Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

3333 Szedlacsek Ottó 2011-03-02 19:43:21  Előzmény: Spityu: 71948

a mechanikus a forgó mozgás és az abból eredõ súrlódás miatt nem elég precíz és szabályozható.
Hidraulikus emelõ a legegyszerûbb, vagy akár egy munkagép hidraulikus hengere.

3332  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Szedlacsek Ottó: 71947

Engem is egy krosszmotor ihletett meg annó.

A présszerszám tényleg nem túl bonyolult, házilag kivitelezhetõ. És ami tologatja, az mibõl lesz? Hidraulikus vagy mechanikus(menetes) lesz? Utóbbihoz Tr32x3-as menetet gondoltam, kb. 10cm hosszúságú anyával. :D Meg valami orbitális erõkart.
Másik lehetõség mechanikusra egy bütykös tengely alkalmazása, megfelelõ áttételezéssel. Nyilván a vezérmûtengelynél kisebb emelkedéssel és jóóóval nagyobb kivitelben. Én legalábbis ilyen megoldásokat láttam a neten e témában.

[url]https://www.saabisti.fi/saab-96-1964/part-20-crankshaft-renovation/[/url]

Volt egy másik oldal is, ahol különféle vastömbökkel volt a megfelelõ sonkánál alátámasztva a fõtengely, de már nem találom. Ez a könnyebbik része a dolognak. A neheze az erõkifejtés.
Vagy van valami jó ötleted?

3331 Szedlacsek Ottó 2011-03-02 17:55:52  Előzmény: Spityu: 71946

a présgép könnyen elkészíthetõ, semmi extra. Szabadonfutóhoz is készítettem házilag prést. Pikk-Pakk szétszedem vele. Acél+CO2 hegesztõ és némi rálátás a dolgokra.
Itt hever egy fõtengely az elõszobámban. ezen minden csapágy békebeli magyar debreceni csapággyáras, de a garázsba van még eredeti német is. Azt a megoldást amire én esküszök azt perselyezni kellett. Az alapötletet egy KTM adta :D

3330  Spityu 2011-03-02 14:09:14  Előzmény:Szedlacsek Ottó: 71945

Nos, a présgép hiánya a legnagyobb visszatartó erõ, hogy létesítsek egy ilyen infrastruktúrát. A mérõórázás könnyen megoldható, egy blokkból simán lehet csinálni alkalmas állványt. Centrírozó (CÉL)állványt is hasonló módon készíthet az ember és akkor az is megoldott. A csapok köszörülése megoldható, eltérõ méretû csapágynál a perselyezés úgyszintén. A hajtókar felújítása is.
Sõt, a méretre igazított alkatrészek nitridálására is sok helyen vállalkoznak.

Amúgy milyen csapágyakat vittél? Milyen külsõ / belsõ átmérõjûek? Gondolom kellett perselyezni.

3329 Szedlacsek Ottó 2011-03-02 13:55:13  Előzmény:Biacsics Gábor: 71906

Én is beszippantottam a fõtengelycsapágyakat Mihályfiéknál. Csináltattam egy speckó fõtengelyt és mikor megkaptam láttam hogy a nyugvó csapágyak még kívülrõl is vakrozsdásak. Rögtön visszavittem és kértem a csapágyak cseréjét újakra, hiszen azért fizettem.
Új csapágyuk nincs, csak kukázottakat újítanak fel :-) Gyakorlatilag felzsírozhatják mert másfajta karbantartási mûvelet számomra nem ismert soros mélyhornyú golyóscsapák esetében.
Szemét húzás részükrõl.
Végül is kicserélték vitt csapágyakra és megkaptam a darabot. Igaz ki még nem próbáltam betettem a többi mellé rosszabb idõkre.
Többet oda nem viszek semmit, inkább otthon préselem és mérõórázom, a köszörültetést pedig pár ezerért bevállalja egy gépmûhely.

3328   2011-02-25 14:11:25

Sziasztok!

Parázslott a töltésjelzõ lámpám a 4T trabimban, és itt a fórumon keresgéltem, volt akinek a kilazult kábelek okozták a problémát. Na akkor én is elkezdtem keresni laza kábeleket, és az akksi és a váltó közötti testkábel a váltónál kicsit laza volt, nem kotyogott a csavarnál a vezeték, de tudtam mozgatni. Megtisztítottam az érintkezõ felületeket, és most úgy néz ki, jó lett, nem parázslik a töltésjelzõ.

