Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7233 Csády Szabolcs 2014-04-07 14:46:19

Üdv!

4T Trabim Pierburgosítani akarom. Érdeklõdnék azoktól, akik már meglépték ezt, hogy a 2E3 felszereléséhez mit kell kicserélni? Természetesen itt most nem a karbira, szívósorra gondolok.
Vízcsövek maradhatnak vagy VW-t kell venni?
A "boxkesztyû" rámegy vagy a VW-ét kell beszereznem?
Kösz elõre is!

7232 Pápai László 2014-04-06 14:09:33  Előzmény:Varga Tibor: 75847

Sajnos egyre több olyan hirdetést látok, akik rárepülnek a retróra, és brutális árakat kérnek...

7231 Varga Tibor 2014-04-05 09:34:27  Előzmény:Pápai László: 75838

25 ezer?!De szép ára van. Akkor még jó hogy lecsaptam egy komplett hengerpárra dugókkal,gyûrûkkel nemrég ennél kevesebbért.

7230 Kárász Endre 2014-04-05 05:33:15  Előzmény:Őry Gábor: 75845

Nem rég fél napot bolyongtam a városban egy gyertyáért, amikor megviccelt a Trabi. Ugyanúgy mûködött a "szikraugratás". Végül hazabuszoztam gyertyáért, majd meglepve tapasztaltam, hogy hiába cserélem, nem megy az egyik henger. Ekkor esett le: GYERTYAPIPA. Árnyékolt, gyári pipa volt rajta, ezt leszedve azonnal mûködött.
Szerintem a szikraugratás nem erõsíti a feszültséget. Vélhetõen az lehet a magyarázat, hogy a pipa többé-kevésbé átvezet. Amikor rendeltetésszerûen a gyartyára van helyezve, akkor a szigetelõ rész átvezet a fém hengerfejen keresztül a testre. Ha leszeded és közel tartod, akkor szerintem megváltoznak az ellenállásviszonyok: kicsit távolabb kerül a testtõl a pipa valamelyest átvezetõ külsõ része, így inkább a normál útvonalon folyik az áram, mert ott kisebb az ellenállás.

7229 Őry Gábor 2014-04-04 20:01:35  Előzmény:Kovács Balázs: 75843

A gyertyapipás próba alapján úgy tûnik, mintha a gyújtás áramkörben kicsi lenne a feszültség. A szikraugratás, ahogy mondják, felerõsíti a feszültséget, ezt magam is tapasztaltam, de az okát nem tudom, mivel nem értek ilyen szinten a villamossághoz. Namost, ha a szikraugratással mûködik a gyújtás, de a gyertyára helyezve a pipát nem, abból az a gyanú következik, hogy alacsony lehet a feszültség. Akksi, töltés rendben van?

7228 Támba Csaba 2014-04-02 19:40:00  Előzmény:Kovács Balázs: 75843

A két trafó között a 15-ös kapcsokat áthidaló vezetéket ellenõrizd, cseréld. Valamint a gyújtáskapcsoló felõl jövõ szálat is a gyújtáskapcsolóval együtt nézd át, mérd ki.
Továbbá a gyújtólapról feljövõ vezetékköteget néha kidörzsöli az ékszíj. Ott is lehet hibaforrás.
[i](Módosította Tsaby 2014.04.02. 21:41-kor)[/i]

7227 Kovács Balázs 2014-04-02 15:58:08

[i](Trabant topicból áthelyezve, iderakta jocking)[/i]

Üdv!
Új vagyok itt,viszont van egy 601-es Trabant meghajtású kistraktorom,és egy problémához szeretnék segítséget/tanácsot kérni.
Nos,a gépemben egy erõs,megbízható motor van,viszont az utóbbi idõben valami gyújtás,vagy elektronikus probléma jelentkezett,amivel nem tudok mit kezdeni.
A dolog lényege,hogy elõször megállt az egyik henger.Oké,nem nagy dolog,kicseréltem a gyertyát,hiba megszûnt.Két hétig nincs probléma,utána ugyanez a másik hengerrel.Ott is gyertyacsere,megszûnt,majd pár óra használat után kezdõdött minden elõröl.Mindkét gyújtógyertyát vadi újra cseréltem,pöcc-röf a gép,de ismét csak pár napig.
Következõ lépésként mindkét megszakítót újra cseréltem.Ismét semmi probléma,majd pár óra használat után hol az egyik,hol a másik henger nem megy.Megjegyzem,hogy amelyik gyertyát egyik nap kiszedtem,az a következõ cserénél kiválóan mûködik,elõtte pedig nem ment vele a henger.
Kicseréltem rajta már mindent,trafókat,kondenzátorokat,gyújtókábeleket,gyertyapipákat,az eredmény változatlan.További érdekesség,hogy amelyik henger épp nem megy,arról leveszem a gyertyapipát,és ha kb. 1-2 cm. távolságra tartom a gyertyától,akkor abban a pillanatban indul a henger,de ahogy rádugom a gyertyapipát,azonnal megáll.
Bocs a hosszúra nyúlt mondandómért,nem igazán vagyok szerelõ,vagy nagyon hozzáértõ,épp ezért kérnék segítséget.Lehet,hogy csak valami pitiáner problémáról van szó,ami az itteni mesterek számára egyértelmû,sajnos engem már az õrületbe kezd kergetni...
Köszi a segítséget elõre is!

