Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!
Regisztráció új felhasználóknak
Regisztrációs feltételek
A regisztráció befejezésével elfogadod azt, hogy az adataid adatbázisban tároljuk.
Neved és beceneved elérhető lesz bárki számára, E-mail címed csak regisztrált tagok számára, a többi adatod pedig bizalmasan kezeljük.
Karosszériaelemek beszerzési lehetõsége engem is érdekelne, a neten vegyes volt a választék, zsombinál nem nagyon volt, bárókernél szinte mindenre készlethiány..
Más: mûszakira érdemes benthagyni a nem gyári hátsó ülést, vagy inkább cseréljem vissza gyárira arra az idõre? Illetve vezérmûtengely szimmering méretet tudna valaki mondani? :)
Sziasztok! Vettem egy szép Trabit, de rá kellett jönnünk, hogy erõteljes lakatosmunkára szorul. [url]https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/11140356_877956122250460_8182925011452974305_n.jpg?oh=6b5fb38fd3b327db7cbf21de124582b0&oe=5618B1C1[/url]
Sajnos az ipszilon (hattyúnyak), ki hogyan hívja, el van rohadva, és a küszöbök is, meg egyéb helyeken is rozsdás. Kérdésem az lenne, valaki tudna-e jó, és megfizethetõ áron dolgozó karosszériás szakembert ajánlani, Baranya, Somogy, Tolna megyék területén? Illetve a szükséges alkatrészeket hol érdemes beszerezni? Válaszokat elõre is köszönöm! [i](Módosította Namostatuti 2015.06.30. 06:51-kor)[/i]
Szerintem nem töltögesd a gátlókat, az csak ideig óráig megoldás. Csináltass valamelyik neves mûhelyjel azokra garancia is van. Keményszilenteket meg a fékhez konzolt Bj tuningnál tudsz venni, esetleg a régiek közül ha valaki még foglalkozik vele akkor mástól is. Ez mindenképpen a vw irány tömör vagy hûtött tárcsával még 13-as kerék esetén is. A másik út a corsa csonkállvány és gewinde egyedi toronycsapággyal ezt a megoldást is már megépítették páran. Ha nem valami õrült nagy motort akarsz akkor hátra csak dobj fel egy tehermentesítõs 4t fékdobot vagy építsd át vw dobfékre és akkor nem kell fékerõszabályzó. De tehetsz fel tárcsát is de akkor kell fékerõszabályzó meg köteles kéziféket is be kell kötnöd, nem lehet hidraulikus kéziféked mert ugyebár azt a legegyszerûbb megcsinálni. A vw dobféknél marad a gyári trabi kötél. Lehet egy kicsit zavarosan írtam de munkából írok.
Mivel megfogadtam magamnak, hogy mielõtt megint a motorhoz nyúlok a futómûvet, illetve a féket rázom gatyába, ezért lenne két kérdésem:
1. A gátlók keményítésére motorolajat vagy hidraulika olajat ajánlotok? Valaki tudna mondani betöltendõ mennyiséget, meg szimering méreteket?
2. Az elsõ tárcsát valami komolyabbra akarom cserélni. A [urls=https://www.trabiteile.de/product_info.php/cPath/24_33_97_153/products_id/2203]trabiteile.de[/urls] oldalon árulnak is hozzá szettet, de nem igazán az észak-balkáni középosztály pénzköltési szokásaihoz vannak belõve az árak. Valakinek nincsenek meg a rajzok hozzá? Két esztergált darabból kb meg lehet oldani. Esetleg valaki nem gyárt adaptert hozzá Magyarországon? Az is érdekelne, hogy milyen nyergek jók hozzá.
Elvileg nem lehetne,legalábbis nem találkoztam ilyennel még.A harangoknál visszavékonyodik a féltengely.Vagy más típus a két féltengely és ezért van különbség.
Na, megvolt a mûtét, kint vannak a féltengelyek. A balos simán kijött, de a jobbosnál izmozni kellett, szét kellett borítani az alsó lengõkart és úgy kifordítani, mert nem fért ki a belsõ csukló. Holnap megyek bótba' új gumiharangokért. Bár az elég fura, hogy a két féltengely nem egyforma vastag, így az egyik oldalon a belsõ gumiharang féltengelyre csúszó lukja nagyobb, mint a másik oldalon. Van külön jobbos és balos gumiharang?