Szóval ha valakinek ilyen problémája van, akkor a kábeleket nem árt megnézni.

3327  Spityu 2011-02-23 12:46:19  Előzmény:Támba Csaba: 71942

Nyilván ki kellene kísérletezni a megfelelõ adagolást. Úgy, hogy a teljesítménybe se szóljon bele, de azért hatása is legyen. Hasonlóan az írható elõgyújtásvezérlõhöz (IGC), be lehetne egy 3 dimenziós "olajadagolási mátrixot" is programozni, szóval csak nagy fordulaton, nagy terhelésnél kapna ott nedût. :))))
[i](Módosította Spityu 2011.02.23. 13:47-kor)[/i]

3326 Támba Csaba 2011-02-23 12:30:26  Előzmény: Spityu: 71941

Ja! Meg azt hinnék a füst miatt, hogy az évszázad erdõtüze tombol amikor a 2T motor elégetné a bejuttatott plusz olajat :)

Néhány Greenpeace aktivista meg hozzáláncolja magát az elsõ szervizponton :)
[i](Módosította Tsaby 2011.02.23. 13:58-kor)[/i]

3325  Spityu 2011-02-23 12:01:06  Előzmény:Támba Csaba: 71940

Hú... a kenés, ez eléggé összetett ott. Régebben azt hittem, hogy a kétsoros csapágyra való áttérés valamiféle tolerancianövelést eredményez, azonban ezen túlmenõen az egyik típusmódosítási dokumentumban a kenés javításáról írnak. És akkor még ott vannak a hajtókar oldalán lévõ "árkocskák" is, legalábbis a régi típusoknál.
Amúgy gondolkoztam olyan megoldáson, hogy a fõtengely közepén a labirint helyett olajozógyûrût kellene elhelyezni, ahonnan a fõtengely belsejébe fúrt, a furatvégeknél a karburátor mintájára ledugózott járatokon keresztül jutna el az olaj egészen a hajtókarcsapágyakig, egy külsõ, szabályozható nyomású olajpumpa segítségével. Elég macerás lenne megvalósítani, viszont jobban bírná a 7000-es fordulaton jelentkezõ 75-80 lóerõt egy hegyi járgánynál. :)
Nem is értem, hogy a hengergörgõs késõbbi változatainál - talán a '74-es bronzpersely elhagyástól - miért szüntették meg a nyugvócsapágyak direkt kenését.
[i](Módosította Spityu 2011.02.23. 13:10-kor)[/i]

3324 Támba Csaba 2011-02-23 11:11:25  Előzmény: Spityu: 71939

Hajtókarcsapágyaknál át kell az egészet számolni, méretezni. Mind igénybevételek, mind kenés szempontjából. Nem mindig a több a jobb :)

3323  Spityu 2011-02-23 10:48:31  Előzmény:Támba Csaba: 71938

Nos igen, logikus is. Eleve ha puhább fémbõl van a kosár, akkor is koptathatja valamennyire a golyókat (oda-vissza), ami nem túl szerencsés. Én leginkább olyan csapágyakkal találkoztam, amiknek a futópályája dorozmásra kopott. Egy kerékcsapágynál volt, hogy teljesen amorf "valamikké" váltak a golyók. Mintha egy automata pucológépben bennfelejtették volna a krumplit. :)
Jellemzõ még a lendkeréknél lévõ csapágy darabossága, ami a koksz miatt jóval gyorsabban kialakulhat. Eddig egy középcsapágynál tapasztaltam kosárszéthullást.

Viszont most jut eszembe a hajtókarcsapágyak sûrû görgõssel való kiváltásának esete... gyárilag 12(x2) görgõ helyett elsõ ránézésre nagyobb terhelésnek vethetõ alá a 18 vagy 19 görgõs változat. Azonban ~5.5mm helyett ~3mm a görgõk átmérõje, így jobban "gyûri" a futófelületet, szóval összességében nem is biztos, hogy sokkal jobb, amennyiben jobb.

3322 Támba Csaba 2011-02-23 10:08:18  Előzmény: Spityu: 71934

Nem véletlenül drágábbak a poliamid kosaras csapágyak :)

Amúgy a csendesség mellett pont az élettartam az egyik erõsségük. Ha ugyanis láttál már tönkrement egysoros mélyhornyú golyóscsapágyakat, akkor láthattad, hogy legtöbbször az elkopott, szétugró acélkosár szalagját gyûrik maguk alá a gördülõelemek és akkor van a nagy baj, mert "megragad" a tengely.
Poliamid kosárnál ilyen nem szokott elõfordulni. Egy lefutott, mm-es kotyogással bíró darab is forog az utolsó percig.