7226 Sáfrány Gábor 2014-04-02 12:39:55

Lehet csak álmos naívság részemrõl, de az ldm-tuning például úgy árulja a dugókat, hogy azok az eredeti recept szerint vannak fõzve.
Új fõtengelyek is rendszeresen kerülnek elõ. Nem mondom, hogy egy gombóc fagyiért, hanem mondjuk gyári gátlójának (nem trabi) áráért, így hát véleményem szerint, még mindig ócsó :)

7225  Spityu 2014-04-02 12:33:18  Előzmény:Pápai László: 75840

Én csak a hengerpárról beszélek. De igen, az megintcsak fontos a motort tekintve. :)

7224 Pápai László 2014-04-02 11:22:33  Előzmény: Spityu: 75839

nomeg leginkább a fõtengely...

7223  Spityu 2014-04-02 09:40:06  Előzmény:Pápai László: 75838

Kár, hogy nincs hozzá dugattyú. Igaz, néha találni gyári új alapméretest. De egy gyári új hengerpárból inkább a dugattyúk képviselnek nagy értéket, azokat nem igen lehet pótolni napjaink silány darabjaival. Na meg a gyûrûk...

7222 Pápai László 2023-05-22 08:40:11

Egy kis kuriózum:

https://auto-motor.vatera.hu/szemelygepkocsi_alkatresz_felszereles/motorikus_alkatresz/motoralkatresz_henger_hengerfej/trabant_gyari_uj_hengerpar_ddr_1880823305.html?utm_source=vatera&utm_campaign=termekfigyelo&utm_medium=email

7221  Spityu 2014-04-02 06:53:29  Előzmény:Holló Gellért: 75834

Elsõre ez a darázsfészek kézi érintése tipikus esetének tûnik.

A nagy terheléskor jelentkezõ füstölés a 3. motoromnál nekem is szokott jelentkezni, ill. ilyenkor mintha gyengülne/szorulna is a motor. Okozhatja elégtelen kenésbõl adódó túlmelegedés, elszegényedõ keverék az égéstérben (kopott vezérlõtárcsák, vagy akár rosszul beállított karburátor, pl. úszószint, eltömõdött fúvóka stb.) Bár, ha a turbinánál jött ki a füst, akkor bizony inkább hengerfejtömítés lesz, vagy kipufogótömítés (utóbbinak kicsi a valószínûsége).
A csörömpölés adódhat rossz gyújtás beállításból, de akár mechanikai sérülést is jelezhet. Ha csak melegen jön elõ, akkor inkább gyújtás beállítás. Ha mindig, akkor mechanikai hiba.

Vegyél két hengerfejtömítést (esetleg egyéb tömítéseket), szereld le a hûtõlevegõ házat, bontsd le a hengerfejeket stb., és nézd meg, milyen állapotban vannak. Ha már le van bontva, érdemes megnézni, hogy a fõtengely mennyit kottyan: fõtengelyt oda-vissza forgatni úgy, hogy a dugattyú még pont ne mozduljon meg. Eközben a dugattyú valahol félúton legyen függõlegesen. Nézd meg a hengert is, hogy nincs-e durva bemaródás nyom. Ellenõrizd a kipufogó tömítéseket. Összeszerelés után karubrátor pucolás, beállítás, gyújtás beállítás erõsen ajánlott.

Az alapjáraton való felpörgést okozhatja rossz fõtengely tömítés is (szimmering vagy labirint), de mielõtt szétkapnád a motort, a fentieket érdemes elvégezni.
[i](Módosította Spityu 2014.04.02. 08:55-kor)[/i]

7220 Holló Gellért 2014-04-01 17:18:39

Köszi! Holnap meg is nézem. Hazavontattuk és beindult, de mély brummogó hangja van, nincs alapjárat és ráz nagyon.

7219 Varga Tibor 2014-04-01 15:40:59  Előzmény:Holló Gellért: 75834

Látatlanban nem egyszerû, a füst miatt lehet hengerfejtömítés(ez valószínûbb), csúszó ékszíj, bármi.

