Prokop Gábor [prokee]
2004-09-08 19:09:38
Gyakori látvány az út mellett, kocsija körül idegesen toporgó autós. Nem tudja, mihez kezdjen, mit csináljon lerobbant autójával. Sokszor jelentéktelen, könnyen elhárítható hiba miatt kényszerül a megállásra, holott ha tudná, hogy hová nyúljon, akkor a zavart elháríthatná.
Mi most szeretnénk tanácsot nyújtani olyan esetre, amikor az autó megáll és nincs tovább. Olyanfajta útmutatást nyújtunk, amelyhez nem kell nagy szakértelem, csupán egy kevés kézügyesség. Az autós ezáltal annyira tudja a hibát megszümtetni, hogy eljuthat a iegközelebbi javítóig.
ELŐSZÖR A WARTBURGRÓL beszélünk, s ennek az a magyarázata, hogy nagyon sok e típussal közlekedő autós kérte: írjuk meg, mit tegyen, ha elakad kocsijával. Óhajukat teljesítjük.
Nos, idézzük fel a tanultakat, és alkalmazzuk is egyúttal egy Wartburg 353-ason. Előfordulhat, hogy mesze a várostól valahol az országúton egyszer csak ,,tüsszögni, rángatni kezd az eddig kifogástalarul működő autó motorja, majd minden előzetes jeladást mellőzve hirtelen leáll. Valamelyik gyertya olajos lett, vagy talán a trafó a hibás? Eldugult a főfúvóka vagy kifogyott a benzin? Az ember fejében ilyenkor minden megfordul, csak éppen higgadtan nem tud gondolkodni. Legtöbben azt csinálják, hogy felnyitják a motorháztetőt, néhány dolgot megrángatnak, visszaülnek és addig inditóznak, amig az akkumulátor bírja. Ha netán beindul a motor, örülnek és azt hiszik, csak rossz álom volt az egész. Néhány méter megtétele után azonban csalódva veszik tudomásul, hogy a motor tényleg rángat, gázadásnál kihagy, teljesítménye érezhetően csökken. És ha egyáltalán nem indul, akkor pánik tör ki a kocsiban utazók között. Pánik, idegesség, türelmetlenség. Pedig semmi szükség rá.
Nézzük azt az esetet, amikor újra indítással próbálkozunk tehát zárjuk a primer áramkört , és egyáltalan nincs gyújtás, a keletkezett üzemzavar pedig az öszszes hengerben egyszerre jelenetkezik. A hiba nem lehet a gyújtógyertyákban, a gyertyakábelekben, a gyertyapipákban, a gyújtótekercsben (trafókban), mert kizárt dolog, hogy valamennyi egyszerre romoljék el. A hiba a gyújtórendszerben csak olyan helyen keresendő, amely mindhárom henger számára közös, tehát a gyújtáskapcsolónál, az akkumulátornál, az 1-es hengerhez tartozó legbelső gyújtótekercs 15-ös csatlakozásánál, vagy a
megszakítóházban lévő alaplapnál.
HA A GYÚJTÁSKULCS ELFORDÍTÁSAKOR az indítómotor egyáltalán nem, vagy csak akadozva forog, igen nagy valószínűséggel az akkumulátoron a kábelcsatlakozás meglazult, leesett vagy a negatív akkukábei testelése lett laza. Hasonló indítási nehézség tapasztalható, ha az indítómotor meghibásodott, vezetékcsatlakozásai lelazultak, testzárlatosak lettek, továbbá előfordulhat, hogy a gyújtáskapcsoló elromlott, csatlakozása meglazult, vezetéke zárlatos lett.
Amennyiben kocsinkon az elektromos fogyasztók (világitás, kürt, irányjelző stb.) kifogástalanul működnek, valamint rendben találtuk a vezetékeket és csatlakozásukat, feltételezhető, hogy az indítómotor, vagy a gyújtáskapcsoló romlott el. Az indítómotor hibája esetén autónkat betolással beindíthatjuk. A gyújtáskapcsoló hibáját a kapcsolón található 15-ös és 30-as kapcsának áthidalásával tudjuk ideiglenesen megjavítani. Az áthidaló kábel gondos rögzítésére nagyon ügyeljünk, mert a gyújtás áramkörében nincs biztosíték.
