Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4083 Kozma Bence 2011-11-26 14:55:49  Előzmény:Támba Csaba: 72698

Köszi a kimerítõ választ!
Átnézem akkor az összes csatlakozást, meg nekiállok méregetni. Az akksival és dinamóval szerintem nincs gond, legalábbis álló helyzetben 6V-ot, járó motorral 7-8V-ot mértem.

4082 Támba Csaba 2011-11-26 12:51:39  Előzmény:Kozma Bence: 72697

Ööööö...szóval...

Egy ilyen hibát fórumon keresztül nem igazán lehet kétséget kizáróan behatárolni.

Neked egy 6V-os Trabantod van, ha jól tudom. A dinamó hibája is csinál ilyet, zárlatos akkucella is lehet a ludas, testelési probléma, kapcsolóhiba, fesszabályzó, stb, stb. Ezt csak megfelelõ mérésekkel, ellenõrzésekkel lehet végigbogarászni.

A kérdésedre visszatérve.

A visszáram kapcsoló a fesszabályzóban van. A gyári kivitel mechanikus érintkezõkkel van ellátva, mûködés közben is meg lehet figyelni.

De!

Te egy fekete dobozt említettél az akku mellett. Akkor az valószínûleg nem gyári cucc, az is lehet, hogy elektronikus változat. A gyári kivitel egy ezüstszürke gömbölyded alufedeles szabályzó. 220 W teljesítményre van méretezve. Ha tudsz egy biztosan jó ilyet szerezni egy próba erejéig, akkor érdemes egy próbát tenni.

WARNING!
A 6V-os MZ motorra való nem lesz jó, bár tök ugyanúgy néz ki, de az csak 90 W-os! A talpán rá van írva a feszültség és a teljesítmény is.


De mindenek elõtt tisztítsd meg az akkumulátor fõkábeleinek csatlakozásait fémtisztára. Az akkusarukat megtalálod :)
A testkábel (-) túlsó vége a váltóra van rögzítve. Le kell csavarozni, fémtisztára pucolni és lehetõleg körmös alátéttel visszahúzni.
A pozitív kábel az önindítóra megy. Ott is ugyanúgy meg kell csinálni a tisztítást és jól meghúzni (nem leszakítani, csak meghúzni).
A dinamóra kötött kábelek saruit is érdemes megdolgozni. A fesszabályzóra futó kábeleknél dettó.
Egyszerre csak egyet köss le, akkor nem fogod véletlenül felcserélni õket.

Aztán a többit meglátod.

4081 Kozma Bence 2011-11-26 10:09:41  Előzmény:Támba Csaba: 72696

Visszáram kapcsoló? Akkor a fesszabályzó cseréjével megoldódhat a probléma?
Vagy ez a visszáram kapcsoló nem a fesszabályzóban van?

4080 Támba Csaba 2011-11-25 20:51:53  Előzmény:Őry Gábor: 72690

A visszáram kapcsoló tud ilyet produkálni, ha "bezizeg".
Csinos kis indukciós hatás az eredmény. A relék meg erre "gerjednek" :)

4079 Kozma Bence 2011-11-25 20:44:24  Előzmény: Spityu: 72694

Hogyan tudom leellenõrizni és merre találom? Az akksitól jobbra lesz az a fekete kis doboz?

4078  Spityu 2011-11-25 20:37:30  Előzmény:Kozma Bence: 72693

Tényleg, nemrég (utóbbi 1hét) valaki említett hasonló hibát. Érdemes volna leellenõrizni a fesszab. helyes mûködését, mert az akksinak sem tesz jót, ha nem mûködik megfelelõen.

4077 Kozma Bence 2011-11-25 20:14:19  Előzmény:Őry Gábor: 72690

A fesszabályzó okozhat indítási problémát is? Mert valamikor pöccre indul, de valamikor, mint ma is tekeri, tekeri és amikor elengedem már a kulcsot akkor éppen hogy beindul nagyon alacsony fordulaton teljesen kihúzott szivatóval és ha ilyenkor nem adok egy kis gázt akkor azonnal lefullad.
Elképzelhetõ, hogy az okozza mind a két hibát?