7218 Holló Gellért 2014-04-01 13:27:49

Sziasztok! Akad 1 nagy problémám a Trabimmal. Tegnap vettem. Szépen hazajöttünk 75 km-t. Este mentem még vele 1 kis kört a külvárosban. Után enyhe égett szag volt az utastérben és kívül is. Ma reggel minden indult szépen aztán menet közben elkezdett csörömpölni. Néha furcsa zörrenések csörrenések jöttek a motortérbõl (a falakról, kerítésekrõl visszaverõdõ hangokból hallottam). Ezek után ha kinyomtam a kuplungot vagy szabadon futott, esetleg megálltam felszökött a fordulatszám az egekbe. Megálltam (intézkedni), motort leállítottam. Utána már nehezen indult, de el tudtam indulni. Egy 200 méteres domb megmászása és még kb. 2 kilométer után után lefulladt, füstölt. A füst lényegesebb része a turbinánál jött ki. Vártam. Lehûlt. Elindultam, de hamar csörömpölni kezdett, ezért megálltam. A motor pörgött ezerrel alapjáraton. Gyorsan leállítottam és pihentünk. Aztán tovább mentem és ismét megálltam, de már leállni is alig akart a motor, szívatóval állítottam le. Vásároltam és haza akartam menni, de a Trabi nem indult. Néztem a gyertyát, nem jó, gyorsan csavartam bele újat, de akkor sem indult. Mi lehet a baj? Választ elõre is köszönöm.
[i](Módosította gellert92 2014.04.01. 15:28-kor)[/i]

7217 Németh János 2014-03-30 08:12:05  Előzmény:Berecz Tibor: 75830

A probléma nálam is volt, de kiegészítve hogy hidegen nem volt alapjárat. Megkellene lesni hogy hidegen zár e rendesen a pillangoszelep. Ha nem vagy a rudazattal van gond, vagy a bimetállal. :)

ha ezek jok akkor alapjárati mágnesszelep, nem kap áramot,oxidálódott vagy szorulhat a karbiban

7216 Támba Csaba 2014-03-29 19:55:15  Előzmény:jocking .: 75831

Igazából még egyet sem bontottam szét:)
Alapjában véve úgy mûködik, mint egy olajtükrös légszûrõ, csak ez nem porra vadászik, hanem olajra. Azaz az "edény" öblös részében a fajsúlykülönbség elvén ki kell csapódnia az olajnak és csak a minimális olajpárát tartalmazó levegõ mehet tovább. Bizonyos autóknál egyirányúsító szelep is van a csõben. De mivel szerintem a 4T Trabant és Wartburg eleve a sátánnal való cimborálás eredménye, így csak akkor nyúlok hozzájuk, ha valaki nagyon szépen megkér rá:) Tehát, ahogy említettem ezen típusokét soha nem vágtam szét megnézni, hogy milyen belül.

Egyébként fõleg mióta a mai "kisköbcentis benzines + turbó" õrület elharapódzott a gyártóknál elég sok gondot okoz a kartergáz és a vele együtt a levegõszûrõbe jutó olaj mennyisége már új autókon is. Lehet is csinos összegért utólagosan beszerelhetõ olajlecsapatókat vadászni a neten hozzájuk.

7215 jocking . 2014-03-29 17:26:59  Előzmény:Támba Csaba: 75828

Ha már téma a karbi meg a kartergáz, akkor megkérdezném, hogy kartergáz leválasztó névre hallgató hengeres doboz a motor mögött a 3 csõcsatlakozással tulajdonképpen hogy mûködik? Mi van a belsejében?

7214 Berecz Tibor 2014-03-29 12:35:57

Sziasztok!

Látom, hogy a napokban a karburátor volt a téma: érdeklõdéssel olvastam a hozzászólásokat, hátha a saját kisebb problémám megoldásához találok valami kapaszkodót, de sajnos nem.

A 4T Trabantommal tél óta az a gond, hogy hidegen nehezen indul be: télen is vagy ötször kellett indítózni, aztán a gázpedál nyomásával elérni, hogy ne fulladjon le.

Az volt az érdekes, hogy az indítózásokkor 1-2 mp-re beindult a motor, de aztán leállt.

Aztán amíg nem melegedett be a motor, addig rángatott. Melegen már nincs gond: szépen megy, húz, illetve mostanában esetenként nem tartja az alapjáratot.

Új (bõ egy éves) gyertyák vannak, új gyújtáskábelek, a télen ki lett pucolva a karburátor, a fogyasztása elég jó (nem változott). A fenti problémák most is fennállnak, csak (a melegebb idõ miatt) enyhébbek.

Tud valaki némi segítséget, hogy hol keressem a problémát? Köszönettel, Tiberio

7213 Papp Róbert 2014-03-28 14:11:08  Előzmény:Őry Gábor: 75816

Köszönöm !
Sajna most nem jut idõ rá, de amint lehet újra neki esek.

