Alsó vagy felsõ tûgörgõ?
Benzinnel, hígítóval történõ kimosást követõen a gyári új csapágyak is képesek borzalmas hangot kiadni, olajfilmmel ellátva azonban már szépen futnak (pörgetve).
A felsõ tûgörgõ szerintem akkor jó - alapvetõen - ha:
- elmosva, olajozva a csapszeggel szépen, egyenletesen forog, nincsenek a fordulatára vagy annak periódusára visszavezethetõ szorulások,
- a csapszeget billegtetve nagyon picit, de kotyog (2-3 százados illesztés),
- nem hullanak ki a a tûgörgõk,
Ha a fentiek teljesülnek, akkor akár (míg nincs jobb) árkos, rozsdapittinges is lehet a rendszer (rendszer = tûgörgõk, hajtókar, csapszeg felülete).
Alsó tûgörgõknél:
- kb. ugyanez.
Gyári új hajtókarnál elég pici a kottyanás, felújítottnál tapasztalatom szerint még kisebb (nem biztos, hogy pozitívum). A legfontosabb, hogy itt se legyen akadás, vagy radiális kottyanás (fel-le).
A mellékhangot nagyon sok minden okozhatja a fentieken kívül.
Amennyiben a dugattyú nem megfelelõen illesztett vagy kopott, a fõtengely alsó csapágyának kotyogásához hasonló kerepelést tud produkálni a motor. Jellemzõen kisipari / utángyártott dugattyúknál fordul elõ, amelyek közül van olyan, amelyik nem kúp / ellipszis alakú - mint a gyári.
Furcsa hang jöhet még a kopott menesztõ szemû vezérlõtárcsák felõl is, jobbára az alapjárati fordulatszám környékén.
Természetesen a fõtengely nyugvócsapágyai is okozhatnak rendellenes hangokat, ezek általában a fordulatszámmal egyenes arányosan növekednek, a csörgõkígyó hangjára emlékezetetik az embert, amolyan surrogó hangot hallatnak.
Ha valamilyen oknál fogva a dugattyúk belevernek a hengerfejbe, szintén ronda hangok keletkeznek.
A durvább hibákat most meg sem említem (törések, deformálódások, "beleérések").
Mit lehet tudni a motorról? Mikor kezdte kiadni a rossz hangokat? Milyen alkatrészek vannak benne?
[i](Módosította Spityu 2013.11.06. 21:57-kor)[/i]