Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4133 Támba Csaba 2011-12-03 16:10:41  Előzmény:Őry Gábor: 72746

Én egy Megane II-essel járok. Elvileg Nissan váltó van benne, szerintem tûrhetõ.

Van veterán R16-osom is. Háááát...annál precízebb váltót keveset találtak ki ezen a földgolyón. Mondjuk akkoriban a kormányváltó volt a menõ, ebben is az van és egy élmény kezelni.
Aztán elhülyültek.

Régen használatra gyártottak autók, ma eladásra...

4132  Spityu 2011-12-03 16:04:43  Előzmény:Kleibán Tommy: 72747

A durrogás miatt azt gondolnám, hogy gyújtáshiba (no meg a 3hengerezés miatt is), talán nem megfelelõ állapotú gyújtókábelek, gyertyák.

A lehörgésbõl pedig vagy túl sok, vagy túl kevés benzinre következtetnék. Mindkettõ lehet, üzemmelegen ugyebár eltûnik, amiatt mert hidegen:
- benzintúladagolás van, kikapcsol a szívató, helyreáll a keverék, vagy
- benzinhiány van, üzemmelegen elég már az a mennyiség, ami hidegen kevés

A 3 hengerezés lehet a hidegüzemben beömlõ túl sok benzin miatt is (beköpi a gyertyát).

Vagy egyéb...

4131 Kleibán Tommy 2011-12-03 15:26:40

Hali.4T-van és olyan hibajelenséget produkál mostanság hidegbe hogy indítás után jár szépen úgy ahogy kell. Mondjuk hidegen csak 3 henger megy de pár perc és kapcsolódik a 4-dik is nem értem miért. Alapjáraton szépen jár de amint rálépek a gázra lefullad vagy lehörög és leáll. Nagy nehezen újraindul ismét alapjárat szép. Ha sikerül elindulni mindaddig míg a motor el nem éri az üzemi hõfokot (Vízhõfõk led zöldben van) addig rángat szaggat néha durrog olyan szinten hogy a motor majd kiesik, odalépek neki megy csak lehörög. Kvázi nagy nehezen el lehet vele indulni de nem egy leányálom. De mint írtam amint bemelegszik üzemi hõfokra ez mind megszûnik és normálisan mûködik. Mi lehet a baja?

4130 Őry Gábor 2011-12-02 20:34:33  Előzmény:Őry Gábor: 72744

A legjobb váltó, ami létezik, a franciáknak küldenék egyet, hogy tessék, ötezer forintért itt a sebességváltó titkos receptje 1957-bõl, egy ujjal lehet váltani precízen.
No, szóvel szeretem, csak most raktam össze, és elõtte huszonkét év mocskát kellett letakarítani róla, ezenkívül volt még egy motor gyûrûzés, szóval egyelõre elég volt a legózásból.

4129 Támba Csaba 2011-12-02 16:07:35  Előzmény:Őry Gábor: 72744

Mi a bajod a Trabant sebességváltóval?

Egy igen ügyesen megszerkesztett kis hajtómû.

4128 Őry Gábor 2011-12-02 09:47:50  Előzmény:Támba Csaba: 72741

Még egyszer nem állok neki, nem, nem, nem! Bármit megteszek, csak azt ne! Inkább 3. üveghang!

4127  Spityu 2011-12-02 09:21:53  Előzmény:Őry Gábor: 72740

Hát... igazából én csodálkoztam azon, hogy a HLP-68-at is elõírták, mivel ugye a vékony olajok általában nem éppen kenésre valók, na mondjuk nem csak a viszkozitás miatt. De ha gyárilag is javasolták, az mehet bele.
Amúgy egyeetértek azzal, hogy a váltóban kellene keresni a hibát, bármennyire is nem tetszik. :D

