Prokop Gábor [prokee]
2006-01-25 22:30:03
IV. fejezet
Egyes járművizsgálatok részletes technológiai műveletei
2. 1. A fékberendezés görgős fékerőmérő próbapadon történő vizsgálata
1.1. A fékberendezések vizsgálatához a III. fejezetben meghatározott görgős fékerőmérő próbapadot kell alkalmazni.
1.2. A görgős fékerőmérő próbapad forgalomba helyezés előtti, időszakos, valamint előzetes gépjárműfenntartói vizsgálathoz történő használata során működtetni kell a beépített vezérlő, adatgyűjtő, értékelő és dokumentáló (nyomtató) funkciókat.
1.3. A fékberendezés vizsgálati eredményeit tartalmazó mérési jegyzőkönyvet (a berendezés által rögzített és kinyomtatott adatokat, diagramot) a jármű vizsgálatával összefüggően készülő vizsgáztatási bizonylatokhoz csatoltan kell megőrizni.
1.4. A fékberendezés értékelését az MR-ben meghatározott követelmények szerint kell elvégezni.
1.5. A III. fejezetben meghatározott görgős fékerőmérő próbapadon végzett fékvizsgálat technológiáját, a vizsgálat és a vizsgálati eredmények egységes értékelési módszerét a Közlekedési Főfelügyelet - a gazdasági és közlekedési miniszter jóváhagyásával - állapítja meg és a Közlekedési Értesítőben teszi közzé.
A közzétett egységes fékvizsgálati technológia alkalmazása:
- M1 és N1 járműkategória vizsgálata esetén 2003. január 1. napjától,
- M2 és M3 járműkategória vizsgálata esetén 2005. március 1. napjától,
- egyéb gépkocsik fékvizsgálata esetén - a gépkocsi kategóriára vonatkozóan külön közzétett - egységes fékvizsgálati technológia közzétételét követően hat hónappal kötelező.
1.6. A fékvizsgálati technológiára vonatkozó átmeneti rendelkezések
1.6.1. Az 1.5. pontban az egységes fékvizsgálati technológia közzétételére és a kötelező alkalmazás időpontjára vonatkozóan meghatározott időpontig a vizsgáló állomások a fékberendezések vizsgálatára és minősítésére
a) a korábbi feljogosításban foglaltak szerinti fékvizsgálati módszert,
b) az azonos kategóriájú járművek vizsgálatára kijelölt vizsgáló állomások bármelyike számára engedélyezett fékvizsgálati módszert
alkalmazhatják.
1.6.2. Az 1.6.1. pontban meghatározott módszerek közül a vizsgáló állomás vezetője választhat, azonban a választott fékvizsgálati módszer meghatározását a területi közlekedési felügyelettel köteles előzetesen írásban közölni.
2. A gépjármű fényszórók ellenőrzésének technológiai műveletei
2.1. A vizsgált jármű terhelési állapota a járműkategóriától függően
- M1, M2, M3 kategóriák és N kategória, teherhordó felülettel és a pótkocsit vontatók: terheletlen jármű és egy személy a vezetőülésen,
- N kategória, nyergesvontatók: terheletlen jármű (félpótkocsi nélkül vagy terheletlen félpótkocsival) és egy személy a vezetőülésen.
2.2. A gépjármű fényszóró ellenőrzésének műveletei
a) Az ellenőrző készüléket a jármű elé helyezve be kell állítani:
- a gépkönyv előírása szerint a készüléknek a haladási irányban mért távolságát a vizsgálandó fényszórótól,
- a készülék tájoló egységének használatával a készülék optikai tengelyének és a jármű hosszirányú felezősíkjának párhuzamosságát,
- a készülék optikai tengelyének magasságát a fényszóró optikai tengelyének magasságába 2 cm pontossággal,
- a jármű hosszirányú felezősíkjára merőleges irányban a készülék és a fényszóró optikai tengelyének vízszintes irányú egybeesését (eltérése jobbra és balra 2-2 cm lehet).
b) Ha a jármű fényszórója terhelésfüggő magasságállítóval van ellátva, a vizsgálatkori terhelési állapotnak (terheletlen állapot) megfelelő helyzetbe kell állítani.
c) A jármű tompított fényszóróját bekapcsolva, az ellenőrző készülék ernyőjén ellenőrizni kell a sötét-világos határvonal kontúrosságát és alakját az ernyőn lévő jelzésekkel összehasonlítva.
d) A sötét-világos határvonal lefelé vetítési irányát meg kell határozni és össze kell hasonlítania jármű adattábláján szereplő, a tompított fény kezdeti függőleges elhajlására előírt %-értékkel.