Megoldódott a trabicsekkel a probléma. A gyújtás rendszer rendbe rakása után már beindult, járt, de egyrészt csúnya, kelepelõs hanggal, másrészt alapjárat nem volt, azonnal leállt. A gyújtás vezérlõt kicseréltük, nem hozott változást, így az valszeg jó, majd egy hírtelen gondattól vezérelve egy darab dróttal a pluszra kötöttem direktben az alapjárati szelepet, hogy kizárhassam az alapjárati vezérlõt is. Erre lett alapjárat, bár továbbra is kelepelt a motor. Bontóban sikerült szerezni egy alapjárati vezérlõt is, kicseréltük és rendben mûködik. Indulni akartunk, alig mozdultam az autóval, megint leállt a motor. Indítózásra semmi. Be néztünk a motorházba, a gyújtáselosztó fedél leesett és a rotor szétrepült, egy része levállt ! Vadi új rotor volt, de nem elég pontos és kicsit ütött. Vissza raktuk a kopott régit és jár megint a motor. Tettünk egy pár kilométeres próbautat és bár szép stabilan, finoman járt a motor, de zavaró volt még mindíg a kelepelése, ami nem akart megszûnni. Aztán felgyorsítottunk 80-ra, gázadáskor nem annyira hallatszott már a kelepelés, csak motorféken. Majd vissza fordultunk és egyszer csak arra lettem figyelmes, hogy nem hallok semmi rendellenes hangot, csendes a motor !! Vissza a városban lámpánál állva, azt hidtem leállt a motor, annyira csendben volt. Gondolom a hidrotõkék olajozásával lehetett valami, de hogy ennyi idõ kellm hogy újra feltöltõdjenek, az meglepõ. :rolleyes:
Hidrotõkét lehet manapság szerezni a 4T trabicsekhez ?
Tehát akkor elvileg elég levenni a belsõ 6 csavart, meg a nagy anyát a keréknél, és akkor simán kihúzható (kiüthetõ) a csukló a csonkállványból/csapágyakból. Találtam egy videót, ez elvileg 1-es golf, nem trabi, de akkor gondolom itt is hasonlóan mehet. [url]https://www.youtube.com/watch?v=yWodwx7VWFI[/url]
Egyszerûbb,ha kiveszed egyben a féltengelyt.Nem feltétlen kellene kiszedni,csak az agyból kell kifûzni és leüthetõ kifelé a csukló.Ha viszont nem csináltál még ilyet,akkor szereld ki,az a 6 belsõ csavar már nem nagy feladat.Ha sima gyári váltód lenne,akkor rosszabb,mert bár könnyen kivehetõ komplett,de annál kifolyna az olaj a váltóból.
A kerékagy kijön oldalra, a csapágy félig-meddig rajta marad(hat), a maradék részét a csonkállványból kell kiütni. A féltengely csuklóval, gumiharanggal, mindennel együt kijön emiatt a csonkállványból meg a csapágyból. Kb. úgy néz ki, hogy le kell oldani a kerékagy anyát, le kell venni a féknyerget és félre lógatni, ezután a féktárcsát is, oldani a gólyalábat és alul a gömbfejet, és ekkor ki lehet venni magát a csonkállványt. Satuban egyszerûbb szerelni, meg alul porvédõt cseréltem a gömbfejen, emiatt is szereltem ki. A féltengely pontosabb felépítését nem ismerem.
Gumiharangot kéne cserélnem, ezért a kérdés: 4T Trabi féltengelyének a külsõ csuklója (amin a kerékagy anya is van) egyben kihúzható hátrafelé a féltengely felé? Nekem kicsit más a belsõ rögzítés az 5-ös váltó miatt (a belsõ csuklót imbuszcsavarok rögzítik a váltóra), de a külsõ ugyanaz. Ha belül leveszem a csuklót, és kívül a kerékagy anyát, akkor kijön egyben a féltengely? Vagy esetleg ki lehet húzni a féltengelyt a külsõ csuklóból valahogy (úgy, hogy a külsõ csukló a helyén marad a kerékagyban)?
