A keletnémet csodaautóinkat keletnémet csodaórával a karon igazán stílusos vezetni:)
[urls=https://www.youtube.com/watch?NR=1&v=cNhk2vbOrC0]RUHLA DIGITAL[/urls]
A masina egy úgy "áldigitális óra", vagy másnéven "ugróóra". A '70-es évek elejétõl a távolkeleti gyártók kezték ontani magukból az elektronikus szerkezetû elemes, digitális számkijelzésû világító diódás órákat. Anno rendszerint piros, ritkábban zöld színû ledekkel oldották meg a szegmensek megjelenítését. A kijelzõ csak egy gomb megnyomására kelt életre 3-5 másodpercre aztán újra kialudt, mert a világító diódák magas fogyasztása és a korai gombelemek kis kapacitása miatt az óra csak így bírta cirka fél-egy évig elemcsere nélkül. Ma újra nagy divat, gyártják is a retro ledes órákat Kínában ezerrel:)
Késõbb áttértek a folyadékkristályos kijelzõkre a gyártók, ezekkel már a '80-as ével elejétõl hazánk fiai is találkozhattak. Igaz sokáig csak "feketén" nyugatról behozott darabokkal, melyeket fõként piacokon árultak kabát alól.
Korabeli direktmarketing:
-Sitzenes kárcórát vegyen a fiatalúr! Ez valódi hongkongi kesselmelody! Ez elbevezsálja teneked a vánderfúlvánderfúl lájftot!
Szóval, az európai tradicionális nagy óragyártók idegenkedtek az új technológiáktól nyugaton. Keleten meg nem is volt rá pénz és lehetõség, hogy átvegyék.
De mivel a kereslet nagy volt (vagy lett volna) digitális számkijelzésû órákra, így köztes megoldásként megjelent az "áldigit", azaz hagyományos mechanikus szerkezet mutatók helyett forgótárcsákkal. A szocialista blokkban elsõként és tudomásom szerint egyetlenként az UMF RUHLA óragyártó részlege "vette fel a kesztyût":)
A szerkezet a lehetõ legegyszerûbb, "fatengelyes" kaliber, azaz a szokásos csapágykövek helyett simán az acél csapágylemezbe fúrt furatokban forognak a tengelyvégek, ráadásul "egybecsapágyhidas". A gátszerkezet is (ami ketyegõ hangot adja) a legolcsóbb típusok egyike, az ún. "pecekgátszerkezet". Az egész olyan belülrõl, mint a nagyi csörgõórája kicsiben:)
Gyenge, vagy nem gyenge ritka és drága óra volt anno. A megmaradt példányok már eszmei értéket képviselnek. Készült legalább 3 féle krómozott tokozással, kék, narancs és piros számlappal is.
[i](Módosította Tsaby 2011.11.06. 20:45-kor)[/i]