4126  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Kenyér Zoltán: 72739

Nos, valószínûleg késik a bimetál. Annyira nem ismerem, de két tippem van: cserélni kell azt a részt, amire rámegy a két vízcsõ (menetirány szerinti bal oldal).
De ez abszolút nem biztos... viszont: van az a 3 leszorítócsavar (ugyanott), továbbá ha figyelmesen megnézed a leszorító két oldalán lévõ alumíniumfelületen láthatsz egy-egy csíkot, gyárilag összejelölik. Ha nem látod, akkor karcolj te egyet (vagy inkább alkoholos filccel jelölj, így nem lesz keveredés ha elõkerülne a gyári jel). Ez a jelölés azért kell, hogy késõbb vissza tudd állítani az eredeti állapotot, ha nem ez lenne a hiba.
Ha megvan, akkor lazítsd fel a 3 csavart és valamelyik irányba tekerd el a vizes felét egy picit, mondjuk 5mm-nyit a jelnél mérve. (Sajnos nem tudom melyik irányba kell, de talán hátra.) Ezután szorítsd meg a 3 csavart.
Elméletileg így siettethetõ / késleltethetõ a szívató kikapcsolása. De az is lehet, hogy a fûtõlappal van gond, nem tudom. Vagy valami csavarral a szívatóházban (bár azt hiszem ott csak az üresjárati fordulatszámot, keveréket leht beállítani).

[url]https://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=33&products_id=2645[/url]
[url]https://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=33&products_id=1774[/url]

Mondjuk ennyi pénzért már inkább bontanék alu-árban. Vagy átalakítanám bowdenesre.
[i](Módosította Spityu 2011.12.02. 10:17-kor)[/i]

4125 Támba Csaba 2011-12-02 08:43:16  Előzmény:Őry Gábor: 72740

Ha csak nem vagy született vegyészmérnök zseni, aki színrõl, szagról, ízrõl beazonosítja az összekeverendõ anyagok komponenseit és kapásból meghatározza azok reakcióját egymással, akkor nem ajánlanám a pancsolást :)

Hajtómûbe (sebességváltóba) hajtómûolaj kell. Egész más igénybevétel, nyírási erõk, viszkozitási fokozatok, stb., stb...jellemzõk, mint egy belsõégésû motornál.

Ha egy váltó a gyári elõírás szerinti olajjal nem mûködik jól annak munkapad kell, ahol szétborítod és megjavítod.

4124 Őry Gábor 2011-12-02 06:59:07

öszönöm az olajos tippeket!

Bár a vékony olajok nem tudom mit tesznek? Eõször tettem bele 10W-40-est. érezhetõen híg volt, elinduláskor keserves. Utána tettem bele 20W-50-est. Ez bemelegedve tûrhetõ volt, de hidegen még rosszabb, szinte nem lehetett váltani.

Van egy olyan kérdésem arra az esetre, ha a tippelt olajok nem jönnének be, vagy nem tudok szerezni. Mennyire lehet keverni ezeket a keneficéket, és mivel? Tehá modjuk egy adott olajjal jó a kenés, de a szabadonfutónak sûrû, akkor mivel lehet higítani?

4123 Kenyér Zoltán 2011-12-02 06:41:15

Sziasztok! Ha már automata szivató, és hidegindítózás a téma, akkor nekem is lenne egy kérdésem. Nekem azt csinálja a wartburg 1.3, hogy gázpedál lenyom, indítózás szépen beindul, viszont az automata szivató borzasztóan sokára kapcsol ki. Van hogy a vízhõfokjelzõn a második zöld led is kigyullad, és városban megyek vele 6-8 kilométert, mire kikapcsol. A motor persze meg már a végén jó magas fordulaton pörög állandóan. Mi lehet a probléma?

