Prokop Gábor [prokee]
2004-11-07 18:31:24
Már a neve sem tetszett.
Leírva is hosszú, így nevezni nem lehet. Hogy hívjam akkor? Luxus Trabant? Nevetséges szópár, hisz a Trabant nálunk már vagy 20 éve. az olcsó, egyszerű és célszerű kisautót jelenti. Ezért szeretem én is.
Valami távoli hasonlóságot érzek közte és Hamupipőke között, akinek neve hallatán nem a mesevégi királynő, hanem inkább az egyszerű, szorgalmas és kihasznált árva kisleány jut eszembe. Épp így érzem idegennek a Trabanttól a puccos, hivalkodó de Luxe jelzőt.
De miért ez a nosztalgia? Mert gyári kivitelként jelent meg a csicsás Trabant, s a tesztkocsival közel három hónapon át folytatott ismerkedés után sem értem a tervezők szándékát.
Van egy koncepció, miszerint: gyártsunk az autózni akaró, de kisebb jövedelmű embereknek egy autót, amely olcsó, értékét nem a külsőségek, hanem a célszerűség és megbízhatóság szabja meg. Azután, ha valaki megvette, díszítgetheti, cicomázhatja, krómmal, bólogató kutyával, hatméteres antennával, uram bocsá csipketeritővel, akármivel. Ez így ment (mindkét részről) napjainkig.
1974-ben érezhettük első jelét a korszerűsítés egy nem túl szimpatikus formájának. Többen alig burkolt áremelésnek minősítették a dolgot a gyár részéről, mert persze mindezt nem ajándékként adták a 601 S típusváltozathoz. No de mindegy, azért a 3400 forintért kaptunk rakodápolcot, elakadásjelzőt (ami mellett a háromszög egyébként is kell), no meg egy ablaktörlő-kapcsolót amely szakaszol is. Megjegyzem: ezt már akkor is luxusnak neveztük ebben a kategóriában.
Az idén gondolt egyet a zwickaui gyár, és elegánsan kigördültek luxusmodelljei a gyárkapun, hagyományos füstpamacsokat köpködve az ujjongó tömeg felé gondolom, így írhatott volna tudósítást az eseményről Trabanték üzemi lapja.
No de lássuk, mitől lett luxus a Trabant !1. A kocsi kétszínű. Félreértések elkerülése végett pontosítok: az utastértető színe más, mint a többi karosszériaelemé. (A középbarna színű teszt-kocsi teteje világos-kékesszürke fényezést kapott.)
2. Mindkét lökhárító krómozott, s két-két gumi ütközőbetétet kapott. A lökhárítókat nem egy darabból préselték, hanem három részből állítják össze, emiatt a felerősítés gyengébb. Amit nyerhettünk volna a gumiütközőkön, itt elveszitettük. A króm csillogása tény és külön karbantartási munka.
3. A bal hátsó lámpatest mellett egy vörös színű ködlámpát találunk. 21 W-os izzóval. A narancsszínű kapcsoló nyomógombja a müszerfalon van elhelyezve, bekötése helyes: csak a világítással együtt ég. Használata esetén növekszik a kocsi észlelhetősége. ami különösen ködben, havazásban előnyös.
4. Van új kárpitozás is de milyen? Az ülések ülő- és hátfelülete, valamint az ajtó- és oldalkárpitok egységesen Gambiten nevű műbőrrel vannak beboritva. Ez a változás szerintem egyenesen hátrányos.
A korábbi, levehető, műszálas textil üléshuzat tartóssága elérte a műbőrét, s emellett jól szellőzött, nem izzasztott. Bár az új bőrre mondják, hogy porózus, de hogy melegben izzaszt, odaragaszt, télen meg szinte fémesen hideg, azt tanusítom. Megoldás persze van: vegyünk textil üléshuzatot az autósboltokban!
Lábunk alá is új, illetve még egy kivehető és nem rögzíthető színes szőnyegbetét került. Kivenni könnyű, lerázható, leseperhető, de odabenn elég mozgékony, ki-beszálásnál elcsúszik, rendszeresen helyére igazitandó! Az ajtókárpitra szerelt könyöktámasz keskeny és meglehetősen hátraesik, így csak az ajtó becsukásakor használható, méghozzá csak fogantyúnak. E célra viszont jó.