Ha nem új,akkor az is hibás valószínû.Lehet érdemes lenne egy jól mûködõt egyenként belepróbálni,hogy kiszûrd melyik része nem jó.Annyira nem nehéz,nemrég adtam el vagy 6db-ot.
Egy 1.1 kombi trabit élesztek hamvaiból, és biztos volt róla szó, de a segítségeteket kérem, hogy milyen megoldás lehet például airride vagy hidraulikus futómû beépítésre. Mit javasoltok, futómûvet cseréljek más autórol és azt alakítsam tovább, vagy a trabi futómûvet is lehet turbózni?...Elõre is köszi üdv mindenkinek:):):cool:
Megnéztem a tarbicsekben a gyertyákat. Olyan 0,9-es hézagok voltak, jól elégtek már. Kicseréltem mindet, mostmár be is indul a motor, jár, de csúnyán, darabosan és kihagyogat a gyújtás, vagy legalább is a robbanás. Alapjáraton nem marad meg, csak pörgetve.
Próbáltam állítani az elõtöltésen, a tûzfal felé mozdítva még csúnyább lesz a járása, már pörgetve is alig marad üzemben, a másik vég felé javul, de csak kicsit, aztán már nem változik semmit, a végállásban is ugyanúgy nem jó.
Próáltam jelet telálni a verérmû kereken és a fõtengely tárcsán, de nem láttam semmit, amit össze nézhetnék. Tudja valaki, hogyan kell ?
Még megpróbálunk bontóból szerezni egy másik gyújtás vezérlõt, aztán ha az sem segít, kifogytunk az ötletekbõl.
Pörgetni nem tudom, mivel be sem indul rendesen, csak ennyire jut, hogy próbálkozik, valami robbanások össze-vissza vannak, aztán ebbõl kifolyólag a durrogás is néha, de csak addig, mgí tekerem az indítómotorral, amúgy nem marad üzemben a motor.
A hülye dolgo az, hogy semmi nem változtattunk a motoron, egyik napról a másikra lett üzemképtelen. A gyújtó kábelek sorrendje is magától nem változik, a rotor és ház csere elõtt sem indult a motor, azért cseréltem ki. Sõt, azóta egyáltalán van valami robbanás, próbálkozás, elõtte semmi sem volt.
A hall jeladóra én is gyanakodtam, annyit tudtam kipróbálni, ha arról lehúzom a csatlakozót, akkor abszolút nincsen robbanás, amúgy valamennyi van.
Koszsosnak lehet, hogy koszos a jeladó, egész télen intenzíven használtam az autót, kapott porlasztott sarat és sós lét minden mennyiségben. A vezérlõre is gyanakodok, bár ugye valamit csinál. Nem tudom, hogy tud e úgy tönkre menni, hogy valamit csinál, néha van gyújtás, csak össze-vissza.
A vezérmû szíj átugrására gyanakodok még, bár nem látszik rajta semmi károsodás, sem a kereken, nem és ahhoz szerintem túl feszes, hogy csak úgy átugorjon, de akkor érthetõ lenne, hogy miért nem megy a motor, mert rossz idõben van minden, gyújtás és szelep vezérlés is.
csak nem tudom, hol vannak rakta jelzések, hogyan kell összenézni, hogy ellenõrizni tudjam a helyzetét !
Sziasztok! Nemrégiben újra Trabi tulaj lettem hosszú idõ után. Szépítgetem, javítgatom (persze segítséggel) Pöti-t. 1990-es kiadású a kis 601-es, így már van benne pillantnyi fogyasztásmérõ. Sajnos folyott a benzin a jeladóból, így cserélni kellett. (nem volt könnyû találni) :-). A frissen beépített jeladó viszont hol mûködik, hol nem. Dombon felfelé haladva van kijelzés, sík terepen nincs. Elképzelhetõ, hogy légbuborék van benne? Ha igen, hogyan lehet légteleníteni? Esetleg más lehet baj? Van tapasztalatotok? Elõre is köszönöm a segítséget!
Gyújtás elosztüt ceréltél vagy gyújtás elosztó fedelet?
