Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 19:27:39
Izgalmas dolog új kocsival ismerkedni. Különösen, ha olyan típus kormányához ülhetünk, amely lényegesen eltér a többitől. Márpedig a P-70 ilyen, hiszen az általunk eddig ismert és ismertetett kocsikétól eltérően, karosszériája - műanyagból van.
Eddig ezt a kocsit csak képek és leírások alapján képzeltük el, de a napokban módunk volt próbautat is tenni vele.
A sok említésrevaló tulajdonság mellett először a karosszériáról kell szólnunk. Ez sajtolt műanyagbol, úgynevezett duroplastból készül. Gyorsan megállapítható, hogy zörejmentessége, hőszigetelő készsége jobb, mint a fémkarosszériáé és sérülések tekintetében sem tapasztalható hátránya. A duroplast-anyag időjárássel szembeni ellenállása kifogástalan. A belső kárpitozásra használt műanyagborítás pedig szintén megnyerő. Egyszóval: a műanyagból készített karosszéria ellen - amely egyébként lakkozást is kap - semmi kifogást nem tehetünk. A félreértések elkerülésére azonban megjegyezzük, hogy ezt a megállapítást nem csupán a próbaút tapasztalatai alapján tesszük, hiszen mi csak rövid ideig voltunk vendégei a P-70-nek. Az összes külföldi tudományos és gyakorlati vélemények igazolják a fentieket.
Végül is a műanyagkarosszéria, amely a típusnak kiemelkedő érdekessége, jól vizsgázott és ma még szinte beláthatatlan előnyöket ígér a Német Demokratikus Köztársaság rohamosan élre törő autóiparának.
A P-70 kétségtelenül a jól sikerült négyüléses kiskocsik csoportjába sorolható. Formailag ugyan nem mindenben tükrözi a legújabb, helyesebben legdivatosabb megoldásokat, technikailag azonban feltétlenül korszerű és gazdaságos jármű.
Megjegyezzük még azt is, hogy ennek a konstrukciónak alapján alakult ki az az új kisebb, csupán 500 kcm-es, de szintén műanyagkarosszériás modell, a P-50-es, amelynek megjelenését világszerte nagy érdeklődéssel várják.

Kéthengeres, kétütemű, vízhűtéses motor hajtja a P-70 első kerekeit. Érdemes tanulmányozni a képet, amely bizonyítja, hogy a motor körül minden könnyen elérhető és kezelhető. A részleteket nézve, baloldalon, a hűtő mögött látjuk a benzintankot az 1:25 arányú keverék számára. A tank mellett az akkumulátor, amelynek fedőlapját ügyes kiképzésű gumiszalag rögzíti. A hűtőtől jobbra, kissé elöl, a hengeres test a fűtőkészülék motorját és lapátkoszorúját borítja. A hengerfej előtti szögletes dobozban vannak a gyújtótekercsek és a doboz alatt a karburátor. A levegőszűrő nem is látszik, ez a rendszámtábla mögötti térben fekszik.
Természetesen a műszerfal is műanyagból van.
A fénykép igazolja, hogy elég nagyra méretezték a hátsó ablakot és vegyük még azt is figyelembe, hogy a hátsó ülések szélessége a pontonkarosszéria folytán 30 cm-rel több, mint a közismert korábbi DKW - típusoknál...
Ez a rajz világosan feltünteti a P-70 beosztását. Elöl a légszűrő és a karburátor, a motor, a sebességváltó és a meghajtószerkezet. Fölötte a hűtőtömb, emögött a benzintank. A kormányoszlop körül látjuk a szabadonfutó és a sebességváltó kapcsolókarját. Hátul, a csomagok alatt, kívülről kezelhetően a pótkerék.Típusjelzés
P 70 Zwickau
Motor
Kéthengeres, kétütemű
Hengerűrtartalom
690kcm
Löket
69mm
Furat
69mm
Maximális teljesítmény
22 LE 3500 fordulaton
Sűrítési arány
1:6,8
Világítás és indítás
Dynastart
Gyújtás
Akkumulátorról
Gyújtógyertya
18/175
Hűtés
Vízhűtés, thermosiphon
Tengelykapcsoló
Több lamellás, olajos
Sebességváltó
Három fokozat előre, egy hátra
Áttétel
I. 3,44:1
II. 1,69:1
III. 1:1
Hátramenet: 4,73:1
Meghajtás
Elsőkerék hajtás
Gumiméret
5,00-16
Rugózás
Keresztrugó elöl és hátul
Lengéscsillapító
Dugattyús rendszerű, elöl, hátul
Alváz
Keretrendszerű
Tengelytáv
2380 mm
Nyomtáv
Elöl 1190, hátul 1200 mm
A kocsi teljes hossza
3740 mm
szélessége
1500 mm
magassága
1480 mm
Önsúly
800 kg
Terhelés
320 kg
Legnagyobb sebesség
90 km/ó
Üzemanyagfogyasztás
7,0 liter / 100 km/ó