Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6983  Bodács.Norbert 2013-12-07 16:01:09  Előzmény: : 75596

köszönöm válaszod.

6982 Őry Gábor 2013-12-07 10:57:07  Előzmény:Borbély Balázs: 75597

Azaz pontosan milyen?

6981 Borbély Balázs 2013-12-07 04:50:02

még az eredeti gyári van rajta
Szia!

Nem tudom, hogy egyáltalán meg lehet-e hegeszteni rendesen, szerintem a hõhatás nem tenne jót a hidraulikafolyadéknak, ha meg szétszeded, nem biztos hogy jó lesz.

Ha veszel újat, csakis párban cseréld, és szerintem csak egy fajtát tudsz venni, kb 20-25 ezer forint a pár. A régi lengéscsillapítóról a rugótányérokat át kell tenni, mivel azt nem adnak az újakhoz, csak le kell ütni a régirõl, nincs odahegesztve. Lehet hogy a lengéscsillapítóhoz esztergáltatni kell egy kúpot, mivel a gyári alumínium kúp szétrohadhatott. Ha kell, tudok küldeni rajzot, én is csináltattam hozzá. Ez a kúp a lengéscsillapító végére kell, ez megy bele a gumibakba.

6979 Őry Gábor 2013-12-06 19:36:06  Előzmény:Borbély Balázs: 75593

Milyen karburátor van rajta?

6978  Bodács.Norbert 2013-12-06 15:59:05

Sziasztok,régen voltam itt fennt,de megint akadt egykis problémám...1.1es trabikám tegna este gondolt egyet,nagy roppanással eltört a lengéscsillapitóm/jobb hátsó/a szilent felett a gyári hegesztésnél..megéri ezt ujrahegeszteni??ha nem,milyen lengéscsillaito jo még bele??kicsit lágyabb jo lenne,a mostani rosszabb volt,mint a 2tben,minden kátyut jelzett rendesen..tehát van olyan tipus,amelyiké jo bele??Köszönettel:norbert

6977 Borbély Balázs 2013-12-06 11:08:09

az uzemanyag rendszer meg lett nézve ki lett cserélve a csö is végig mielött beszereltük a motort szétlett szedve kicseréltük a tömitéseket de ez a motor már fel lett ujitva mert mikor szétszedtük a dugattyu teteje alig volt kormos fényes volt meg uj gyürük vannak rajta fel is a henger fala sima volt a szivatot is megnéztük de az rendesen visszahuzza a bovdent

6976  Spityu 2013-12-06 10:47:21  Előzmény:Toth Istvan: 75591

Nos... elõfordulhat, hogy a zár ellendarabja túlságosan behúzza a zárral az ajtót, vagyis a kédergumit már nagyon össze kell nyomni. Emiatt kell erõsebben becsukni ahhoz, hogy a zár "bekattanjon" a második fogba is.
Amúgy megnézném azokat a kocsikat, amelyek ajtajait lehelet finoman be lehet csukni. Vajon mit produkálnak esõben? Sok esetben beázást.
Felújításkor úgy állítottam be a zárakat, hogy a duroplast elemek szépen vonalban legyenek, beleértve magát a díszlécet is. Ez a zár ellendarab és a zsanérok ajtón történõ pontos beállítását igényli. Türelemjáték (A zár fixen van az ajtón, a zsanér pedig a karosszérián.) Ezután próbálgattam a csukást, és figyeltem, hogy hol mennyire nyomódik össze a kéder. Szükség esetén a megfelelõ irányba ütöttem rajta, ahogy a gyári videóban is teszik. Ha valahol túlságosan összenyomódott, ott kívülrõl ütöttem, ha kevéssé, vagy talán még légrés is volt, akkor kifelé. Ilyenkor gyakorlatilag a kédert tartó karosszéria élen kell hajlítani. Faléc (lehetõleg keményfa) + közepes kalapács szükséges.