4122 Kleibán Tommy 2011-12-01 21:49:37  Előzmény: Spityu: 72735

Köszi spityu sokat segítettél megpróbálkozom vele...;););););)
[i](Módosította mujek 2011.12.01. 22:50-kor)[/i]

4121 Támba Csaba 2011-12-01 21:35:49  Előzmény:Őry Gábor: 72732

Castrol SMX-S

4120 Csády Szabolcs 2011-12-01 21:22:42  Előzmény:Őry Gábor: 72732

Egyik Trabis kollégám szenvedett sokat az 500-asának a szabadonfutójával...neki az jött be, hogy rezsón a gépzsírt egy kis olajjal felhigította, s azzal burította nyakon a váltót. Azóta minden teszi a dolgát.

4119  Spityu 2011-12-01 21:20:37  Előzmény:Kleibán Tommy: 72734

Bár LPG-s vagyok, a benzinüzemen való indítás tudtommal így néz ki (jól beállított karburátort, erõs akksit stb. feltételezve):
- gázpedál egyszeri padlóig nyomása,
- jobbláb félrerak,
- gyújtás, indítózás,
- indul a motor a szívató rendszerrel, ami az elsõ nagyobb gázadásra kikapcsol.

4118 Kleibán Tommy 2011-12-01 21:07:22

Helló. 1.1T-van és azt akarom kérdezni mikor hidegben indítóztok (hideg motornál) csak indítózni kell vagy van valami trükkje amivel be lehet kapcsolni az automata szívatót?? Vagy csak tekertessem mig el nem indul kisebb gázadás nélkül??

4117  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 72732

A kézikönyv HLP-68 típusú olajat (is) ír. Illetve ugye C80-at (~"Trabant hajtómûolaj", "MOL Hixol T"). Emlékeim szerint váltakozva, hol ezt, hol azt írja elõ.

A HLP-68 egy elég vékony hidraulika olaj, szóval munkaolaj, de valahol olvastam, hogy tesztelték vele a váltót (még jó) és csak azután változtatták meg C80-ról erre a használandó olaj típusát.

Hallottam már olyat is, hogy ATF, tehát automata váltó olajjal hajtották. Ez is jóval vékonyabb, mint az átlagos olajok.

Én inkább a HLP-t ajánlanám, ha nem jó a Hixol, bár abból csak 10l-es kiszerelés kapható, azt hiszem. És persze nem mindenütt... Vaterán egyébként nemrég árultak, talán 4 literes kiszerelésben Addinol-t, kifejezetten Trabantba. [url=https://www.ldm-tuning.de/artikel-6157.htm]Ilyet.[/url]

MOL, persze más márkában is léteznek HLP olajok:
[url]https://www.mol.hu/hu/vallalati_ugyfeleknek/termekek/kenoanyag_es_autoapolas/ipari_olajok/hidraulikaolajok/[/url][url][/url]

4116 Őry Gábor 2011-12-01 19:45:33

Ha már olaj: nincs valakinek valami jó tippje a váltóba olajra? A Hixollal szarakodik a szabadonfutó, motorolajjal meg keserves a váltás, nem szereti. Valami a kettõ között?

4115  Spityu 2011-12-01 12:23:47  Előzmény:Varga Csaba: 72727

Keverve a keveréket, elmegy, majdhogynem bármi is legyen az. Volt (van), aki mezei 4 ütemû motorolajat használ, abból is a legolcsóbbat. Nem mondom, hogy követendõ, de ez az egy alkalom nem hiszem, hogy problémát okozna. Fõleg, hogy valószínûleg Arol 2T.
Viszont, ha van valami egyéb gép, amibe jól jöhet, akkor öntsd inkább abba, hátha mégsem az. :) A kapuzsanérnak meg teljesen mindegy, hogy mivel kenik. Bár oda inkább a piros KZS (kalcium bázisú) kenõzsír való.
"Ez semmirevaló, szekérkerékre maximum." ÁFOR KZS-re, anno. :)

Bowdenre, rudazatokra, fémalkatrészek konzerválására szoktam kétes eredetû és állapotú olajokat felhasználni, szükség esetén ugyanilyen megbízhatatlan zsírral vastagítva. Pl. csapágyakhoz, fogaskerekekhez. Aztán jöhet a paraffinpapír. :)

4114 Támba Csaba 2011-11-30 21:49:12  Előzmény:Petró Dávid: 72728

Nem:)

4113 Nagy Donát 2011-11-30 21:33:05  Előzmény:Petró Dávid: 72728

Hogy régen milyen volt, azt nem tudom (most sima sárgás), de ugye amit ma árulnak Arol néven, az már egy teljesen másik termék.