3321 Ackermann Balázs 2011-02-22 22:41:22  Előzmény:Madocsai Gergely: 71936

Látom befigyel az új avatar! Ott van a szeren... :D

3320 Madocsai Gergely 2011-02-22 22:39:51  Előzmény:Kalmár Csaba: 71932

Akkor bingó, a bak lesz a megoldás, csere és faxa lészen - remélem...

Köszi!

3319 Madocsai Gergely 2011-02-22 22:37:33  Előzmény:Gyapjas Gergely: 71930

Szuper, köszi!

3318  Spityu 2011-02-22 19:52:44  Előzmény:Támba Csaba: 71933

Kössz a tippet, azt hiszem így járok el. Nyeleshez megy a P636, a többi helyre meg P66. Kicsit idegenkedek a mûanyag vezetõtõl, van egyfajta rossz érzésem az élettartamra vonatkozóan, de gondolom alaptalan, ha ajánlod. Ebbõl a változatból lenne "sok darab" C3-as, csak méregdrágán.

3317 Támba Csaba 2011-02-21 21:05:20  Előzmény: Spityu: 71931

"Vagy tegyek csak a nyelestengelyhez, a másik 2 helyre mehet a sima is?"

Igen, ez az általam is bevált módszer. Ettõl függetlenül az emelt futáspontosságú "zajszegény" változatokat célszerû használni akár a C3-asoknák, akár a "simáknál". Primer és szekunder tengelyre poliamid kosaras verzió a legjobb (legcsendesebb), a diffihez ilyen kosárral még nem láttam, oda kisebb fordulat miatt a fémkosaras is mehet.

3316 Kalmár Csaba 2011-02-21 19:12:21  Előzmény:Madocsai Gergely: 71923

Nem rángattam mostanság meg kézzel, de amikor állítottam be a gázt, a nagy gázadásra meg sem mozdul a motor benne...gondolom akkor rángatásra sem.Meg aztán nekem nem adatott meg eddig kevés km-es 4t én mindig sok km-es romokból építkeztem.

3315  Spityu 2011-02-21 14:42:51

Már-már nyaggatóba való kérdés lehetne:

2T Trabant sebességváltójába ki milyen csapágyat ajánl? Elsõsorban a csapágyhézagra lennék kíváncsi, nem a márkára.

Kis elmélet, bár valszeg nem mondok sok újat:
C3 - növelt csapágyhézag, hõtágulás miatt (pl. fõtengely),
C2 - csökkentett csapágyhézag (pl. kerékagy).

DKF-nél így jelölik: P636, ahol:
- "P6" - pontossági osztály (a golyók átmérõjének szórása nagyon kicsi),
- "3" - a mai C3 megfelelõje,
- "6" - precíziós/vibrációmentes/halk futású csapágy

1., A könyvek C3-as csapágyat írnak, amelynek típusjelölése a keletnémeteknél: "DKF-DDR 6304 P636"

2., [b]Garantáltan gyári váltókból vegyesen[/b] kerültek elõ P636 és P626 jelölésû csapágyak.

3., Egyetlen boltot találtam, ahol van egyetlen egy darab P636-os, ill. egy másikat ahol van sima (P66) és P626 (DKF-bõl).

Tehát a gyári gyakorlat ellentmond a könyvnek. Nem is indokolt a váltóba a C3-as csapágy? Vagy tegyek csak a nyelestengelyhez, a másik 2 helyre mehet a sima is?

[b]Kérdezném olyantól, aki már újított fel váltót, illetve olyantól is, aki "csak" elméleti síkon tud hozzászólni.[/b]

Köszi!

3314 Gyapjas Gergely 2011-02-20 17:00:23  Előzmény:Madocsai Gergely: 71918

Ez a nyíregyházi mûhely ahol csináltatjuk, de találtunk Miskolcon is egyet de õ mindent perselyez, a nyíregyi nem. Volt 6db gyári be nem sült, csak sokat futott fõtengelyünk és abból 2 lesz most megcsináltatva. Vettünk gyári új csapágyakat a fõtengely két végére, a középsõk meg koyo-k lesznek. A hajtókarok gyári újak,de hogy alul hogy csinálja azt nem tudom. Nekem az elõzõt is õ csinálta msot használom 5.éve átlag 10-12e-et, megyek évente, de tavaly több mint 20-et mentem vele mert nem volt másik autóm és ezzel jártam dolgozni. Amúgy régebben németbõl hozott bontani motorokat és azokból látta el magát, ma már csak vitt fõtengelybõl dolgozik. Régebben csinált (amikor még készültek itthon több helyen felújított fõtengelyek) debreceni csapágyakkal is felújított fõtengelyt, de egy ideje már csak koyo-val csinál.