6975 Toth Istvan 2013-12-06 10:05:23

Sziasztok. Uj vagyok itt, es szerintem egy egyszeru kerdessel fordulok hozzatok, hihetetlen de en NEM tudok rajonni! :D Akarhogy is nezegettem korbe, oda-vissza, de nem tudok rajonni, hogy az ajto miert nem csukodik be rendesen pici lokestol?! Erosebben meg kell lokni ahhoz, hogy belehessen rendesen csukin. Segitsetek legyszi, mert nem szeretem amikor az anyos annyira becsapja azt a francos ajtot!

Valami talan el lenne kopva?

6974  Spityu 2013-12-06 08:03:56

Nem lehet, hogy a motorcserével egy rossz motorra cserélõdött a régi? :) Pl. szimmering, labirint.

6973 Őry Gábor 2013-12-06 07:54:22  Előzmény:Borbély Balázs: 75588

Szerintem végig kellene nézni megint a karburátor környékét, továbbá az egész ütemanyagellátást a tanktól lefelé. A tûszelep rendesen zár?
Én a szívatót nézném meg, esetleg a pillangószelep mechanizmusát.

6972 Borbély Balázs 2013-12-06 04:52:57

Igen senki nem nyul hozzá ha hideg ha meleg ezt csinálja. tegnap voltunk vele dunaújvárosba elintézni egy két dolgot mire haza értünk megint elkezdett pörögni teljesen

6971 Borbély Balázs 2013-12-06 04:52:04

Igen senki nem nyul hozzá ha hideg ha meleg ezt csinálja. tegnap voltunk vele dunaújvárosba elintézni egy két dolgot mire haza értünk megint elkezdett pörögni teljesen

6970 Csády Szabolcs 2013-12-05 21:48:02  Előzmény:Kárász Endre: 75579

Basszus, a hozzászólásodat észre se vettem...

A trafókra nem is gondoltam, csak a 2T, 4T motor mûködési elvére alapoztam a dolgot.

Most akkor konyhanyelven fogalmazva csak a kondit kellene cserélni, már csak az a kérdés, hogy mekkorára...

6969 Őry Gábor 2013-12-05 19:29:22  Előzmény:Borbély Balázs: 75584

Az említett tüneteket úgy csinálja, hogy senki nem ér hozzá, csak ketyeg alapjáraton? Hidegen, melegen, mindig?

6968 Borbély Balázs 2013-12-05 14:47:31

igen a karbi az maradt ki is lett pucolva teljesen

6967 Őry Gábor 2013-12-05 07:45:15  Előzmény:Borbély Balázs: 75582

A karbi maradt ugyanaz, vagy az is cserélõdött?

6966 Borbély Balázs 2013-12-05 05:00:34

Üdv mindenkinek
Remélem tud nekem valaki valami tippet adni motortcseréltünk egy kétütemü trabiban és valami oknál fogva nem lehet beállitani az alapjáratot ha be is sikerül kb 1-2 percig normálisan jár szép a hangja meg minden gondolegyet és teljesen elkezd pörögni a motor mintha teljes gázt adna valaki kb ez is 1-2 percig tart nála és utánna visszaesik teljesen és lefullad :S esetleg tud rá valaki valami megoldást?

6965 Csády Szabolcs 2013-12-03 20:56:12  Előzmény:Szebelédy Péter: 75578

És hogy lehet "áthangolni"? :)

6964 Szebelédy Péter 2013-12-03 20:23:51  Előzmény:Kárász Endre: 75579

Ott a pont :)

6963 Kárász Endre 2013-12-03 20:07:55  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

Ezzel egész pontosan az lenne a probléma, hogy [i][/i]dupláját[u][/u] mutatá a tényleges fordulatszámnak. Mind a kétütemû Trabant, mind pedig a kétütemû Wartburg esetében egy hengerhez egy-egy trafó tartozik, tehát egy fordulatra jut egy impulzus. A 4T Trabi és Waresz esetében viszont a négy hengert egy trafó lát el, ami minden egyes henger munkaüteménél gyújt, tehát itt fordulatonként kettõ impulzus keletkezik.