Megjegyzés: 1% megfelel 10 m-enként 10 cm lefelé vetítésnek. Megengedett eltérés +0,5% (+5 cm/10 m).
e) Ha az adattábla hiányzik, a tompított fényszóró fénykibocsátó felülete alsó peremének a talajtól mért „h” távolságát meg kell mérni és a vetítési irányt a következők szerint értékelni. A megkövetelt lefelé vetítési irány:
A fényszóró magassága A vetítés iránya
legfeljebb legalább
h<0,9 [m] -1% #J-50~- h 100 [%]
40
h>0,9 [m] -1,5% #J-50~- h 100 [%]
40
Megjegyzés: A „-” előjel lefelé vetítést jelent.
f) Meg kell határozni a sötét-világos határvonal töréspontjának oldalirányú eltérését a jármű hosszirányú felezősíkjával párhuzamos iránytól. A megengedett eltérés balra 2,5 cm/10 m, jobbra 10 cm/10 m.
g) Terhelésfüggő magasságállító ellenőrzése: „teljes terhelés” helyzetbe kell állítani. A lefelé vetítésnek mindkét tompított fényszórón azonos mértékben növekednie kell. A megengedett eltérés: 1% (10 cm/10 m).
h) A távolsági fényszóró ellenőrzése:
Ha a járművön:
- terhelésfüggő magasságállító van, „terheletlen helyzet”-be vissza kell kapcsolni,
- egymás mellett két világítótest van, az ellenőrzést külön kell végrehajtani, a nem vizsgált világítótestet le kell takarni.
Ellenőrizni kell a berendezés ernyőjén a legerősebben megvilágított terület elhelyezkedését.
Megfelelő a fényszóró vetítési iránya, ha a legerősebben megvilágított terület középpontja közelítőleg egybeesik a készülék ernyőjén az optikai tengelyt jelző ponttal.
i) A ködfényszóró ellenőrzésekor a fényszóró ellenőrző készülék elhelyezése megegyezik a tompított, illetve távolsági fényszóró vizsgálatára vonatkozó elhelyezési előírásokkal. A megvilágított terület elhelyezkedésének ellenőrzésekor a terület felső határa nem lehet magasabban, mint a tompított fényszóró sötét-világos határvonala.
3. A gépkocsik lengéscsillapítás vizsgálatának technológiai műveletei
3.1. Talperő-ingadozást mérő lengéscsillapító vizsgáló próbapadon
3.1.1. Vizsgálati feltételek:
a) vizsgálatkor a referenciafeltételek feleljenek meg a lengéscsillapító vizsgáló próbapad üzemeltetési dokumentációjában előírtaknak;
b) a gumiabroncsok nyomása feleljen meg gépjárműtípusra vonatkozó előírásnak. Amennyiben a gumiabroncs nyomását a terheléstől függően adják meg, a terheletlen állapothoz tartozó értéket kell beállítani;
c) a gumiabroncsokon ne legyen szennyeződés.
3.1.2. A vizsgálat műveletei:
a) mérés előtt ellenőrizni és szükség szerint helyesbíteni kell a jármű próbapadra való ráállásának pontosságát;
b) a járművet elgurulás ellen rögzítőfékkel, első sebességfokozat vagy automatikus erőátvitelnél „P” állás kapcsolásával vagy kiékeléssel kell biztosítani. A vizsgált kereket rögzítőfékkel befékezni vagy kiékelni tilos;
c) a lengéscsillapító mérést oldalanként kell végrehajtani a gépkönyv utasítása szerint. A másik oldali mérést csak a próbapad teljes leállása után szabad megkezdeni;
d) ha a próbapad mérési ciklusában egyszeri indítás van, akkor a mérést mindkét oldalon meg kell ismételni.
3.1.3. A megfelelés követelménye
A keréken mért maradó talperő kormányzott kerekek esetén nem lehet kisebb, mint 40%, nem kormányzott kerekek esetén nem lehet kisebb, mint 20%.