4076 Kozma Bence 2011-11-25 20:09:08  Előzmény: Spityu: 72691

Igen csak felkapcsolt állapotban villog, a videon direkt levettem helyzetjelzõre, akkor nem csinálja. Ha magam felé húzom semmi nem történik ugyanúgy villog.

4075  Spityu 2011-11-25 19:27:56  Előzmény:Kozma Bence: 72688

Ha jól látom a reflektorvisszajelzõ is ugyanígy világít. Lehet, hogy a relé produkálja.
Csak felkapcsolt (forgókapcsolóval) világításnál jön elõ?
Ha a bajuszkapcsolót húzod magad felé, és úgy tartod, akkor változik valamit a helyzet? Ha igen, szerintem nem relé, hanem bajuszkapcsoló lesz a ludas.

A kürt szerintem más hiba lesz. Nyomd elõre a bajuszkapcsolót és próbalámpával ellenõrizd, hogy megjelenik-e a feszültség a kürt saruinál... ha nem, akkor szépen visszafelé haladva. Vagy épp másik irányból. :)

4074 Őry Gábor 2011-11-25 19:21:59  Előzmény:Kozma Bence: 72688

Lehet, hogy hülyén hangzik, de régebben Jopi oldalán olvastam (sajnos megszûnt), hogy a fesszbálytó hibája csinálhat ilyen hülyeséget az fényváltó relével. Meg ne kérdezd, miért?!

4073 Gyapjas Gergely 2011-11-25 18:27:49  Előzmény:Nagy Donát: 72684

Fel lehet, ha kiveszed belõle a fenékszelepet.

4072 Kozma Bence 2023-05-22 08:40:11

Tudnátok nekem segíteni, hogy ez vajon mitõl lehet? (nem igazán szeretnek a szembejövõk :evil: ) A duda sem mûködik, talán az index kapcsoló lehet a hibás?

[url]https://youtu.be/QjnWN9Q5Fp8[/url]

Valamikor abba marad egyébként, úgy vettem észre, hogy csak rázkódásra csinálja.
[i](Módosította 83NC3 2011.11.25. 19:23-kor)[/i]

4071 Nagy Donát 2011-11-25 15:46:42  Előzmény: Spityu: 72685

Köszönöm, ránézésre is vannak eltérések.
Sajnos az enyém nem mûködik, de 2T van itthon több is. Így viszont kénytelen leszek szétszedni a mostanit, mert a bontóban sincs se 4T Trabi se Wartburg :(.

4070  Spityu 2011-11-25 15:30:22  Előzmény:Őry Gábor: 72683

Na, betettem a fûtetlen garázsban elszállásolt Delphi akksit. Kb. 2-3 hete töltöttem utoljára egy éjszaka hosszat. Sokkal élénkebben teker, pedig a gyengével ma már mentem kb. 3 órával ezelõtt (lámpa nélkül, vagyis kapott töltést) és mindkettõ azonos hõmérsékleten volt az elmúlt idõszakban.
[i](Módosította Spityu 2011.11.25. 16:31-kor)[/i]

4069  Spityu 2011-11-25 15:25:37  Előzmény:Nagy Donát: 72684

Nem ugyanolyanok a fõfékhengerek, annyi biztos. Illetve tudtommal nem is lehet kiváltani egyiket a másikkal. Nem tudom, hogy a felfogatás miatt vagy más okból, de nekem egyszer azt mondták, hogy nem kompatibilisek. Annyira meg sem nézegettem még a 4T-n.
Amúgy rémlik, hogy valaki Lada ffh-rel helyettesítette a 4T-ben.

4068 Nagy Donát 2011-11-25 13:33:07

Villámkérdés:

'89-es Trabant 2T fõfékhengerét fel lehet-e tenni egy '90-es 4T-re? Megegyezik a fõfékhengerük?

4067 Őry Gábor 2011-11-25 10:18:43  Előzmény: Spityu: 72682

Ez ami most behalt ez egy Jász Akksi, öt és fél éves. A másik egy Opel, asszem jövõre lesz tízéves, hahaha. Az elõzõ tulaja mindig hülyére röhögi magát, hogy még mindig jó.

