Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!
Regisztráció új felhasználóknak
Regisztrációs feltételek
A regisztráció befejezésével elfogadod azt, hogy az adataid adatbázisban tároljuk.
Neved és beceneved elérhető lesz bárki számára, E-mail címed csak regisztrált tagok számára, a többi adatod pedig bizalmasan kezeljük.
Jó, de pl. a görgõscsapágy belsõ gyûrûjét hogy lehet leszedni a tengelyrõl? Mert ahhoz csapágylehúzó nem fér hozzá. A szabadonfutó felõli csapágyat biztos, hogy a szabadonfutó fogaskerekével együtt kell lehúzni? A csapágylehúzó nem bírja megmozdítani, illetve akkor ha lejön a szabadonfutó belsõ gyûrûje a tengelyen marad? Esetleg nagyobb görgõkkel nem lehet beszorítani a szabadonfutót? Szerintem egy kicsit sûrûbb olajjal nem rángatna annyira, legalább is ha jól emlékszem az elsõ próbák alatt mentünk vele normálisan nem rángatott és 75W90-en volt benne. A kasznin és a felfogatóelemeken semmi hiba nem látszik. Még a féltengelyek végén a tûgörgõs vackokat talán érdemes lehetne cserélni, mert azok külseje moccan a diffiben. Már nagyon nem akarunk kínlódni az egész kocsival ha elmegyünk bontóba ott is mire találunk egy jó és szétbontjuk eltelik egy nap, fene se gondolta, hogy ennyi baja van.
Hmmm... a kapcsolódobok alatti háromágú csillag van eléggé elkopva. Vagy a tengely ugyanott. Azt esetleg meg lehet próbálni, hogy 1 új tengellyel és 2 csillaggal összerakni. Így a fogaskerekek a végáttételt leszámítva megmaradnának párban. Nem a legideálisabb, ha két fogaskerék nem együtt kopik össze, de szerintem messze jobb lenne a váltó még úgy is. Itt-ott néha találni ilyen tengelyt, meg csillagot is. Fogalmam sincs, hogy hol vettem anno.
1-esben nem ránt, gondolom a lassú indulás miatt, 2-es 3-as nagyot, 4-be kicsit. Én arra gondolok, hogy a sûrûbb olaj jobban csillapítja a holtjátékokat, kicsit jobban fogja az egész váltót. Igazából nagyon nem lehet vele mit csinálni, az egészet ki fogja kicserélni? Válogatni a sok régi bontott cuccok között elég reménytelen. Nem hiszem, hogy egy régire cserélte volna a váltót belsejét bármelyik szerelõ, hisz azóta meg csak mentek vele. Mindegy, még annyit megpróbáltunk volna, hogy ha valahogy a szabadonfutót meg lehetne szüntetni akkor ment volna kicsit sûrûbb olajjal, de ahogy olvastam csak le lehet hegeszteni az meg annyit is ér. A csoporttengely holtjátéka magában: https://www.youtube.com/watch?v=r63Av_cy-hk&feature=youtu.be [i](Módosította enemot 2014.07.31. 10:21-kor)[/i] [i](Módosította enemot 2014.07.31. 10:22-kor)[/i]
"Senki [b]se tud[/b] róla, hogy valaha is lett volna cserélve bármi is"...
Itt a lényeg. Lehet, hogy már olyan régen volt, hogy senki sem emlékszik rá. Vagy valami szerelõ csinálta, és csak annyit mondott, hogy: "kicseréltem két csapágyat". Vagy egy rosszindulatú szerelõ kicserélte az alig futott váltót egy ótvarra (sajnos, ilyen is van).
Az átlátszó sziloplaszt szintén tuti, hogy nem gyári dolog.
