Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7983 Antal Péter 2017-02-12 20:26:15

Igen,az valóban lehet,hogy a szerelésnél a kesztyűmtől olajos lett a kuplungtárcsa,de utána féktisztítóztam.Egy kicsit én is bízok abban,hogy megjavul,azért nem is akarom szétkapni újból.Gyári bontott,de keveset használt kuplungszerkezetet vettem,és meglepően könnyű benyomni a pedált,ami jó,de talán az is lehet,hogy kilágyultak a szerkezet rugói?Már annyit lazítottam a kuplungbowdenen,hogy néha reccsen váltásnál.Köszi a választ.

7982  Spityu 2017-02-12 19:37:50  Előzmény:Antal Péter: 79465

Fura. Lássuk csak: cserélve lett a szerkezet és a kinyomó szén. Állítgatva lett ezek miatt a bowden. A tárcsa maradt. Első körben a szerkezetre gyanakodnék. De még menj vele egy kicsit, lehet, hogy a szerkezet / tárcsa lett olajos, zsíros, ami miatt csúszik. Lehet, hogy elmúlik. Esetleg lazítsál még egy kicsit a bowdenen, hátha. Azért 70-nél csúszik meg, mert ott adja le a motor a legnagyobb forgatónyomatékot, amit nem tud átvinni a kuplung. Természetesen miután elveszed a gázt, a tapadási súrlódási együttható akkora lesz ismét, hogy az aktuális fordulatszámhoz tartozó nyomatékot már közvetíteni tudja a tengelykapcsoló.

7981 Antal Péter 2017-02-12 19:27:54

Sziasztok!
Jelenlegi mottóm:Két lépést előre,egyet hátra :-)
Szóval,miután kész a motortér festés,inden a helyén.Új kuplung kiemelő csapágy csere,és találtam egy jó állapotú,bontott kuplungszerkezetet,összeraktam mindent.A kuplungtárcsát nem cseréltem,ugyanis az nem volt kopott.
Most,már a második próbaúton vagyok túl,ami már elég hosszú volt ahhoz,hogy kiderüljön,csúszik a kuplung,de csakakkor,ha pl.60-al nyomok egy padlógázt 4-ben,és mire felgyorsul kb.70-re hirtelen felpörög.Majd visszaengedve a gázt újra OK.Tehát csak nagy fordulaton csinálja és más fokozatokban is.
Arra gondoltam,hogy lehet ez attól,hogy esetlegesen nem jól központosítottam a kuplungtárcsát?
Se elindulásnál,se emelkedőn nem csúszik meg,csak a fordulatszám felső harmadában.Vagy talán gyenge lehet a kuplungszerkezet?Kuplung holtjáték rendben,laza a bovden.

7980 Őry Gábor 2017-02-12 19:12:37  Előzmény: Spityu: 79463

Igen szépeket írnak róla...

7979  Spityu 2017-02-12 18:57:34  Előzmény:Őry Gábor: 79461

A linkelt oldalon van MZ karbis leírás. Nekem olyasmi rémlik valami fényképről, hogy a fűtőköpenyen kell egy kicsit reszelni és akkor elfér a bowden. Amúgy szerintem zsákutca. Bármely Trabant karbihoz képest az MZ karbi egy faék. :) Na jó, kb. a 2-es sorozattal van egy szinten.

7978  Spityu 2017-02-12 18:49:11  Előzmény:Őry Gábor: 79460

Passz. Szerintem bárhol is csináltatsz fékpofákat, a legegyszerűbb, ha odaviszed kompletten. Ezek a dobok, ezek a vasak. Oldják meg. :)

7977 Őry Gábor 2017-02-12 16:47:23  Előzmény: Spityu: 79459

Apropó karbi: 250-es ETZ-t tett fel valaki mostanában? Elfér a kipufogócsonk alatt? Mennyit kell barkácsolni?

7976 Őry Gábor 2017-02-12 16:45:50  Előzmény: Spityu: 79459

Fogalmam sincs miért nem állított utána.

Szökrönyös egyszer olyan vastag betétet ragasztott fel, hogy nem tudtam a dobot feltenni. Szóval oda a bizalom. Az elég lesz, ha mondom neki, hogy 202 mm? Az ilyenek mindjárt fröcsögni szoktak, hogy miért nem nála szaályoztattam a dobot.

A gyári karbi nem a melegfelvonulásra lesz, hanem műszakira. Bár úgy emlékszem, hogy a legutóbbira nem a gyárit tettem fel, de hát ki tudja?

