Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Mindig legyen nálad gumi !

Prokop Gábor [prokee]
2007-03-25 10:08:05
Remélem, elég ígéretesre sikerült a cím ahhoz, hogy beleolvassatok a cikkbe - ugyanis meglehetősen fontos infókat tartalmaz, tekintettel a rohamosan közelgő nyárigumi-szezonra.A cikk nem saját kútfőből született, többen többször megírták már a tutit, én csak összegyűjtöttem.
Forrás: www.a5.hu, eu.goodyear.com, www.pasztoy.hu




Fontos tanácsok

Amit jó tudni

A gumiabroncs autónk egyik legfontosabb alkotó eleme, ezért talán nem mindegy, hogy ezekről mit tud a felhasználó. Az alábbiakban néhány fontos információt gyűjtöttünk össze, melyek a gumi vásárlásakor és használatakor jól jöhetnek.

1. Csak olyan abroncsot vásároljon, amelynek az eredete tisztázott, figyeljen arra, hogy az abroncson ne legyenek sérülések és ne legyen rendellenesen kopott.

2. Ellenőrizze a gumiabroncsok légnyomását kéthetente. Ezt mindig akkor tegye, amikor a gumik még hidegek. Az utazás után ugyanis a gumik felmelegednek, ami növeli a nyomást.

3. A helytelen légnyomás a gumiabroncsok és egyéb alkatrészek gyors, nem normális kopásához vezet. Az alacsony nyomású gumik növelik az üzemanyag-fogyasztást, a nagy nyomású gumik pedig nem megfelelő tapadást és kényelmet eredményeznek.

4. A gumiabroncs tapadása vizes úton a gumiabroncs kopottságának függvényében csökken, ez igaz havas és jeges utakra is. Ilyen útburkolaton tehát érdemes csökkenteni sebességet a biztonságos utazás érdekében.

5. A törvény által megszabott legkisebb futófelület-mélység 1,6 mm, a gumiabroncs futófelület-szélességének középső háromnegyed részén és körben a gumiabroncs teljes külső átmérőjén. A téli gumik esetében 4 mm-ig vehetünk egy ilyen abroncsot télinek, az alatt már csak nyári abroncsként használható.

6. Semmiképpen se használjunk azonos tengelyen egyszerre diagonál és radiál gumikat, sőt különböző mintázatú vagy kopottságú gumikat sem! Ezek használata ugyanis életveszélyes lehet, hiszen a kocsi egyensúlyát, stabilitását drasztikusan befolyásolja, sőt a törvény sem engedi. (Bár az ide vonatkozó szabályozás megenged egy tengelyen azonos szerkezetű [pl. radiál], azonos jellegű [pl. nyári], de eltérő gyártmányú, mintázatú gumikat, ezzel a lehetőséggel mégse éljünk, maximum a pótkeréken gumishoz gurulás erejéig ! - prokee -)

7. Ugyancsak nem szabad sérült abroncsokat használni, de a külső sérülésektől mentes, viszont dudorosodó gumit is azonnal le kell cserélni.

8. Ha nem az autógyártók által ajánlott méretű gumit használ, akkor azt engedélyeztesse, ellenkező esetben a rendőr bármikor megbüntetheti.

9. Kerékcsere esetén az anyák meghúzásának helyes módja az, hogy mindig átlósan kell haladni. A gyártók által ajánlott meghúzási nyomatékot érdemes betartani, ezért illdomos szakembernél nyomatékkulccsal meghúzatni a kerekeket. (Szakember nem egyenlő a legtöbb gumissal, ők általában hasra beállított légkulccsal dolgoznak - prokee -)

10. Esetleges defekt után az új kerekek meghúzása még nem megfelelő biztonságot nyújtanak, ezért 20-30 km után érdemes a kereket újra leellenőrizni.

11. Új gumik vásárlásakor mindig cseréltesse ki a szelepet is, ugyanis ezek is öregednek, és a rájuk ható nagy centrifugális erő miatt egy repedés életveszélyes is lehet.

12. Télen téli, nyáron nyári gumiabroncsot használjon, mert az adott hőmérsékletekhez ezek a megfelelőek. Egy nyári abroncs télen megdermed, és a lamellák hiánya miatt sem képes megfelelő tapadásra, a téli gumi nyáron megolvad és növeli a fogyasztást.

13. A helytelen gumikopás miatt az abroncsokat érdemes 10 ezer kilométerenként egymás között cserélni, ennek helyes módja a következő:

- Elsőkerekes autónál az elsőket azonos oldalon hátra, a hátsókat pedig átlósan előre kell tenni.

- Hátsókerekes kocsinál pont az elsőket kell átlósan hátra rakni, a hátsókat meg azonos oldalon előre.