Mivel rotorral együtt említetted ezért arra következtetek,hogy gyujtás elosztó fedél lett cserélve. Sok siba már nem lehet. A gyertyakábelek biztos jó sorrendben lettek visszadugva?
Nézd meg nem-e az elõtétellenállás kavar be. https://img36.olx.hu/images_aprodhu/48241893_1_644x461_trabant-gyujtas-alkatreszek-elotet-ellenallas-trafo-sarbogard.jpg Jobb felsõ sarok. Egyszerûen kösd ki.Ha nem változik semmi kösd vissza,különben rajta felejtett gyújtásnál leég a traró.
Amit még meg kellene nézni az a gyujtás elosztóban lévõ hall ic (hall jeladó) Pontosabban az elõtte lévõ tárcsa,nincs-e elkoszolódva,bár nem szokott,de ha mégis ne csiszolópapírral hanem rongyal töröld meg.
Ha ez sem akkor már csak a gyujtásvezérlõ lehet a rossz.Amit cserélni kell.Javítani nem lehet.
Ha már arra jársz nézd meg az alapjárati vezérlõ elekrtonikáját. A gyázbovden ha vissza megy alaphejzetbe érni kell neki az alapjárati csavart és menni kell oda egy vezetéknek,itt érzékeli az alapjárati vezérlõ,hogy a gyázpedál alap hejzetben van.Ha nem érzékel sosem kapcsolja ki az alapjárati mágnesszelepet.
Sarukat,érintkezõket az elõbb említett úton haladva csiszold meg.Valamint nézd meg testelve van e a karburátor.
Az összevissza durrogás csak alaojáraton van,vagy emelt alapjárat és félfordulaton is? Tehát,ha pörgeted is össze vissza durrog? [i](Módosította mgabor 2015.06.04. 17:05-kor)[/i]
Kicseréltük a gyújtás elosztót és a rotort, most már egyáltalán vannnak robbanások a hengerben, de elég össze-vissza, üzemben nem tud maradni a motor és a kipufogóban durrog a benzin. Annyit próbálkoztam az indítássalm hogy már felmelegedett az akku saruja és a kábel is enyhén.
Mégiscsak a vezérlés mehetett el? :rolleyes: De így, egyik indítástól a másikig ? :rolleyes: És hogyan tudom ellenõrizni, helyre tenni ?? :rolleyes:
Megnéztem a gyújtást, van, legalább is hengeren kívül, benzin is van, megy a spricc a karbiban a gázpedál lenyomására, így tényleg nem tudom mi ütött a motorba !! :rolleyes: Megnéztem a vezérmû szíjat is, igaz,hogy be lehet nyomni vagy 1-1,5cm-re, de nem tûnik úgy, hogy a keréken el tudott volna mozdulni, sérülés nyoma sincsen rajta.
Szkott elõfordulni 4T trabantnál a vezérlés elmászása ? :rolleyes:
A mási, hogy lehet az indító motorral ia van valami baj, mert forgás közben egy-egy pillantar hírtelen megakad, gyak megáll, majd újra felpörög, teljesen össze vissza idõközökkel, tehát nem mindíg ugyanott. Ez gondolom, nem a motor hibája. Ettõl persze még indíulni kellene a motornak, mert ezt már korábban is csinálta, de 1-2 fordultra már harapott a motor, nem kellett hosszan forgatni.
Egyszerûen kiszámolható. Az 1:50-es keverék azt jelenti, hogy 50 liter benzinbe kell 1 liter olaj. Ha 50 literbe kell 1 liter, akkor 10 literbe ennek az ötöde, vagyis 2 deci.
Pörget az indítómotor, de semmi robbanás ! A gyújtáselosztót kitörtöltem, hátha egy kis pára van benne, a kébeleket megnéztem, csatlakoztatva van minden, de semmi !
Mi lehet a baj ? :rolleyes: Gyújtáselektronika ?
Elõzõleg még rendben ment, bár picit háromhegnerezett néha, de valszeg csak azért mert nem sikerült l indítani, nem tartottam neki kis gázt (szivató helyett)
Az indítómotorral is van némi probléma, mert pörgés közben néha mintah beakadna valami, hírtelen megáll egy pillanatra, majd újra felpörög, teljesen véletleszerû szönetekkel, de ettõl a motor még simán indulna.