7975  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 79454

Fék: a pedál beesését és a kézifék eltűnését nem teljesen értem. Mármint hogyan jöhetett elő. Eleve az utánállító a fékmunkahenger felőli végén van a fékpofának. Szóval még az 1-1 mm-es hézag miatt is oké, hogy kijjebb nyomódik a dugattyú, de utána ugyanúgy az állító és a pofa vas hézagjának megfelelően kellene csak visszamennie (0.3-0.4mm gyári érték). A kézifék érthető okokból nem húz, a bowdenen után kell állítani. De inkább ne állíts. Szépen vidd el a pofákat is (vagy cseredarabnak számolják be, vagy felhasználják, helytől függ), hogy gyártsák hozzá a dobhoz. Jobb, ha viszed a dobot is, hátha nem 202, hanem annyi, amennyi elég volt még. Szökrönyös, Nekeresd?
Nekem emlékeim szerint 201.2 vagy valami ilyesmi értékkel kiadta. (Ja, én Pécsett csináltattam.) Sötétebb, antracit szürke színű, a gyárinál sokkal puhább cuccot sütöttek a vasakra. Ha lehet választani, ilyesmit kérj, ne valami üvegesre keményedő szart. Csak néztek műszakin...

Karbi: H1-1? "Miva', buzi vagy?" :D https://web.archive.org/web/20080531044537/https://www.mgvac.sulinet.hu/trabi/trabi/index1.htm

7974  Spityu 2017-02-11 23:09:56  Előzmény:Konkoly Márton: 79445

Tessék szépen összevadászni. :) Azért a barna nem annyira ritka még... Eleve az azzal szerelt autókból sokkal több maradt fenn, és a most forgalomban lévők nagy része is azzal rendelkezik. Szóval nem reménytelen. De amúgy azt ajánlanám a műbőrös részre én is, hogy az eredetit szépen fel kell használni még ha a gyáritól eltérő szövetet is használnál. A sütés szerintem nagyon drága lenne, ahogy az előttem szóló is mondta, valószínűleg sokat kellene kísérletezgetni vele + egyedi szerszámot gyártani. Az ilyenek mindig nagyon húzósak árban. Emlékeim sima varrás rögzíti a műbőrhöz a textilt, szóval oldható, és egy normális kárpitos simán rávarrja az általad választott szövetet.

7973 Őry Gábor 2017-02-11 18:24:21

Sziasztok!

Több kérdésem is volna: Felszabályoztattam a hátsó fékdobot, de betétet nem cseréltem, mert majdnem 5 mm vastagok. Namost lényegében nem volt hátsó fék, a pedál beesett, a kézifék eltűnt. Az utánállítónak nem kellett volna tennie a dolgát? gondoltam magamban. Miután szétszedtem, láttam, hogy a betétek hintáznak a dob belső ívén. Ez lehetett a baj? 202 mm-ella belső átmérő, úgy emlékszem annyi még lehet.

A másik: a 28 H 1-1 karbinál a keverékcsavart mennyire kell kitekerni? Nincs meg valakinek JoPi leírása? A honlapja eltűnt.

7972 Po. Balázs 2017-02-10 05:32:37  Előzmény:Konkoly Márton: 79445

Gyárilag vagy így jött ki a műbőr a gépből vagy később nyomták bele. Volt régen egy barátom meg iskolában 40 éve. Apukája nagyfrekvenciás műanyag nyomassal, hegesztéssel foglalkozott. Egyik szoba a lakásukban egy nagy gép volt. Faraday kalickaban. Bérlettokokat, mappákat csinált. Ilyesmivel lehetett talán ez is anno csinálva. Meleg nyomómintával is lehetne próbálkozni de ott lényeges lenne az egyenlő hőelosztás. Érdemesebb szerintem felhajtani szakadt anyaggal egy szettet és abból a műbőrt felhasználni. A melegítő minta elkészítése sok munka lenne aztán a sok kísérlet... Bár ha szereted a kihívásokat... :)

7971 Konkoly Márton 2017-02-09 14:38:05

Sziasztok!

Felújítom a 601esem, és szép állapotú komplett belsőt keresnék, illetve olyan kárpitost aki csinált már Trabant belsőt. Sajnos akikkel eddig beszéltem, mind azt mondta, hogy a gyárilag belesütött csíkokat, nem tudják elkészíteni. Ki milyen megoldást választott a felújítás során ?

A képeken látható színűt szeretnék.

Előre is köszönöm a segítséget.

7970 Gábor Petus 2017-02-07 05:04:13

Sziasztok, jobb első sárvédő és egy homlokfal után kajtatok, illetve egy pár első fényszóró és index lámpa is érdekelne. Ha tudtok bontót Pesten vagy a környékén akinél érdemes próbálkozni, az is sokat segítene. Wartburg 1.3 Limusine

7969  Spityu 2017-01-30 22:15:09  Előzmény:Borsos Attila: 79421

Sajnos nem tudok tankot. Azt javaslom, gyöngykaviccsal, mosott kaviccsal csiklandozd meg egy kicsit, amennyire kell.

7968  Spityu 2017-01-30 22:10:48  Előzmény:Sárik Gergõ: 79395

Megnéztük Szabival, volt 4-1-es karbi maradéka: a megkerülőszelep közvetlenül a szívócsőbe vezet, nem az alapjárati rendszer valamely szakaszába.

7967  Spityu 2017-01-30 17:28:18  Előzmény:Burján Béla: 79428

Szia!