5. A műszerfal ugyanaz, mint a 601 S-nél, de a km-órába napi kilométerszámláló is került. Ez ugyan segít a tankolások megszervezésében, de inkább egy benzinszintjelzőt érdemelne meg már ez az autó.
6. A Luxus Trabant belső zajszintje nem változott, de a beépített Tesla Spider3 típusú, rövid- és középhullámú rádióval tetszés szerint tovább növelhető. A rádió eredetileg 12 voltos, ezért egy 6/12 voltos transzvertert is be kellett építeni. (A Videoton gyárt 6 voltos rádiót is, igaz, ez nálunk is ritkaság!) A hangszóró a műszerfal alatt, a kapaszkodó mögött van felszerelve.
Külön problémát jelentett a műanyag karosszéria miatt a gyújtótekercsek és gyújtáskábelek árnyékolása, zavarszűrése, aminek következtében itt a hibakeresés bonyolultabbá válik. Mindezek ellenére a városi forgalom sok zavarforrása (például villamos, trolibusz) jól hallhatóan hat a középhullámú vételre.
Az antenna a jobb oldali szélvédőoszlop előtt van. Használaton kívül egyszerűen lecsavarható és a kocsiba betehető.
7. Új szerelvény az elektromos ablakmosó, hasonló kivitelben, mint a Wartburgnál. Működtetésére az ablaktörlő-kapcsolót kell megnyomni.
8. A motorfedél belsejére egy kis lámpatestet szereltek, amelyet az utastérvilágítással együtt lehet bekapcsolni. Esti tankolásnál vagy szerelésnél tesz jó szolgálatot.
9. A de Luxe külsőhöz gondolták új kürt illik, ezért két darab úgynevezett harsonakürtöt szereltek be. Tekintve, hogy a kürt használatára a Kresz szerint alig van lehetőség, nem látom be, miért kell egy (két) szebb hangszínű harsona.
További változtatásra lesz azonban szükség, mivel a vizsgált kürt jelenleg nem tudja teljesíteni a műszaki Kreszben előírt hangnyornásszintet, azaz nem elég hangos.
10. Az elektromos fogyasztók (kürt, motortér-világítás, ablakmosó stb.) körének bővülése indokolttá tette nagyob kapacitású, 6 volt 84 Ah-s akkumulátor beszerelését. A korábbi, 56 amperórás akkumulátorral és az alumínium főkábelekkel egyébként is vannak gondok télen az indításnál, így főként ilyen meggondolásból tartom hasznosnak a nagyobb akkut.
Jó lenne azonban a 220 W-os dinamót is felváltani egy nagyobb teljesítményűvel.
A felsorolás végére érve vonjunk mérleget: Előnyös: a 84 amperórás akkumulátor, az elektromos ablakmosó, a ködhelyzetjelző lámpa,
semleges: a két színnel készített fényezés, a lökhárítók krómozása, a motortérvilágítás, az autórádió, a napi kilométerszámláló,
hátrányos: a műbőr ülő- és támlafelület, a rögzítetlen lábszőnyeg, a gyenge felerősítésű lökhárítók, a két új kürt.
Végeredményben tehát az derül ki, hogy funkcionális és biztonsági szempontból a módosítások nagy része nem szükséges.
Ha nem szükséges, akkor luxus. De ha luxus, akkor legyen is az: legyen kiemelkedő minőségű többlet, magasabb szintű igények kielégítésére. Ám a Trabant 601 S de Luxe újdonságai többségükben nem ilyenek, hanem ál-többletek, valójában ár-többletek.
Az új változatnak még nincs hazai ára, de számolni lehet: az NDK-ban 20 százalékkal drágább, mint a 601 S.
Nem luxus ez?
HUSZAY GÁBOR
Aki a fentiek olvasása után úgy emlékezik, hogy ezzel a cikkel mintha már találkozott volna, nem téved. A KERMI Járműosztály vezetőjének ez az írása amely a mi szerkesztőségünknek is nagyon tetszett megjelent a NAGYITÓ idei első számában. Akik pedig most kérdezik, hogy végül is behozzuk-e a Trabant S de Luxe változatát, azoknak a külkereskedelemtől kapott választ tolmácsoljuk, amely szerint: egyelőre nem. (Favica Péter és Fák György felvételei)