Húúú... darázsfészekbe nyúltál (ha nem a zár a rossz, de valószínûleg elég lesz azt cserélni). ;D
Elõször is ajánlom a következõ videó végét figyelmedbe:
[url]https://www.youtube.com/watch?v=Li6CTnV3MNI&feature=player_detailpage#t=519[/url]
(És a következõ rész elejét.)
Leírom, hogyan kell beállítani egy ajtót:
1. Elõször is ellenõrizd a zsanérok lógását. Valamennyit az újak is kotyognak (a tengelynél), de túl sokat nem. Nyisd ki egy kicsit az ajtót, és próbáld meg megemelni a kilincsnél fogva. Ha túl nagyot kottyan, akkor cserélni kell a zsanérokat.
2. Ellenõrizd, hogy a zsanérok jó helyen, jól vannak-e beállítva: az ajtóborítás egy síkban van az elsõ sárvédõvel (behajtott ajtó esetén), felül az ívek szintén követik egymást. Korrigálni az ajtókárpit eltávolítását követõen tudsz a 8-as anyák fellazítását követõen.
3. Ez csak amolyan kontroll lépés. (Az ajtóban még nincs zár, az oszlopon pedig ellendarab. Ajtókéder szintén nincsen.) Be kell hajtani az ajtót addig, amíg hátul is egy síkba kerül a két duroplast. Ekkor még elõfordulhat, hogy egy kicsit feljebb, vagy lejjebb van a két ív egymáshoz képest, ez késõbb korrigálható. Ha szinteltérés van az íveknél, nyomd lejjebb, vagy feljebb az ajtót, hogy stimmeljen az is. Miután egy síkban van hátul is a behajtott ajtó, ellenõrizd, hogy az ablakkeret és a karosszéria között a hézag - nagyjából - egyenletes-e, nem érnek-e össze sehol sem.
4. Szereld fel fixen a AZ ÚJ, VAGY JÓL MÛKÖDÕ zárat (szerintem nálad itt lesz a gond), amit bõségesen bezsíroztál belül a csúszó, forgó felületeken. Szereld fel az ellendarabot, de ne húzd meg a csavarokat.
5. Érdemes rendszeresíteni egy 30-40cm-es kéderdarabot a szereléshez, amelyet elõször az oszlophoz kell felhelyezni. Húzd meg kicsit az ellendarab csavarjait. Csukd be az ajtót, úgy, hogy rendesen bekattanjon a helyére (vagyis kettõt kattanjon a zár). Ellenõrizd, hogy hogyan áll a két duroplast egymáshoz viszonyítva.
- Ha túlzottan kifelé/befelé áll az ajtó, akkor befelé vagy kifelé kell mozdítani az ellendarabon, amíg jó nem lesz.
- Ha a két ív helyzete függõlegesen eltér egymásétól, akkor szintén az ellendarab megfelelõ irányú mozdításával kell korrigálni.
6. (Becsukott ajtónál a duroplastok hátul is szépen találkoznak.) Nagyon fontos lépés a zárszerkezet élettartamára nézve! Ellenõrizni kell, hogy a zár és az ellendarab mennyire finoman találkozik egymással: nyisd ki az ajtót, majd a kilincsnél fogva csinálj úgy, mintha be akarnád csukni. :) De nem kell, hogy bekattanjon a helyére a fogaskerék. Csak kocogtasd neki az ellendarabnak sokszor egymás után finoman, és figyeld a hangját. Ezután nyomd felfelé az ajtót, és figyeld, hogyan változik a hang. Majd nyomd lefelé is, és szintén figyeld. Akkor jó, ha az alapmagasságban halk a kocogás. Ha nagyon "mereven", "húzósan" kocogna - vagy inkább kalapálna -, akkor ismét korrigálni kell az ellendarabon: dönteni kell rajta. Természetesen ilyenkor az 5. lépésben beállított értékek is módosulnak.
Szóval az 5. és a 6. lépést addig kell ismételni, amíg a duroplastok szépen nem futnak ÉS nem ütközik durván a zár fogaskereke és az ellendarab.
Tipp: ha a 3. lépésben azt tapasztaltad, hogy az ajtó mondjuk feljebb van hátul, mint a hátsó duroplast, akkor az ellendarabot úgy kell beállítani, hogy a külsõ rész feljebb legyen, a belsõ pedig lejjebb. Így szépen megvezeti becsukáskor az ajtót a MEGFELELÕ pályán. Megfelelõ pálya:
- egyik végpont: nem ütközik durván a két alkatrész
- másik végpont: az ajtó szépen a helyén van becsukott állapotban.
Türelemjáték, de megéri.
Ezután nincs más hátra, mint a kédergumit is beszerelni.
7. Szereld be egyelõre leszorító nélkül. Csukd be az ajtót. Belülrõl nézd meg, hogy hol nem tömít - ha van ilyen hely. Jellemzõen a szélvédõ oszlopánál a kanyarban szokott hézag lenni. A videón látható módon egy keményfával és kalapáccsal korrigáld a lemez óvatos "helyesbítésével" a kéder pozícióját. Erre a célra szintén ajánlott a szerelésre szentesített kéderdarabot használni.
Ha úgy érzed, hogy csak túlzottan erõsen lehet becsukni az ajtót, akkor nézd végig a kédert, hogy hol nyomódik nagyon össze. Érdemes a zár környékén kezdeni, ott számít leginkább, ha nagyon össze kell nyomni a tömítõt. A megfelelõ módon szintén korrigálni kell a lemez élét.
8. Szereld fel a kéderleszorítót a padlólemezre.
9. Szegecseld fel a kédert hátul a helyére.
10. Rendszeresen kend szilikonolajjal vagy glicerinnel vékonyan, hogy ne csiszolja le az ajtóról a festéket (fõként elöl).
Ha a fentiek alapján állítod be az ajtókat, akkor:
- szépen fognak futni a duroplastok,
- nem kell túlzottan beb@szni az ajtókat becsukáshoz,
- RENDESEN tömítettek lesznek az ajtók, nem csak az esõvíz, de még a magasnyomású mosó sem fog utat találni.
Nálad amúgy szerintem a zárral lesz csak gond. Ezt abból gondolom, hogy nem bántottál rajta semmit. Ahogy a kéder öregszik, egyre könnyebbé válik az ajtó becsukása. Más meg nem változik az idõ elõrehaladtával. Mindenestre, ha csak a zárat kell kicserélned, akkor is célszerû a fenti lépéseket elvégezni, megéri.
[i](Módosította Spityu 2014.12.13. 21:15-kor)[/i]