A motorolaj kiváló hitvita alap. Ha rám hallgatsz, csak olyanra hallgatsz, aki gyári új vagy nagyon jó minőségű alkatrészekből épített motorral használt X vagy Y olajat. Ez a legfontosabb, ebből ne engedj semmit. Ne hallgass semmi esetre sem olyanra, akinek a motorja mindenféle szedett-vedett vagy erősen megkérdőjelezhető minőségű alkatrészből lett összeépítve. Miért? Mert nem nevezhető tudományosnak a kísérlet (gyk. mindenféle szir-szar motoron nem lehet olajokat tesztelni, mert ha 10 hulladék, de 0 km-es motort ugyanazzal az olajjal ugyanúgy használsz, tízféle futásteljesítményt kapsz, nagyátlagban 1000 és 15000 km között szóródva.) Olyanra se hallgass, aki olyan motort vesz alapul a tapasztalatainak megosztása során, aminek az előélete szintén kérdőjeles, az összeépítés minősége, alapossága szintén. Jóvanazmaj' edógozza. Arra meg pláne ne hallgass, aki azt mondja, hogy mit kell túllihegni az egészet felújítást, különben is már fél évszázada megtervezték, dobjuk össze, oszt' haccóljon.
Tfh. X olaj teljesen használható, nem öli szét a motort. Aztán jön valamelyik országos hülyegyerek, aki azt mondja, hogy így szar, úgy szar, mert az ő motorja beállt tőle, soha többet, meg az anyját is annak, aki kikotyvasztotta, és még "trénert" (sic!) is kellett hívnia... Ja, csak éppen a motorban valami pusztulat felújítóműhely ipari hulladék főtengelye volt bent, vagy a fűzésnél nem figyeltek a dolgokra. Vagy ő vagy akitől vette, a Lali bácsi, de persze valójában még tutira NDK-s, bontatlan blokk, biztos, hogy a váltó miatt kellett annyiszor szétszedni a hajtást, hogy a kuplungharangnál már kikopott az összes 8-as menet.
Csak a saját motorjaimat írom le, azokról tudok mindent (beleértve azt is, ha semmit).
A gyári motor 99%-ban kúton kevert, 40-es keveréket kapott (én már csak arra emlékszem, de szerintem 1984-ben már csak olyan volt a kútfejeknél). Ez tudomásom szerint Arol 2T-t jelentett még a végén is. Nem hinném, hogy Sprintet csepegtettek volna bele, aztán ki tudja. A motor szépen járt, erős volt mindig is, különösebben nem volt kokszos pl. a kipufogó csonk (emiatt kétlem, hogy Arol 2T lett volna a benzinben :D). A 74-esen, az egervári emelkedőnél mindig ciripelt a motor, de csak enyhén, éppen hallhatóan. Szerintem csak az egyik henger egyébként. Aztán 2002-ben elkezdett romlani a hangja, megjelent a durva féle hajtókar hang. Pár hónap ritka használat után végül 2003-ban beállt. A másik hajtókar szinte olyan, mint a gyári. Ekkor kb. 55-60 ezer lehetett a kocsiban, sajnos nem emlékszem. Én azt gyanítom, hogy a gyenge ciripelés csak az egyik hengert érintette, és annak köszönhetően halt el szépen lassan a hozzá tartozó hajtókarcsapágy.
Ekkor vettük a '80-ast donornak. Talán 20-ért. Forgalomból végleg kivont, régi rendszer szerint. Vissza lehetne helyeztetni. Az új Suzukijába 300-400 ezerért beszámítjuk akció egyik áldozata. Zsír új fékek, felújított motor, korábban némi lakatolás, ezt láttam rajta később, amikor megvizsgáltam a kocsit. Valószínűleg el akarta adni a tulaj, de előtte rendbe tette, aztán inkább becserélte egy Suzukira. Ez a motor is jellemzően kutas 91K-t kapott, mint az eredeti. Nagyon szép hangja volt, amikor beüzemeltük. Belenéztünk a gyertyánál, fénylett a dugattyú tető. Bizony, felújított (és mivel csillogósan fénylett, valamilyen hazai dugó lehet benne. A főtengelyről semmi információm nincs. Miután 2006-ban beállt, max. 10e km után (2002-től másodlagos autó, 2006-tól használom én), a blokk ment be a bódéjába. Azóta is ott pihen egy kartondobozban. Azt hiszem, ekkor már csak elvétve lehetett 91K-t tankolni. Volt, amikor Arolt (vagy Sprintet, nem emlékszem) kapott, volt, amikor shelles ásványi olajat (mindhármat kútról vettem), 1:40-be. Azt figyeltem meg, hogy a shellessel nem, de valamelyik molossal (szerintem Arol volt) enyhén ciripelt. Miért? Mert jobban kokszolta az égésteret, ami kopogásos égéshez vezet (erre most nem térnék ki, miért). Aztán 2006 őszén ez is beállt. Egyre durvább hangja volt, mentem hazafelé, pont azért, hogy ki kell cserélni, de Lábodnál, miután tökjó hangja lett a motornak (!), szépen beállt. Valószínűleg siklócsapágy lett a görgősből, alul, azért. :D (Észrevetted? Nem írtam, hogy szar a shelles ásványi olaj, mert ezt nem nevezném hosszú távú tapasztalatnak és a motor sem tekinthető ideális tesztalanynak.)