NAGYOBB GONDOT JELENTHET, ha az inditómotor ugyan rendesen forgatja a motort, de ennek ellenére egyik henger sem működik. Elsőként vizsgáljuk meg az 1-es gyújtótekercs 15-ös csatlakozópontját, hogy a gyújtáskapcsolótól jövö, vékony, fekete színű vezeték szorosan csatlakozik-e. Ha a csatlakozás nem laza, előfordulhat, hogy a kábelvég mellett tőben, vagy bárhol máshol eltört a vezeték, és csak a szigetelés tartja. Erről egyrészt a vezeték óvatos hajlítgatásával, másrészt egy 12V-os égŐvel győződhetünk meg. Ha nincs probalámpánk, akkor egy tartalék izzóval is boldogulhatunk.
Miután az 1-es trafó 15-ös csatlakozásáról levettük a vezetéket, helyezzük száraz rongyra, vagy lógassuk a levegőbe, mert a vezeték testelésével - mivel az akkumulátor felé már nincs ellenállás az áramkörben rövidzárliat keletkezhet. Adjuk rá a gyújtást, majd a lekötött vezeték végét fogjuk az égő végéhez, miközben az égő fémes oldalát érintsük testhez. Ha az égő nem izzik, akkor vagy szakadt a vezeték, vagy lecsúszott a gyújtáskapcsolórót. Előfordulhat, hogy a vezetékben sincs szakadás, a gyújtáskapcsolóra való rácsatlakozás is tökéletes, mégsem ég a lámpa, ekkor a gyújtáskapcsoló lehet a hibás. Iyen esetben a már említett rövidrezárási módszerrel ,,javíthatjuk.
Ha az égő világít, meglehet bár elég valószínűtlen , hogy a megszakítóházban lévő háromkaros megszakító alaplapjának rögzítésére szolgáló A1 és A2 jelzésű hengeres csavarok, valamint a B jelű hatlapfejű csavar fellazult. Ennek következtében az alaplap elcsúszik és a hengerekbe nem a megfelelő időpontban kerül a szikra. Tehát a motor nem indul.
AZ ELSŐ RENDSZÁM-TÁBLA (két hatlapfejű, 8-as kulcsnyílású) és az elosztófedél (két M4-es hengeres csavar) levétele után hozzáférünk az alaplaphoz. Próbalámpa hiányában a gyújtási időpont szükségképpeni helyreállítását a megszakítóház kerületén látható ,,Z és ,,T jelölések, valamint az ékszíjtárcsán található horony (180 fokonként elhelyezett) jelölés segítségével elvégezhetjük. Az 1-es (hátul levő) hengerből vegyük ki a gyertyát, és az ékszíj segítségével forgassuk a motor főtengelyét az üzemelésnek megfelelő (óra járásával egyező) forgásirányba mindaddig, míg az 1-es henger dugattyúja nem kerül a felső holtpont közelébe, illetve az ékszíjtárcsán lévő, 1-es hengerhez rendelt piros színű jelzővonal nem lesz szembe a megszakítóházon lévő ,,Z jelöléssel. Ezután az alaplapot forgassuk jobbra, vagy balra mindaddig, míg az 1-es hengerhez tartozó megszakító éppen nyitni kezd. (A megszakítók az alaplapon számmal vannak jelölve). Ha ez megtörtént, rögzítsük az alaplapot a már említett A1 és A2, valamint B jelű csavarokkal. Mielőtt a megszakítóház fedelét és a rendszárntáblát visszaszerelnénk, tegyük vissza a gyertyát (vigyázzunk a tömítésre), és végezzümk próbaindítást Ha a hibát a leírtak valamelyike okozta, és megfelelő módon helyrehoztuk, a motornak most már indulni kell. Előfordulhat, hogy átvizsgáltuk a gyújtóberendezést, mégsem indul a motor.
Nincs más hátra, ellenőriznünk kell a tüzelőanyag-rendszert is.
GYURIS ISTVÁN