3313 Pudics Attila 2011-02-20 16:24:47

Sziasztok!
Vettem 1 kombi 1.3-as Varnyút és az a problémám,hogy melegen,illetve
nagy gáz adásra nem húz,mikor visszább engedem a gázt akkor kezd megindulni.
Az alapjárat néha egy kicsit megemelkedik aztán visszaáll.
A vákumcsöveket kicseréltem,gyertyákat,rotort és az elosztófedelet is a kábelekkel.
Egy ismerõs azt mondta,h van a karbiba valami dúsitó membrán,ami tönkre mehetett, viszont nem találtam 1 autós boltban sem.Ha valaki tudja melyik boltban lehetne venni Monor környékén vagy Pesten azt megköszönném ill. az ötleteket is,hogy mi lehet a gáz.A fogyasztása most 11.1 liter 90 százalékban országúton.:(

3312 Kiss Krisztián 2011-02-20 12:58:07  Előzmény:Mátyus Ádám: 71927

Ne aggodj,ez igy teljesen jó.Mérd meg(ezek szerint már megtetted)a töltést,ha rendben van ne piszkáld.Ez is egy trabi tulajdonság.Ezer év+1 amedig ez igy elmegy!!!!!!!!

3311 Mátyus Ádám 2011-02-20 11:14:31

Sziasztok!
Dinamós 6V-os kétütemû Trabantnak alapjárati fordulaton törvényszerû, hogy nincs töltése? Semmilyen fogyasztó nincs ilyenkor bekapcsolva. Emelt fordulaton szépen tölt. Ráfér egy dinamó felújítás, vagy ez ilyen és meg kell szokni? :)

3310 jocking . 2011-02-20 10:42:24  Előzmény:Kalmár Csaba: 71922

Amíg 4T váltó volt benne, addig nekem se volt ilyen kidobálós problémám. Elég nehezen vette be a rükit, de ha egyszer bevette, utána már a világból is ki lehetett volna tolatni vele. Az 5-sebességessel meg végképp nincs ilyen gond.:D

3309 Lizák Péter 2011-02-20 01:45:05  Előzmény:Madocsai Gergely: 71919

Érdekes, mert az enyém ki kidobja ha nagy gázzal indulok hátrafelé...

3308 Csády Szabolcs 2011-02-19 20:04:37  Előzmény:Madocsai Gergely: 71923

Nekem se dobálja ki, de nehezen veszi, mint ahogy az 1-est meg a 2-est is.

3307 Madocsai Gergely 2011-02-19 18:24:57  Előzmény:Kalmár Csaba: 71922

Ez már jó jel, így az lenne a kérdésem, h az autóid közül figyel-e bármelyikben gyári bak (elsõsorban hátul)?

Azért kérdezem, mert ha mind utángyári (kemény, mint a fagyott mammutsz@r), akkor walszeg ez lesz a megoldás...:S

Nálunk 2 példány leledzik a családban, Édesanyámé, mely 35000-ret futott, és az enyém, amit 58000-rel wettem nyár wégén, de mindegyik üzembiztosan kidobja a rükit, és mind 2 full kóklermentes gyári. Mindegyikben kézzel, könnyen lehet mozgatni a mocit ide-oda, olyan takony - nem szakadt! - az összes bak.

3306 Kalmár Csaba 2011-02-19 15:39:33  Előzmény:Madocsai Gergely: 71919

Volt már néhány 4t-m meg van is , de nekem egyik sem csinált ilyet, hogy kidobálja a rükit.Nehezen veszi olyan van, de ha bevette letolathatok balatonig...

3305 Madocsai Gergely 2011-02-18 22:41:10  Előzmény: Spityu: 71920

Ajjaj, a belére még nem is gondoltam... Ezekszerint, nem csak nekem "erõs" a jobb kezem;))) Ez a WAF7.4 még bõ jóindulattal sem mondható sebességwáltónak, áhh...