Harmadik motor. 10-ért vettük mindenféle papír nélkül. 2009 tavaszáig bírta, csak ásvány Shell 2T-kapott, 1:40-be (a motorokon mindig megszakítós gyújtás volt és mindig áttettük a 4-1-es karbit). Az eladó mondta, hogy ez bizony bontatlan vagy német felújított, szerinte a bánattudjaki Németországból hozta régebben, blablabla. Kinézetre nem volt túl szép, egyáltalán nem hittük el a mesét, de igazából nem is érdekelt minket. Kellett egy motor hirtelen, közel volt, megvettük, nem foglalkoztunk vele. Szóval 2.5 évig ment (előtte ki tudja, mennyit). Egyre rosszabb hangja lett. Felküldtem egy főtengelyt Mihályfinak, sűrű görgősre kértem. Kicseréltem. Pál dugattyúk voltak benne és egy alul agyonperselyezett hajtókarcsapú és hajtókarú főtengely. Asszem, a ratyi fajta kecskeméti. (Ennyit a meséről... :D). Ez is ment mondjuk 10 ezret ez idő alatt. A nyomokból ítélve előttem már azért sokat használták. Aztán a Mihályfi-féle tengellyel ment 2010 januárjáig, akkor vettem a 4T-t. Ez a motor, ebben a formájában szintén vidéken pihen egy fadézsában, gyakorlatilag bevethető tartalékmotor.
Első motor, felújítva. Ugyebár minden gyári új. Hengergörgős főtengely, 7.6-os hengerfejek, telipalástos dugók 3 századra, megszakító, szimmering. Tsaby javaslatára Sprint 2T-vel járattam be. 1:25 500 km-ig, utána 1:33 még 500 km-ig, utána pedig 1:40-be. Azt tapasztaltam, hogy valóban ezzel van a legszebb hangja a motornak (csak röviden, 1200 km-nél szétkaptam a blokkot, mert hidegen némi cicergést hallottam, mechanikus eredetűt. A szétszedéskor, ahogy fordítottam át a lendkeréknél fogva, a hengerek már sehol, szintén hallottam a hangot. A hengergörgők egymáshoz koccanása okozza. :D Egy gyári, garantáltan 16 ezret futott kocsinál ugyanezt hallottam. Aztán később egy másiknál is. Ez bizony a hengergörgős jellegzetessége. Sebaj, a szétszedést követően legalább nyugodtan aludtam.). Mivel ez eléggé sűrű olaj, tompítja vagy inkább megakadályozza a nyugvócsapágyakban lévő hengergörgők egymáshoz koccanását, míg a hígabb olajok nem. Mi a hátrány? Szerintem a kenése nem a legjobb, továbbá túlzottan kokszol. A "modernebb" olajokhoz képest. Jó, persze, a bejáratáskor gazdagabb volt a keverék, az is okozhatja. De nem, az 1200-as revíziónál lepucoltam mindent, és utána is kokszolt (1:40-nél akkor már). Szóval ezek miatt nem ajánlom. Igen ám, de akkor mi legyen helyette, ami nem kokszol? Castrol Power 1 Racing 2T. Valóban, e szempontból nagyon jó kis olaj. A kenése is jó, bár ezt nehéz megítélni a valós életkörülmények között (rövid távon biztos, hogy jó, mert nem állt be a motor, de hosszú távú kimenetelről nem tudok nyilatkozni). A bökkenő, hogy az alacsony viszkozitása azt is eredményezi, hogy amolyan "laza vagyok szétesek" hangja van tőle a motornak, ami nem feltétlenül káros, csak a fület bántja. A dugattyú átbillenési hangja, hidegben hidegen a hengergörgők hangja bizony nem tetszik a vájt fülű embernek. Más kell. Ekkor kipróbáltam 1-1 flakonnal szintén szintetikusnak vagy legalább félszintetikusnak írt olajat (ez igazából egy hatalmas nagy bullshit), ami könnyen elérhető volt és a viszkozitása miatt úgy gondoltam, hogy jó hangja lesz tőle a motornak. Ezekről sem fogok ítéletet mondani, mert 1 flakon az semmi, csak a tapasztalatomat írom le: Repsol valamelyik Scooter (talán Scooter 2T, de egyáltalán nem biztos), Xado 2T FC, Mannol 2T Snowpower, Husqvarna LS+ 2T. Egy kalap alá veszem őket (tudom, elnagyolom!). A Sprint 