Ha fordítva lenne a helyzet, és egy 4T mûszert kellene beleapplikálni a 2T autóba, akkor (elvben) meg lehetne oldani az impulzusok összefésülését:
-Korábban írtam, hogy diódás közösítéssel talán megoldható, de pár fontos részletkérdést tisztázni kellene, és én sose csináltam a kocsimon ilyen kísérletet.
-Egy logikai áramkörrel simán megoldható, hogy egy-egy trafó négyszögjelébõl elõállítson egy jóval keskenyebb impulzus, és akkor az már simán összefésülhetõ. Még elegánsabb, ha egy monostabil multivibrátort csinálunk, aminek van Trabi esetében kettõ, Waresz esetében három trigger bemenete. De ez szerintem már túl bonyolult lenne...

Az ilyen régi, analóg mûszerek esetében a mûködés elve az, hogy a trafóról levett jel egy formáló (erõsítõ, határoló) áramkörbe jut, ami egy RC tagot hajt meg. Az RC tag idõállandója relatíve nagy, a formáló által elõállított jel pedig fix impulzusszélességû, de a frekvenciája a bejövõ jelével azonos. Így aztán az RC tag kimenetén a fordulatszámmal arányos feszültség alakul ki. Ezért ezeknél a mûszereknél mindig járható út, hogy az RC tag idõállandóját meghatározó kondenzátor cseréjével a szerkezetet átkalibráljuk. Érdekesség: ugyanígy mûködik az átfolyásmérõ is. Ott a jeladónak a fogyasztással arányos frekvenciájú impulzusai egy, azaz egy nyomorult párhuzamos RC tagra jutnak, aminek a feszültségét figyeli a LED-ek meghajtását vezérlõ IC.

A tranzisztoros gyújtás...

Valamikor régebben részletesen leírtam itt, hogy úgy 20-30 évvel ezelõtt a gyújtásoknak melyik három változata létezett. Megszakítós, tranzisztoros, tirisztoros.
Mindhármat megszakító vezérli, és ebbõl a szempontból a késõbb elterjedt induktív/mágneses (Hall-szenzoros)/opoelemes jeladós gyújtások már egy egész más kategóriát képeznek. Szerintem ennek a mûszernek a leírása erre az õskori állapotra értendõ. Tehát olyan esetben nem szabad használni, ahol a megszakító egy tranzisztort vezérel, és az kapcsolgatja a trafók áramát. A konkrétabb megállapításhoz ismerni kéne a kapcsolási rajzát a szerkezetednek, de biztos, hogy nem azért tiltják, mert nagy terhelést jelentene a mûszer a kapcsolótranzisztornak. Inkább arra gyanakszom, hogy ott megbolondítaná a gyújtást, ha közvetlenül a megszakítóra kötné valaki.
A Trabi Hall-szenzoros gyújtásánál a szenzor és a vezérlõ egység között nem illik mókolni, de a vezérlõ rész kimenetére nyugodtan rá lehet kötni akármit. Na jó, rövidzárat ne! :D

6962 Szebelédy Péter 2013-12-03 17:28:22  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

A jelet duplázni sajnos nem lehet, a mûszert kell hozzá 'áthangolni'(kicserélni ezt azt). A HALL jeladó valóban érzékeny a terhelésre, de 4T trabi-waresznél ezt a jelet felerõsítik, és az végzi a gyújtás vezérlést. Ami egyébként a kombimûszerbe is be van vezetve a fehér vezetéken, és az elég erõs ahhoz hogy elbírjon egy fordulatszámmérõt. Én is azzal hajtom az enyémet.
[i](Módosította Prometheus 2013.12.03. 18:34-kor)[/i]

6961 jocking . 2013-12-02 23:48:46  Előzmény:Csády Szabolcs: 75576

Szerintem ha lenne hozzá kapcsolási rajz, akkor rá lehetne jönni a fenti problémákra. A jel duplázásához szerintem csak 1-2 alkatrészt kell benne kicserélni. De hogy tranzisztoros gyújtás kompatibilis legyen, az már érdekesebb kérdés... (Ha találgatnom kéne, akkor azért nem szabad tranzisztoros gyújtásra kötni, mert a mûszer terhelést jelentene a gyújtás erre érzékeny alkatrészeire, amitõl azok elmennének tönkre.)