Sziloplaszt átlátszó. (Senki se tud róla, hogy valaha is lett volna cserélve bármi is, de az még elképzelhetõ, hogy a szabadonfutót valaki kicserélhette, mert azon a komplett két csapágy lengyel, és azok kevésbé lötyögtek mint a másik ddr-es. Talán nem is c3-asok.) [i](Módosította enemot 2014.07.30. 23:52-kor)[/i]
Mivel csak a felét néztük meg a csoporttengelynek és nem is figyeltem különösebben, de mintha a fogaskerekek egyik oldalról a belsõ dobnak ütköznek neki a másik oldalt meg van másik fogaskerék vagy valamilyen gyûrû, de egyéb más hézagoló nincs. Van még egy másik videó, de elég szerencsétlen, de talán az is mond valamit hasonló a másikhoz, de ez volt az elsõ. Itt pl. látszik, hogy a diffi nagykereke és a kis fogaskerék között nincs azért nagy holtjáték, de a csoporttengely holtjátéka is jobb, mert a videó készítésekor 2-esbe volt amit reggel linkeltem ott a 3. kerekét mozgattam így nem közvetlenül azon keresztül mozgott így más holtjátékok is benne voltak (mondjuk azért itt is látszik a holtjáték, de mint mondtam mindenhol van egy kicsi, de mire összeadódik sok lesz.)
Hát... ez a váltó szerintem nagyon nem gyári. Felemás csapágyról sosem hallottam, kizártnak tartom, hogy így gördült volna le. A blokkfelek között milyen tömítést találtál?
A fogaskerekek azért is lötyöghetnek oldalra mert a szinkrongyûrûk is engedik, legalább is ha jó láttam úgy van, hogy egy fogaskerék, szinkrongyûrû kapcsolódob, szinkrongyûrû fogaskerék és biztosító gyûrû, vagy az utolsó fogaskerék a biztosító gyûrû után van, nem emlékszem, pedig délután szedtük szét igaz csak az 1-es, 2-es fogaskereket. Maga a belsõ dob is mozog a bordás tengelyen és ami rámegy amit létet a villa az is a belsõ dobon. Plusz a külsõ rész is mozog a fogaskerekek körmein. Egyébként a fogaskerekek nem tûnnek kopottnak, jó van egy kis holtjáték, de nincsenek kihegyesedve. Ha jól tudom a váltót most lett elõször szétszedve mióta a gyárból kijött. Elõélete annyi, hogy lefutott 38-40e km-t. A féltengely végén lévõ csillag-tûgörgõs cucc is mozog a diffiben. A bordástengelyen is látszik egy kis kopás ahol a belsõ dob van, de hát mit lehet vele csinálni? Ha bontunk egy másik váltót, de az valószínûleg ilyen lesz. A szabadonfutót csak azért akarjuk szétszedni, mert meg kéne valahogy szüntetni. Talán egy kicsit sûrûbb olajjal nem rántatna (pl. 75W90 ezzel már a szabadonfutó nem hajlandó menni). Amúgy minek kell C3-as csapágy annyira sose meleg a váltó, jó végül is skkor a bordás tengely felõl lesz C3. Ja még egy érdekesség a bordástengely csapágyai lengyel márkájúak! Nagyon is meglepõdtünk a tengelycsoporté ddr, de a másik 2 poland. De komolyan nem tud senki arról, hogy a váltó valaha is szét lett volna szedve, elsõ tulaja nagyapám szóval érdekes, meg az is, hogy ez a rángatás is csak úgy kezdõdött. Motorfelújítás után kapta a 75W90-et minden jó csak nincs 4.-ik, aztán kapja a mol hixol T-t és kb akkortól jön a rángatás váltáskor. Nem tudom elõtte milyen volt, mert a motor kegyetlenül szét volt hajtva (72,5-re lett fúrva, de a dugattyúban is volt 0,6mm legalább és még ment elképesztõ volt, igaz csak nagy gázon bírt menni alapjárat nem volt.) Szóval szerinted a csoporttengelyt kéne megpróbálni cserélni egyben? Ha netalán találunk egy bontottat azt úgy simán bele lehetne tenni? (Mármint a fogaskerekek stimmelni fognak?) Bontóban nem fognak évjáratot mondogatni szerintem.