2T és a Castrol közé tenném őket. Kokszolásban és motorhangban is - kevésbé kokszolnak, mint a Sprint 2T, és szebb hangjuk van vele a motornak, mint a Castrollal. A kenésről szintén nem tudok sokat írni: egyikkel sem állt be a motor, és egyiket sem használtam többtízezer km-ig (hosszú távú motorkímélő vagy -koptató hatás). Tekintve, hogy a kokszolódást nagyobb problémának ítéltem meg (csörgésre való hajlam növelése miatt), mint azt, hogy a kizárólag a fülnek bántó alaphangokat tartalmaz a motor járása, visszaváltottam Castrolra. Aztán amikor elfogyott a flakon, kipróbáltam egy újat. Az EMTC oldalán olvasott leírást addig is ismertem, de egy húsvér ismerősöm is javasolta, mondom kipróbálom, max. elhasználom bowdenkenésre: Fuchs Silkolene Scoot Sport 2. Nem bántam meg. Igaz, még csak 9 deci fogyott el belőle. 40-be keverem. Ha némi városozás után elhagyom a lakott terület táblát, kb. annyira füstöl, mint a Castrollal a kipufogórendszer. A gyertyákat ez idő alatt még nem csavartam ki, de majd belenézek, kokszol-e. És ami a legjobb, még a Sprint 2T-nél is szebb hangja van vele a motornak, annak ellenére, hogy szintetikusnak írják (ami kifejezést automatikusan ignorál az agyam). Egy hátránya van: a viszkozitása. Kis túlzással mint a méz. :D Alig lehet feloldani. Eddig festékes mérőpohárban mértem ki az olajat, öntöttem a tankba, majd öblítettem ki benzinnel. Na, ezt itt el lehet felejteni. 0.5 l-es Nestea-s üveg, beskálázva 50, 100, 200 ml-nél, átlátszó ragasztószalag, hogy a benzin nehogy lemossa. Olaj bele, némi benzin rátölt, jól összeráz. Tankba be. Újra benzin, összeráz, tankba be. Tankolás a benzintartályba. Nem tudom, hamisítják-e, de ha egy sűrű olajat látsz, ami Kevert likőr színű, akkor az ez lesz.
Benzinnek sokáig legolcsóbb 95-öst használtam, de azzal némi taknyosodást tapasztaltam, annak ellenére, hogy télen is meg szoktam hajtani hibátlan körülmények között a kocsit. A 100-as valóban kedvezőbb e szempontból. Évi max. 1000 km-nél egyáltalán nem megterhelő. De ha napi szinten használnám, akkor sima 95-öst tankolnék bele. Ha ma lenne 0 km-es a motorom, így csinálnám:
- 500 km 1:25, 500 km 1:33, utána 1:40 Fuchsból,
- vagy 500 km 1:25, 500 km 1:33 Sprint 2T-ből, hengerfejek esetleg még hengerek le, pucolás, és 1:40 Fuchsból
Az első 1500 km-en, sík úton, egyedül, a végsebességek az egyes fokozatokban: 20-40-60-80. Az első 500 km-en nagyon figyelni arra, hogy mennyire "él" a motor. Ha pl. egyedül mész fel egy enyhe emelkedőn (nyilván meredeken még hamarabb előjönne) és azt érzed, mintha valaki elkezdené szép lassan behúzni a kéziféket, akkor azonnal kuplung ki, szívató valamennyire ráhúz, gázfröccsök, egy kicsit járatni, hűteni a motort. Ha nem így tennél, és nyomnád még jobban a gázt dugattyúberágódás lenne a jutalmad. Nekem egyszer volt ilyen, de a revíziónál kiderült, hogy ez még nem jelent károsodást. Annak hangja is van. :D
Szóval hosszú távú tapasztalatom igazából nincs. Én csak figyeltem minden egyes apró változásra, amit az egyes olajok váltásánál tapasztaltam, és ezeket írtam most le. Nem, nem mániám az olaj csereberélés, csak a legjobbat szerettem volna megtalálni. De ha ajánlanom kellene olajat, akkor ez a Fuchs vagy a Castrol lenne, 1:40-be. Előbbi szebb hangot, kevesebb költséget, utóbbi valamelyest talán kevesebb füstöt eredményez. Bejáratáshoz én inkább viszkózusabb olajat használnék ma is, de szerintem a Fuchsot használnám erre is, ahogy az előbb is írtam.