Ez esetben gyorítanom kell a projecten, azaz a +álmodott motor+wáltó kombó összehurimpálásán, h wégre egy normális szíw+hajtás dobogjon a gépben.
Gond: a papírozást így sajnos nem fogom tudni +oldani (MO-on legalábbis) - ugyanis erõsen típusidegen cumókban gondolkozom.

3304  Spityu 2011-02-18 22:00:18  Előzmény:Madocsai Gergely: 71919

Szerintem ez a váltó belsõ felépítésébõl adódik, aztán lehet, hogy tévedek. Az enyém is ilyen. Mondjuk amióta megvettem, tudom, hogy ez egy olyan dolog, amit ki kellene cserélnem a kocsiban. Egy élmény így feljönni rükvercben, nagy hóban az utcánkba. Jobb kézzel benntart, a másikkal kormányoz, mindezt úgy, hogy "állszagázonnemveszedel" és egy 1 autó széles dûlõ úton manõverezel. :)))

3303 Madocsai Gergely 2011-02-18 20:27:03

Más:

Lenne egy kérdésem, a hozzám hasonló, mazochista;) - már elnézést - 4T henkölõkhöz:

Mit lehet tenni a rükibõl állandóan kidobós típushibáwal???
(sztem ez típushiba, mert az általam próbált, eddigi összes gyári állapotú - makulátlan - 4T ezt produkálta, egyszerûen nem lehet feltolatni már egy enyhe emelkedõn sem anélkül, h ki ne b*ssza üresbe és ez elég gáz:()

Elsõsorban a bakok gyanúsak nekem(túl puhák), ezek közül is fõleg a hátsó(1db ugye, nem túl stabil)...
Cseréjek bakokat, kõkemény magyarra, h ne mozogjon annyit a moci és ne tudja olyan könnyen kirántani üresbe?
Henköljek fel plusz bakot?
Esetleg "reszeljek" wmit a rudazaton?

Tipp/tapasztalat?

Elõre is köszi!

3302 Madocsai Gergely 2011-02-18 20:14:10  Előzmény:Gyapjas Gergely: 71916

Hali all!

Én néhány esztendeje csináltattam az öreggel egy rallye-s tengõt, h legyen tarcsiba (minden full gyári, zsír új, alapméretes, kivétel a golyós csapágyak és a hengergöris csapágy)
Tawaj, Alsóõrs elõtt 1 nappal tettem be, ezzel is mentem le "madogery-s" tempóban, h lássam mit tud, kibírta(!). Kb 350km lehet benne, eddig szépen, kussban fut, pedig kültem neki, ahogy tudtam, kopp-kopp-kopp...

Egy cimbim mociját raktam össze még régen olyan kisipari fossal, amin a legkisebb beállítható elõgyuszi 7mm (!!!) wolt. Hát ne tudjátok meg, de járt, sõt, beletekert így wagy 10++ ezret, abba a kisipari f*sba, és még ezután is hibátlanul ment. Szówal ennyit az elõgyusziról, ha ezt nem tekerte el...

Kérdés: hol csinálják ezt, az általad említett fõtengõt, ha nem titok???

3301  Spityu 2011-02-17 18:21:02  Előzmény:Gyapjas Gergely: 71916

[i]"Amúgy tapasztalat alapján az SKF hanyatlik."[/i]

Nem tudom, hogy hanyatlik-e, mert én legutóbb ZKL-t tettem kerékagyba, de hamisítják 1000-rel, az tuti!

A fõtengelyfelújítóról lehet tudni valamit? Egyedi gyártás vagy máskor is szokott az illetõ felújítani?
Nem a helvéciai mûhelyrõl van szó?

Én már azon gondolkodtam, hogy felküldök egy jóféle használt fõtengelyt, széthuzattatom, megcsináltatom a módosításokat a motorgenerálozós ismerõsömnél, és csak összerakásra küldöm fel Pestre. De ez így elég drága lenne. :P
Aztán végül maradtam a FAG-os sûrûgörgõsnél, amit említettem.

