkebb részek, főleg a csonk környékén.
Én teljesen felújítottam, az eredmény a képeken látható.
A hörgés mióta van? Nem okozhatja más? Kopott motor (vezérlőtárcsák, gyűrűk stb.), rossz gyújtás, gyertyák, akármi. Tegyük fel, hogy minden jó és a hiba a karbinál lesz. Ha a hörgés csak úgy előjött a semmiből, akkor valószínűleg dugulás okozza. Főleg, ha állás után. Ettől függetlenül azért leírom, miket ellenőrizz mindenképpen a karbin.
Esetleg szedd darabokra (tudom, megvolt), mosd el még egyszer. Ajánlom a tömény alkoholt, pl. denaturált szesz. Abban lehet szépen áztatni magát az öntvényt. Arra ügyelj, hogy a könyöknél lévő szelep szimeringje ne kapjon (hosszú ideig). Emiatt azt elég ha csak benzinnel jól elmosod. Persze miután leszerelted a rudazatot, a kart és a bütykös tengelyt is kihúztad, a zárósapkát levéve. Fújasd ki jól a járatokat. A begyantásodott benzinmaradék oldására (tipikusan az úszóház alján) az alkohol a legjobb, esetleges fehér csapadék eltávolítására pedig az ecet (más is, csak az ecet kíméli az alut). Kifújatást követően érdemes benzinnel még átöblíteni, nehogy víz maradjon valahol, amitől kivirágozhat az alumínium-oxid az öntvény járataiban.
Hasonlóan járj el a leszerelt alkatrészekkel is.
Ellenőrizd a vulkánfíber tömítések épségét. Minden méret kapható kisgép / épületgépészeti boltokban.
Ellenőrizd a blokkra csatlakozó talp nincs-e elgörbülve. Szükség esetén házilag meg tudod síkolni egyenes felületre ragasztott csiszolópapírral. Szép, lassú, hosszú mozdulatokkal tökéletes eredményt lehet vele elérni. A blokk és a karbi között szendvicstömítés van: két vékony papír és közöttük egy vastagabb. Ez sokszor már nincs meg. Ha megvan, akkor viszont tényleg óvatosan kell meghúzni az anyákat, mert a vastag tömítés miatt görbülnek el általában a talpak. Használj önzáró anyát, esetleg menetrögzítőt. Gyárilag amúgy rugós gyűrű és sima anya van ott. Ezt én kiegészítettem egy kis menetrögzítővel.
Ellenőrizd a pillangószelep tengelyét, nem kottyan-e nagyot. Ott is tud falsot szívni, amitől nem lesz normális alapjárat.
A szívatónál leginkább a forgótárcsa felületét kell ellenőrizni, nincs-e durva berágódás. Összerakáskor egy csepp olajjal legyen megkenve, nehogy szárazon forduljon. Alu az alun könnyen berágódhat. Alapvetően ha jól zár, még kotyogó tengely esetén sem zavar be a normál üzembe.
Ellenőrizd, hogy egyáltalán megvan-e minden alkatrész. Főként a fúvókákra gondolok. Hirtelen nem is tudom fejből, hogy mik vannak, de ha bárhol látsz valami üresen tátongó menetes furatot, az azt jelenti, hogy hiányzik onnan valami. :) És persze ellenőrizd a fúvókák tisztaságát, méretjelzését.
Üzemanyagszint: nagyon jól le van írva. Akár kiszerelt állapotban is elvégezhető a beállítása, de beszerelten talán könnyebb. Emlékeim szerint 22 vagy 24 mm-rel kell a perem alatt lennie a benzinszintnek összeszerelt állapotban. A főfúvóka helyére egy vastagabb falú, áttetsző (pneumatika) csövet illesztettem miután jó pár menet szigszalaggal felhízlaltam és gázon meghajlítottam. Benzincsap nyitva, szépen telik az úszóház. Majd - optimális esetben - megáll a szintemelkedés. Leolvas. Ezután a slagot kicsit kihúz, hogy kifolyjon a bent lévő benzin, majd visszadug. Újra leolvas. Még egyszer. Úgy emlékszem, hogy az úszóházfedél első csavarját fogadó kitüremkedés alsó éle a karburátor testen pont 22 mm-re van a peremtől, azt fel lehet használni mértéknek. De mondom, olvass utána inkább, ne hidd el, amit írok. :)
Az alapjárat beállítása nem egyszerű. Mármint tökéletesre. Én úgy állítottam be, hogy üzemmelegen, felkapcsolt távolsági fényszórók mellett legyen kihagyás nélküli a motor hangja. Ezt 20-25 fokos hőmérsékletnél lehet a legjobban megtenni, az alatt hamar visszahűl a motor, függetlenül attól, hogy alapjáraton megy vagy teljesen áll. Persze nagyjából be lehet ilyenkor is lőni.