A szabadonfutótól nem kell annyira félni. Tök egyszerû összerakni pl. gumigyûrûvel. Szétszedéskor érdemes fényképezni, mindent sorrendben lerakni. A csapágy: 6304 C3 (a C3 fontos, legalább a nyelestengely bordás végéhez). Ha csak tömített van, a tömítéseket eltávolítani.
Úgy emlékszem, hogy csapágylehúzóval vettem le. A csapágyméretet nem tudom, bár már cseréltem. Talán más tud segíteni. [i](Módosította orygabor 2014.07.30. 22:21-kor)[/i]
Furcsa ez a váltó. Az biztos, hogy a kottyanás oka a videón látható alkatrésztömegben keresendõ. A csoporttengelyen a fogaskerekek jobbra-balra mozognak: nem szabadna. Jól látható, ahogy a bal végén mozog a fogaskerék axiálisan, a csapágy pedig fixen áll. A fogaskerekeket zégerhez hasonló "drót" gyûrûk rögzítik tengelyirányban a tengelyen. A tengelyen természetesen simán el tudnak forogni, a hajtást a szinkrondobok (kapcsoló dobok) viszik át. A dobok kotyoghatnak, az nem probléma... na de a fogaskerekek?! Továbbá a végáttételnél úgy tûnik, mintha a diffi nagy kereke kicsit érzéketlen lenne a kis fogaskerék elfordulására. Ez sem túl jó jel. Mit lehet tudni a váltó elõéletérõl? Úgy tûnik, mintha agyon lenne kopva, vagy nem összeillõ alkatrészekbõl lenne összerakva. Mintha elkoptak volna a fogaskerekeket oldalirányban rögzítõ gyûrûk és egyben a fogak is (emiatt a kottyanás).
A szabadonfutó melletti csapágyat a fogaskerékkel együtt kell lehúzni, a javítási is így írja. Szerintem ott nem nagyon kell hibát keresni. Én úgy látom, hogy egy az egyben a csoporttengely a rossz. Próbálkozhatsz azzal, hogy szétszeded és normálisan összerakod, de ha nem oldja meg a problémát, akkor én másik váltó beszerzését javasolnám.
A diffi kotyogása úgy "jó". Helyesebben a gyári új is ugyanezt csinálja. Érdekes, de nem nagyon szórakoztak a bolygómû kihézagolásával. Sem a videón látható tengelyirányú mozgás ellen, sem a két rózsakerék közötti kotyogás ellen. [i](Módosította Spityu 2014.07.30. 22:21-kor)[/i]
Különösebben az alapjárattal már nincs probléma pontosan úgy van beállítva a karburátor ahogy írtad. Azt nem tudod megmondani a szabadonfutó felõli csapágyat hogy lehet levenni? Egyébként milyen csapágy kell a váltóba normál vagy C3?
Én úgy emlékszem, hogy egy fehér mûanyag dugó zárja. Egyébként valóban a jobb oldalon van. Láttam korábban baj volt az alapjárattal. Ennél a karbinál máshogy kell állítani az alapjáratot, nem a pillangószelep ütközõcsavarjával, amit ráadásul összetévesztenek a szívatómechanizmus beállítócsavarjával. A pillangószelep ütközõcsavarja az aluöntvény házba van tekerve, szerepe csak annyi, hogy éppen csak nyitva legyen a pillangószelep (ne szoruljon a szívótorokba. Az alapjáratot azzal a bizonyos nagy rézcsavarral kell állítani. A szívató ütközõcsavarját pedig úgy kell beállítani, hogy kihúzott szívatónál 1 mm-re emelje ki a pillangószelepet (a szelep és a csõfal között mérve, pl. egy 1 mm-es dróttal) Ha ezzel állítják az alapjáratot (mint eleinte én is), hidegen felpötög a motor a szívatózáskor, a szívató visszatolásával viszont nem lesz hidegen alapjárat.