7212 Támba Csaba 2014-03-27 19:13:28  Előzmény: Spityu: 75826

Ilyen okok miatt említettem ezt a rendszert, mert sok javítási könyv egyszerûen nem említi ezeket a "kütyüket" és elég sok gondot tudnak okozni ha elromlanak. És persze rögtön a karburátornak esik neki mindenki elsõre.

7211 Támba Csaba 2014-03-27 19:09:32  Előzmény:Támba Csaba: 75825

A múlt szombaton egy Skoda Fabia-nál (1,2 HTP)találtam ilyen hibát. Megadta magát a tágulóelem. Kiakasztottam a csappantyút és elkezdett megint menni ahogy kell, meg most már nem eszik 12 litert :)

7210  Spityu 2014-03-27 19:07:36  Előzmény:Támba Csaba: 75825

Értem, köszi! Sejtésem szerint 4 évig téli állásban jártam. :D

7209 Támba Csaba 2014-03-27 19:05:48  Előzmény: Spityu: 75824

Az csak "kényelmi" plusz funkció. A csappantyús szelepnek akkor is nyitnia-zárnia kell a hõmérséklet ingadozásra, ki kiszereled a kocsiból. A benne lévõ termosztát önállóan dolgozik. A bimetall, csak pluszban közbeavatkozik ha kell.

7208  Spityu 2014-03-27 18:54:10  Előzmény:Támba Csaba: 75823

Álló motornál? Nem úgy van, hogy a boxkesztyûben a kis sátánmûvebimetál nyitja a szelepet, amin keresztül szüpürcsüli a csappantyú mozgatását végzõ dugattyút, kinyitva ezzel nyári állásra - amennyiben elég meleg van?

7207 Támba Csaba 2014-03-27 18:47:46  Előzmény: Spityu: 75815

Idézlek:

"Valamiért kipufogó állásban van a szelep, bár, ha jól értem, az az alapeset."

Pont hogy nem! Cirka -20 foknál kellene teljesen zárt állapotban lennie kipufogóra. Ilyen tavaszi idõben ( +15 fok felett)már szinte teljesen nyitott állapotban illik lennie.

7206 Támba Csaba 2014-03-26 21:15:38  Előzmény:jocking .: 75821

A motor kenésében nem játszik különösebb szerepet. A porlasztó mechanikus elemeinek (pl. pillangószelep tengely) kenésében viszont jócskán.

Különösen mióta ólmozatlan benzin a divat, mert az ólomnak is kenési szerepe volt a benzinben. Meg a kénnek is aminek arányát a '80-as évek óta 1/100-ad részére szorították vissza a benzinben. Mondjuk a ként különféle adalékokkal helyettesítik, de így sokkal korrozívabb lett a benzin különösen a mûanyag és a gumialkatrészekre nézve. Pláne, hogy a helyesítõ adalékok titkos recept szerint készülnek olajvállalatonként ezért tömítésgyártó legyen a talpán aki olyan alkatrészt gyárt ami ellen tud állni az ismeretlen összetételû vegyi anyagok százainak.

Egy szó mint száz, mivel tökéletesen tömítettségû motor nincs, így a kartergáz a legfittebb motornál is tartalmaz üzemmeleg olajpárát ami kenõhatása révén többet használ, mint árt. Persze egy szétkopott motornál ami már a kartergázcsövön is okádja az olajat már más az ábra, de alapvetõen nem ez a tervezett üzemszerû állapot.
[i](Módosította Tsaby 2014.03.26. 22:16-kor)[/i]

7205 jocking . 2014-03-26 20:45:09  Előzmény:Támba Csaba: 75820

És ez a kenésben mennyire fontos a motornak? Én az említett eset után lekötöttem, ez volt kb. 4 éve, de nem vettem észre eddig, hogy sz@rrákopott volna a motor... Annyi tûnt fel, hogyha belenézek a karbiba fentrõl, akkor tiszta az egész, és nincs rajta fekete dzsuva bevonat. :)

7204 Támba Csaba 2014-03-26 19:47:32  Előzmény:jocking .: 75817

Pedig DE:) Ken!
És épp ezért már akkor visszavezették a üzemanyag rendszerbe, mikor a Greepeace még halvány gondolat sem volt.

7203 Németh János 2014-03-26 18:01:46  Előzmény: Spityu: 75818

CSAó mindenkinek.

az olajos karbihoz hozzátennék annyit, nálam is volt egy évig, alig ment a kocsi dadogott stbstb... na most nekem is lett már az atyaúristen is cserélve, a kartergázszûrõ is többször, csöveket eldurrantotta stb...
a legvégén jött egy olajcsere, egyszer csak elkezdett nõni az olajszint, AC csere gyorsan, nõt tovább ismét( és az olaj még mindig a karbiban volt)
vettem egy új AC pumpát, olaj csere ismét, rendesen szintre rakva, pucolva az egész rendszer, és láss csodát 50 km után megszûnt az olaj( azaz akkor néztem rá)

ami szerintem lehetett, a benzines olaj jobban felkúszik a karburátorba, ha jó a blokkod, nincs annyira elkopva, jó az olajzás hamar felnyomja a karbiba, az hogy mellé még jön egy fagydugó is, az is lehet és mégjoban tolja...
szóval érdemes egy pillantást vetni az olaj állagára is, enyémet meg lehetett gyújtani mikor utoljára cseréltük :(

azóta jön megy, teszi a dolgát, nem láttam mostanában olajat a karbiban, rendszer tiszta, jól ki lehet kormolni mostanában