Sziasztok! Új vagyok itt, édesapám nevében írok. Trabant 601-ünket bütyköli. Lenne egy kérdésem: 10 l benzinhez hány dl olaj kell 1,50-es keverék elõállításához? Elõre is köszönöm a segítséget!
Tapasztalt már valaki olyat, hogy elkoszolódott e generátora ? :rolleyes:
Én erre gyanakszom. Egyrészt alacsony feszültséget rart, max. 13,5V, másrészt mihelyst picit is pörög a motor, elkezd villogni a lámpa hullámzóan. Persze kehet még gyenge a fesz szabályozó is, és csúszhat az ékszíj is, bár nincsen hangja.
Pontosan ezt teszi a miénk is ! Meleg motornál, ha csak pár perce állítottam le, akkor egy fordulatra jár azonnal, mintha le sem állítottam volna. Teljesen hideg motor is szinte hasonlóan könnyen indul, de ott persze kell szivató, vagy egy kis gázt tartani, hogy üzemben maradjon. Ha viszont már hülõben van a motor, sárgát jelez, akkor elég hosszan kell indítózni, és kell egy kis gázt is nyomni, hogy végre beinduljon ! Ezt én sme értem, hogy miért van.
Én teljesen hidegen már õsz óta nem a szivatót használom, mert az hol kapcsolt, hol nem, ha kapcsolt is elég hosszan kellett hozzá indítózni, mire felpörgött, hanem helyette tartok egy pici gázt és így indítom, gyak ugyanúgy pörög fel, mint szivatóval, ugyanolyan a hangja is, de nem kormol és fél perc mulva már alapjáratra visszaengedve is stabilan jár !
Hi! Érdeklõdni szeretnék, hogy a Budai-féle fékdobokkal van-e valakinek tapasztalata, milyen minõséget képviselnek? Érdemes-e az általuk gyártott dobokat megvenni? Elõre is köszönöm a válaszokat!
Pont ilyet mértem én is. A félautomata szívató okozhat ilyen problémát sõt,okoz is. Kis után olvasással "könnyen" beállítható,de én akkor is azt mondom hogy át kell alakítani kézi szívatósra.Sokkal sokkal jobb. A szívatót hiába állítod be megfelelõen,ha a szívató bimetálja szar,vagy a fûtõháza nem melegszik rendesen pl: vízkõ miatt. Én egy õs régi Ford Escort-ból szereztem kézi szívatót.A szívató kar teljes útján 3 szor megakad így könnyebb szabájozni és ahogy egy picit kihúzod egy lámpa kezd világítani a végén.Szerintem baromira illik a Trabiba. Egyépként nekem átlag külsõ hõmérsékleten szívató nélkül is beindul télen vagy reggeli hûvösben igényli.Vagy félig visszahûlt hûtõvíz állásnál. Ha megjövök valahonnan és a hõfok visszajelzõ visszamegy sárgába akkor egy kattra kiszoktam húzni a szívatót mert kicsit köszörüsen indul,de érdekes ha teljesen visszahül meg indul nélküle is pöccre.Fura még nem tudta rájönni mitõl lehet.
[url]https://www.zsombishop.hu/product_info.php?cPath=35&products_id=67[/url] - olcsóbb is, mint a magyar. De több helyen is árulják szerintem. Pl. Unix, Bárdi stb.
Jah, vizsgáld meg azért a fém és a gumi fékcsövek állapotát is. Ha szükséges, cseréld le azokat is. Feltöltéskor teljes átömlesztést javasolnék: kicsit pazarlósnak hangzik, de érdemes volna átöblíteni az egész rendszert új fékfolyadékkal. Nem mellesleg így nagyon könnyû a légtelenítés is. :) [i](Módosította Spityu 2015.04.24. 22:27-kor)[/i]
Az elmult pár utam során 6,6-6,8-as fogyasztások adódtak, pedig mentem rendesen, autópályán is, hosszan 100-105-tel. Lehetséges, hogy a jó idõ miatt a szivató spirálrugója másképp áll be és jobban nyitja a fojtó szelepet ?