4066  Spityu 2011-11-25 09:59:52  Előzmény:Őry Gábor: 72681

Én (nem tudom mekkora motoros) Suzukikból leselejtezett Delphi (az a fekete, kukkeros, 5x Ah-s) akksikat használok 9 éve. 4-5 évet simán elmentek eddig még.

4065 Őry Gábor 2011-11-25 09:38:55  Előzmény: Spityu: 72680

Még nem hallottam róla. Én most nem kísérletezek vele, mert úgyis a legrosszabbkor hagyna cserben. Csak akkor próbálom ki, ha a Trabiba most kerülõ használt is beadja a kulcsot. Az elõbbi említett új akksi egy OFF-ba lesz, ami abban van, az a Trabit még rögöhve be fogja röffenteni.

4064  Spityu 2011-11-25 09:26:52  Előzmény:Őry Gábor: 72679

Na igen, elõfordul az ilyesmi is.

Apropó. Hallottam olyasmit, hogy akksifelújítás... asszem valamilyen (gondolom maró) vegyszerrel kell kezelni és utána javul valamit. Létezik ilyen és kivitelezhetõ házilag vagy cseréljem be egy ezresre a vastelepen?

4063 Őry Gábor 2011-11-25 07:02:51  Előzmény: Spityu: 72676

Nem biztos, hogy a tél a hibás. Apuci nem töltötte utána a vizet rendszeresen, mert hozzászokott a kényelmes városi paraszt a gondozásmentes akksihoz. Kb. másfél liter hiányzot belõle. Az utántöltés után még használhaó volt, felvette a töltést, de tartani már nem tudja.
[i](Módosította orygabor 2011.11.25. 08:05-kor)[/i]

4062 Őry Gábor 2011-11-25 07:00:24  Előzmény: Spityu: 72675

Igen, Õ az, csak már nem ezzel a fedéllel. Az áldozatul esett a tavalyi télnek egy sárvédõ, egy doblemez, egy lökös, egy köténylemez, egy ventilátor, egy generátor ékszíjtárcsa, valamint 35 fabatka társaságában.

4061 Varga Tibor 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Kolonics Tamás: 72654

[url]https://www.trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=41cda2886e9a8[/url]

4060  Spityu 2011-11-24 19:57:06  Előzmény:Őry Gábor: 72674

Nos igen, pont az ilyen idõjárásban kezdenek el betegeskedni a nyári hõségben még szilajul tekerõ akksik. Az enyémet is le kellene selejteznem a 4T-bõl, mert egy nap állás után alig tudtam beindítani a kocsit kb. 0 fokban. A helyzetet súlyosbítja, hogy (általában hidegen) az önindítóm is sz.rakodik, olyan, mintha kontaktos lenne a behúzóra menõ szál: indítózás közben egy csomószor megáll-újraindul-megáll-újraindul. Közben csattog a fogaskerék a fogaskoszorún... valószínûleg behúzótekercses. Vagy tényleg kontaktos. :) Holnap akksicsere-vezetékrevízió.
[i](Módosította Spityu 2011.11.24. 20:58-kor)[/i]

4059  Spityu 2011-11-24 19:51:33  Előzmény:Őry Gábor: 72672

Szerintem akkor a relével lesz a gond. Esetleg valami hozzámenõ vezetékkel, kontaktussal. Ha tudsz, tegyél bele másikat próbaképpen.

De elõtte mindenképpen próbáld meg, hogy normális akksival mit produkál. Amúgy a képen szereplõ Trabiról van szó, vagy van valami donorod?

4058 Őry Gábor 2011-11-24 19:50:48  Előzmény:Kalmár Dániel: 72673

Holnap akksicsere lesz, mert ez halott. Vasárnapi fél nap töltés után nem tartja meg a töltést.

4057 Kalmár Dániel 2011-11-24 19:46:52  Előzmény:Őry Gábor: 72672

Nemrég csináltam egy Wareszt, el sem tudtuk képzelni h mi lehet a baja mert olyan fura elektromos hibákat produkált. Szereztem egy csere akksit, és láss csodát megjavult. Tulaj vett bele egy új akksit, azóta is mûködik minden.

Szerintem szerezzél te is egy kölcsön akksit, próbáld le azzal, utána okosabb leszel.