7202  Spityu 2014-03-26 15:15:37  Előzmény:jocking .: 75817

Igen, meg mivel erõsen rákkeltõ - állítólag -, és elégetve már kevésbé lesz az (gondolom én). Tudomásom szerint ken. Illetve a közelmúltbéli extrém eset tapasztalata szerint is. :D Méghozzá a pillangó tengelyét, de hallottam azt is, hogy a szelepnek sem árt. Az igazságot nem tudom.

Más: tud valaki plug and play megoldást az automata szívató manuálisra alakítására? Nézegettem, de nem ugrott be semmi EGYSZERÛ. Motorháztetõ nyitó / szellõzõ "bowden" szerû megoldásra gondolok, amit egyszerûen rögzítek a mûszerfalon, a karbin (vagy a szívócsonkon) és a szívató rudazatán. Az ördögmûve szívatót pedig viszem az ócsvasba. :) Nem, nem akarom megcsinálni a gyárit, sõt, ha jó lenne, akkor is átalakítanám. Így pusztán annyi baj van, hogy 2km-ig pumpálni kell bizonyos üzemi körülményeknél a pedált.

7201 jocking . 2014-03-26 13:36:42  Előzmény: Spityu: 75815

A kartergáz nem ken semmit, csak azért vezetik vissza a motorba, mert valami okos kitalálta, hogy így nem szennyezi a környezet. ;)

7200 Őry Gábor 2014-03-26 12:43:37  Előzmény:Papp Róbert: 75805

"Aztán a szívótorok feletti 100-as alapjárati levegõfúvókát is meg kell nézni"
Ez ugye csak egy amolyan kihegyezett csavar féle?
Ez egy normál fúvóka, csak nem 5-ös, hanem 6-os menettel.


"És végül, a karbitalpon lévõ gumidugó alatti 70-es keverékfúvókát."

Na ez melyik is?

A karbi illesztési felületén van egy gumidugó (vagy már nincs). Ezt kell kipiszkálni, és alatta lesz egy 70-es fúvõka.

7199  Spityu 2014-03-26 10:10:41

No, tegnap összeraktam... a kipufogónál lehúztam a kabátról a gumit, így nagy keresztmetszettel szívhat a motor. Valamiért kipufogó állásban van a szelep, bár, ha jól értem, az az alapeset. Üzemközben lehet, hogy kinyit a másik, de nem érdekel. :) Télen visszarakom és kész... kartercsövet elfordítottam 180fokkal (fröcsögjön a túlnyomó tartálynak), boxkesztyû leszigszalagozva. :P ezzel igaz ki is iktattam a kenést, amit biztosít a kartergáz. Hosszú távon lehet, hogy rákötöm a gázrózsára, és akkor tutira csak az égéstérbe kerül az olaj, nem tud összetrutymákolni mindent a karbiban. :) És még kenni is fogja a pillangót. Amúgy brutál jól megy a kocsi. :D Elõgyújtás a gázos értéken, kb. +8mm elfordítás az elosztóház kerületén mérve.

7198 Támba Csaba 2014-03-25 21:35:37  Előzmény:jocking .: 75810

Fõleg akkor jellemzõ, ha télen csak rövid városi utakra van használva az autó.

7197 Támba Csaba 2014-03-25 21:34:40  Előzmény:jocking .: 75810

Hááát...

A homasita-style direktszûrõk gyakran nagyobb ellenállásúak, mint egy elhasznált papírszûrõ, így azok is tudnak extra vákuumot csinálni:)

7196 jocking . 2014-03-25 18:24:00  Előzmény: Spityu: 75811

Ha gyakran van helyijáratban használva, attól is vizesedik az olaj. Felveszi a környezetébõl a párát, és ha nem éri el az üzemmeleg hõfokot, akkor az nem tud belõle elpárologni.

7195  Spityu 2014-03-25 15:01:15  Előzmény:jocking .: 75810

Nekem most télen fagyott be elõször. Gyakorlatilag kõkemény volt a gumi csõ, másnap egy vödör forró vízzel indítottam... aztán megmasszíroztam végig a csövet, de még így is kásás volt. Érdekes módon a víz nem fogy a tartályból, valószínûleg az égéstermékbõl kap párát az olaj. A motor is jól húz, és az olajat sem eszi. És szerintem valós 9x km van benne. Szóval nem értem.

