Nahát, gyárilag én is zegi vagyok. :) Álmomban sem gondoltam volna, hogy otthon van ilyen... Amúgy ha fúrásról van szó, kizárólag Béry! A hengereimet õ fúrta-hónolta, születésemtõl fogva ismerem. A motort is nála raktam össze: [url]https://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=forum&file=olvas&id=4a64d0c624985&kezdo=5704[/url] Hozzáteszem, elõször, mert 1500km után szétszedtem revízióra, aminek a tanulságai:
- blokkfélhez nem jó a Hermosal. Helyette a gyári megoldás, eleve hûbb is: Nitrolakk. Hengertalphoz, és feljebb viszont igencsak jó.
- a hengergörgõs fõtengely görgõi vékony olajnál tudnak zörögni, ahogy néha egymáshoz koccannak. Inkább csak a fület sérti, de emiatt a nagyon vékony szintetikus kerülendõ.
Egyébként a legszebb hangja Sprint 2T-vel van, de az kissé kokszol. Amiket próbáltam: Sprint 2T, Repsol Scooter 2T (nem rossz), Xado 2T FC (nem rossz), Castrol Power1 Racing 2T.
Az elsõ ásványi, sokkal-sokkal jobb, mint az Arol, talán FD minõsítésû is. Kokszol, más hátránya nincs. Hosszú távon ettõl még jó, városban már annyira nem, vagy meg kell hajtani 30-40km-enként.
A második kettõ nagyjából ugyanazt hozza: kevésbé kormolnak, (rész?)szintetikusak, még egész jó a hangja a motornak.
A Castrol igazi versenyolaj full szintetikus, de túl vékony, és zörögnek tõle a görgõk. Alig van füstje, és illatra is teljesen más. Az elsõ három kb. ugyanolyan illatú. Amúgy golyós fõtengelynél szerintem Castrolt használnék, mert ott nem lenne mi zörögjön. Persze azért meghallgatnám vastag olajjal is. Jah, amúgy a 2. és a 3. nagyságrendileg azonos viszkozitású a Sprint 2T-vel (mindig néztem az adatlapokat), a Castrol papírforma szerint is vékonyabb.
Szándékosan új vezérlõtárcsákat vágtam szét, azért, hogy tutira jó legyen a furat, és azért a kialakítással sem kellett szenvedni. Kb. 1000 forintot megért nekem az, hogy csak vágni kellett párat mm koronggal... hidd el, sima fúróval nem egyszerû ilyen pontos furatot készíteni.
Kémiailag kb. semmivel. Anno nagyon foglalkoztatott a kérdés, de nem találtam rá igazi megoldást, ami leszedné a szenet anélkül, hogy az alapot bántaná. A szenet a szén-tetraklorid oldja. Valamennyire. Semmi más, tudtommal. Lehet, hogy lehet kapni itt-ott, nem néztem annyira utána. Azonban amíg nincs teljsen ráégve lehet próbálkozni ezzal-azzal. Például: kátrányoldó, etanol, békebeli kromofág (diklórmetán), benzin. Tapasztalatból mondom, valamennyire lehozzák. Revízió alkalmával felpolíroztam a dugattyúk tetejét tükörre, azóta belement kb. 2000 km, és a felömlõk ablakánál tiszta, másutt pedig fekete ködös a tetejük. Leveles koksz nincsen, mert azért trágya olajokat nem öntözgettem bele.
Amúgy 1./2./3. olajat fogok ezután használni. 1. ha mondjuk pont hazamegyek (olcsóbb is az út, és hosszú távon nem köpi tele a kipufogót krákkal a motor). Városban pedig valamelyik vastagabb szintetikusat. Ne zörögjön, de ne is kokszoljon.
A gyûrûket akkor cseréld, ha már nagy a hézag. Beépítéskor friss fúrásnál 20 vagy 25 század az elõírás, a könyvben ábra illusztrálja. A friss hengerbe be kell tenni a gyûrûket és megmérni a hézagot a végek között. Már nem emlékszem, mennyi a felsõ határérték... utána kell olvasni. Talán 5 tized? Fogalmam sincs, megmondom õszintén. Én mindig visszatettem, mert csak a fõtengelyek miatt generáloztam a fenti felújítást leszámítva. :)
Ha le is cseréled a gyári gyûrûket, inkább rendelj valahonnan minõségit, azt tanácsolom. A dugattyú olyan a motorban, mint az ember szívében a billentyû, de a gyûrû legalább ennyire fontos alkatrész. Amúgy Bandi kiröhögött, amikor a dugattyúszerelõ fogómmal hadonásztam, hogy levegyem a dugókról a gyûrûket a méréshez. Õ meg simán levette kézzel. Kell hozzá érzék, és nem a pótolhatatlan adott méretû gyári gyûrûkön akartam kitapasztalni. Négyütemû motornál én is simán megcsinálom, ott teljesen más még a kompressziógyûrû is, az nem para... de pl. új típusú lendkeréknél sikeresen törtem már el... persze vannak praktikák, pl. 3-4 hézagmérõvel alányúlni stb.
Fontos, ha meggyûrûzöd, a nem kopott (kb. felsõ 7-8mm) részen mérd a hézagot! Szükség esetén reszelõvel korrigálj. Túl kis hézagnál simán eltörik a gyûrû.
A krómgyûrût nem ajánlom utcai használatra, jobban eszi a henger falát.
A forgattyúsházhoz, ahogy feljebb írtam, másodszorra Nitrolakkot használtam. Korhûségbõl, és azért is, mert igazából nem rossz. Ha nem számít a korhûség, akkor Loctite-ot használnék. Arra kell figyelni, hogy gyorsan dolgozz Loctite-nál, de még a kommersz, 600Ft-os "pirostömítõ" esetén is. Hengertalphoz, hengerfejhez (vékonyan) pedig Hermosalt. A kipufogóhoz pedig semmit, csak gyári azbesztes tömítést. A henger kipufogónyílásait célszerû P60-120 körüli kék Bosch (ez tutira jó, és nagyon sokat bír, Praktiker 2xx Ft, szakboltban olcsóbb) csiszolóvászonnal megsíkolni (fõleg, ha nem tõcsavaros, mint az enyém) úgy, hogy egy egyenes oldalakkal rendelkezõ hasábra rá kell hajtogatni. A leömlõt szintén érdemes: sík felületre ragasztott vásznon való tologatással, ügyelve arra, hogy ne nagyon billegjen irányváltáskor - hamar rá lehet érezni.
Üzenetben keresd meg "brtrabi"-t, ebben a témában a télen írtam neki 4-5 levelet, küldesd át magadnak, nagyon sok tapasztalatot leírtam neki. Sajnos az elküldött üzeneteket nem látom, így nem tudom elküldeni neked õket.
Így videóról elég jó hangja van a motorjának:
[url]https://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=forum&file=olvas&id=4a64d0c624985&kezdo=6038[/url]
Majd teszek fel én is, csak még szereznem kell normális mikrofonnal rendelkezõ akármit. :) Az alapjárat már jó.