Hát, még mezei 601 / 353 tulajok is alig járnak errefelé, nem hiszem, hogy ilyen régi típushoz értő embert találnál itt. Speciel csak P70-essel rendelkező fórum tagokat tudok említeni: Bagor, Tiberius, Tsaby. De őket szintén nem láttam ezer éve írni ide. :(

7966 Matkó Ádám 2017-01-23 23:06:00  Előzmény: Spityu: 79426

Csak a vezérlős pálya részéhez gondoltam a nem kell kiszedni a motort.Az tényleg fedél le,és csöpp zsír.De csöpp!Nekem már tocsogott,azért járt össze-vissza.Magát a motort valóban egyszerűbb belülről,mégha a műszerfalat ki is kell venni,Trabinál nem nagy matek.Max félóra..Az jutott eszembe erről,milyen jót játszottam,amikor beázott..az ablaktörlő karjának a tengelyénél,ahol kilóg a kasznin,csillagra repedt a lemez.Műszerfal ki,egy ívre hajlított lemez lukkal a tengelynek,karosszériatömítő,meg néhány pötty a co-val megoldást jelentett..

7965 Burján Béla 2017-01-22 00:48:45

Sziasztok! Nekem, ennek a nagypapája van. Dkw F7.(1936) Fa kaszni, bőr bevonat. Van valakinek ilyen autója? Érdekelne, hogy mi a sorrend a tetőnél a burkolásnásl kívülről. Valami kartonpapír utána valami könnyen összenyomható szivacsszerű anyag, és a műbór. Sajnos ebben kéne segítség, hogy miket vegyek hozzá. Műbőr fele már megvan, de még az is kell. (vastag, és UV álló) A másik dolog, hogy a P70-esen milyen a kipuff rendszer? Az enyémen az első dob négyszögletes, és ami rajzokat eddig láttam, az kerek (cső) alakú. Tud valaki gíártani hozzá? P70 szerintem ugyan az .
Ebben kérek segítséget. burjanbela@gmail.com
Várom válaszotokat.
További szép napot.

7964  Spityu 2017-01-20 08:48:08  Előzmény:Matkó Ádám: 79424

Néztem képeket. Igazad van! Beszerelt állapotban is hozzá férni a fedél lapos csavarjaihoz. Talán csak a felsők vannak rossz helyen, de valami flexibilis szárral vagy marokcsavarhúzóval azokhoz is hozzáférni. Sőt, emlékeim szerint a tűzfal felől lévő 3 nagyobb lapos csavar csak a vázat fogja az alaplemezhez, vagyis még a tengelyt is ki lehet húzni. Meg persze mindent, ami ott van (motor). De önmagában szerintem elég csak a fedelet levenni és eltörölgetni, vékonyan bezsírozni a vezérlő pályát.

7963 Matkó Ádám 2017-01-19 23:15:37  Előzmény:Sárik Gergõ: 79417

Nem kell kivenni az ablak törlő motort,legalábbis elvileg.Vagy csak az újabb évjáratoknál van fölfele,a motortér felé az elektronika?Láttam már másmilyet,mint az enyém,de az nekem vakfolt.Az enyém zsiguli,vagy kis polszki kinézetre,meg működési elvre.Egyébiránt valószínűleg tényleg a kapcsoló hullott szét.Meg se gondoltam anno,vegyek egy másikat,volt két szakaszolós kapcsoló,az egyik öt,a másik hat lábas.Az öt lábas nem tudja az elektromos szélvédő mosót kezelni,a hat lábasba szét volt égve a kis relé.Hát,összegyúrtam a kettőt.Főtengellyel igyekszem,azóta nem nagyon ment a kocsi,relatív az a furcsa,hogy nagyon hirtelen kezdett el a kerregés erősödni.A blokk bontóból van,nem tudtam ott hagyni,egy nagyon jó állapotú kombiból szedték ki,petákért kaptam meg.Hetvenezer volt benne,az egyik tűgőrgőt cseréltem benne,nem akartam jobban bele nyúlni,mert nagyon patika volt.Belül is,már amennyire ez látszik,de a henger alatt nem volt mocsok,meg koksz,és kívül,el se hittem,egy kicsi olajsár.Hát lekocsikáztam vele a harminc maradék ezrest.És szeretek haladni..Nem százzal,de nem negyvennel.Cserébe viszont vagy 1:30-cal,legyen kenés.Meg füstfelhő..Úgyhogy ez egy bontatlan motor volt,eddig.Ez a motor váltotta ki a törött főtengelyest,igazából alkatrésznek vettem,aztán egyszerűen nem volt szívem szétszedni.

7962  Spityu 2017-01-19 19:22:28  Előzmény:Matkó Ádám: 79413

100e km elég jó a főtengelytől. Mondjuk ha kíméletesen használják, kibír ennyit. Érdemes nem halogatni a dolgot, mert ha már nagyban elkezdi szórni a törmeléket felfelé, az égésteret is teljesen összebarmolja. Aztán utána könnyebben lerakódik a koksz meg minden a sérülésekben. Emiatt felújításkor gyári új hengerfejeket tettem fel, persze el van téve minden emlékbe. Még a szétszakadt hajtókaros főtengely is. Kb. 55-60 ezret futhatott. a másik hajtókar tökéletes volt még, és amúgy nem volt hangja a motornak (csak az utolsó fél évben).