4112 Petró Dávid 2011-11-30 20:13:37  Előzmény:Varga Csaba: 72725

Ha jól tudom az Arol 2T világ életében piros volt.

4111 Varga Csaba 2011-11-30 14:06:12  Előzmény:Nagy Donát: 72726

Csak 5liter keverékrõl lenne szó meg még van a tankba is kb 5-6liter keverék az castrol(pirosdobozos) 2t olajjal. 2együtt sztem meg férne egymás mellett ilyen kis mennyiségbe.
[i](Módosította Mammut 2011.11.30. 15:08-kor)[/i]

4110 Nagy Donát 2011-11-30 13:59:49  Előzmény:Varga Csaba: 72725

Én nem tölteném bele...

4109 Varga Csaba 2011-11-30 13:29:56

Lenne egy kérdésem miután most kifogytam az olajból s hirtelen kellet vmi találtam a sufniba egy kitudja hány éves 1/3ig lévõ arol 2t-t szal az lenn a kérdés mijen szine hogy kéne legyen az olajnak ha az van benne ami rávan irva? :) :P

4108 Kiss Krisztián 2011-11-27 19:54:27  Előzmény:Kiss Krisztián: 72721

irtam kocsma topickba..

4107 Kozma Bence 2011-11-27 19:38:32  Előzmény:Támba Csaba: 72719

Köszi szépen! :)
Kellett egy kis idõ mire felfogtam, de most már értem, holnap megmérem. :)

4106 Támba Csaba 2011-11-27 19:33:27  Előzmény:Kiss Krisztián: 72721

Itt a lapon a privát üzeneteid között leledzik vala.

4105 Kiss Krisztián 2011-11-27 19:00:11  Előzmény:Támba Csaba: 72718

Várom a linket:)

4104 Nagy Donát 2011-11-27 18:13:36  Előzmény:Kiss Krisztián: 72715

Köszönöm, kipróbálom!

4103 Támba Csaba 2011-11-27 16:36:31  Előzmény:Kozma Bence: 72717

A képen jelzett kivezetés a megszakító felé megy. Ott nem fogsz állandó értéket mérni, mivel indítózáskor a megszakítók szaggatják a szekunder kört.
De mintha rajzoltál volna oda egy "+" jelet is. Az ott nem helyes :)

Gyári trafókon 1-es és 15-ös számjelzésû alacsony feszültségû kivezetések vannak. Más trafókon van + (15) és - (1) jelzés. Tehát a 15-ös (+) kivezetésre megy a fekete vezeték kék csíkkal, ez egy kapcsolt pozitív. A gyújtás ráadásakor meg kell ott jelennie az akkufeszültségnek, a te esetedben 6V körüli értéknek. Ez a primer áramköröt táplálja a trafókban. Befut a tûzfalhoz közelebbi trafó 15-ös (+) kivezetésébe és onnan van egy átkötés a másik trafóra.
Az 1-es (-) kivezetésekrõl az egyik hengernél sima zöld, a másiknál zöld piros csíkkal a vezetékszín.

A nagyfeszültségû kivezetések (gyújtókábel) kapocsszáma 4-es. Azt ritkán szokták megszámozni a trafókon.

4102 Támba Csaba 2011-11-27 16:17:58  Előzmény:Kiss Krisztián: 72714

Egy, az '50-es évek technikai szintjén lévõ Trabant 2T motorba akkor sem való semmi más, csak benzin.

A politikai szólamokkal kapcsolatosan pedig ha lehet tartsuk be a fórumszabályzatot.