3300 Gyapjas Gergely 2011-02-17 17:29:25  Előzmény:Ackermann Balázs: 71912

A cimborámnak két hete tört el a 4 éve Mihályfi féle felújított fõtengely.A kettes hajtókar alatt tört el a csap. Ez egy RNA görgõs fõtengely volt.Anno volt szó róla itt a fórumban. A vicc hogy az RNA-as kosár túlélte a törést. Amúgy tapasztalat alapján az SKF hanyatlik. Az elmúlt egy évbe beépített csapágyak között mindig az SKF volt a hunyó. Volt benne elsõ kerék, fõtengely, vezérmû szíjfeszítõ ... stb. Ajánlom inkább a FAG és KOYO termékeit. Amúgy megnyugtatlak lehet itthon kapni jó felújított fõtengelyt csak meg kell fizetni. Nekünk most készül olyan 35-40ft/db-ra fog kijönni. Várható élettartama 80-100e km normális használat és olaj mellett.

3299 Ackermann Balázs 2011-02-17 12:28:39  Előzmény: Spityu: 71914

Az a baj nagyon jól tudják õk, hogy elqrták... Csak könnyebb ráeröltetni a vevõre az õ igazukat, mint elismerni és megcsinálni rendesen. Meglátjuk mi lesz holnap, én nem utálok senkit ezért - és asszem a bizalmamat is visszanyerhetik, ha sikerül egy normális tengelyt összehozniuk.

3298  Spityu 2011-02-17 12:03:46  Előzmény:Őry Gábor: 71913

Sõt, még -8mm-es gyújtás sem.

3297 Őry Gábor 2011-02-17 11:45:38  Előzmény:Ackermann Balázs: 71912

Még 8 mm-es gyújtás sem tud ilyet csinálni. Mert egyébként akkora gyújtással, ami esetleg ilyet csinálna, el sem indul a szerkezet.

3296 Ackermann Balázs 2011-02-17 11:01:34  Előzmény:Őry Gábor: 71911

Hát ilyen motort kívánok az illetõnek aki a fõtengõt csinálta... :D

Megmondom õszintén nem õszinte a mosolyom, holnap viszem be személyesen a Mihályfihoz. Õ persze védi a kollégát, hogy biztos a gyújtás. Hiába mondok bármit nagy a szájuk, merhát ki vagyok én egy taknyos kis autószerelgetõ kontár... Azt mondta visszakaphatom az árát is, de azzal nem leszek beljebb.

Leginkább az szomorít el, hogy én nem még 1-2 évig szeretnék Trabizni, hanem még elfogyasztanák 1 pár fõtengelyt, na de ha ennyire szar a hazai felhozatal és ami meg jó az Némtetországban van 600 euróért. A gyári újakat meg inkább hanyagolnám, hogy utcai autóban koptassam õket.

Hát nem tudom nem érné-e meg jobban venni egy 10 tonnás présgépet, esztergát használtan, kitanulni a szakmát és sorra gyártani a jót, akár átalakítva, módosítva, SKF-esítve... :S

3295 Őry Gábor 2011-02-16 19:46:44  Előzmény:Ackermann Balázs: 71901

Ez egy speciális, big bang motorhoz való fõtengely....;)

3294  Spityu 2011-02-16 19:41:38  Előzmény:Őry Gábor: 71909

Passz, e-bay-es hirdetésbõl beszúrva. Szerintem elszakadt és megakadt valahogy a dugattyú, úgy 6000-nél. :)

3293 Őry Gábor 2011-02-16 19:38:58  Előzmény: Spityu: 71907

No és annak a hajtókarnak mi volt a bûne?

3292 Biacsics Gábor 2011-02-16 14:29:08  Előzmény: Spityu: 71907

Igen a hengergörgõsökrõl hasonló a véleményem nekem is,azért nem is feszegettem azt a dolgot,csak akkor ne mondták volna h persze tudunk újat rakni abból is.A golyósnál egyértelmûen jobb a jó használt gyári hengergörgõs.Hajtókart megpróbálom akkor alakítani,végülis nincs sok benn,és nincs kedvem húzni az idõt.

3291  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Biacsics Gábor: 71906

Ne aggódj, elég rugalmas a hajtókar, sokat kibír. Rakd össze a moci alját és ha van rá eszközöd vagy bevált módszered, vedd le a gyûrûket a dugókról, majd így fûzd rá a dugattyúkat a hajtókarokra. Húzd rá a hengert, húzd le érintõre a csavarokat és hézagmérõvel vizsgáld a dugattyú két oldalánál a rést. Tömítés nélkül érdemesebb, mert akkor kizárható a billegés. A párhuzamosságra abból is következtethetsz, hogy mennyire tér el a két oldalon az érzés, amikor becsúsztatod a hézagmérõt.