Vagy csak pusztán ennyivel több a téli fogyasztás ? Télen, standard 7,7-7,8 volt, csak elvétve fordult elõ 7, vagy 6,8
A berohadt fékmunkahengerekkel én nem kísérleteznék. Szereld ki az összeset, és cseréld le õket. A mûködõt is érdemes, és akkor egy jó idõre elfelejtheted a szívást, megfelelõ minõségû újak esetén.
A piros színû, pepita csíkos magyar régen sz.rt sem ért, manapság már jó. Valamelyest drágább az LPR, az viszont nagyon tuti. A dobokat, pofákat vizsgáld meg, milyen állapotúak, szükség esetén szabályoztasd fel õket, de csak olyan helyen, ahol méretre igazítják a pofákon lévõ ferodol vastagságát is.
Ki lett takarítva a régi karbi és láss csodát megszûnt a három hengerezés. Ezek szerint a régivel azért három hengezett mert el volt dugulva. Az a Pierburg 2E-vel meg azért,mert ömlött bele a benzin.Majd megoldjuk. Karbibeállítás. Jól mûködik fasza minden.Szívató nélkül is indul,van alapjárat,melegen sem pörög. Ma 16 km-t akartam beletenni,de a 13-nál írtózatosan elkezdtek csattogni a hidrotõkék. Oda akarta lépni neki 70 rõl szépen fel is húzott 120-ra,de ahogy levettem a lábam a gázról irtózatos csattogásba kezdett és lett egy nagyon pici rángatás/torpanás gyorsításra. Az olaj visszajelzõ lámpa folyamatosan kis szünetekkel ugyan de világít. Az olaj gombára volt gyanú,mert engedte is az olajat.Már az anyósülésen volt a cseredarab.Világított már tegnap is. Nem melegedik rendellenesen az autó. Az olaj szint a nívó szerint a duplája és rettenetesen benzinszagú. A tápszivattyúnál nem igen jut benzin az olajba.
Hát nem kicsit több,mert az enyém 6,5-7-et eszik.Pedig 90-100 al járok. A gyorsítónak meg így kell mûködni.Minnél határozottabban (gyorsabban)nyomod neki oda a gázt annál többet spriccel be.A bespriccelt adag mennyiségén lehet növelni is. Szerintem,bár látatlanban nehéz,de az elõgyujtáson és a co-is csavarni kellene. A felújító készlet meg nem biztos,hogy tökéletes.Legalábbis nekem a fõfúvóka csavarjának a pereme kb 2tized miliméterrel nagyobb volt úgyhogy az új tömítés szépen elkenõdött rajta. El ne felejtsd a gumitömítéseket a beszerelés elõtt megzsírozni megolajozni!
Sziasztok! Vettem egy megkímélt kétütemû Trabit, ami 10 évig állt garázsban. A karburátor kitisztítása után szépen megy, viszont a 4 kerék közül csak egyen fog a fék. Kérdésem, hogy mivel járok jobban, ha veszek fékmunkahengert (már csak kisipari kapható boltokban), vagy felújító készlettel renoválom a benne lévõ eredetit?
A kartergázt még nem néztem. A motor nem füstöl olajosat sem hideg indításkor, sem késõbb. A karbi biztosasn nincsen tökéletesen beállítva, ugyan, jobb mint régen, de most is elõfordul, hogy finoman torpan a motor, ha csak enyhe gázt nyomok neki, ha egy foknál jobban lenyomom a gázpedált, akkor hírtelen megugrik. Gondolom, a hírftelen több levegõtõl javul a keverék, közelít az ideális értékhez. Mondjuk ehhez azt is hozzá kell tenni, hogy a gyorsító fúvóka gumi membrános pumpája is még a régi, el van öregedve a gumi, nem úgy spriccel ahogy kell. Ha csdak kicsit nyomom a gázpedáltm, alig spriccel, ha gyorsan arösebben lynomom akkor sokkal jobban. Tehát enyhe gyorsításnál akár szegényedhet is a keverék. Bár inkább arra gondolom, hogy folyamatosan egynhén dúsabb keveréket kap a kelleténél, és ez áztatja el az ólajat. A fogyasztása is kicsit több, mint lehetne, általában 7,7-7,8, de ritkán elõfordul, hogy egy-egy út alatt csak 6,8-7-et eszik.
