A hétfõi vizsgámra kellene tanulnom, de semmi kedvem. Ilyenkor aranyat ér egy ilyen téma, amivel lelkiismeret-furdalás nélkül eltölthetem az idõmet:D
Az index rendeltetésszerû mûködését az indexrelé biztosítja, aminek több változata létezik. Mindegyikrõl el lehet mondani, hogy a "49" kapcson kapja a +12V-os tápot, a "49a" jelû kapocsra kell kötni a villogtatandó indexlámpákat, a "C" jelû kapocs látja el feszültséggel a visszajelzõ izzót és a 31 kapocs megy a testre. A régi konstrukciójú reléknél egy kapcsolóként mûködõ bimetált fûtött az indexlámpák árama (a "49" kapocstól a "49a" kapocs felé folyó áram), ami felmelegedve kikapcsolta a táplálást, majd miután az áram megszakadása a további fûtést nem biztosította, visszahült, ezáltal megint bekapcsolt, és ez az egész egyfolytában ismétlõdött. Egészen addig, amíg indexel a vezetõ. Rögtön látható, hogy a relén átfolyó áram nagyságától függõen gyorsabban vagy lassabban melegedett a bimetál, ezáltal pedig a villogás szaporasága is eltérõ volt. Ha pl. a két indexlámpa közül valamelyik kiégett, akkor az egyetlen izzón átfolyó áram csak lomhább villogást tudott elõidézni. Ez egyfajta kontrolfunkció, ami által tájékozódni lehet az index izzóinak kiégésérõl: ha kiégett az egyik 21W-os izzó, akkor a mûszerfalon a visszajelzõ lasabban villog.
Késõbb egyre inkább teret hódított az ún. "elektronikus" indexrelé, ezalól a Trabant sem volt kivétel. Itt az áram szaggatását már egy elektronikus áramkör által elõállított jel biztosítja. Ez a jel egy egyszerû relét mûködtet, ennek az érintkezõje kapcsolja ki vagy be az izzókat, és ennek a kattogását lehet hallani. Ennél a megoldásnál viszont egy külön kis figyelõáramkört kellett még beleépíteni azért, hogy az eredeti bimetálos konstrukció által biztosított kontolfunkciót is el tudja látni. Ezt az alábbi képen látható módon oldották meg:
[img]https://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber1.jpg[/img]
A "49" csatlakozótól a "49a" csatlakozón át az indexek felé folyó áram átmegy az [b]R[/b]k ellenálláson. Az ezen esõ feszültséget figyeli az ellenõrzõáramkör, és ez alapján szabályozza a villogás frekvenciáját. Ha a két izzónak megfelelõ (2*21W)/12V= kb. 4 Amper áramerõsségnél kevesebb folyik, akkor gyorsan villog. Innen lehet tudni, hogy ideje elöl vagy hátul égõt cserélni... Ha 4Amper, akkor a szokásos ütemben fog villogni. Sõt, ha ennél nagyobb áram folyik, akkor is! Hogy miért? Az elakadásjelzõ bekötése miatt:
[img]https://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber4.jpg[/img]
Az elakadásjelzõ a bajuszkapcsolótól függetlenül mind a négy izzót rákapcsolja (pontosabban még az elakadásjelzõ piros színû visszajelzõ lámpáját is), s ekkor kb. 8 A áram fog folyni. No és ugye ilyenkor is normál ütemben illik pislognia. Az is látható az ábrán, hogy a vészvillogó bekapcsolásakor nem a "15" jelû gyújtásról, hanem a mindig +12V-on lévõ "30" vezetékrõl tápláljuk az indexrelét, hiszem kikapcsolt gyújtás esetén is mûködnie kell.