Viszont privátban átdobok én is egy linket. Egy "jóslat" :) Kíváncsi leszek a véleményedre. A dátumot nézd meg mikor keletkezett:)

4101 Kozma Bence 2023-05-22 08:40:11

Megmértük mennyi megy a trafóra indítózás közben. 1,2-2V.
Raktam fel egy képet, hogy melyik csatlakozót mértük meg. Remélem a jót. :)

[url]https://bence.szunyi.com/hiba.jpg[/url]

4100  Spityu 2011-11-27 15:23:20  Előzmény:Kiss Krisztián: 72714

Ez a "fizesse meg a zátlagzember" szerintem csak valami figyelemelterelõ cirkuszi kellék. Legalábbis nagyon remélem. :P

4099 Kiss Krisztián 2011-11-27 15:10:06  Előzmény:Nagy Donát: 72713

A tartály feltöltése után,elöl hagyd lazára az fékcsö elosztót,és a légtelenitést ugy végezd,hogy a pedál pumpálásakor,felfele lassan enged a pedált.
Lefele mindegy,felfele lassan,benyom,fel lassan..stb.
Sok autonál ahol a kuplung is olajos,csak igy lehet lelégteleniteni.
Csak egyet nem értek,miért nem ugy cserélted le az olajat hogy nem hagytad kifogyni a tartályt(folyamatos utántöltéssel).?

4098 Kiss Krisztián 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Támba Csaba: 72711

Nos,igy közeledve a kormányunk álltal hõn áhitott 500ft-os benzinárhoz(állitolag 2012ben lehet eléri)ez a gázzal fözni monolog nem biztos,hogy helytálló.:(
A másik jóhirt olvastátok?:
[url]https://www.bama.hu/baranya/kozelet/fizetosek-lesznek-a-foutak-414145[/url]
A kommenteket érdemes olvasgatni...

4097 Nagy Donát 2011-11-27 13:25:42

Féket csináltunk 4T Trabanton. A régi fékolaj fekete volt, és mindenféle kis darab úszott benne. A régi fékolajat kipumpáltuk belõle. A fõfékhenger az újat viszont egyszerûen nem veszi be. Semmi nyomás nincsen benne, a fékpedálon keményedésnek nyoma sincsen. Vettem fõfékhenger javító készletet, szétszedtem a fõfékhengert, kitisztítottam, kicseréltem a tömítéseket. Vissza szerelve ugyanaz a helyzet.
A fõfékhengernek a tömítéseken kívül mi más baja lehet? :O

4096  Spityu 2011-11-27 13:05:14  Előzmény:Támba Csaba: 72711

Mindig is tudtam, hogy a 4T-m a sátán mûve... :)

4095 Támba Csaba 2011-11-27 12:53:48  Előzmény: Spityu: 72709

Régi igazság:

"Gázzal fõzni, gázolajjal szántani, benzinnel autózni!"



Ja és még valami más :)

"Az igazi autó egyik ismérve, hogy acélból van a lökhárítója."

4094 Őry Gábor 2011-11-27 12:15:49  Előzmény: Spityu: 72709

Egy gombafelhõ.

4093  Spityu 2011-11-27 12:07:48  Előzmény: Spityu: 72708

Te jó ég... találtam némi infót a 601 gázosításával kapcsolatban... lényegében PB gázpalackról ment a dolog, a kipufogócsonkra többször feltekert rézcsövön keresztül jutott a karburátorba a már gáz halmazállapotú PB, a kenést pedig a karburátoron keresztül adagolt megfelelõ mennyiségû olaj jelentette.