Van már felújító készletem a karbihoz, csak állandóan mennem kell az autóvalm egyelõre nem tudom leállítani, hogy neki lássak a felújításnak.
Igen, elvileg jól kell legyen bekötve, pláne ha a töltésjelzõ ízzó világít. A D+-ra kell kötni a töltésjelzõ ízzót, ami pedig az akku pozitívra van (30-as pólus)kötve, így kap a generátor gerjesztõ áramot. Ekkor a generátor ezen pólusa testhez közeli állapotban van a generátor gerjesztõ tekercsén és a teljesítmény tranyón keresztül. Ha pedig a generátor felgerjedt, akkor ez a pólus a B+-al, vagyis az akku pozitív pólusával azonos potenciálon lesz, ezért alszik el a töltésjelzõ. A generátor ezen pólusát (D+) üzem közben a generátor által termelt áram látja el, a 3db segéd diódán keresztül. Ha pl. valamelyik segéd dióda tönkre megy a generátorban, akkor hiába cserélsz szabályozót, akkor sem fog mûködni, mert nem kap a szabályozó áramot a generátorból. Ha a generátor valamelyik teljesítmény (fõ) diódája megy tönkre, akkor ugyan felgerjedhet a generátor, adhat is valamennyi áramot, de alacsonyabb lesz a feszültsége a kelleténél, vagy az elõzõhöz hasonlóan fel sem gerjedd, amennyiben zálatos lett valamelyik dióda.
Mindegyik dióda kimérhetõ, de csak a generátor szétszedése után, amihez persze le is kell venni. Én már cseréltem mindkét diódát, két különbözõ generátorban és mondkettõ azóta is mûködik.
Asszem nemrégiben azt olavstam, hogy az etanolnak nagyobb az égéshõje a benzinénél, így jobban melegszik tõle a motor, ami miatt akár kiéghetett a hegerfej tömítés. Ha volt szétszedve a motor, akkor az kell látszodjon.
A másik ami eszembe jut az alkoholról, az a vízzel való korlátlan keveredése, azáltal lehetõség van a korrodációja, akár meg is rohadhatott valamelyik szelep, de a kiégés is fennállhat.
Vettem a generátorra egy feszültségszabályozót (zsír új), a generátoron az akkutöltõkábel a nagy, B+ jelû csatlakozóra van kötve, a zöld (kék?) ami az utastér felé megy az a D+ jelûre, ami mellette van, azt hiszem, elvileg ezen kapna gerjesztést (ezt hogyan tudom ellenõrizni?). Mikor ráadom a gyújtást, kigyullad a töltésjelzõ meg az olajnyomás ellenõrzõlámpája, de mikor beindítom a motort, csak az utóbbi alszik el, és az akkusarukon se mérem hogy töltené. Ezelõtt eredeti generátora volt rajta, amibe ezek a kábelek futottak (meg a földelés), lehet hogy valamit át kell alakítanom a kocsi kábelezésében hogy normálisan mûködjön? Vagy temethetem az új generátort?
Tehát melyik kábeleket kéne bemérnem, és mit kéne mérnem rajtuk? Nekem véget ért a tudományom ott, hogy ezeket bekötöttem, meg még kimértem azt is hogy átmegy az áram a B+-tól az akksi + sarujáig, meg azt, hogy ha leveszem a gyújtást akkor a D+-ra csatlakoztatott zöld, utastér felé menõ kábel letestel a kasztnihoz, ha ráadom, akkor nem.
Az elõzõ generátortól igen csúful búcsúztunk, egyszer csak fogta magát, és úgy beállt hogy rögtön leszaggatta magáról az ékszíjat is, meg fehér füst is jött belõle, lehet hogy ez valamit gajravágott a kocsi elektromos rendszerében? (Egyébként a régi generátor már csapágyas lehetett egy ideje, mert mikor tönkrement, megszûnt egy megmagyarázhatatlan eredetû karcos hang, ami periodikusan jelentkezett.) Vagy elképzelhetõ olyan, hogy valahol nem jó az egyik kábel szigetelése és ez így jelentkezik?