Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Nagyítóval nézve a Trabant deLuxe - Autó-Motor, 1979, 05. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-11-07 18:31:24
Már a “neve” sem tetszett.

Leírva is hosszú, így nevezni nem lehet. Hogy hívjam akkor? Luxus Trabant? Nevetséges szópár, hisz a “Trabant” nálunk már vagy 20 éve. az olcsó, egyszerű és célszerű kisautót jelenti. Ezért szeretem én is.
Valami távoli hasonlóságot érzek közte és Hamupipőke között, akinek neve hallatán nem a mesevégi királynő, hanem inkább az egyszerű, szorgalmas és kihasznált árva kisleány jut eszembe. Épp így érzem idegennek a Trabanttól a puccos, hivalkodó “de Luxe” jelzőt.



De miért ez a nosztalgia? Mert gyári kivitelként jelent meg a “csicsás Trabant”, s a tesztkocsival közel három hónapon át folytatott ismerkedés után sem értem a tervezők szándékát.

Van egy koncepció, miszerint: gyártsunk az autózni akaró, de kisebb jövedelmű embereknek egy autót, amely olcsó, értékét nem a külsőségek, hanem a célszerűség és megbízhatóság szabja meg. Azután, ha valaki megvette, díszítgetheti, cicomázhatja, krómmal, bólogató kutyával, hatméteres antennával, uram bocsᒠcsipketeritővel, akármivel. Ez így ment (mindkét részről) napjainkig.

1974-ben érezhettük első jelét a “korszerűsítés” egy nem túl szimpatikus formájának. Többen alig burkolt áremelésnek minősítették a dolgot a gyár részéről, mert persze mindezt nem ajándékként adták a 601 S típusváltozathoz. No de mindegy, azért a 3400 forintért kaptunk rakodápolcot, elakadásjelzőt (ami mellett a háromszög egyébként is kell), no meg egy ablaktörlő-kapcsolót amely “szakaszol” is. Megjegyzem: ezt már akkor is luxusnak neveztük ebben a kategóriában.

Az idén gondolt egyet a zwickaui gyár, és “elegánsan kigördültek luxusmodelljei a gyárkapun, hagyományos füstpamacsokat köpködve az ujjongó tömeg felé” — gondolom, így írhatott volna tudósítást az eseményről Trabanték üzemi lapja.

No de lássuk, mitől lett luxus a Trabant !


1. A kocsi kétszínű. Félreértések elkerülése végett pontosítok: az utastértető színe más, mint a többi karosszériaelemé. (A középbarna színű teszt-kocsi teteje világos-kékesszürke fényezést kapott.)



2. Mindkét lökhárító krómozott, s két-két gumi ütközőbetétet kapott. A lökhárítókat nem egy darabból préselték, hanem három részből állítják össze, emiatt a felerősítés gyengébb. Amit nyerhettünk volna a gumiütközőkön, itt elveszitettük. A króm csillogása tény — és külön karbantartási munka.

3. A bal hátsó lámpatest mellett egy vörös színű ködlámpát találunk. 21 W-os izzóval. A narancsszínű kapcsoló nyomógombja a müszerfalon van elhelyezve, bekötése helyes: csak a világítással együtt ég. Használata esetén növekszik a kocsi észlelhetősége. ami különösen ködben, havazásban előnyös.

4. Van új kárpitozás is — de milyen? Az ülések ülő- és hátfelülete, valamint az ajtó- és oldalkárpitok egységesen “Gambiten” nevű műbőrrel vannak beboritva. Ez a változás szerintem egyenesen hátrányos.



A korábbi, levehető, műszálas textil üléshuzat tartóssága elérte a műbőrét, s emellett jól szellőzött, nem izzasztott. Bár az új bőrre mondják, hogy “porózus”, de hogy melegben izzaszt, odaragaszt, télen meg szinte fémesen hideg, azt tanusítom. Megoldás persze van: vegyünk textil üléshuzatot az autósboltokban!
Lábunk alá is új, illetve még egy —kivehető és nem rögzíthető — színes szőnyegbetét került. Kivenni könnyű, lerázható, leseperhető, de odabenn elég “mozgékony”, ki-beszálásnál elcsúszik, rendszeresen helyére igazitandó! Az ajtókárpitra szerelt “könyöktámasz” keskeny és meglehetősen hátraesik, így csak az ajtó becsukásakor használható, méghozzá csak fogantyúnak. E célra viszont jó.