4056 Őry Gábor 2011-11-24 19:33:49  Előzmény: Spityu: 72671

Még megmozdítja a motort, tehát behúzza. De azt nem értem, hogy a relé most mûködik, vagy nem. Olyan van, hogy egyszer igen egyszer nem?

4055  Spityu 2011-11-24 19:23:17  Előzmény:Őry Gábor: 72670

Az önindító behúzótekercse mûködik? Mármint be tudja húzni az akksi? Ha kattan, akkor bizony a relé lesz a hibás, mivel sokkal kisebb (gondolom...) utóbbi áramfelvétele.

4054 Őry Gábor 2011-11-24 18:59:20  Előzmény: Spityu: 72669

Halványodik. Egy merülõfélben lévõ akksiról van szó. Eleinte még kattogott, aztán szépen elhalt. Ja, sikerült összerakni, kicsit kifújtam kontaktsprével a beleszáradt zsírt, és kapott egy kis szilikonzsírt. A beépítés után néhányszor még mûködétt, aztán sanyi.

4053  Spityu 2011-11-24 18:48:11  Előzmény:Őry Gábor: 72668

Szerintem nem, de ez csak az én véleményem. Húzd meg az átváltót, és figyeld a fényszórót, halványodik-e. Ha igen, akkor lehet, hogy mégis elképzelhetõ.

4052 Őry Gábor 2011-11-24 18:41:58

Az elképzelhetõ, hogy gyenge akksi miatt nem vált a fényváltó relé? Álló helyzetben. Fényszóró még van, önindítót már nem bírja tekerni.

4051 Varga Csaba 2011-11-23 08:42:23  Előzmény:Támba Csaba: 72665

Nagyon köszönöm szépen. :)

4050 Támba Csaba 2011-11-22 22:41:39  Előzmény:jocking .: 72664

Igen, nekem is gyanús halvány emlékként valahonnan a dolog, bár én még nem trancsíroztam szét Trabant hengert.

Viszont megoldás lehet amit sok-sok SPS-10 hengerével megcsináltam már. Az eredeti persely felfúrása és betétperselyezés. Ezek keménykrómozott hengerek ráadásul egybeöntött hengerfejjel. Tehát nem sok variáció adódik a megmentésükre. Ezeket túlfúrjuk és vékony falú, nitridált perselyeket sajtolunk bele ami a gyári mérettel egyezik belsõ átmérõben.
[i](Módosította Tsaby 2011.11.22. 23:45-kor)[/i]

4049 Támba Csaba 2011-11-22 22:33:40  Előzmény:Varga Csaba: 72663

Akkor szkennelek a hétvégén neked egy magyar nyelvû leírást.

4048 jocking . 2011-11-22 22:15:17  Előzmény:Támba Csaba: 72661

Viszont trabi hengernél a henger perselyét nemigazán lehet roncsolás nélkül kivenni a hengerbõl. Múltkor szétvágtunk pár használhatatlant, és a persely eleve olyan formájú, hogy az alján meg a tetején kiszélesedik (homokóra forma), plusz kis tüskék is voltak rajta, amik az aluba fogták. Az egyedüli kiszedési módszernek a flex és a samu tûnt.

4047 Varga Csaba 2011-11-22 22:11:54  Előzmény:Támba Csaba: 72658

Megköszönöm nagyon link is jó csak nem tudok németül igazából nekem az az oldal kéne ahol levan irva hogy melyik csavar melyik s mit lehet vele állitani. :)

4046  Spityu 2011-11-22 21:42:30  Előzmény:Támba Csaba: 72661

Igen, erre is gondoltam, hogy problémát okoz a kétféle anyag. Bár az alu jobban tágul, talán nem lenne gond a gyakorlatban a 600fok.

Préselés meg ugye nem nagyon tud szóbajönni Trabinál, max tuningnál, de az már más tészta. Meg ott elõbb szakad le a henger/dugattyú, minthogy eltûnjön a hónolás. :)

Kicsit utánanéztem, az esetleges vetemedés miatt fúrás után ajánlott a kezelés, aztán jöhet a hónolás. Emlékeim rosszak voltak, akár 0.3mm mélyen is lehet így keményíteni az anyagot (300 mikron). Tehát akár fúrás elõtt is.