7194 jocking . 2014-03-25 14:01:56  Előzmény:Támba Csaba: 75809

Fura, nekem amikor egyszer elõfordult ez az olajszökõkút effektus, akkor olajat láttam a karbiban, nem trutyit. Pedig biztos, hogy a fagydugós verzió történt meg, mert akkoriban a bokszkesztyû végére szerelt direktszûrõ volt bent és a bokszkesztyû (és a karbi ide tartozó) vákuumcsövei is le voltak dugózva. Marha jó élmény volt február elején, -2 fokban darabokra szedni a karbit/gyertyát pucolni az út szélén... :D

7193 Támba Csaba 2014-03-25 13:44:47  Előzmény: Spityu: 75806

Az elõbb Jocking koma leírta mi az ábra, ha a lerakódás dugót képez a kartergázcsõben. Ez egyszerre szokott "kilõni" és telenyomja trutyival a karburátort. Téli üzemben igen gyakran elõjön.

A másik lehetõség az elzáródott csappantyús szelep ami ha melegoldali állapotban marad folyamatosan meleg levegõt szív, ráadásul így ez a csatorna szûkebb, mint a hidegoldali. Így megnövekszik a vákuumhatás a karburátor szívóoldalán és így a kartergázcsõben is. Ekkor meleg idõben hosszabb úton (pl. autópálya) szép lassan szívja az olajat a kartercsövön. Ez lassabb folyamat, mint az elõbbi és csak tiszta motorolaj jön fel nem tejfölös massza.

7192 jocking . 2014-03-25 13:34:16  Előzmény:Pápai László: 75807

Nem feltétlenül csak a kopottság miatt lehet. Elõfordul akkor is, ha a kartercsövekben dugulás alakul ki (jellemzõen télen, amikor a motorolaj víztartalma kiül a csõ belsejére, ott megfagy, és már kész is a fain kis dugó), ekkor a megnövekedett karter nyomás feltolja az olajat. Valamennyi kartergáza még egy gyári motornak is van, és ha nem tud lélegezni a rendszer, és megnõ a nyomás, akkor már jön is az olaj felfelé.

7191 Pápai László 2014-03-25 10:44:35  Előzmény: Spityu: 75806

az olaj felkapása gondolom a sok kartergáz miatt lehetséges(már ha a kartercsõ a gyári helyén van)...Illetve a kopott olajlehúzó gyûrûk miatt is lehetséges, de ahoz már valóban kopott motor kell..

7190  Spityu 2014-03-25 08:41:45  Előzmény: Spityu: 75798

Szétszedve a karburátort, a fõfúvókában egy kocsonya állagú valami fogadott. Valószínûleg megkocsonyásodott benzindarabka volt. Elmosva, kifújva, beállítva, du. megy a helyére.

Tsaby! Az olaj felkapását akkor sem értem (fõleg nem nem mínuszban, amikor befagy ott minden). Ha nem jó a bimetál, akkor is valahonnan kapna levegõt a motor, nem kellene saját maga alól szívnia. Légszûrõ is jó.
[i](Módosította Spityu 2014.03.25. 09:44-kor)[/i]

7189 Papp Róbert 2014-03-25 07:52:31  Előzmény:Őry Gábor: 75804

Bocsi, hogy így szemezgetem, de hátha így pontosabban jutok elõre.


"A szívatómechanizmust úgy kell beállítani, hogy kihúzott szívatónál 1 mm legyen a pillangószelep (nem a szívató csappantyúja!) és a szívócsõ fala között. Ezt egy dróttal is meg lehet csinálni. Ez a rés kell a rendes indításhoz.
A pillangószelepet támasztó csavart csak annyira kell betekerni, hogy a pillangószelep éppen csak, hogy ne legyen zárva."
Ok. ez érthetõ, és most már talán majdnem így is van. Eddig baromira nem így volt. A szivatóra legalább fél centit nyitott a pillangó szelepen. :(


"A CO csavarral látszólag nem változik semmi a CO-t kivéve. Csakhogy itt is igaz, hogy benzin nélkül nem megy az autó. Azaz lesz alapjárat, csakhogy indításkor, a kuplung-gáz váltásnál nem kap elég benzint a motor"
Tehát ezt nyugodtan tekerjem ki 3-4 fordulatot is, mert így stabilabban tartja az alapjáratot majd? Most fõleg terhelés utáõn hírtelen elvett gáznál esik nagyon alá az alapjárat és le is áll.


"A leírás alapján a két az elsõ fúvóka a dúsító (gyárilag 45-ös), a másik valószínúleg az alapjáraté lesz."
Én is így logikáztam a leírásokból.
El is voltak dugulva :(

"A fõfúvókát is érdemes megnézni, õkelme az úszóház alján figyel. "
Ezt megtaláltam, tisztítottam. 113-as van benne, ami rajzi segítség szerint megfelelõ.