3.2. Amplitúdó-érzékelő lengéscsillapító vizsgáló próbapadon
3.2.1. Vizsgálati feltételek:
a) a próbapad rendelkezzen a vizsgálandó járműtípusokhoz tartozó határértékkel, ennek hiányában a jármű nem vizsgálható;
b) vizsgálatkor a referenciafeltételek feleljenek meg a lengéscsillapító vizsgáló próbapad üzemeltetési dokumentációjában előírtaknak;
c) a gumiabroncsok nyomása gépkocsitípusra előírt legyen;
d) a gumiabroncsokon ne legyen szennyeződés.
3.2.2. A vizsgálat műveletei:
a) mérés előtt ellenőrizni és szükség szerint helyesbíteni kell a jármű próbapadra való ráállásának pontosságát;
b) a járművet elgurulás ellen a gépkönyv előírásai szerint kell biztosítani. A vizsgált kereket rögzítőfékkel befékezni, vagy kiékelni tilos;
c) lengéscsillapító mérést oldalanként kell végrehajtani a gépkönyv utasítása szerint. A másik oldali mérést csak a próbapad teljes leállása után szabad megkezdeni;
d) ha a próbapad mérési ciklusában csak egyszeri indítás volt, a mérést mindkét oldalon meg kell ismételni.
3.2.3. A megfelelés követelménye
A mért kerék vizsgálata során a kijelzett érték nem haladhatja meg járműtípushoz tartozó határértéket.
4. A gépkocsi szélvédőjének és ablakainak fényáteresztő képessége vizsgálatának technológiai műveletei
4.1. Követelmény
A fényáteresztő-képesség mértéke megfelelő:
a) a szélvédő esetében - kivéve a lehajtott napellenzők által takart üvegfelület - ha a fényáteresztő-képesség legalább: Tmin=75%;
b) a vezetőtéri oldalablakok üvegei (amelyen keresztül a gépjármű vezetője részére az oldalra való kilátás, valamint a visszapillantó tükrökkel a jármű mellett lévő mindkét forgalmi sávra történő hátralátás biztosítva van), valamint a személygépkocsi hátsó ablaküvege esetében legalább: Tmin=70%;
c) egyéb ablakok (utastéri, raktéri oldal és - személygépkocsi kivételével - hátsó ablakok) üvegei esetében nincs követelmény.
4.2. A vizsgálat műveletei
4.2.1. A vizsgálathoz a következő feltételeket kell biztosítani:
a) a mérést az ablaküveg legsíkabb felületén, a rögzített mérőmaszk által kijelölt helyen kell végezni,
b) a vizsgált felület legyen száraz és tiszta,
c) mérés közben 3 m sugarú körben semmilyen felület nem mozoghat,
d) a fényforrás fényerőssége és helyzete legyen állandó, a mérendő felületre merőleges és attól 1000+10 mm távolságra,
e) a fényforrás stabilizált tápegységről működjön (akkumulátor vagy stabilizált 12 V).
4.2.2. A mérés végrehajtása:
a) a megfelelő méréstartományba állított fénymérő, illetőleg Lux-Meter érzékelőjét az üveg külső felületén rögzített pozicionáló maszkon kell elhelyezni, és a stabilizálódott értéket le kell olvasni, ez t1.= ...... Lux;
b) az érzékelőt az üveg belső felületére kell helyezni a külső méréssel megegyező helyre, és a stabilizálódott értéket le kell olvasni, ez t2.= .... Lux.
4.2.3. A mérési eredmények kiértékelése:
a) a fényátbocsátási tényezőt a T1(t2/t1)x100 képlet alapján kell kiszámítani;
b) a mérést ötször kell megismételni (T1, T2, T3, T4, T5), és az így kapott fényátbocsátási tényezők közül a legkisebb és a legnagyobb értékűt elhagyva a maradék három számtani átlagát szorozva a mérési összeállításból számolt 1,08 korrekciós tényezővel kapjuk az üvegfelület átlagos fényátbocsátási tényezőjét
Ta(%) = T1+T2+T3 x1,08;
3
c) az üvegfelület fényátbocsátása megfelelő, ha Ta>Tmin;
d) a mérés elrendezését és a mérőeszköz részeinek javasolt kialakítását tartalmazó ismertetőt a Közlekedési Főfelügyelet bocsátja rendelkezésre.