6960 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

Hozzájutottam egy ilyen kis remek mûszerhez:

[imgw]https://i.ebayimg.com/t/DDR-Drehzahlmesser-universal-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/ieEAAOxy4t1Sh~kj/$_35.JPG[/imgw]

A problémám csak az, hogy valószínû 2T-hez való kivitel, így pont a felét mutatná a fordulatszámnak. Ha jól emlékszem lehet csinálni valami diódás kapcsolást amivel jól mûködik. Ha valakinek megvan ez, az ne tartsa magában!

Valamiért a leírása azt írja, hogy tranzisztoros gyújtású rendszerekhez nem alkalmazható, a 4T Trabi meg pont ilyen...
Ennek mi az oka? Meg lehet oldani valami trükkel?
Elõre is köszi!

6959 jocking . 2013-12-02 15:00:27  Előzmény:Szabó Géza: 75574

Még jó is lenne, csak úgy állna az elsõ kerék, mint laprugós futómûnél a terheletlen hátsó.:D

6958 Szabó Géza 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Leskó Csaba: 75571

a vw polo lengõkarja hasonlít leginkább. Kb 1cm-rel rövidebb illetve a stabilizátor lyuka kissebb 2mm-rel.
[imgw]https://www.trabime.cz/technika/id_68/1335300171.JPG[/imgw]

6957 Leskó Csaba 2013-12-01 13:03:12

értem. köszönöm a gyors választ! :)

6956 Kárász Endre 2013-12-01 12:12:26  Előzmény:Leskó Csaba: 75571

Tudtommal vannak olyanok, amik hasonlítanak, de nincs olyan, ami tényleg jó is lenne. De én 2T mániás vagyok, a 4T-t enm ismerem olyan alaposan. Ez a kérdés sokszor felmerült már, és még nem hallottam, hogy valaki talált volna ilyet...

6955 Leskó Csaba 2013-12-01 10:50:51

sziasztok!
egy olyan kérdésem lenne hogy van-e olyan elsõ lengõkar 4T-hez ami megegyezik a gyáriéval??

6954 Őry Gábor 2013-11-30 17:42:30  Előzmény:Törökfalvy Bence: 75569

Ezt szerintem otthon is meg tudod csinálni. A beállításról kb. egy hete írtunk.
[i](Módosította orygabor 2013.11.30. 18:42-kor)[/i]

6953 Törökfalvy Bence 2013-11-30 13:38:37

Sziasztok!

kecskemét környékén keresek valakit aki rendesen kipucol és beállít egy utolsó szériás H1-1 karbit. Kocsiban rengeteg KM van 12000 azaz tizenketõõezer csak sokat állt... :)

6952 Kozma Bence 2013-11-30 11:38:59

Értem, köszönöm! :)

6951  Spityu 2013-11-27 09:45:59  Előzmény:Őry Gábor: 75566

Kiegészíteném még azzal, hogy sokszor ugyanabban a két helyzetben áll meg a motor. Ez a két helyzet egymáshoz képest 180 fokra helyezkedik el természetesen. Ezért célszerû 90 fokkal elforgatni a fogaskoszorút még pluszban.

6950 Őry Gábor 2013-11-27 07:53:04  Előzmény:Kozma Bence: 75565

Egyformák.