A hajtókaron - lehetõleg ne a dugattyúnál fogva - kis lépésekben hajlíts a megfelelõ irányba, és ellenõrizd újból. Ha megfelelõnek ítéled, akkor mehetnek fel a gyûrûk, a tömítések és a hengerek.

Mihályfiékat esetleg felhívhatnád, hogy legyenek szívesek jobban figyelni. :P

A csapágyakra azt tudom mondani, hogy egy használt, !újszerû! gyári többet ér, mint némelyik új. Komolyan. Én kifejezetten kértem, hogy ne nyúljanak hozzá, amikor csináltattam a sûrûgörgõset. Ez egy keveset futott gyári volt, halott hajtókarcsapágyakkal.

[img]https://i.ebayimg.com/23/!CEy0oUg!mk~$(KGrHqJ,!h4E1Kvu7Lc3BNTCvSC,1Q~~_12.JPG[/img]


[i](Módosította Spityu 2011.02.16. 13:19-kor)[/i]

3290 Biacsics Gábor 2011-02-16 11:47:11

További fejlemények a Kluzál utcából: Elõször is leszögezném hogy ezidáig csak jó tapasztalatom volt velük,ezért is küldtem hozzájuk felújítani ezt a fõtengelyt is.Az elsõ dolog ami nem tetszett hogy azt beszéltük meg,minden csapágy új lesz a fõtegelyen (25ezres erõsített kivitel),ennek ellenére az elsõ hengergörgõs használt,és a középsõ 2 is gyanús.Ez engem zavart mert egy használt jó állapotú tengely volt a gépben,csak ha már szimering miatt szét kellett szednem a motort akkor úgy gondoltam kapjon egy új tengelyt is.Ezért elküldtem egy sz@rt felújítani.De nem is ez a fõ gond,azok a hengergörgõs csapágyak sokat elmennek,hülye voltam h nem hagytam a régit.A fõ gond hogy már a csomag megérkezéskor is gyanús volt az egyik hajtókar hogy görbe.Nézegettem aztán arra jutottam hogy az öntés egyenetlensége zavarja meg a szemem.Ma beépítettem a forgattyús házba így már egyértelmûen látszik h görbe,és mérni is lehet,kb 1mm van fenn a hatókarszemnél.Kérdés mi ilyenkor a teendõ?Mennyit bír az anyag,lehet-e alakítani rajt,vagy egyszerûen küldjem vissza?Persze számlám nincs,és a visszaküldéssel megint bukom a postát,meg legalább egy hetet,arról nem is beszélve h most lenne idõm összerakni jövõ héten meg nem lesz.....

3289 Kalmár Csaba 2011-02-16 07:20:02  Előzmény:Ackermann Balázs: 71901

Elég csúnya lenne, ha a rosszul beállított gyújtás ilyet tudna csinálni...ez lehetetlen.

3288  Spityu 2011-02-15 18:25:37  Előzmény:Ackermann Balázs: 71901

Szia!

Mondjuk ki, Mihályfi gépmûhely! Nem az elsõ ilyen eset náluk, ez sajnos benne van a pakliban. A túl nagy elõgyuszi stb. kamu, vissza kell vinni, szépen elmondani, hogy hallottál másoktól is erre példát (én egy konkrét esetet tudok, igaz akkor egy 850-es motor tekerte el a sonkákat), az õ hibájuk, cseréljék ki.

"Az õ hibájuk" lehet, hogy erõs, de semmiképpen sem a tiéd. Ha azt mondják, hogy nem vesszük vissza, mert nincsen számla, és negatívan állnak hozzá a dolgokhoz, akkor nyugodtan fenyítsd be õket, hogy számlaadási kötelezettségük elmulasztása miatt feljelented õket az APEH-nél. (Vagy NAVI-nál... vagy miarosseb. :)))) )
(Hamis) tanúd is van rá.

De tapasztalatom szerint pozitívan állnak hozzá a dolgokhoz.

A fõtengelyeket rally autóknál - néha - meg szokták erõsíteni, ami a szóban "forgó" csapok ékelését jelenti.

Valószínûleg van valamiféle gyártási szórás a középrész csapátmérõje és a sonkák furatát tekintve, ami változott az idõk folyamán? Emiatt fordulhatnak elõ ilyen esetek? Szerintem valószínûbb a sok szétszerelésbõl adódó kopás. Báááár... a fene tudja.