4045 Támba Csaba 2011-11-22 21:24:18  Előzmény: Spityu: 72660

Vashengeres motornál még csak-csak, de pl. Trabant 2T hengernél az alumínium henger miatt a hõkezelés eleve több kárt csinálhat, mint hasznot...
Talán külön nitridált, majd az alutestbe visszasajtolt persely esetén mûködhetne a dolog.

4044  Spityu 2023-05-22 08:40:11

Tegnap támadt egy ötletem... mi lenne, ha a fúrt hengert nitridálásnak vetnénk alá? Tegyük fel, hogy ingyen van. :) Érdemes? Káros? Vagy teljesen felesleges (ugyanúgy levásik a hónolás)?

Sajnos nem találtam fel a spanyol viaszt: [url]https://www.hstuning.hu/content/teljes-vez%C3%A9rl%C3%A9s-%C3%A1talak%C3%ADtott-nitrid%C3%A1lt-70ccm-es-minarelli-henger[/url]

Végülis egy nitirdált felület jellemzõen 10-50 mikron mélyen kopásálló. Vagy bõven elég a szén is?

4043 Támba Csaba 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Támba Csaba: 72658

Ja! Itt is körülnézhetsz még :)

https://www.wartburgpeter.de/tm_vergaser_jikov_2.htm

4042 Támba Csaba 2011-11-22 16:19:10  Előzmény:Varga Csaba: 72657

Hétvégén tudok neked szkennellni egy karburátoros szakkönyvbõl. Most nincs nálam.

4041 Varga Csaba 2011-11-22 08:20:14

Nem tudna vki adni nekem véletlen wartburg 2torku jikov karbihoz leirást?

4040  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 72655

Az a fajta, amelyik felébreszti a bóbiskoló utasokat? Szerintem adja magát, de ha kell, lefényképezem.

Alulról a negyedik sor:
[url]https://www.wartburgpeter.de/te_relais.htm[/url]

Én majd lehet, hogy építek egy egyszerû prellmentesítõ elektronikát elé, néha, amikor határozatlanul váltok, többször is átkapcsol. Bár lehet elég volna kicsit ránézni a bajuszkapcsolóra. A fílinget semmi esetre sem fogom megszüntetni másik relé beépítésével. :)
[i](Módosította Spityu 2011.11.21. 22:39-kor)[/i]

4039 Őry Gábor 2011-11-21 21:14:08

A fényváltórelé összerakásáról nincs valakinek valami anyaga? Némi sztrájk után piszkálásra széthullott...

4038 Kolonics Tamás 2011-11-21 20:26:22

Sziasztok!Szeretném megkérdezni hogy kötött-e már be valaki KMGY kombi mûszert?A 31F pont az hova csatlakozik?

4037 Őry Gábor 2011-11-21 09:04:21  Előzmény:Kalmár Dániel: 72630

Ez a tünet szerintem egyértelmûen falslevegõ

4036 Őry Gábor 2011-11-21 09:02:51  Előzmény:Kalmár Dániel: 72628

Megg kell nézni a megkerülõ levegõszelepet is. Nem lehet, hogy alapjáraton is nyitva van, vagy ott szív falsot?

4035 Őry Gábor 2011-11-21 08:53:10  Előzmény:Kalmár Dániel: 72619

Sok lesz az! Azért, mert ugyanolyan alakú az úszó, mint a H 1-1-ben, nem ugyanakora a benzinszint. A HB-be magasabb benzinszint kell, 22 mm az úszóház peremétõl, amit a fejtetõs módszerrel 11-13- mm-rel lehet beállítani.
A HB-s karbinál az alapjárat-hiányt okozhatja a pillszelep tengelyének kopása. Ha lötyög, a gázkar felõli oldalin lévõ horonyba egy "O"-gyûrût kell tenni, akkorát, hogy tömítsen, de ne szoruljon. Ha nincs rajt horony (úgy tudom, van) akor esztergáltatni kell rá. Ennél egyszerûbb és jobb megoldás nincs.

[i](Módosította orygabor 2011.11.21. 09:56-kor)[/i]

4034 Őry Gábor 2011-11-21 06:59:35  Előzmény: Spityu: 72626

Egyszer kénytelen voltam labirint helyett szimmeringet tenni fel, mert a labirint kifújt!