A holtjátékokra vonatkozóan nem tudok okosat mondani, õszintén szólva az én hajtásláncom is lóg, de még nem méricskéltem, hogy mi mennyit lötyög.
Nekem is úgy rémlett, mintha ilyen kék vagy piros cuccal lenne kiöntve. Szóval nem valószínû akkor, hogy az a hiba. Most nincs itt a karbi, de talán ha jól emlékszem a kocsival szembe állva jobb oldalt van ugye az a CO csavar? (Az alapjárati meg majdnem szembõl csavarható igaz van egy kis szögeltérés.) Szóval a hiba még mindig kerestetik. Azokhoz a kotyogásokhoz mit szólsz ami a videón van? Normális még? Az 1,2-s fokozat kerekeit leszedtük (+a lükverc) a bordás tengely is kicsit kopott a fogaskerekek körmei is szóval minden kopott már egy, de semmi extrém. Szóval nem tudom mi a fenét kezdjünk vele. Annyi, hogy a 3 golyóscsapágyat kicseréljük már ha szét van szedve, de a szinkrongyûrûk sem néztek ki rosszul, szóval nem tudom. (Kb. 38-40e km futott a kocsi). A szabadonfutó felõli golyós csapágyat hogy lehet leszedni? A szabadonfutós fogaskeréktõl nem fér hozzá a csapágylehúzó, ráadás még közte van egy kis fura alakú lemez is. A fogaskerékkel együtt is le lehetne húzni? A szabadonfutó megszüntetésérõl van valakinek tapasztalata? Egyébként is a 75W90-el alig volt hangja a váltónak ezzel a mol hixol T-vel meg eléggé hangos volt.
A teljesítményt és a gyorsulást nem érinti az alapjárat, attól még mehet, mint a golyó. A H 1-1-es karbin a pillangószelep tengelye mellett lévõ csõszerû méyedésben van, és gyárilag le van dugózva. Persze kérdés, hogy nyúlt-e valaki hozzá, normál esetben általában nem tekeredik be saját magától.
Ha késleltetve történik a váltás nem ránt azzal normál fordulatig forgat, vált 1-2 mp várakozás majd kuplung fel és már nem ránt vagy alig érezhetõ. Gyors váltásnál elég rossz érzés. Alapjáraton különösebben nincs gond. A karburátor is lett állítgatva, de azt nem is tudom melyik a CO csavar a legújabb fajta karburátor van rajta. Egyébként nem gyorsulna rosszul csak váltásnál szívás. Szóval akkor teljes betekerés után 2,5-3 fordulat ki a CO csavaron? Ha megtalálom az is ki lesz próbálva. Kapott egy új kuplungtárcsát is már arra is gyanakodtunk én nem értem mi a baja. Az elsõ körökben nem rángatott majd olajcsere hixol T-re és talán utána kezdõdött, de már nem emlékszem pontosan. A szabadonfutót érdemes megszüntetni? Mert akkor sûrûbb olajjal is kipróbálhatnánk. Egyáltalán meg lehet szüntetni a szabadonfutót valahogy? Láttam ilyen hegesztett megoldásokat, de az nem szimpatikus.
Majd megnézzük a hattyúnyakat és az egész kasznit is, idegesítõ probléma...
Nem lehet, hogy túl szegényre van állítva az alapjárat? Az is okozhat rángatós váltást, persze látatlanban nem tudom milyen mértékû rángatásról van szó. Én a motorcsere után jártam úgy, hogy lehetetlen volt rántás nélkül váltani, ráadásul alapjáraton is csattogott az egész rendszer, pedig minden rendesen lett rögzítve és csak a morot lett cserélve (felújítottra). A CO-csavar teljesen be volt tekerve (vagy tekeredve). Adtam neki kakaót (a szokásos kb. 2,5-3 fordulatot), és máris sima lett a váltás.