Keverékcsavar... normális csapágyboltban kérjél BENZINÁLLÓ O-gyűűrt. Sajna nem emlékszem a méretre hirtelen. Megmértem a csavar magátmérőjét, ahova felmegy az O-gyűrű, majd megmértem a karburátor furatát is, amit le kell tömítenie, ebből pedig ki lehet számolni, hogy milyen méretű kell. Úgy rémlik, hogy tökéletesen passzoló méretűt nem kapni, de a kommersz méretek közül az egyik nagyon jól bepasszol. Azt hiszem, egy kicsit kisebb, mint ami jó volna. A biztonság kedvéért 1-2 órát áztasd benzinben. Minimális dagadás elképzelhető, de ha szétmállik, ahogy a kezedbe veszed, akkor az nem benzinálló. :)
Alapjárat beállítása (feltételezve, hogy a gyújtás, a motor tökéletes és üzemmeleg): igazából jó volna egy lézeres fordulatszámmérő, én tudtam szerezni. Finoman hajtsd be tövig a keverékcsavart, majd tekerd ki 1.5 fordulatot (3 félfordulatot). Nálam, azt hiszem, ennyin áll jelenleg durván. 1.5-2-n. Az alapjárati ütközőcsavarral keress valami olyan pozíciót, ahol szépen, egyenletesen, pattogósan jár a motor. Nem baj, ha csak egy-egy rövidebb időre, utána pedig félreüt párat, majd újra egyenletes. A lényeg, hogy ne valami selymes, prüntyögő, vontatott hangja legyen. Valami ilyesmi hangot kell keresni: https://www.youtube.com/watch?v=ittDC-ufRI0 Ez mondjuk egy kicsit gyors, de a H1-1-es karbival szerelt motoroknak magasabb alapjárati fordulatszám is van előírva (de ez még szerintem ahhoz is magas). Nekem fixen 650, ugyanígy, kihagyás nélkül (hangsúlyozom, üzemmelegen, lámpákkal). Ez már jobban tetszik: https://www.youtube.com/watch?v=LfHDkCf1WqE Itt tökjól megfigyelhető, hogy lámpákkal hibátlan az alapjárat, míg nélkülük darabos, de pattogós, akkor sem valami szüttyögés. :)
Megkerülőszelep beállítása: Ha nem muszáj, nem érdemes állítgatni. Úgy értelmezem, hogy amikor a fojtószelep az alapjárati állásához képest már 7 foknyira nyitva van, akkor kell a megkerülőszelepnek is elkezdenie a nyitást hátrafelé. Ilyenkor a szívócső felől a hátul lévő alapjárati fúvóka kap egy kis levegőt még, elszegényítve az ott képződő keveréket. Ettől lesz spórolósabb. Fullgáznál gyakorlatilag nincs szerepe, akkor a főrendszer dolgozik csak. Szóval ha nem több darabból lett összerakva a karbi, és nem is szedted szét azt a menetes állítót, akkor nem érdemes piszkálni. A lényeg, hogy a bütykös tengely alapból úgy álljon, hogy könyökben lévő szelepet ne bántsa, ne nyissa. Ebben az állapotban kell rátenni a gömbfejes fület a tengelyre, úgy, hogy felfelé álljon. A pillantószelep tengelyére menő szintén felfele kell, hogy álljon. Ha mégis el lett tekergetve, akkor emlékeim szerint kb. 94 mm a durva beállítási érték, ennyi a két gömbfej középpontja közötti távolság. Ha nincs eltekergetve, akkor légy szíves, mérd meg és írd be nekünk. :) Köszi! Simán lepattintható a gömbfejekről, amúgy.
Amúgy most még egyszer elolvastam a kérdésedet. Ha tippelni kellene, hogy a hibákat mik okozzák nálad, akkor azt mondanám, hogy az alapjárat hiányát a két csavar rossz beállítása. A lehörgést pedig az alacsony benzinszint. De az is lehet, hogy mindkettőt az alacsony benzinszint. Nehéz ezt így megmondani. Mert ezernyi más is okozhatja a motor más tájékáról. Ha valami nem világos, kérdezz nyugodtan! Ha gondolod, el tudom küldeni az én motorom alapjáratát is e-mailben.