1:33 vs. 1:40 vs. 1:50. A 33-as keverék a bronzpersely -> tűgörgő váltással módosult 50-esre. Tehát elvileg az enyém is simán menne 50-essel, minden hiba nélkül, nem a hengergörgőhöz van kötve. 40-es keverék: a kutakon, amíg volt, ennyire volt bekeverve egységesen a 91K. Én emiatt használom inkább ezt, hiszen így elég sokat elment az első motorunk. Ha valaki sokat jár hegyen-völgyön, lakott területen kívül, ajánlottabb a sűrű keverék, de még így sem mennék a fenti olajok kedvező tulajdonságai miatt 40-esnél sűrűbb arány fölé (számjegyileg alá). Ha valaki egy alföldi városban, faluban poroszkál, szerintem teljes nyugodtsággal használhat 50-es keveréket. Pécs hegyes-völgyes város és eleve meghajtom rendszeresen lakott területen kívül is, emiatt az 50-est elvetettem. Tény, hogy ezzel a 40-essel, akármilyen olajat is használtam, 20-30 km város után kell azért a Komlói út emelkedője Árpádtetőig, amin szépen kifüstölögheti magát a kipufogórendszer.
Az Arol 2T-ről azért írnék. Nem saját tapasztalat (az csak 1-2 fél literes flakon + ugye nem tudom, régen mi volt a bekevert 91K-ban), de tényleg durva lerakódásokat okoz. Képzelj el egy összekötőcsövet, amibe egy ceruzát alig tudsz bele dugni. És állítólag akkor is ennyire összekátrányoz mindent, ha országutaznak a kocsival. Nem tudom. Biztos van, aki megelégedéssel használja, de szerintem ő a szerencsés kivétel.
A fenti Castrolról van más "tapasztalatom" is. Adott egy bontatlan blokk, ami talán 60e körül elkezdett szólni, jelenlegi tulaj akkor vette meg talán. Azóta ezzel a Castrollal használja, lassan már 90e-nél tart és még mindig megy, anélkül, hogy romlott volna a motor állapota.
Ki kell térjek a gyertyára is. A könyv ugye Isolator 225-öt ír. Nem vált be, bgt015 és én is azt tapasztaltuk, könnyen beköpi (DDR-esekről beszélünk). A mi kocsinkban világéletében régi fajta BERU-s, 260-as Isolator volt (amennyire vissza tudok emlékezni). Ami nagyon hasonlít az eredeti DDR-esre, csak már fehérhorgany. Soha, semmilyen gond nem volt velük. Volt olyan AFIT-os, aki a melegebb hengerbe 260-ast, a hidegebbe 240-est ajánlott. Ők mindig azt raktak be. De én sosem tapasztaltam szemmel látható különbséget a gyertyák között. Namármost, a kínai Isolatort nyilván nem ajánlom. Lehet, hogy jó, de semmi köze a régihez (amúgy, használtam, nem volt vele rövid távon gond). Hőérték, gyertyakép szintjén a 260-asat ajánlom, többet kipróbáltam, tapasztalatból mondom. Na de ugye akkor milyen gyártmány legyen? Nekem nagyon beváltak az NGK-k (persze, az eredetiek). NGK-ból a 260-as Isolator ekvivalense a B8HS. Ezt használom, tökéletes a gyertyakép. Bárdinál vettem, eredeti. A BP8HS más, "előrehúzott" elektródájú. Sok jelentősége szerintem nem lenne, de akkor sem ez a váltó típus. A B7HS, B6HS pedig alacsonyabb hőértékű, 225 és 175 inkább. https://cdn.germanscooterforum.de/monthly_05_2007/post-8656-1179329775.jpg
Az indítást mindenképpen örökítsd meg videón. Azt is, hogy hogyan tekerteted majd egy percig az önindítót, amikor rájössz, hogy a trafókra nincs rákötve a megszakító, ami nálad nincs is. :D Utána meg pöcc-röff.