De az érdekes, hogy elõször töltöttünk bele hajtómûolajat akkor nem rángatott csak akkor nem volt 4. most ezzel a hixol T-vel volt feltöltve kb. azóta jön a rángatás. Talán érdemes lenne a szabadonfutót fixre cserélni és megpróbálni kicsit sûrûbb olajjal (75W90)? Közvetlenül váltáskor kuplung fel ránt egy nagyot. Gondlom csak nem lehet a motornál a hiba. A felfogatások jónak látszottak amikor még nem vettük le a motort rángattuk, de nem nagyon moccant. A váltó magába mozgott kicsit, de gondolom a gumifelfogatás miatt. Hattyúnyak? Az hol van?
Szerintem a rántás nem innen ered, de átnéni nem árt a hajtásláncot is..Az enyében ennél keményebb volt a lógás, mégsem rántott...Én a felfogatásnál keresném a hibát, vagy a hattyúnyaknál is elõfordulhat törés...
Sikeresen megtörtént a mûvelet. Nem tudom igazán mi okozza ezt a nagy rántást elég szép kis holtjáték jön össze, de mindent nem lehet kicserélni. Ha pl. a féltengely végén tûgörgõs cuccok löttyennek a váltóban azzal mit lehet kezdeni? Egy kicsit csak moccannak a görgõs cuccok külseje a diffibe mart hornyokban. Bár gondolom gyárilag is van valamennyi lötyögés, maguk a tûgörgõk nem lötyögnek a féltengelyen. A másik ide majd milyen zsír vagy olaj kell, mert amikor levettük a gumiharmonikát ilyen zsír olaj keverék kezdett el folydogálni. A kerék felõli csuklókat is megnéztük, de ott pl. rendes zsír van (kicsit hígabb talán mint a normál), de ott nincs számos holtjáték. A diffinél is van egy kis holtjáték illetve a diffi két vége is lyögög ki-be 1mm-t. Ez normális? Amire leginkább gyanakszok az a tengelycsoport ha jól láttam van egy fogaskerék ami fixen van a tengelyen (ami a diffit hajtja) és a másik 4 fogaskereket kapcsolja ezzel a fogaskerékkel a léptetõvilla. Itt találtam a legjelentõsebb holtjátékot, talán az összes holtjáték felét is kiteszi ezt jó lenne megszüntetni valahogy. Hogy lehet ezt a tengelycsoportot szétszedni és mit érdemes cserélni? Mi miatt lehet ez a nagy lötyögés? Csináltam egy videót, amiben látszik mi mennyire lötyög, kotyog, írjár már rá valami véleményt (más is írhat) illetve valami megoldást erre. https://www.youtube.com/watch?v=_gWgHcwB1rI
Egyébként a váltó mely oldalát érdemes levenni elsõnek? Talán a tetejére kéne állítani és az alsó felét levenni, ha már a lépetõvilla meg a többi felül van, gondolom még így is hullani fog kifelé ez-az.
Közbe már rájöttük (nem itthon van a kocsi ezért nem tudtam már elolvasni, de a váltó legalább már itt van). A két féltengely a csuklónál néhány tizedet mozoghat egyáltalán nem találom vészesnek, viszont a másik vége ami a váltóba megy az már kb 0,8-1mm-t lötyög. Az a 3 gömbös tûgörgõs valami lötyöghet kicsit illetve a féltengelyek oldal irányba moccannak 1-2mm-t(igaz itt a váltóban a diffi vagy mibe mennek a féltengelyek az is moccan kifelé befelé is kb.2mm-t. Magába a váltóba is van lötyögés szerintem ezek összeadódva igen csak sokat jelentenek. Nem tudom mit lehet ezekkel kezdeni. Egyedül azért nem dobjuk ki a kocsit, mert tavaly volt komplett motorfelújítás így már elég ráfizetés lenne (meg azért a rohadás eddig elkerülte). Szóval nem tudom mit lehet kezdeni az egésszel.