7961  Spityu 2017-01-19 19:18:49  Előzmény:Borsos Attila: 79421

Megkérdezem.

7960 Borsos Attila 2017-01-19 17:48:39

Nem vetettem el a tisztítást, csak bele van fabrikálva egy szintjeladó ezért kell csinálni egy zárókupakot a mosáshoz. ati.borsos@gmail.com

7959  Spityu 2017-01-19 17:43:10  Előzmény:Borsos Attila: 79418

Tudsz írni egy e-mail címet? Pécsi vagyok, lehet, hogy lesz itt a környéken. Mondjuk nem feltétlenül kell meneszteni. Első körben foszforsavas mosott kaviccsal szépen ki lehet mosni, utána elöblíteni sima víz + mosott kavics kombóval. Aztán beleönteni egy kis olajos denaturált szeszt, azzal is átöblíteni, majd kiönteni és megszárítani. A denaturált szesz egyből összeszedi a vízmaradékot, utána pedig hamar megszárad a tank. Aztán mehet bele a rendes nafta.

7958  Spityu 2017-01-19 17:39:50  Előzmény:Sárik Gergõ: 79416

Hát, majd kiderül. Ha a motor, még ne temesd, könnyű szétszedni, és emlékeim szerint összerakni is mindegy, milyen pozícióban rakja össze az ember. Hirtelen nem tudom, ki kell-e venni a helyéről, ahhoz, hogy az érintkezőpályához hozzáférjen az ember, de talán nem is kell. Mondjuk akkor legalább a gyártási időt is le lehet róla olvasni, ha kint van. Talán egyedül csak a forgattyús mechanizmus pozícióját kell megfigyelni, ami a tengely végére van rászorítva. A műszerfalat és a fűtést, azt hiszem, le kell bontani, kijjebb kell emelni. Nőgyógyász kezűek előnyben. Pont emiatt első körben a kapcsolót cseréld csak ki.

Ha mégis kiszeded a motort, akkor mielőtt visszaraknád a tengelyre a mechanikát (a megjegyzett pozícióban), indítsd be a motort, hogy alaphelyzetbe álljon.

Heidenaut bármikor vehetsz, az benne a jó. De ha van türelmed, Pneumantot is tudsz vadászni, szőröset. Kb. 1 év alatt azért össze lehet szedni 4db-ot

7957 Borsos Attila 2017-01-19 17:38:46

Sziasztok! Valaki nem tud esetleg Pécs környékén eladó Trabant tankot?
Az enyém nagyon rozsdás, ma el is dugult munkába menet.

7956 Sárik Gergõ 2017-01-19 17:37:43  Előzmény:Sárik Gergõ: 79416

A kis gumi színéhez kapcsolódóan, gondolom éppen amilyen volt. :D Vagy kitudja..

Tudsz mutatni képet a trabiról? Most már nagyon kíváncsi vagyok rá :D

7955 Sárik Gergõ 2017-01-19 17:19:37  Előzmény: Spityu: 79415

Remélem tényleg az a baja..
Mert végülis, tehát csak kikapcsolni nem akar, minden intervallumot rendesen vesz.
Mondjuk, akkor lehet ugyanúgy a motor is a hibás nem?
Remélem nem, mérges leszek, ha megrendeltem, bár legalább lesz tartalék.
De, akkor kell egy motort börzéznem. Most már kivárom a márciust.

Nekem fekete, az a takaró kis gumi.

Köszönöm! Figyelj, ha minden után gyártott alkatrész olyan lenne, mint az a kormány, akkor nem lenne semmi gond a tulajoknak. :D De, sajnos ez nem így van, mint tudjuk.

Már csak, az alapjárat gondot kell megoldani. Venni rá 4db Heidenau P36-os gumit. Utána kezdődhet a tavasz vége, ősz közepe időszak. :)

7954  Spityu 2017-01-19 17:10:20  Előzmény:Sárik Gergõ: 79414

Bizony, bizony, 6 lábas kell bele. Szerintem az krepált be, legalábbis az enyémben egyszer azt halt be. A motornak semmi baja nem volt, de valamiért azt is kicserélte fater...Szerencsére félre tette a gyárit, amit én szétszedtem, elmostam, és bezsíroztam úgy, ahogy kell: az érintkezőpályákat és az orsót is. Tesztüzemet ment, többet nem, azóta sem. :)
A kapcsolót onnan tudom, hogy anno cseréltük, mert a gyártása későbbi. Sajnos az eredeti nincs meg.
Aztán lehet, hogy mégis a motor a hibás, a jelenség inkább azt sejteti egyébként. Nálunk a kapcsolóhiba miatt egyszerűen semmit nem csinált a motor.
Amúgy nálad milyen színű a műanyag fólia a motor fölött? Nekem szürke. De láttam pirosat, sötét barnát is.