"Aztán a szívótorok feletti 100-as alapjárati levegõfúvókát is meg kell nézni"
Ez ugye csak egy amolyan kihegyezett csavar féle?

"És végül, a karbitalpon lévõ gumidugó alatti 70-es keverékfúvókát."

Na ez melyik is?

Nagyon köszi ezt a korrekt leírást !
Sokat segítettél ezzel.

7188 Őry Gábor 2014-03-24 19:51:36  Előzmény:Papp Róbert: 75802

A szívatómechanizmust úgy kell beállítani, hogy kihúzott szívatónál 1 mm legyen a pillangószelep (nem a szívató csappantyúja!) és a szívócsõ fala között. Ezt egy dróttal is meg lehet csinálni. Ez a rés kell a rendes indításhoz.
A pillangószelepet támasztó csavart csak annyira kell betekerni, hogy a pillangószelep éppen csak, hogy ne legyen zárva.
A levegõcsavart kitekerve nõ az alapjárat.
A CO csavarral látszólag nem változik semmi a CO-t kivéve. Csakhogy itt is igaz, hogy benzin nélkül nem megy az autó. Azaz lesz alapjárat, csakhogy indításkor, a kuplung-gáz váltásnál nem kap elég benzint a motor és ebbõl kellemetlen rángatás, vagy "visszahúzás" lesz. Nem jó érzés a sebességváltáskor.
A fõporlaszó mûködése közben már nem onnét jön az anyag, tehát a fogyasztás nem nõ meg számottevõen.
A leírás alapján a két az elsõ fúvóka a dúsító (gyárilag 45-ös), a másik valószínúleg az alapjáraté lesz.
A fõfúvókát is érdemes megnézni, õkelme az úszóház alján figyel. Aztán a szívótorok feletti 100-as alapjárati levegõfúvókát is meg kell nézni. És végül, a karbitalpon lévõ gumidugó alatti 70-es keverékfúvókát.
[i](Módosította orygabor 2014.03.24. 21:00-kor)[/i]

7187 Támba Csaba 2023-05-22 08:40:11

Bár nem volt idõm motortérben készült képeket csinálni, de aki már szívott eleget 4T karbikkal annak nem lesz gond megtalálni az alábbi képi illusztráció valós elemeit.

Szóval. Vegyük a klasszikus helyzetet. Torpan, sokat eszik, nem húz rendesen, rángat kigyorsításkor, felkapja az olajat a légszûrõbe hosszabb úton, stb, stb.
Kedves tulajunk már a létezõ összes olószerrel kitakarította, áztatta a karburátort, kicserélt minden cserélhetõ alkatrészt, vett új karbitalpat, tömítéseket. Továbbá cserélt elosztófedelet, rotort, gyújtókábeleket, alapjárati- és gyújtáselektronikát, vákuumdobot, vákkumcsöveket. Kínjában már talán a buborékleválasztót is, hátha az szórakozik vele. Majd hardcore pályára téved, elkezd más méretû fúvókákkal kísérletezni, vagy tágítani, felfúrni az eredetit, csavargatja extrém elõgyújtási tartományokba az elosztót. Milliónyi próbakör akár késõ este/éjjel az szomszédok örömére, sok-sok liter benzin, számtalan munkaóra és kellõen bejáratott karburátor csavarmenetek. Torpan, hörög, stb. Eredmény egy szépen alakuló idegbaj, gyomorfekély közeli állapot, remegõ kezek és hang, álmatlan éjszakák egyre inkább körvonalazódó piromán gondolatok...
Ismerõs? :)))

Persze nincs rá garancia, hogy az alábbiak szent grálként megoldást adnak mindenkinek, de mivel elég sokszor találkoztam már a problémával, így jobb lehet a semminél.

Tehát! Akinek 2T Trabantja van, vagy volt annak ismerõs, hogy a légszûrõ téli-nyári átállítása egy végtelenül egyszerû feladat. Hideg idõ beálltával a levegõszûrõ szívócsonkját el kell fordítani a kipufogó irányába és úgy felpattintani. Nyár közeledtével vissza.
4T-nél a VW konszern által széles körben alkalmazott automata szabályozó-csappantyúkkal kényeztetik a "modern" autók tulajdonosait.
Mûködését az alábbi ábra szemlélteti:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/140324/_raml_sszelepek_001_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A kép bal oldalán látható bimetall-szelep 4T-nél a "bokszkesztyûben" van elhelyezve, a jobb oldali csappantyús szelep pedig a levegõszûrõ orrára van felpattintva. A csappantyús szelep alapjában véve önmûködõ, pont úgy dolgozik, mint a hûtõrendszer termosztátja. Van benne egy tágulóelem (2) ami melegben kitágul, hidegben összehúzódik. Így hõmérséklettõl függõen a külsõ levegõt engedi be jobban (A) csatorna, vagy meleg levegõt enged inkább a motorba a kipufogócsonk felõl (B) csatorna. Tovább finomítva a rendszert a bimetall-szelep ha az áramló levegõt még mindig túl hidegnek érzékeli, akkor összenyitja a karburátor felõl jövõ vákuumcsonkot a csappantyús szelep membránjával. Így a gyorsítás és ennek megfelelõ vákuum függvényében rányit a (B) meleg csatornára.

