No azért a hengergörgõs csapágyért a ~9000Ft kicsit sok! A középsõ 014004 kb. 7500Ft ára szintén. Ha ebbõl kint vennél egy garnitúrát (1 görgõs+2golyós)az már kapásból 24000Ft. Ha ehhez hozzászámolod még a felújítást (magyar áron), akkor már tényleg jobban kijön, ha az ebay-en megveszed a gyári új fõtengelyt. Idehaza is 50-60.000Ft-ért szokott elmenni, ha valahol nagyritkán felbukkan. Hozzáteszem, hogy a linkelt középsõ golyóscsapágy nem eredeti gyári! "Made in Germany" felirat van rajta, vélhetõen mostanában kezdték utángyártani. A hengergörgõsnél is gyanús, hogy sem,milyen felirat sincs rajta a fotón.
A kuplung felõl lévõ golyóscsapágynál alkalmazott perselyezésrõl pedig, pfff... Hülye lennék 9000Ft-ért egy ilyen kényszermegoldást választani!
1.) Ez a leggyakrabban elõforduló fõtengelycsapágy. Ahogy korábban írtam, én 2000-ért vettem ezeket, de a manapság egyre inkább elszálló hazai webshopokban is 4200-4500Ft áron találni gyárit:
[url=https://mlt.boltaneten.hu/kinalat/9_trabant_alkatreszek-17/2326/]MLT Autósbolt[/url]
[url=https://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=4104]Báró-ker[/url]
pedig ezek a boltok nem az alacsony áraikról nevezetesek. Mindemellett továbbra is tudom ajánlani a magyar MGM-DAEWOO csapágyat, amihez alkalmasint mezei csapágyboltban is hozzájutni.
2.) A másik ok ami a 6009 csapágy+persely megoldás ellen szól, hogy nem véletlenül csinálták ezt a módosítást itt 1985-ben. A 014010 majdnem ugyanolyan, mint a 6009, csak mivel 5mm-rel kisebb a belsõ furata, ezért vastagabb a belsõ gyûrûje. Ez pedig masszívabb kivitelt eredményez, ami a csapágynak a fõtengelyen való axiális rögzítése szempontjából kedvezõbb. Eleve a Trabinál kissé ganaj konstrukció, hogy a golyóscsapágynak az egyik irányból nincs határozott tengelyirányú megtámasztása: a kuplungolás során a fõtengely csupán a csapágy belsõ gyûrûje és a fõtengelycsap közötti zsugorkötés miatt nem csúszik el (senkinek ne legyen illúziója: a lendkerék alatt lévõ hullámos gyûrû lóf@szt se számít a megtámasztás szempontjából!).
Azt az állítást pedig kétkedve fogadom, hogy csapágy van/volt/lesz. Persze én eredetiség-buzi vagyok, nekem nem mindegy, hogy tényleg korabeli DKF csapágy van-e benne. Megkockáztatom, hogy 5 év múlva már a kuplun oldali DKF csapágy is beszerezhetetlen lesz... Majd építkezünk a német utángyártott 014004-gyel, a perselyezett 6009-cel, stb. Bár elárulom, hogy a középsõ csapágy kiváltására is van megoldás! Ez majdnem olyan, mint a szabványos 6206 csapágy, csak 5mm-rel nagyobb a külsõ átmérõje. Ezért egy minõségi 6206 C3 csapágy kívülrõl történõ perselyezése megoldást jelenthet. További infó, hogy ezt a (2,5mm vastag) perselyezést kétféle módon csinálják: Mihályfiék pl. zsugorkötéssel rakják fel, tehát felpréselik a csapágyra. Ennél sokkal precízebb, amit a nyíregyházi Nyitraiék csinálnak: ragasztják a perselyt!!! A zsugorkötésnél nem lehet a persely megmunkálásának hibáit kompenzálni, ami egy csapágynál elég nagy baj... Nyitrai felrakja egy tüskére a csapágyat, kiórázza (úgy pontosítja a befogást, hogy az tényleg a csapágy középvonalában legyen, és ne legyen ütése), majd ezután ragasztja fel a perselyt, amit végül méretre köszörül. Tuti megoldás! Ja, õ egyébként is prímán dolgozik, melegen ajánlom mindenkinek!!! Nem szabad mindig a zugmûhelyeket anyázni, igenis vannak szakemberek, csak arról sokkal ritkábban esik szó, mert magyar embernek panaszkodni könnyebb :) Ha valakinek aggálya lenne a ragasztás miatt, akkor elmondom, hogy nem technokolról van szó. Ipari gyakorlatban tökéletesen bevált, itt is minõségi ragasztóanyaggal dolgoznak. Azért az elmúlt 20-30 év technikai fejlõdése csak érzõdik már.