Amúgy nálam is kissé szórakozott volt a kivitelezõ, az egyik belsõ sonkán lévõ szegecselt súly valósággal mozgott. Visszaküldtem, megcsinálták, lepostázták a felfelé küldés költségével együtt. Ezt leszámítva iszonyat jó fõtengely lett belõle. Igaz csak kb. 5000-et mentem vele, de amit az kapott... (2: 70, 3: 100) aztán jött a felújítás - fél éve ment utoljára.

Ez az elõgyújtásos duma csak azért van, mert 3 emberbõl 1 beveszi és szomorúan hazakullog. Pontosan tudják, hogy mirõl van szó, mert amint látod, nem te vagy az elsõ. Valószínûleg problémát okoz nekik, muszáj megékelniük, hogy jó legyen vagy várni kell pár beérkezõ cseredarab fõtengelyre, mire találnak egy olyat, aminek a középrészével / sonkájával össze tudják házasítani a képen látható fõtengely elemeit.

Amúgy most jut eszembe: a középcsapágyak ugyebár nem szabványosak, emiatt három lehetõségük van középcsapágyválasztásra:
- megfelelõ külsõ átmérõ -> a középrészt át kell alakítani,
- megfelelõ belsõ átmérõ -> perselyt kell húzni a csapágyra, kívülrõl,
- egyik átmérõ sem megfelelõ -> az elsõ kettõ együtt.

Amennyiben a középrészt át kell alakítaniuk, akkor azt hiszem leesztergálnak a csapból, ráhuzzák a csapágyat (ami így már rámegy), majd egy perselyt húznak a kilógó csapra, hogy illeszkedjék a belsõ sonka furatába.

!HA! ilyen megoldású a fõtengely, tuti, hogy elrontották az illesztést... érdemes volna megnézni.
[i](Módosította Spityu 2011.02.15. 19:40-kor)[/i]

3287 Garamvölgyi Viktor 2011-02-15 18:11:56  Előzmény:Ackermann Balázs: 71901

Szia
Szerintem te semmiképpen nem vagy hibás.
nekem 250 kilométert bírt a szintén drágább verzió csak ott az alsó tûgörgõ kosár esett szét a középsõ hengerben,és ott mindent elpusztított dugó hajtókar fõtengõ stb...(klauzál u.)
persze nem ismerték el azt mondták szegény volt a keverék.
ígyhát beruháztam egy gyári új fõtengelyre érdekes azóta semmi baja...

3286 jocking . 2011-02-15 18:10:30  Előzmény:Ackermann Balázs: 71901

Én is jártam már így, csak nálam kézzel szétszedhetõ volt a fõtengely. Ugyanígy meglazult, csak nekem már a próbakör se jött össze. Viszont nekem szó nélkül visszacserélték.

3285 Ackermann Balázs 2023-05-22 08:40:11

Szeretném kikérni a véleményeteket! :)

Nem akarok senkinek negatív reklámot csinálni, de felújíttattam egy általatok is ismert és ajánlott belvárosi gépmûhelyben a fõtengelyemet. Direkt az erõsebb, SKF-esített csapágyazású változatot kértem, effektive elég sok pénzért. Szakszerûen bepakoltam szombaton az amúgy jó állapotú motoromba és ez lett belõle 50 méter alatt...

Gyújtás kb be lett lõve 3-3,5 mm körül (EBZA), az elsõ próbakörét mente volna, de egyre erõsebb lett a vibráció, végül kiderült mi okozta...

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/110215/DSC02919_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
Õõõõõ, ezeknek a dugóknak valahogy nem így kéne állniuk... :D:D:D

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/110215/DSC02925_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Akinek nem esett le mi a probléma nem játszik. :P Szóval én nem kispolszkihoz kértem fõtengelyt, mégis azzá alakult. Aki csinálta nem hajlandó elismerni, hogy az autó elvileg legerõsebb alkatrésze nem sikerült... Szerinte biztos nagyon el volt állítva az a gyújtás. Persze számla nincs róla, merhát miért is lenne, de pénteken a fõnöke is megvizslatja. Vissza akarja tekerni és megnézi ha sérült csapágy benne. Én megmondom õszintén nem szeretném ezt a kocsimban látni, de másikat nem hajlandó csinálni.

Szerintetek ki a hülye? Aki beszerelte, vagy aki csinálta? :D

3284 Fejer Hunor 2011-02-13 23:25:25

Az alkatrészek megkerültek, ez egyik klubtag kisegített, nagyon köszönöm a segítséget. Mostmár csak el kell jussanak ide Erdélybe.