Inkáb ne gondoljunk bele, mi történik akkor, ha rossz gyújtásbeállításnál visszacsühög a motor. :)

4092  Spityu 2023-05-22 08:40:11

[url]https://auto-motor.vatera.hu/szemelygepkocsi/trabant/trabant_retro_1511744222.html[/url]

Nahát! Benzin-gázüzemû 2T.(?) Olvassátok végig az ezzel kapcsolatos kommenteket... valóban lehetséges? Esetleg úgy oldhatták meg, mint némely kamionnál, dízelüzemû autónál? Vagyis sokkal kevesebb cseppfolyós üzemanyagot adnak a motornak, a gáz pedig amolyan rásegítés, összeségében elnyújtva a beruházás megtérülési idejét, de mégis megéri.

4091 Őry Gábor 2011-11-26 21:08:21  Előzmény:Kozma Bence: 72705

Ja igen, a gyertya is lehet. Ami biztos, hogy a Brisk N15YC biztosan jó télen is.

4090 Kozma Bence 2011-11-26 20:55:30  Előzmény: Spityu: 72704

Szóval az is lehet, hogy ez a gyertya nem szereti a hideget?
Zsírzást még nem csináltam azt is most olvastam a kezelési könyvben. :)

4089 Kozma Bence 2011-11-26 20:52:56  Előzmény:Őry Gábor: 72703

Köszi! Holnap átnézek mindent amit írtál.

4088  Spityu 2011-11-26 20:35:46  Előzmény:Kozma Bence: 72701

Karbi és üzemanyagrendszer (atomjaira szedés, tisztítás), gyújtás (megszakítók, gyertyák, kábelek), fesszabályozó vizsgálat (esetleg csere).
Ezeket végezd / végeztesd el. Egyrészt: ártani nem ártasz vele, sõt. Másrészt: sanszos, hogy sok problémád megoldódik ezzel.

Amúgy függõcsapszeg, kormánymû, kézifékkötél zsírzást kapott már a kocsi?

A töszörgõ motor rossz vagy rossz hõértékû gyertyára is utalhat. Emlékszem, egyszer télen a BERU Isolator M14-260 helyett betettem 2db zsír új (tutira) DDR-es Isolator M14-225-öt és alig volt alapjárat például. Mindig le akart fulladni. 1 hét után visszatettem az elõbbieket és nem is volt több problémám.

4087 Őry Gábor 2011-11-26 20:25:42  Előzmény:Kozma Bence: 72701

Illetve mielõtt szétdöntöd a karbit, meg kell nézni, folyik e rendesen a benzin a rendszerben.
Ahogy még egyszer végiggondolom, ez lehet, hogy fõfúvóka probléma -dugulás-lesz. HB-s karbinál nem nagy ügy.
[i](Módosította orygabor 2011.11.26. 21:27-kor)[/i]

4086 Őry Gábor 2011-11-26 20:24:22  Előzmény:Kozma Bence: 72701

Egyszerûbb a gyújtást leellenõrizni. Van, vagy nincs szikra, Gyanús még az elõgyújtás. A szikrának akkor kell villantania, amikor az ékszíjtárcsán lévõ rovátka (nehezen látszik, de körömmel kitapintható) egyvonalba ér a forgattyúsházon lévõ (inkább öntési hibának látszó)kidudorodással (kb a forgyttyúsház illesztésének magassága). Ha a gyújtás jó, jöhet egy komplett karbitisztítás és beállítás (a javítási kézikönyv szerint) az üzemanyagrendszer kitakarításával egybekötve.
Ha ez sem segít, akkor nagyobb lehet a baj (vezérlõtárcsa).

4085 Kozma Bence 2011-11-26 20:15:23  Előzmény:Őry Gábor: 72700

Ma teljesen kikészített, egyfolytában fulladozott, a körforgalom közepén pedig megállt. Nagy nehezen újraindult, de alig akart felpörögni.
Mit kell pontosan kitisztítani a karbiban? Nézegettem a javítási könyvet, de annyi fúvóka van benne, hogy nemigen merek hozzányúlni.

4084 Őry Gábor 2011-11-26 20:06:17  Előzmény:Kozma Bence: 72693

Ez inkább karbi probléma lesz.