De meg kell nézni, nem esett-e ki a behúzóvilla csapja az önindítóból. Ugyanis akkor nem tudja rendesen behúzni a bendixet, és elnyalja a fogaskoszorút. Továbbá az utánygyártott koszorúkat cészerû a megvásárlásuk után egybõl a szemétbe helyezni... Ha csere van, akkor inkább egy bontott gyárit tegyél fel úgy hogy ne kopott rész kerüljön az önindítóhóz.

6949 Kozma Bence 2013-11-26 18:15:22

Szuper, köszi!

Még egy olyan kérdésem lenne, hogy a labirintos és szimeringes lendkerék fogaskoszorúja eltérõ? Mert én labirintos lendkereket tettem fel, csak annak a koszorúja már eléggé el volt nyalódva, így rátettem a régi szimeringes lendkerékét. Ami így fél év után elég csúnyán néz ki, illetve mostanában az indítás se jön mindig össze elsõre. Bendixre gyanakodtam, mert forogni forog az önindító, de csak magába, nem forgatja a motort. Lehetséges, hogy ezt a fogaskoszorú okozhatja?
Vagy fordítva? Az önindító gyilkolta le a fogaskoszorút, mert indítás után nem húzza magát vissza egybõl?

6948  Spityu 2013-11-26 17:44:11  Előzmény:Kozma Bence: 75562

3 év után is bûzlik. :)

6947 Kárász Endre 2013-11-26 16:47:03  Előzmény:Kozma Bence: 75562

A sima szimering is teljesen jó lesz.

6946 Kozma Bence 2013-11-26 14:28:25  Előzmény: Spityu: 75561

Hermosal van is itthon, de nem akarom 1 hónapig szagolni a garázsban. :D

De ha ennyire nem kényes rá, akkor kap karter tömítõt. :)


Szimering: Nem volt forgásirányos, elhoztam a simát. A belsõ felülete teljesen sima, ez probléma lehet?

6945  Spityu 2013-11-25 20:36:04  Előzmény:Kozma Bence: 75556

Hermosal! :D

Szinte bármi jó, akár "piros paszta" (ecetes) is. Én Hermosallal raktam össze, mert hasonlít a gyárira, igaz, kissé rideg ahhoz képest. Múltkor árultak e-bay-en eredeti gyárit, de nem nagyon mozgatott, lehetõség szerint nem akarom többet szétszedni. :)
A motorblokk gyárilag kb. parketta lakkal van összerakva, egyszer én is azzal csináltam: Gemini A+B komponenssel. Szerintem váltóhoz is tökéletes.
Lehetõleg bírja a hõt, és ne oldja fel az olaj, benzin, az a lényeg.

6944  Spityu 2013-11-25 20:31:33  Előzmény:Kárász Endre: 75557

Igen, a fém tömítés nem nagyon zömül. De valahogy mégis azt gondolom, hogy a komplett rendszer hõ hatására változik. Mindegy, az lesz, hogy a tömítéseket újragondolom. Megolajozom a csavarokat, és 40Nm-rel lehúzom õket. A gázbowden könnyebb rögzítése miatt a hûtés házát a helyére teszem, aztán járatom egy ciklust. Aztán átmegyek újra a csavarokon pont annyival, hogy az összes csavar meginduljon, majd lekattanjon. 42Nm szerintem jó lesz. Mert... igen... a tapadási súrlódást is le kell gyõzni (a kifejezés nem biztos, hogy helyes :D).
Amúgy a múltkori képeken látható márkás nyomatékkulccsal húztam le õket kb. 20 fokon, majd kb. 8 fokon egy márkátlanabbal. Volt olyan csavar, amelyiknél egybõl kattant, de volt olyan is, amelyiknél tudott forgatni 5-10 fokot azonos beállított nyomaték mellett. Vagyis a csavarok között szerintem volt különbség.
Persze az alumínium tömítés élettartama véges. Tsaby javaslatára hangszerkészítõ esztergyályos ismerõsömmel csináltatok majd rézbõl (rézfúvós hangszereket készít). Állítólag az örök +1 nap.