- Összkerekes gépeknél az összes kereket átlósan kell átrakni, tehát a jobb elsőből bal hátsó lesz, és fordítva.

(Természetesen forgásirányos gumira [ilyen a legtöbb téli, és néhány nyári abroncs] ez nem vonatkozik, szigorúan tilos fordított forgásiránnyal szerelni. Magánvéleményem szerint a nem forgásirányos gumit sem illik párezer után megfordítani, de ezt sokan másképpen gondolják... - prokee -)

+ 1. Soha ne felejtsék el, hogy a gumi az autó egyetlen kapcsolata az úttal, ezért bármilyen menetbiztonságot javító rendszer csak akkor hatékony, ha a gumik megfelelő állapotúak.




A gumiabroncs jelölései

Egy gumiabroncs esetében - az oldalán (vagy az oldalfalon) található adatok leolvasásával - egyszeruen megszerezhető az összes alapvető információ.



Gumiabroncs típus
Az adott gumiabroncs megfelelő használatát definiálja. A 'P' azt jelenti, hogy egy személygépkocsi gumiabroncsról van szó. Az 'LT' azt jelenti, hogy egy kisteherautóra való.

Gumiabroncs szélesség
A gumiabroncs szélessége mm-ben mérve, oldalrésztől oldalrészig. Ez a gumiabroncs 215 mm széles.

Oldalarány
A gumiabroncs keresztmetszete magasságának és a gumiabroncs szélességének aránya. A 65 azt jelenti, hogy a magasság a gumiabroncs szélességének 65%-ával egyenlő. (Ha hiányzik a /XX jelölés, az automatice /80-at jelent. - proke -)

Szerkezeti felépítés
Ez az információ azt mutatja, hogy az adott gumiabroncs milyen módon került összeállításra. Az "R" radiált jelent, azaz a test fonalbetét kordcérnái radiális irányúak. Ezek a kordcérnák alkotják a gumiabroncs testét felépítő szövetrétegeket, és radiálisan futnak keresztül a gumiabroncson, köpenyperemtől köpenyperemig. A "B" azt jelzi, hogy a gumiabroncs aszimmetrikus felépítésu, azaz a test fonalbetét kordcérnái átlósan futnak keresztül a gumiabroncson, köpenyperemtol köpenyperemig úgy, hogy a fonalbetét rétegek - egymás erosítése érdekében - váltakozó irányúak.

Kerék átmérő
A felni szélessége egyik végétől a másikig. Ezen felni átméroje 15 hüvelyk.

Terhelés mutatószám
Azt a maximális terhelést mutatja (fontban megadva), amit az adott gumiabroncs megfelelő abroncsnyomás esetén képes elviselni. A gumiabroncs oldalrészének más területén a maximális terhelés fontban és kilogrammban is megtalálható.

Sebesség kategória
Az adott gumiabroncsra vonatkozó maximális üzemi sebességet mutatja. A 'H' azt jelenti, hogy a gumiabroncs maximális üzemi sebessége 130 mph. Figyelembe kell venni, hogy ez a kategória kizárólag a gumiabroncs sebességkapacitására vonatkozik és nem a törvényesen megengedett sebességkorlátok túllépésére vonatkozó ajánlás; minden esetben a megengedett sebességhatárokon belül kell közlekedni.



DOT
Azt jelenti, hogy az adott gumiabroncs megfelel az USA Közlekedési Minisztériuma (DOT) által előírt összes hatályos és vonatkozó biztonsági normatívának. Ezen adat mellett látható egy gumiabroncs azonosító- vagy sorszám; számok és betuk kombinációja, maximum 12 karakterig.

UTQG
Az Egységes Gumiabroncs Minoség-kategorizálás rövidítése, amely az USA Közlekedési Minisztériuma (DOT) által kidolgozott minőség-kategorizálási rendszer. Az UTQG-re vonatkozó bovebb információkat, lásd a 'Gumiabroncs kategóriák' címu résznél.

Az abroncs oldalán a futófelület közelében ezenkívül találhatunk még a gyártótól függő jelölést (nyíl, hópehely, embléma,...), ami a kopásjelző helyét jelöli. A kopásjelző a mintázat árkában található, és ha eddig lekopott a gumi, - ez személyautónál 1,6 mm - akkor mindenképpen le kell cserélni. Ha speciálisan csak egy forgásirányban működhet az abroncs, akkor ezt az irányt az oldalán lévő nyíl jelzi, ebben az esetben figyelni kell a felszerelésnél, valamint a gumiabroncsok áthelyezésénél. Egyes gyártók feltűntetik a gumi oldalfalán még azokat a nyomásértékeket, amivel az abroncsot használni lehet, az ajánlott érték azonban mindig az autó típusától függ.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!