5. A műszerfal ugyanaz, mint a 601 S-nél, de a km-órába napi kilométerszámláló is került. Ez ugyan –segít a tankolások “megszervezésében”, de inkább egy benzinszintjelzőt érdemelne meg már ez az autó.

6. A “Luxus Trabant” belső zajszintje nem változott, de a beépített Tesla Spider—3 típusú, rövid- és középhullámú rádióval tetszés szerint tovább növelhető. A rádió eredetileg 12 voltos, ezért egy 6/12 voltos transzvertert is be kellett építeni. (A Videoton gyárt 6 voltos rádiót is, igaz, ez nálunk is ritkaság!) A hangszóró a műszerfal alatt, a kapaszkodó mögött van felszerelve.



Külön problémát jelentett a műanyag karosszéria miatt a gyújtótekercsek és gyújtáskábelek árnyékolása, zavarszűrése, aminek következtében itt a hibakeresés bonyolultabbá válik. Mindezek ellenére a városi forgalom sok zavarforrása (például villamos, trolibusz) jól hallhatóan hat a középhullámú vételre.
Az antenna a jobb oldali szélvédőoszlop előtt van. Használaton kívül egyszerűen lecsavarható és a kocsiba betehető.



7. Új szerelvény az elektromos ablakmosó, hasonló kivitelben, mint a Wartburgnál. Működtetésére az ablaktörlő-kapcsolót kell megnyomni.

8. A motorfedél belsejére egy kis lámpatestet szereltek, amelyet az utastérvilágítással együtt lehet bekapcsolni. Esti tankolásnál vagy szerelésnél tesz jó szolgálatot.



9. A de Luxe külsőhöz — gondolták — új kürt illik, ezért két darab úgynevezett “harsonakürtöt” szereltek be. Tekintve, hogy a kürt használatára a Kresz szerint alig van lehetőség, nem látom be, miért kell egy (két) “szebb” hangszínű harsona.
További változtatásra lesz azonban szükség, mivel a vizsgált kürt jelenleg nem tudja teljesíteni a műszaki Kreszben előírt hangnyornásszintet, azaz nem elég hangos.

10. Az elektromos fogyasztók (kürt, motortér-világítás, ablakmosó stb.) körének bővülése indokolttá tette nagyob kapacitású, 6 volt 84 Ah-s akkumulátor beszerelését. A korábbi, 56 amperórás akkumulátorral — és az alumínium főkábelekkel — egyébként is vannak gondok télen az indításnál, így főként ilyen meggondolásból tartom hasznosnak a nagyobb akkut.
Jó lenne azonban a 220 W-os dinamót is felváltani egy nagyobb teljesítményűvel.

A felsorolás végére érve vonjunk mérleget:

— Előnyös: a 84 amperórás akkumulátor, az elektromos ablakmosó, a ködhelyzetjelző lámpa,
— semleges: a két színnel készített fényezés, a lökhárítók krómozása, a motortérvilágítás, az autórádió, a napi kilométerszámláló,
— hátrányos: a műbőr ülő- és támlafelület, a rögzítetlen lábszőnyeg, a gyenge felerősítésű lökhárítók, a két új kürt.

Végeredményben tehát az derül ki, hogy funkcionális és biztonsági szempontból a módosítások nagy része nem szükséges.
Ha nem szükséges, akkor luxus. De ha luxus, akkor legyen is az: legyen kiemelkedő minőségű többlet, magasabb szintű igények kielégítésére. Ám a Trabant 601 S de Luxe újdonságai többségükben nem ilyenek, hanem ál-többletek, valójában ár-többletek.
Az új változatnak még nincs hazai ára, de számolni lehet: az NDK-ban 20 százalékkal drágább, mint a 601 S.
Nem luxus ez?

HUSZAY GÁBOR

Aki a fentiek olvasása után úgy emlékezik, hogy ezzel a cikkel mintha már találkozott volna, nem téved. A KERMI Járműosztály vezetőjének ez az írása — amely a mi szerkesztőségünknek is nagyon tetszett — megjelent a NAGYITÓ idei első számában. Akik pedig most kérdezik, hogy végül is behozzuk-e a Trabant S de Luxe változatát, azoknak a külkereskedelemtől kapott választ tolmácsoljuk, amely szerint: egyelőre nem.

(Favica Péter és Fák György felvételei)

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!