Gratulálok a kormányhoz, igazán szépen mutat. Egész jó szerencsére a kínai is, bár kissé valóban "világosabb" és ha megmarkolod, kissé más, mint a gyári. De szerintem egész korrekt. Az enyém is szétmállott úgy 20 éve, emlékszem, leégettük róla egy kerti tűzön a műanyagot, aztán ment a vasak közé a váz. :D Ma már félre tenném. Akkor kapott PU kormányt, aztán restauráláskor egy gyári jót. Meg van még egy tartalékba, biztos, ami biztos. :)

7953 Sárik Gergõ 2017-01-19 16:55:48  Előzmény:Matkó Ádám: 79413

Ooo :( Én is olvasgattam, hogy kb ennyi a végük. Cseréltél már benne? Vagy még bontatlan?

Azért mondtam, amúgy a Fenruárt, mert jövő héten utazok el, aztán Február elején már itthon. De előre is köszi!!

6 lábas intervallum kapcsolóm van. Ma csak 2 helyen néztem meg és vagy 4 helyre telefonáltam. Jófogáson is.. Mindenhol kerestem, de sehol.
Ismét a német ebay-t hívtam segítségül :D Találtam is egyet, gyári dobozban. Nem volt olcsó, de kellett.

Viszont van a mai napnak, egy remek találata.
Gyári új kormány. 1db volt elfekvőbe. És nem, nem az amit árulnak rengeteg helyen, hanem ez tényleg az a fényes gyári bakelit. :)
Sajnos az enyém, repedezett(mint az összes). Ez inkább olyan váratlan kiadás lett, nagyon nem most akartam rá:D
Csatolok képeket.

7952 Matkó Ádám 2017-01-18 23:31:46  Előzmény:Sárik Gergõ: 79412

Bármikor,addig lehet,hogy a sajátomon is túl leszek.Megvan nagyjából a százezredik,állítólag a főtengely ennyit tud,vagy ezért,vagy valami más okból,de csúnyán kerreg már.Év elején Szalkszentmártonról hazafele jövet betorpant,azóta erősödött a csörgés,most nem nagyon használom,lassan már szét szedem,mert fúrja az oldalam a kíváncsiság.Lehet,a torpanást a felköhögött tűgörgő darabkája okozta..Az ablaktörlő jó kérdés.Vagy kapcsoló,vagy visszáramot kap..Azon gondolkozom,hogy nekem is csinálta pedig,ha jól emlékszem a motoron azt a csúszkás vezérlőt elpucolva szűnt meg a tünet.Leveszed a kis vasfedelet,és picit a gyűrűkről letörlöd a zsírt.A zsír szigetelő,innetől,ha már túl sok van az érintkezőkön,nem tudja a kapcsoló,hol jár a motor.Mondjuk az még egy kérdés,hogy a sima két fokozatú,vagy a szakaszolós négyfokozatú kapcsolód van?Nekem szakaszolós,és lehet,hogy csak a szakaszokba nem állt meg..Ez a látnom kéne történet,lehet egy másik kapcsoló is segít a dolgokon,simából van valahol egy pár,ha összejön a tali,fölcsattintunk egyet,aztán kiderül.De,igazából lehet,hogy a fedélzeti számítógépnek küld téves jelet az esőérzékelő.....

7951 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:13:59

Még egy hiba, nem tudom kikapcsolni az ablaktörlő motort. Hol keressem a hibát? Vajon a motor a rossz, vagy a kapcsoló, vagy egészen más?

Köszönöm előre is !

7950 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:13:08  Előzmény:Matkó Ádám: 79409

Megköszönném!

De inkább csak Februárban térjünk vissza rá, ha neked jó. :)

7949 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:12:29  Előzmény: Spityu: 79401

Köszönöm ismét a leírást!

Garázs szerűben áll egyébként, de fedett helyen az a lényeg és kertes házban :)

Majd ha jobb idők lesznek, újra megpróbálom.

7948 Matkó Ádám 2017-01-16 23:11:56  Előzmény:Sárik Gergõ: 79400

Egyébként,az jut erről eszembe,amikor vettem az autót,ugyanígy minden baja volt,legnagyobb meglepődésemre a karbi levétele után nem kellett levegyem a tömítést.Nem volt..Síkra húztam a karbi felfogatását is,meg a blokk csonkját is,kapott egy papír,egy azbeszt,egy papír tömítés szendvicset,és máris magához tért!

7947 Kacsándi Szabolcs 2017-01-16 19:25:38  Előzmény:Sárik Gergõ: 79395

Ilyen esetben legegyszerűbb egy másik karbit feltenni.Gazdaságosabban ki lehet szűrni a hibát.Mielőtt szétdöntöd a motort és sok pénzt beleölsz.Lehet feleslegesen,de persze hibát is feltárhat,csak biztosra kell menni.Nem nagy dolog beszerezni egy kölcsön karbit akár.Ha azzal sem jó,akkor már beljebb kell keresgélni.