5. A gépkocsi kipufogógáz szennyezőanyag-tartalmának vizsgálata
5.1. Az Otto-motoros gépkocsik kipufogógáz szennyezőanyag-tartalom mérése
5.1.1. Kipufogógáz szennyezőanyag-tartalom mérése korszerű szabályozó rendszer - három komponensre ható katalitikus utókezelő, lambda-szonda által szabályozott keverékképzés - nélküli gépkocsinál (környezetvédelmi osztály jelzése: 0, vagy 1):
5.1.1.1. a kipufogórendszer szemrevételezéses vizsgálata a teljesség, kielégítő állapot és szivárgásmentesség szempontjából;
5.1.1.2. a gyártó által felszerelt bármely kibocsátás szabályozó berendezés szemrevételezéses vizsgálata a teljesség, kielégítő állapot és szivárgásmentesség megállapítására;
5.1.1.3. a gépkocsi előkészítése a méréshez:
a motor megfelelő ideig történő, a gyártó ajánlásait figyelembe vevő melegítése - gyári adat hiányában legalább 70 °C motorolaj/hűtővíz hőmérséklet - után kell alapjárati fordulatszámon (terhelés nélkül) megmérni a kipufogógáz szén-monoxid (CO) tartalmát.
5.1.1.4. a kipufogógáz megengedett szén-monoxid tartalma nem haladhatja meg a gépkocsi kivitelére vonatkozóan az MR. 5. számú mellékletének I. számú táblázatában meghatározott megengedett szennyezőanyag-tartalmat.
5.1.2. Kipufogógáz szennyezőanyag-tartalom mérése korszerű szabályozó rendszerrel - három komponensre ható katalitikus utókezelő, lambda-szonda által szabályozott keverékképzés - felszerelt gépkocsinál (környezetvédelmi osztály jelzése: 2, 5, 6, vagy 9):
5.1.2.1. a kipufogórendszer szemrevételezéses vizsgálata a teljesség, kielégítő állapot és szivárgásmentesség szempontjából;
5.1.2.2. a gyártó által vagy utólagosan felszerelt bármely kibocsátást szabályozó berendezés szemrevételezéses vizsgálata a teljesség, kielégítő állapot és szivárgásmentesség megállapítására.
5.1.2.3. a gépkocsi előkészítése a méréshez:
a motor megfelelő ideig történő, a gyártó ajánlásait figyelembe vevő melegítése - gyári adat hiányában legalább 70 °C motorolaj/hűtővíz hőmérséklet - után kell alapjárati és emelt üresjárati fordulatszámon (terhelés nélkül) megmérni a kipufogógáz szén-monoxid (CO) tartalmát és a lambda értéket.
5.1.2.4. a kipufogógáz megengedett szennyezőanyag-tartalma:
A kipufogógáz megengedett szén-monoxid tartalma nem haladhatja meg, illetőleg nem lépheti túl a gépkocsi kivitelére vonatkozóan az MR. 5. számú mellékletének I. számú táblázatában meghatározott megengedett szennyezőanyag-tartalmat, illetőleg lambda érték-tartományt.
A fedélzeti diagnosztikai (OBD/EOBD) rendszerrel felszerelt gépkocsik esetén a megengedett szennyezőanyag-tartalom mérését az OBD/EOBD rendszer helyes működésének, illetőleg a MIL lámpa jelzésének értékelése helyettesítheti.
5.2. A dízelmotoros gépkocsik füstkibocsátás mérése
5.2.1. Mérési eljárás: szabadgyorsítással történő füstölésmérés (terhelés nélkül gyorsítva alapjáratról a leszabályozási fordulatszámig), a sebességváltó üres állásában, zárt tengelykapcsolóval.