Hát akkor jöjjön az utánfutó:) A legelterjedtebb megoldás a régebbi kocsik esetén az, hogy beteszünk az áramkörbe egy "áramfigyelõ" relét (ezt szokták vonóhorog-visszajelzõnek becézni). Ez általában egy pici üvegcsõben lévõ kapcsolóból és a körülötte lévõ tekercsbõl áll. Ha a tekercsen átfolyó áram elér egy bizonyos értéket, a kis kapcsoló meghúz. Az utánfutó egy-egy indexét párhuzamosan kell kötni a kocsi saját lámpáival, ezáltal oldalanként három darab 21W-os izzót kell villogtatnia az indexrelének. A vonóhorogvisszajelzõ tekercsén ez az áram folyik át. Ha ez kb. 4 Amper, akkor nem kapcsol be. Ha a 3*21W-nak megfelelõen kb. 6 Amper megy az indexlámpák felé akkor viszont már bekapcsol, és ezáltal felvillan az utánfutó plusz kis zöld ellenõrzõlámpája is. Ha nincs futó az autó mögött, akkor is szokott egy picit villanni az indexelés kezdetén. Ilyenkor ugyanis még tök hideg az égõk izzószála (hideg izzószál>>>kis ellenállás), és ezen egy nagyon rövid ideig nagyobb áram tud átfolyni, s ez egy pillanatra mûködésbe hozhatja a kis áramfigyelõ relét. Nézzétek meg a Trabant 601 [url=https://www.trabantklub.hu/twk/gallery/001/601/601_magyar84.jpg]kapcsolási rajzát[/url]! A figyelõrelé tekercsét az indexrelé "49a" pontját az LV6-os összekötõn át a bajuszkapcsoló "BLH" érintkezõjével összekötõ vezetékbe kell beépíteni. Itt ugyanis vészvillogózáskor nem folyik áram. Ha máshová van betéve(pl. a "49" belépõ vezetékbe), akkor helytelenül fog mûködni. Ilyenkor az utánfutó nélküli autónál is jelezni fog, ha bekapcsoljuk az elakadásjelzõt, mivel a négy lámpa 8A nagyságú áramot vesz fel. Gondolom, egyértelmû, hogy az eddig tárgyalt esetben a vonóhorog visszajelzõje [i]azonos[/i] fázisban villog az indexekkel.
Van egy másik lehetõség, de ez bonyolultabb, és szerintem sehol sem használják. Ebben az esetben olyan indexrelé kell, aminek van egy további "C2" jelû lába is.
[img]https://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber6.jpg[/img]
Ez annyival tud többet, hogy be van építve egy plusz érintkezõ, ami a "C2" kapocsra is feszültséget ad indexeléskor. Teljesen ugyanúgy, mint az ellenörzõizzó "C" kapcsára. Ilyenkor sajnos az utánfutó indexeit nem lehet csak úgy a kocsi saját lámpái mellé kötni, hanem a futónak kell egy külön oldalválasztó kapcsoló(zweikreis blinkschalter=kétáramkörös indexkapcsoló):
[imgw]https://trabitechnik.com/images/technik_texte/blinkgeber7.jpg[/imgw]
Az elakadásjelzõt most ne nézzétek, az ugyanúgy mûködik, mint az elõzõnél. Így talán könnyebb átlátni:) Látható, hogy itt megspóroljuk az áramrelé utólagos beépítését. Ezzel csak az a baj, hogy a 601 bajuszkapcsolójában már nincs még egy felesleges kapcsoló. A Trabant 1.1-rõl nem tudok nyilatkozni, de szerintem ott sem lakik. Viszont az utánfutó ellenörzõlámpája (kontrolle Hänger) itt [i]ellenkezõ[/i] ütemben fog villogni. Ugyanis a képen lévõ alsó pontja mindig +12V-on lesz ("49"). Amíg világít az utánfutó bal vagy jobb indexe, addig a másik is +12V-on van, pont a "C2" kivezetésrõl kapja meg a feszültséget. Amikor viszont nem világít, akkor a kis visszajelzõ magán az utánfutó indexén keresztül testelõdik. Ha pedig kiégne a futó indexe, akkor nyilván nem tud testelõdni, nem is fog világítani.
Ínyenceknek egy érdekesség: Akkor mi a különbség a "C2" kivezetéssel rendelkezõ négylábú és az ilyennel nem rendelkezõ háromlábú indexrelé között? Miért nem kötjük a háromlábú kivitel sima "C" kapocsára az utánfutó áramkörét? Azért, mert akkor a futó indexének a kiégésekor a futó kontrolizzója a kocsi saját kontrolizzóján át is testet tud kapni, így sose jelezné a hibát. Illetve halványabban, de égne.
Aki tudta követni, az nyert egy belépõt a "Meztelen nõk ruhában" c. elõadásra :D
[i](Módosította Endre 2013.01.17. 20:18-kor)[/i]