[justify]Az elmúlt hónapban gigantikus szívások közepette lett jó a fékrendszerem (2T). Leírom a teljes történetet, ami igen hosszú lesz.
Augusztus végén a KGST-party felé menet vettem észre, hogy ereszt a fõfékhengerem, méghozzá az utastérbe, és fékezéskor vészesen fogy a folyadékszint. Nem kis félelmek közepette teljesítettem az utat, és hazaérve leállítottam az autót, mert úgyis egy hónapon belül kellett vinni vizsgára.
A dobokat felszabályoztattam a pofákat újra betéteztettem, munkahengereket átvizsgáltam; azokkal nem volt baj.
Itt a fórumon szó volt róla, hogy vegyek csak javítókészletet, mert egy fõfékhenger drága mulatság (így igaz). Közben innen a fórumról sikerült vennem egy eredeti NDK-s vadiúj fõfékhengert. Sajnos ez az NDK-s darab a hosszú tárolás miatt teljesen be volt állva és a belsõ felületén nyálkás koszt, és rozsdagyûrût találtam. Tehát a régi fõfékhengert újítottam fel. Esztergályossal csináltattam a dugattyúhoz szerelõtölcsért, hogy a karmantyúk cseréje sérülésmentes legyen. Meg kell erõsítenem, hogy az utángyártott karmantyúk minõsége csapnivaló; felszerelés közben kettõ elszakadt, így két különbözõ készletbõl sikerült csak gatyába ráznom. Légtelenítettünk, de éreztem, hogy benyomott féknél süllyed be a pedál, és csökken a nyomás a rendszerben; a fékhatás elillan. Így vittem el egy autószerelõhöz, hogy vizsgáztassa le, állítsa be a kéziféket, mert eközben meghúzódott a derekam.
A vizsga meglett(!), de mondta, hogy a fõfékhengert cseréljem ki. Nem izgultam nagyon, mert ott volt az újonnan vásárolt NDK-s darab, amit azóta kitakarítottam. Gondoltam; beteszem azt.
Kimentem Kerepesre Ádámhoz, felszereltük, de hátul nem tudtunk légteleníteni, mert nem jutott el a nyomás a hátsó körbe, mert ehelyett a tartályba bugyogott vissza a folyadék. Tehát a hátsó kör szelepe nem zárt tökéletesen és inkább a tartály felé ment vissza a nyomás, mintsem a hátsó körbe jutott volna. Leszedtük hát, és megvizsgáltam a szeleprugót, összehasonlítottam a régivel. Kiderült, hogy a kettõnek más-más keménységû a szeleprugója, ezért a régi rugóját tettük bele. Újra felszereltük, és most már rendben volt a légtelenítés; betonkemény lett a fék. Már pakoltunk össze, amikor tettem még egy próbát és megtartottam a pedált, de az csúszott befelé. Kivert a víz. Mi a fene van ezzel? Nem tudtunk mit kitalálni, de arra gyanakodtunk, hogy ennek az NDK-s darabnak a hosszú évek alatt tárolás közben tönkrementek a karmantyúi.
Lopakodó üzemmódban hazamentem. Hab a tortán, hogy még a rendõr is megállított, és záróvonal átlépésért, forgalom által elzárt területre hajtás miatt megbüntetett. Gyorsan mindent elismertem, nehogy komolyabban kezdjen vizsgálódni.
Otthon törtem erõsen a fejem. Vegyek megint kétes minõségû karmantyúkat az új NDK-s fõfékhengerhez vagy vegyek jó drágán egy utángyártott magyar fõfékhengert? Mivel hétfõn nagyjából 1000 km-es, egy hetes vidéki útra indulok, a gyorsabb és egyszerûbb megoldást választottam; vettem egy új, piros dobozos (jobb minõségû) fõfékhengert és tartalékba néhány munkahengert hátha ott a baj.
Már behunyt szemmel és sötétben is tudok fõfékhengert cserélni, ezért pikk-pakk felszereltem. Légtelenítés után minden tökéletesen mûködött. Tehát egyértelmû, hogy a fõfékhengerek (karmantyúk) voltak hibásak.
Ez a dolog azért nem hagy nyugodni. Van egy sejtésem mi lehet a hiba. Ezek az utángyártott karmantyúk nem tökéletes kör alakúak. Pici gumicsöcs vagy sorja látszik némelyiken, ami vulkanizálási hiba; a gyártószerszám nem zár tökéletesen. Na, ezek mellett a gyártási hibák mellett szökhet el a nyomás, ami véleményem szerint egy idõ múlva a kopás miatt rendbe jön, és utána megjavul a tömítettség. Na de addig? Ki mer így közlekedni?
Szóval ez volt az elmúlt havi kalandom a fékjavítással. Hamarosan indulok egy hétre és remélem minden rendben lesz. Karácsonykor pedig fõfékhengerekkel díszíthetem a fát.[/justify]