5.2.2. A gépkocsi előkészítése a méréshez:
5.2.2.1. a megbízható eredmény biztosításához a vizsgálatot üzemmeleg, előírásszerű állapotú motoron kell elvégezni;
5.2.2.2. a gépkocsit nem lehet megfelelőnek minősíteni - kivéve az 5.2.6. bekezdésben meghatározott esetet -, ha a mérés előtt nem végezték el az alábbi követelményeknek megfelelő előkészítést:
a) a motort üzemi hőmérsékletre kell melegíteni; az olajszintmérő pálca furatán keresztül mért olajhőmérséklet legalább 70 °C, vagy a ténylegesen elérhető hőmérsékletnek megfelelő alacsonyabb érték legyen, illetve a motortömb infravörös sugárzás alapján mért hőmérséklete legalább ezzel egyenértékű legyen. Ha a szerkezeti kialakítás miatt a fenti mérések nem végezhetők el, a motor üzemi hőmérsékletének megállapítása más módon, pl. a motorhűtő ventilátor üzeméből is történhet;
b) a kipufogórendszert a lerakódott szennyezés eltávolítása céljából legalább három szabadgyorsításos ciklussal, vagy ezzel egyenértékű módon ki kell szellőztetni.
5.2.3. Vizsgálat:
5.2.3.1. a kipufogórendszer és (ha van) a füstkorlátozó rendszer szemrevételezéses vizsgálata a teljesség, kielégítő állapot és szivárgásmentesség megállapítására,
5.2.3.2. a motornak és az esetleges turbófeltöltőnek alapjárati fordulatszámon kell lennie minden szabadgyorsításos ciklus kezdetekor. Nagy teljesítményű motoroknál ennek biztosítására legalább 10 másodpercig várni kell a gázpedál felengedése után,
5.2.3.3. a szabadgyorsításos ciklus végrehajtásához a gázpedált gyorsan és folyamatosan, de nem erőszakosan ütközésig le kell nyomni (kevesebb, mint egy másodperc alatt), biztosítva a befecskendező szivattyú legnagyobb tüzelőanyag-szállítását,
5.2.3.4. minden egyes szabadgyorsításos ciklus során a lenyomott gázpedál felengedése előtt a motor fordulatszámának el kell érnie a leszabályozási fordulatszámot, automatikus nyomatékváltóval szerelt gépkocsik esetében a gyártó által megadott értéket vagy ennek hiányában a leszabályozási fordulatszám kétharmadát. Ez ellenőrizhető fordulatszámméréssel, vagy a gázpedál lenyomása és felengedése között megfelelő időköz biztosításával, amelynek legalább kettő másodpercnek kell lennie.
5.2.4. Határértékek
5.2.4.1. a füstkibocsátás mértéke nem haladhatja meg az MR. A. Függelék A/11. számú melléklete szerinti - füstölés alapján történő - jóváhagyást jelző táblán feltüntetett értéket;
5.2.4.2. az 5.2.4.1. pont szerinti adat hiányában a füstkibocsátásra jellemző mért fényelnyelési együttható (K [m-1]) nem haladhatja meg az MR. 5. számú mellékletének I. számú táblázatában a gépkocsihoz - a környezetvédelmi osztály jelzés alapján - meghatározott határértéket.
5.2.5. A gépkocsi akkor minősíthető nem megfelelőnek, ha az utolsó három szabadgyorsítás során mért értékek számtani középértéke meghaladja a határértéket. A határérték kiszámításánál nem kell figyelembe venni azokat a mérési eredményeket, amelyek jelentős mértékben eltérnek az átlagértéktől. Az eredmény kiszámításánál bármely olyan statisztikai számítás alkalmazható, amely figyelembe veszi a mérési eredmények szórását.
5.2.6. A felesleges gyorsítások elkerülése érdekében az 5.2.5. pont rendelkezésétől eltérően a gépkocsi nem megfelelőnek minősíthető akkor is, ha háromnál kevesebb szabadgyorsítás, vagy az 5.2.2.2. pont b) alpontja szerinti (vagy azzal egyenértékű) szabadgyorsításos átszellőztetés során két mért füstölési érték nagyobb a határérték kétszeresénél.
A felesleges gyorsítások elkerülése érdekében az 5.2.5. pont rendelkezésétől eltérően a gépkocsi megfelelőnek minősíthető akkor is, ha háromnál kevesebb szabadgyorsítás, vagy az 5.2.2.2. pont b) alpontja szerinti (vagy azzal egyenértékű) szabadgyorsításos átszellőztetés során a mért három füstölési érték kisebb a határértéknél, illetve az átszellőztetést követő háromnál kevesebb szabadgyorsítás során a mért füstölés kisebb a határérték felénél.