Egyvalaki emeli felfelé/kifelé a váltót, egy másik valaki meg figyel a féltengelyekre, hogy nehogy leessenek a földre. A féltengely váltó felõli vége csak bele van dugva a váltóba, így ha emelkedik kifelé a váltó, a féltengelyek is kiesnek belõle. De annyi játék azért van benne, hogy a félig kiemelt váltót el lehet tolni valamelyik féltengely irányába, így a másiknak több helye van kiugrani.
A váltót hogy lehet megszabadítani a féltengelyekrõl? A váltót tartó bakokat ha leszedjük akkor még a féltengelyeket valahogy ki kéne húzni, azt hogy lehetne?
A 3 "csavar" fent a kapcsolóvillák rúdjainak a végei. Ezeknél a kulissza felõl vannak bent golyók, amik szétgurulhatnak. Az 5 csavaros fedél mögött meg egy spirális lemez van, ami az egyik fogaskerékcsoport tengely belsejébe van dugva, egyféle olajpumpaként mûködik.
Egyébként váltót szétszedni csak kiszerelt állapotban lehet. De ha a motor már kint van, akkor nem nagy kunszt kiszedni, csak figyelni kell, hogy a féltengelyek végén lévõ csillagból ne potyogjanak ki a tûgörgõk.
Sziasztok! Korábban említettem egy hibát: váltáskor ránt egyet a kocsi majdcsak minden sebességben. Ma végre sikerült leellenõrizni a dolgokat. A váltó felfogatás stabil, nincs semmi rohadás a gumis felfogató is rendben nem volt meglazulva. A csuklók a féltengelyeken minimálisat löttyennek, talán néhány tizedet, de 1mm-en belül van, viszont a váltóban tényleg érezhetõ a lötyögés. A motor már le van véve, a bordás tengely holtjátéka a váltóban amíg megmoccan a kerék kb 1-1,5 bordányi (fokban nem tudom mennyi, de rutinos trabantos talán tudja hány borda van a tengelyen amire a motor, lendkerék, kuplung megy.) Érezhetõen elég nagy a holtjáték ezért ránthat (talán olyan 1/5, 1/6 fordulatnyi). Annyi segítséget kérnék, hogy a váltó szétszedése során van e olyan alkatrész ami elpattanhat széthullhat stb... ? (Gondolok itt rugós valamikre vagy kis golyókra,...) Illetve az alján van pár csavar csak azokat kell leszedni? Egyáltalán szét lehet úgy szedni a váltót, hogy a féltengelyek a helyükön maradnak? Reménykedünk benne, hogy nem a differenciálmûnél van a hiba, így hátha nem kéne leoperálnia váltót teljesen. [img]https://kepfeltoltes.hu/140728/Trabant_601_felujitott_sebessegvalto_valto_2408423920_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img] Ez ugyan nem a kérdéses váltó, mert nem fényképeztem le pirossal bejelöltem 3 csavart fent amikrõl nem tudom mik lehetnek, illetve egy kerek valamit is 4 felfogatócsavarral és egy másikkal a közepén (gondolom ez valamilyen állítócsavar lehet), igaz ez nem pontosan így néz ki a váltón másabbal a csavarok és az a kerek lap is. Sõt a bal kerék felõli oldalán is van egy mûanyag csavar és egy mûanyag dugó szerûség a spirálon kívül amikrõl szintén nem tudok semmit. Kicsit igazítsatok már ki, mi micsoda mert nem szeretnénk semmit olyat elállítani amit nem kéne (elsõ váltójavítás).
