Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Sebességváltás -lábbal - Autó-motor, 1978, 05. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-09-08 19:01:18
Ez a Trabant nem olyan, mint a többi. A Hycomat sebességfokozatait a szokásos módon is lehet váltani, de ha szükséges, akár lábbal is.



Bekő Sándor 53 éves gépészmérnök. Fél karját elvesztette. Mozogni azonban kell, közlekednie kell, az életben egyenrangúan kell részt venni. A férfi szaktudása kitartással párosult, és végül is, a negyedik próbálkozás elvezetett a sikerhez.
Fia segitségével egy esztendeig készítette a lábváltót, amely számításai szerint tízezer forintba került. És minden vasárnapba, az összes szabad szombatba.
A jármű és vezetője sikeresen vizsgázott az orvosi-műszaki bizottság előtt és a mindennapi forgalomban. Harmincezer kilométert tett meg a különleges Trabant, meg Törökországba is elvitte gazdáját.



A szerkesztőségből próbaútra indultunk. A hátsó ülésen helyet foglaló úgy érzi magát, mint bármelyik Trabantban. A sűrű városi forgalomban gyakran kellett váltani. Vezetőnk váltott is. Fel- és visszakapcsolt, ahogy kellett.
Mi is kipróbáltuk. A bal láb kezdetben sután bánik a sebességfokozatokkal, de a forgalomban rövid idő alatt biztossá válhat a pedál rnozgatása. Az autó tulajdonosa szerint öt perc gyakorlat is elég, hogy bárki nyugodtan útjára induljon.
A sebességváltó karral is működtethető. Nincs szükség semmilyen átalakításra, bármikor fel lehet cserélni a kétféle kapcsolót. Állásából pedig mindig leolvashatja a vezető, hogy hányadik fokozatban kapcsolódtak össze a fogaskerekek.



Bekő Sándor (Kecskemét, Horváth Ede u. 22.) nemcsak ötletes szerkezetével ismertetett meg, hanem felajánlotta, szívesen ad tanácsot másoknak is.

F. A.

1. Bekő Sándor a Trabanttal, amely kivülről olyan, mint bármelyik kis hatszázas.
2. A Trabant Hycomatban szabad a bal láb, nem kell kivenni a cipőméretre készült pedálból. Föl-le és jobbra-balra mozgatva mind az öt fokozatra rá lehet találni, ezek ugyanabba. az irányba esnek, mint a kézi kapcsolókaré. A váltókar rudazata a fogaskerekek ,,tolmácsoIásával" értesül a parancsról
3. Az ügyes szerkezeté amely külön huzalrendszeren továbbítja a láb oldalirányú és föl-le mozgását. Tetszés szerint be lehet állítani, hogy mekkora elmozdulás feleljen meg a kar útjának
4. A kormányoszlopra szerelt kapcsoló az ablaktörlőt és a fényszórót vezényli. A vezetőnek nem kell elengednie a kormánykereket, a kapcsolókat egy ujjmozdulattal eléri

(FAVICS PÉTER felvételei )

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!