7946 Matkó Ádám 2017-01-15 22:59:59  Előzmény:Sárik Gergõ: 79400

Szia!Nem vagyok hivatalos autószerelő,de segíthetek,ha gondolod,én is gyálon lakom,három házra a tizennyóctól.Bérlek egy kis garázst alacskánál,legurulunk,és megnézzük mi van.Vagy mi nincs..Ha érdekel,beszélünk,hol találsz.

7945  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Sárik Gergõ: 79399

Gudlákk... arra vigyázz, hogy Trabant megszállotthoz vigyed. Átlag autószerelőhöz nem szabad, mert vagy lehúz, vagy kókányol. Extrém rossz esetben kilop valami fasza alkatrészt a kocsiból. Szóval én azt javasolnám, hogy csináld meg magad. :) Sajnos arrafelé nem vagyok ismerős, így nem tudok ajánlani szerelőt. Segítenék szívesen, de messze vagyok.
Végül is ami biztos, motor ki. Ha lendkerék szimering, akkor csak a lendkereket és a szimeringházat kell levenni. 1 anya és 3 csavar. Ha ékszíjtárcsa szimering, akkor darabokra kell szedni. Egyébként mindentől függetlenül érdemes volna egy totál revíziót csinálni rajta. Az enyém motorja talán '98-ban lett szétdöntve először, akkor kapott labirintgyűrűt szimering helyett. És labirintos lendkereket. Ekkor 14 éves volt és kb. 45-50 ezer km volt benne. Aztán 2003 év elején megállt a főtengely, azután ment félre a gyári motor és egy tartalék motort kapott. 10 évvel később, restauráláskor természetesen a gyári motor lett felújítva, szimeringes főtengellyel. Itt alul van pár kép a szerelésről: https://trabantklub.hu/index.php?mit=topikok&mit1=mutat&id=68&forum_lap=10 (Revíziókor a blokkfelekhez Nitrolakkot tettem, az volt gyárilag is. Hermosal csak a hengertalphoz és a hengerfejhez (vékonyan!) jó.)
Szerszámszükséglet:
- dugókulcsfejek (10, 13, 17, 30, 36), hajtókar, toldó,
- csillag-villáskulcsok (10, 13, 17),
- lapos csavarhúzók,
- kalapácsok,
- nyomatékkulcs (durván 0-100, 100-200 közöttieket használtam) nem árt, főleg ha nem rutinos az ember,
- csőrös fogó,
- legyen azért még: fogó, tüske / dorni, fa darab, ilyesmi. :)

Anyagszükséglet pucoláshoz:
- hígító / benzin / gázolaj / D3-as Brigó / grillgyújtó (= kerozin) / fékfolyadék
- gyökérkefe sörtével rendelkező ecset. Itt az Anda-ban kapni ilyet. Sima 1"-os ecset, csak jó vastag, műanyag szálai vannak. Nem oldja semmi, és jól lehet vele pucolni.
- hosszabb sörtével rendelkező ecset: a hengerek bordáihoz.
- esetleg magasnyomású mosó. Fontos, a rozsdásodásra hajlamos részeket nem hagyni ázni (vízben).
- a főtengelyt, dugattyúkat szigorúan csak kőolajszármazékkal. És mindig törölni, olajozni. Egyébként a főtengely görgőit sem ártana megnézni, milyen állapotban vannak. Valószínűleg még nincsen semmi bajuk.
- szike, a legvégső esetben és csak nagyon óvatosan, tömítés maradék eltávolításhoz.

Anyagszükséglet összerakáshoz:
- tömítéskészlet (jó a mai gyártású is),
- 2 db szimering (az ékszíj felőli hibátlan, a lendkerék felőlit cserélnem kellett revíziókor, a gyári új helyett jelenkori újra, pedig a gyári is puha volt),
- Nitrolakk
- 1-1 biztosító lemez a főtengely két végére,
- vezérlőtárcsa pár (érdemes cserélni). Én gyári újat tettem be, de vettem egy utángyártott újat is, amiről levágtam a 4 furatot, kb. 1x1 cm-es nagyságban, majd rápöttyöltük a gyári új párra. Így a menesztő stift és a tárcsa is sokkal tovább bírja, mielőtt elkopna. + nálam fel volt szabályozva a blokk, és már közel volt a menesztő stiftek végéhez a tárcsa, nem akartam kockáztatni. Vaterán amúgy van egy kissé rozsdás gyári új pár, simán megvenném, megpucolva így is többet ér, mint a rossz fajta utángyártott. De a zöldfestékes utángyártott jó amúgy. Meg persze a halványzöld gyári. :)


Amúgy egyetlen szerelő sem fogja neked elpucolni kívülről. De nem is muszáj tökéletesen. Elég annyira, hogy összeszereléskor a fogdosástól már ne potyogjanak trutymódarabok a motor belsejébe vagy a tömítőfelületekre. :) Persze a restaurálás teljesen más téma. Egyébként van helyed ilyesmire? Vagy valami paneldzsungel közepén, csillaggarázsban lakik az ikertesó? Utóbbi esetben nehogy nekiállj. Na jó, neki lehet, de nagyon kényelmetlen. Még nyáron is.