Sziasztok! Keresek egy Traban 600 kombit (63 évj). Papírokkal, mindennapi használatra szeretném felújítani. Igazából a beltér és a külsõ legyen eredeti, a futómû és a motor is ki lesz cserélve, tudtok nekem egy jó alapot? Válasz emailben kérnék: hirthbonsai@gmail.com. Köszönöm elõre is... Janó
Nem én használom a kocsit így csak utasként tudok beszámolni, de a váltókar nem moccan és eddig ahogy megfigyeltem csak közvetlen váltások után ránt. Egyesbe nem érezhetõ, persze eleve elég finoman indulnak el vele, 2-es, 3-as képes nagyot rántani, váltáskor kuplung fel és abban a pillanatban amikor elkezdõdik a hajtás. Kanyarodáskor nincs különösebb hang. Majd az ellenõrzés meglesz a leírtak alapján amint lesz egy kis szabadidõ.
Nekem is volt már olyan, hogy lelazult az anya a hátsó baknál. Azt tûnt fel, hogy induláskor ahogy engedtem fel a kuplungot, úgy jött hátrafelé a váltókar, mert billent a váltó.
ékeld ki a kerekeket a földön, tedd sebességbe, és valaki figyelje mekkorát billen elinduláskor. Szerintem is hátsó váltóbak lesz a bibis..lehet elszakadva, vagy az anya jött le(2T nél nekem a menet szakadt ki a váltóból)...
Emiatt sztem felesleges elvinni bárhova(ráadásul aki igazán kompetens eme kérdésekben, az a kárpitos)..A legegyszerûbb, ha pálmatex-el visszaragasztod mindkettõt alapos szellõztetés mellett(vagy ha szereted, nem muszály)...Más is evvel oldaná meg.
Nem feltétlenül..Nekem gyakorlatilag már ipari hulladék, de kanyarban semmi hangja..Ellentétben egyenes haladáskor rázza gyorsításkor a kerekeket, és néha elég durván cattog is, de csak egyenesben..
Szeretném a segítségeteket kérni, kárpitos kérdésben. Lelkes amatõrként van egy 1.1-es gépsárkányom, de az olajcserét leszámítva nem merek joban hozzányúlni, a szakértelem hiányában. Sajnos elengedett azonban a tetõkárpit, illetve a csomagtérben az ulés hátuljáról is elvált a "szõnyeg" és ezt szeretném orvosoltatni egy hozzáértõvel. Bp.-en a XVI. kerületben lakom, de 50 km-en belül szívesen utazom, ha ez a feltétele a szakértõ segítségnek!
Köszi :-) Igazából a hátsó sarkoknál és az elsõ kerékjáratok mögötti részeken kell majd piszkálni, másutt csak gyári rozsdát találtam az alapozó alatt szépen konzerválva. Biztos esett az esõ a gyárudvaron, ahol a lemezt tárolták megmunkálás elõtt. Egyébként is a legjobban mindenütt a duroplast ragasztások alatt kezdte meg a rozsda. Az is érdekes, hogy többféle anyagot használtak a ragasztáshoz és tömítéshez, de ebben túl sok rendszer nincs, van, ahol a két oldal azonos részein is különbözõ. Talán most már belátható idõn belül megy a lakatoshoz.
Hát, igen, akkor még anyagból volt a karosszéria... tizenpár évvel késõbb kezdett el hanyatlani még a 601 idejében. Így alulról talán csak a két hátsó sarok kifogásolható, de azt már lábra döntve is lehet javítani. Kitartás!
74-es évjárat, valamikor tavaly júliusban tettem fel róla képeket, amikor még egyben volt. Valóban gyönyörûen megmaradt az alja, ezért lett az alapozóig megcsinálva még lakatolás elõtt, mert ebbõl az irányból nem igazán kell hozzányúlni. Feljebb azért vannak gondok, mivel a teleket nem utcán, hanem ponyva alatt töltötte úgy az ezredfordulóig. A fülek kérdése úgynézem tisztázódott, legalább ma is tanultam valamit :)
Jogos, azt nem írtam, hogy még ezt is letesztelhetné: alászedett kormánnyal menni, gyorsítani, lassítani, hallgatózni. Amúgy nem feltétlenül kell ropognia. Nekem 4T-nél (igaz az teljesen más) a belsõ rész van kikopva, pontosan nem tudom, hogy ott melyik része (kihajtás vagy maga a csukló), de kegyetlenül csattog terhelésváltáskor - ha más vezeti. Ropogni nem ropog, az inkább a külsõre tud jellemzõ lenni.
