Sziasztok!
Ahogy megígértem, beszámolok a gázos fogyasztásról, és hogy miket állítottam. Megpróbálom érthetõen leírni, de azért a részletekre is kitérni.
[b]Az autó:[/b] 1.1 kombi, 4db téligumival, szerintem elég jó állapotú, erõs széria motorral. Gázrendszer (szûrõ, reduktor, stb.) frissen szétdöntve, takarítva, fülre & gyorsulásra belõve. Elõgyújtás megnövelve a szériához képest, mert ugye a gáz jobban bírja. Egyelõre ez még csak hegymászás alapján van belõve, fogalmam sincs hány fokra.
[b]Terhelés:[/b] 2 személy, és 1 személnyi csomag, valamint teljesen teletankolt gáztartály, ami szintén ennyit jelent. A benzintankban kb. 5liter üzemanyag van csak. Szóval mintha 4 ember utazna üres benzintankkal.
[b]Útviszonyok:[/b] összesen kereken 400km: 2x150km sík út, 2x50km dimb-domb. Valós km.
[b]Idõjárás:[/b] oda 15-20fok, száraz, napsütéses idõ, visszafelé a mai (kb. 10 fok, esõ végig). Szerintem nem sokat számít, de azért leírtam. :)
[b]Haladás:[/b] kb. 15 faluban ~50, kívül 80-90 között, mikor hogy.
[b]Az út:[/b]
0km: teletankolás, városban használva megfelelõ értéket mutatott a szonda munkakörülmények között.
30km: tartós haladásnál kb. 10mp után bedúsul a keverék pirosig (kb. 0.8) -> beljebb csavartam a mennyiségszabályozón. Ezután a lambda érték végig a zöld sávban volt.
180km: teletankolás
200km: az út felénél csavargattam picit még a mennyiségszabályozón -> beljebb, így pontosan 1.05 volt a lambda értéke. Viszont gyorsításkor nem volt a legjobb az érték. Érdekes módon dús volt! (még most sem tudom felfogni, hogy lehetett ez...) Fordulás, visszaút.
340km: kicsit visszanyitottam a mennyiségcsavart (tehát dúsítottam) és beljebb csavartam a reduktoron lévõ nyomásszabályozócsavart (vagyis szegényítettem) elõször a 400km-es tesztút során. Az eredmény: városon kívül illetve kb. 40km/h-tól végig 1.02-1.05 körül mozog a lambda (zöld és sárga led a szegény oldalon), kb. 10-90% arányban.
400km: cél, teletankolás, ugyanazon a kúton ahol 0km-nél, ugyanúgy beállva.
Ezután még jött 8km városi lámpázgatós szakasz, nagyjából jó lambda értékekkel.
Mégegyszer összefoglalva: elindultam jó városi üzemkörülményekkel, ami kint nem bizonyult tökéletesnek, csavartam rajta: majdnem jó lett, csavartam mégegyet: tökéletes lett, aztán városban már nem annyira.
[b]Megoldás:[/b] ha hosszú útra megyek, a reduktoron zárok kb. 1/4 fordulatot, gyorsítgatós, rendõrlámpázós körülmények között pedig visszanyitom. Megjegyezném, hogy ez már tökéletesítés, olyan minimális mennyiségekrõl beszélünk, amivel lehet, hogy kár törõdni. :)
[b]Fogyasztás:[/b]
0km: teletank
0-180km, másik kúton teletankolva: 14.91l,
180-400km, az elsõ kúton: 15.90l
szakaszokra vetítve:
0-180km: 8.05
180-400km: 7.2, de kutanként a dõléstõl, akármitõl függõen eltérõ mennyiségnél kattanhat le, gáznál nagyon jellemzõ. Emiatt a nagy eltérés szerintem.
teljes útra vetítve:
7.7liter a 165 forintos LPG-bõl. Ha a mostani szetappal indulnék el, szerintem 7 liter környékén megállna. Ötös váltó nem volna rossz, mert a gáz alacsony fordulaton optimális igazán, de 80-90-nel még nem zabál annyira feleslegesen. Amúgy 120 a vége a fenti terheléssel, kb. 125-ig ment volna, de sajnáltam már. Benzinen egy 10essel hosszabb.
[i](Módosította Spityu 2010.04.05. 21:21-kor)[/i]