7944 Sárik Gergõ 2017-01-15 19:21:45  Előzmény:Sárik Gergõ: 79399

Valaki tudna ajánlani, Budapesten, egy olyan autószerelőt, akihez el lehet vinni, akár főtengely szimering cserére az autót?
Kalász utcait próbáltam, felhívtam, azt mondta visszahív, de azóta is hív. Szerintem már bezárt.

7943 Sárik Gergõ 2017-01-15 16:01:23  Előzmény: Spityu: 79396

Köszönöm ismét ezt a tartalmas leírást!

Nos, ma újra nekiálltam, de akárhogy volt állítva a végeredmény ugyanaz. Félszívatón szép alapjárat, visszatolva pörög, fuldoklik, leáll.

Valószínű szimering lesz itt.

Ahhoz viszont szerelőt kell találnom.. :/

7942  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Sárik Gergõ: 79395

Hmmm... több szálon el lehet indulni. Először is, érdemes volna megnézni a tényleges benzinszintet a korábban leírt módszeremmel. Az úszó kiszerelt állapotban történő beállítása csak nagyjából lesz jó. Az egyik probléma, hogy a könyvekben a régi típusú karburátorházhoz tartozó úszóházfedél csak álló úszóval van illusztrálva. Rugós és rugó nélküli tűszeleppel. Az új típusú úszóházfedél pedig csak a fekvő úszóval. Vagyis az ott leírt 13.6 mm nem biztos, hogy a régi úszóházfedélnél is megfelelő lesz. Szóval mindenképpen azt ajánlom, hogy ellenőrizd le a 22 mm-es szintet a főfúvóka helyére beapplikált csővel. Ez lehet akár egy sima mipolán cső is, ami megfelelően vastag (vagy hízlalni kell szigszalaggal). Fillérekért adják méterét mezőgazdasági és a korábban említett boltokban.

Nem állítom, hogy ez meggyógyítja, de ez legalább legyen rendben. Egy karburátornál a szemrevételezést a benzinszint beállításának kell követnie, csak utána érdemes hangolni. A Trabant esetében ez utóbbi nem túl bonyolult dolog. :)

Miután a szívatót visszatolod, felpörög. Ez több mindenre utalhat, lássuk sorban, nem feltétlenül valószínűség szerint:

1. Az alapjárati ütköző csavar nagyon be van hajtva, emiatt több levegőt kap alapból a motor, mint kellene. A ráhúzott szívatótól a túl sok benzin következtében alacsonyabb fordulatszámon jár a motor, a szívató kikapcsolását követően azonban kedvezőbb lesz a benzin-levegő keverék aránya, ami nagyobb fordulatszámot eredményez.

2. A motor falsot szív. Jellemzően az ékszíjtárcsa tövénél lévő szimeringnél szokott. De ugyanúgy tud a lendkeréknél lévőnél vagy a karburátor csatlakozójánál is. A te motorod jó eséllyel még bontatlan, gyári. 33 éves szimeringgel. De az is lehet, hogy már cserélték, és csak emiatt meg is bontották. Féktisztítóra vagy hidegindítóra lesz szükséged. Üzem közben fújkáld meg az említett helyeket (a lendkerék felőlit sajnos nem nagyon lehet), és figyeld, reagál-e rá a motor. Ha igen, akkor az adott helyen falsot szív. Egyébként a felpörgő motor, hullámzó alapjárat tipikus hibajelensége a tömítetlen karternek.

Jah, a keverékcsavar az egyes karburátor családoknál eltérően működik. A 28 H 1-1-et nem írom le, mert azt nem ismerem, bár egyszer már felfogtam az elvét, egész okos szerkezet, csak a fúvókázáson kell egy kicsit hangolni, és akkor némi plusz benzinért cserébe sokkal rugalmasabb lesz tőle a motor.

Na szóval:

28 HB 2-x: kifelé hajtva dúsít, befelé hajtva szegényít a motorba jutó benzin-levegő keveréken. Alapvetően ez egy MENNYISÉGI csavar. A kis furatból a szívócsőbe jutó keverék MINŐSÉGE fix. Ezt a minőséget az alapjárati benzin és az alapjárati levegőfúvóka egymáshoz viszonyított értéke határozza meg*. A létrejövő elegy mennyiségét szabályozza a csavar. Természetesen mivel a pillangószelep egy kicsit nyitva van mindig, ott még jön hozzá némi levegő, végeredményben szegényít rajta.

28 HB 3-1: kifelé hajtva szegényít, befelé hajtva dúsít. A 13-as kulcsnyílású zárófedél alatt van még egy fúvóka, ezen már az alapjárati levegő és az alapjárati benzin fúvóka által fix minőségben "elkészült" elegy megy át. Azonban ezen fúvóka és a szívótorok között még oldalról becsatlakozik egy levegőjárat. Na, ezt a levegőjáratot szabályozza a keverékcsavar. Ha megnyitjuk, akkor a motor innen is tud szívni, vagyis a benzin-levegő elegy mellé még szív innen is egy kis levegőt. + természetesen ugyanúgy itt is a pillangónál.