Többféle tesztelést célszerû elvégezni. Elõször tedd be fokozatba a váltót, emeld meg egyik oldalt a kocsit, és forgasd a kereket elõre-hátra. Ezzel le tudod tesztelni, hogy maga a váltó belsejében lóg-e valami (nem valószínû, de a diffinek azért van egy kis kottyanása gyárilag is). Ugyanígy forgasd oda-vissza a kereket, és közben nézd a féltengely belsõ felét, hogy mennyire követi a kerék mozgását. Ha nem kotyog, akkor valószínûleg a féltengelycsukló is jó. Ellenõrizd a mási keréknél is. A bakokat pajszerrel célszerû megfeszegetni aknáról, vagy úgyanígy aláemelve. A fenti három helyen kívül nem nagyon okozhatja más a hibát. Szerintem féltengelycsukló lesz amúgy.
Rángattunk mi össze vissza meg sem moccan a váltó. Azt sosem értettem mi az, hogy lóg? Ha lötyögésre gondolsz azt megnézhetem, bár kérdés, hogy nézzem meg? Gondolom fel kéne fél oldalt emelni és alábújni. Korábban volt motorfelújítás szóval a felfogatások szerintem rendeben vannak, csak sajnos a váltó és egyéb felújítás kimaradt. Remélem csak ez a féltengely csukló lesz a hibás, kösz a tippet.
Mielõtt szétkapnád, mint foxi a lábtörlõt vizsgáld át a féltengelycsuklókat nem lógnak-e. És szintén rángasd meg mind a három gumibakot amiken a motor-váltó egység csücsül. Amit leírtál az alapján az a leggyanúsabb, hogy a hátsó váltóbak szakadt el, vagy lazult ki.
A 2T trabival olyan gondok vannak, hogy váltásnál minden fokozatban ránt egyet. Valamelyikben kevésbé valamelyiknél jobban. 2-es 3-asban nagyot, 4.-be kisebbet. Nem tudom ez kopásból eredne vagy valami kipurcant. Nem ismerem a váltó lelki világát, ezért is kérnék segítséget mire kell gyanakodni? Fogaskerekek elkoptak? A diffi elkopott? Esetleg a fogaskerekek moccannak a tengelyen vagy a bordás tengely környékén kéne keresni? Valakinek valami tapasztalat? Esetleg szinkrongyûrû kopás okozhat e ilyen hibát? Normál vezetési stílusnál hatalmasat ránt, most finom váltásokkal nem pörgetve a motort még nem vészes, de kéne kezdeni vele valamit amíg még nem késõ. Egybõl a váltónak kéne nekiugrani? A váltót egyáltalán hogy lehet leszedni vagy elég a motort kivenni és ott helyben szétszedni a váltót?
De most már a fékcsõ is, megnéztem jobban, látom, ennél már a küszöb mellett megy el, nem pedig középen. Az tévesztett meg, hogy arra gondoltam, középen megy ennél is, és nem értettem, hogy miért nincsen a menetirány szerinti jobb oldalon is olyan fül, hasonlóan a 4T-hez.
Aztán most jövök rá, hogy a lengõkarokat variálták a laprugó-spirálrugó váltásnál, azokat gyártották úgy, hogy két helyrõl is rá lehetett csatlakozni (a két bekötési pontnál) gumifékcsõvel.
Mikori évjárat? Szép állapotban megmaradt az alja, ahogy látom, nem kell(ett) lakatolni. Vagy csak picit. A laprugó dobozán mik azok a fülek, mit tartanak?