Minden nagyon szép és jó, míg bármelyikük meg nem hibásodik a kettõ közül.
Külön pikantériája a dolognak, hogy ha pl. a csappantyús szelep tágulóeleme megy tönkre, akkor a csappantyút a hozzákapcsolt vákuumdob membránja a (B), azaz a meleg oldal felé mozdítja el, a motor szívóhatása meg szépen teljesen bezárja.
Ha a bimetall-szelep tér meg teremtõjéhez, akkor rendszerint simán átereszt, így szabad a vákuumdob felé az út és megint csak ott vagyunk, hogy a motor állandóan a forró kipufogóról lélegzik. Mínusz 15-20 fok körül fel sem tûnik a hiba, de amikor már a csajok is lengébb ruhákban mutatkoznak az utcán akkor már nem szereti az üzemmeleg motor, hogy ömlik a szívótorokba a forró levegõ. Hörög, dadog, torpan és eszik annyit, mint benzines ZIL hegymenetben :)

Ha gyanús ez hibalehetõség, akkor leggyorsabb ellenõrzés ha egyelõre kiiktatjuk õket. A karburátorról jövõ vákkuumcsövet levakoljuk, hogy ne kapjon a motor falsot. A "bokszkesztyûben" lévõ bimetall csonkját is lezárjuk, hogy ne szívjon ott sem szûretlen levegõt. A csappantyús szelepet pedig egyszerûen levesszük a próba idejére a levegõszûrõ végérõl.
A bimetall nem javítható, javítása csere. A csappantyús szelepnek +15 fok felett már majdnem teljesen "hideg" állásban kell lennie. Ha "melegre" van zárva ilyen hõmérséklet felett, akkor tuti döglött. Ellenõrzése az autósboltokban kapható fagyasztóspray segítségével végezhetõ. Telibe kell fújni a tágulóelemét, így pillanatok alatt mínusz 20 fokra hûl és zárnia kell a "meleg" oldal felé. Ahogy visszamelegszik fokozatosan ki kell nyitnia.

"Röviden" ennyi.

7186 Papp Róbert 2014-03-24 12:47:16  Előzmény:Őry Gábor: 75788

köszi
Kipróbálom a 3-3 fordulatot.

Végül is a hétvégén szétkaptuk a karbit.
2 fúvóka keményen eldugulva. Az alsó amit kívülrõl ki lehet venni, az úszóházból, a másik felül, szintén kívülrõl kivehetõs, a szivató kis segédkarja fülött.
Mindent jól megpucolva összerak.
A nagy csavar kapott 2,5 fordulatot, a co meg 2-t.
Indult és bõgött nagyon. Persze, mert a pillangószelep kitámasztó karja is el volt tekerve. Ezt sajna csak érzésbõl sikerült belõni :(
Valamint nagyon rá volt állítva a szivatós üzemi gázadós segédkar is.

Most mûködik a ketyere, de alapjáratot el-el ejti.
Finomítani kell még.
Falsot nem nagyon szív, mert gyorsan ejti a fordulatot, nem pörög, csak nem tartja meg az alapjáratot fél percnél tovább.
Lehet a pillangószelep kitámasztóján kell hajszálnyit nyitni? vagy elég csak a nagy csavart tekergetni?
Azt kitekerve erõsödik kicsit.
Az csak az alapjáratba szól bele? Fordulaton nem ad be több kaját a szükségesnél, ha kitekerem vagy 3,5 fordulatra?
a co-s csavar ugyebár kerti gépnél lényegtelen, de az bekavar az alapjáratba?

Köszi a segítséget !

7185 Papp Róbert 2014-03-24 12:36:09  Előzmény:Támba Csaba: 75789

Ez egy kis kerti trakin van. A karbi már szemre is nagyon el volt tekergetve, ebbõl gondoltam, hogy azzal kezdeném.
Mostanában vettük, de vételkor még a gyertyapipa is lógott rajta, meg a gyujtás is egetverõen utóggyujtott. Csoda, hogy beindult.
Vettem új gyertyákat, pipát, szûrõket, gyujtást állítottam, és indult is, szinte elsõ fordításra, de bõgött mint a hülye.

7184 Pápai László 2014-03-24 10:45:50  Előzmény:Támba Csaba: 75795

ÓÓÓÓ,yesss! Hódolj be a népkaratnak::))