6943 Kozma Bence 2013-11-25 20:00:02  Előzmény:Kárász Endre: 75558

Köszi!

6942 Kárász Endre 2013-11-25 19:57:58  Előzmény:Kozma Bence: 75556

-Loctite 5920: Ezzel csináltam. Piros, és gumi/szilószerû az állaga a megkötés után.

-Loctite 5972: Szürkés cucc, kicsit keményebbre köt az elõzõnél. Motorblokkhoz használtam, mert a közvetlen benzint is gond nélkül bírja.

Igen, a szimering 58x80x10. Az eredeti DDR szimeringbõl van jobbos és balos kivitel is. Most SKF szimeringet tettem bele, tökéletesen muzsikál.

6941 Kárász Endre 2013-11-25 19:53:59  Előzmény: Spityu: 75555

Nekem tõcsavaros változat van, azt olajozottan húztam 4mkp-ra. (mkp-ban volt skálázva a szerszám)
Nem hiszem, hogy a fém tömítésnél volna értelme újrahúzni melegedés után, én nem csináltam, nem is hallottam még Trabinál. Egyébként szerintem melegedés után sem zömül annyira, hogy a 45Nm-rel lehúzott csavar 45Nm-rel megtámadva meginduljon a letapadásból.

6940 Kozma Bence 2013-11-25 17:18:40

Üdv!

2T Trabi váltó összerakásához milyen tömítõpasztát javasoltok?

A rózsakerék szimering mérete 58X80X10mm ? (csillagos váltó)

6939  Spityu 2013-11-24 18:57:08

Kédés: ki hogyan szereli a 2T Trabantnál a hengerfejet? Elsõ sorban arra gondolok, hogy a könyvben megadott nyomaték vajon olajozott vagy száraz csavarra vonatkozik? Meghúzás után érdemes járatni a motort, majd újra meghúzni a csavarokat? Meghúzási nyomaték? Valaki azt írta, a 45 Nm sok lehet.
Amúgy az enyém a behajtós változat, szóval nem tõcsavar áll ki a hengerekbõl. Lekopogom, épek a menetek.

6938  Spityu 2013-11-23 08:34:46

Na, váltóolaj, még. :) A Hixol T dobozára az is rá van írva, hogy "80W". Hátha ez segít. De szerintem felesleges kísérletezgetni, kapható a piacon normális olaj normális áron.

6937  Spityu 2013-11-21 21:43:09  Előzmény:Szedlák Tibor: 75552

Van több gyártónak is C2. Én legutóbb ZKL-ZVL-t vettem, 4 éve szereltem a 2T-be. Aztán most ugye kapott gyári újat. A fél évet futott ZKL-ek meg átmentek a 4T hátuljába. :)

6936 Szedlák Tibor 2013-11-21 21:35:27  Előzmény: Spityu: 75547

Köszi! Akkor be kell szereznem 2 õt hétvégére. :) Gyári újam van, de azt nem teszem bele ...

6935 Kárász Endre 2013-11-21 20:48:41  Előzmény:Bajáki Péter: 75544

Felpörgetés után kapcsolom ki a gyújtást. Közben semmi padlógáz, stb. Ezután legközelebb szívatóval indítok, gyönyörûen elkapja, semmi erõlködés. Igaz, új fajta (28H1-1) karbi van rajta, aminek a szívatója nem más, mint egy rugóterhelésû fojtószelep a karbi elõtt. Na az aztán biztosan bedúsítja, ha tökig ki van húzva...
Ja, a motor 5000km-t ment a felújítás óta!
(Anno a Wareszt én is szívatóval állítottam le.)

6934  Spityu 2013-11-21 20:47:02  Előzmény:Őry Gábor: 75549

Én a fordítottját akartam még írni. Ha mondjuk úgy tervezem, hogy 1 órára állok meg és emiatt szimplán leállítom, de csak 4 óra múlva ülök be: szívatóval történõ indítás