28 HB 4-1: mint a 3-1, a rudazatos mókával kiegészítve. Ez ugye bizonyos pozícióban még juttat egy kis levegőt hátra. Azt hirtelen nem tudom megmondani, hogy a kiegészítő fúvóka elé vagy mögé (ahol a keverékszabályozó csavar is van), de a lényeg, hogy szegényít a keveréken.

* És persze a benzin szint is. Hiszen ha magasabb a benzinszint, akkor például könnyebben szív az adott méretű benzin fúvókán a motor üzemanyagot. Ugyanez igaz fordítva is. És persze a főfúvóka rendszerre is.

Na, közben megtaláltam, tényleg van leírás 4-1-hez, új karbival:
https://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=47&page_number=4#3.08.18%20Vorjustieren%20des%20Schwimmers
Akkor inkább a falslevegőszívás keresésével folytasd. :)

7941 Sárik Gergõ 2017-01-14 19:38:03  Előzmény: Spityu: 79378

Már az új tipusú úszóval van szerelve.
Csak most tudok írni.
Nos megérkezett a gyári új úszó, 3 napos kereső munka segítségével találtam fiber tömítéseket, kipucoltam még egyszer. Úszót beállítottam, a gyári könyv szerint, tolómérővel lemérve.

Keverékcsavart, a leírásod alapján! Köszi!

De, ugyanazt csinálja, szívatón elindul, igazából egyből. Egy kis járatás után, ha vissza engedem szívatóról, akkor meg felpörög.
Alapjárati csavarral próbáltam finomítani, de ha nagyon ki csavarom, akkor csak felpörög és lefullad.
Úszó szintet úgy állítottam, mint a javítási kézikönyve le van írva, 13,6mm-re kell lennie az úszónak, zárt tűszeleppel, a karbi házfedélhez képest.

Gyertyát cseréltem, többször is.

Holnap még egyszer nekifutok, de ha nem megy akkor csak tavasszal folytatom.

7940 Antal Péter 2017-01-13 03:02:48  Előzmény:Harcsás Sándor: 79389

Jó köszi,erre majd figyelek.

7939 Harcsás Sándor 2017-01-11 11:40:16  Előzmény:Antal Péter: 79379

Csak egy irányban jelez!. A belefújással csak becsapod magad ! A felcsavarozott jelzőnek NEM a logikusnak látszó bevezetésére kell kötni a benzincsövet! Én így tapasztaltam. Közben megvettem vagy három műszerpárt! Feleslegesen.

7938 Antal Péter 2017-01-09 23:09:56  Előzmény:Pápai László: 79387

Ok,köszi,elhiszem.Szépen sikerült kihegeszteni,szóval nem feltűnő.Valószínűleg eresztett a főfékhenger és azért korrodált el ez a része a karosszériának,mert sehol máshol nem találtam hibát,csak itt a fékolajtartály alatti részen.De most már jó,úgyhogy megyek tovább,ha megint lesz egy kis időm.

7937 Pápai László 2017-01-09 22:28:37  Előzmény:Antal Péter: 79382

Bármit lehet foltozni,csak szakembernek kell csinálnia, hogy jó is legyen.Motorblokkot is hegesztenek, ott kicsit nagyobb az igénybevétel..Karosszérialakatos vagyok,hidd el hogy lehet, sőt szabad is.

7936 Pápai László 2017-01-09 22:23:24  Előzmény:Antal Péter: 79379

Régen voltmár a 2T,lehet hogy rosszul emlékeztem..

7935 Antal Péter 2017-01-08 21:58:00

Ok,értem,köszi.
Igyekszem szépen eldolgozni,és utána jól lealapozni,majd ha minden megvan kap egy üregvédelmet is.Inverterrel hegesztek,mivel CO nincs,szóval türelemjáték,mert könnyen átégeti a lemezt.

7934  Spityu 2017-01-08 21:21:51  Előzmény:Antal Péter: 79382

Röviden: belső szám, a gyáregységek használták, nekik jelentett információt.

Jól teszed, a sziloplaszt nem való karosszériatömítésre, hacsak nem a garantált elrozsdásodás a cél. Maga az ecetsav is nekiáll dolgozni, továbbá ha bemegy a ragasztó alá a víz, jó eséllyel ott is marad, ami szintén nem tesz jót hosszú távon a kasztninak. Alaposan el kell távolítani, szükség esetén PU vagy akril alapút használni (helytől függően). Arról még nem is hallottam, hogy tartóelemet nem lehet foltozni, csak kompletten cserélni, de van benne valami. Kérdés, mi a helyzet önhordó karosszériánál? Ott végül is minden elem tartóelem. :) Nekem a 4T tiszta folt volt mindenhol. Főleg a hattyúnyak. Nem szóltak érte. Ha szépen megcsinálod, észre sem veszik.