Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Wartburg és Trabant - EGY ANKÉT TANULSÁGAI - Autó-Motor, 1978 február 3. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-09-08 18:55:29
Wartburg és Trabant EGY ANKÉT TANULSÁGAI

Lapunk hasábjain - röviden - már beszámoltunk egy nagyon jól sikerült Wartburg és Trabant vevőszolgálati ankétról.Pár mondatban ismertettük az ott elhangzottakat, s mert a gyari vevőszolgálat vezetői őszintén beszéltek problémáikról, bírálatban sem volt hiány és az elismeréssel sem fukarkodtak. Mi most igyekszünk ismertetni mindazokat a tudnivalókat, amelyek érdekelhetik az emlitett márkákkal rendelkező autósokat.
Az elmúlt év végéig körülbelül 1 millió 300 ezer Trabant készült el és fuit Európa országútjain. A Zwickauban gyártott kocsik 20 százaléka kerül exportra. Nem csekély mennyiség ez, különösen ha a gyárnak a tartalék alkatrészekről is gondoskodnia kell. Az utóbbi években csaknem száz előnyös módositást hajtottak végre a kocsin.

Elsődleges szempontnak tekinti a gyár a fejlődés keretében a minőség további emelését, az egyszerűbb kezelést és ápolást, az alacsonyabb fenntartási költséget, a nagyobb biztonságot és mindazokat az egyéb tényezőket, amelyek a kocsi javát szolgálják. Például kisérletek folynak az ékszíjcsere megkönnyítésére, a menet közben észlelt zaj csökkentésére, a beszállás megkönnyítésére.

Az autó minőségével kapcsolatban megállapitható, hogy a reklamációk száma csökken. Nem lenne illdomos elhallgatni azokat a hibákat, ainelyek a tervezés, a gyártás folyamăn kerültek napvilágra. Akadnak olyan problémák. amelyeknek megoldása a közeljövőben sem várható. Nem szűnt meg teljesen az olajfolyás a féltengelytömítéseknél. A jelenséget kiküszöbölni teljes egészében ma még nem lehet, megnyugtatásként ajánlatos időközönkent ellenőrizni az olajnívót. Sajnos, környezetvédelmi szempontból sem közömbös a sok elhullott olajcsepp.

Sok a panasz az induláskor észlelt keresztirányú lengés miatt. Ez a jelenség a meghajtás konstrukciós kialakitása miatt nem küszöbölhető ki. A lengés intenzitását azonban növell a kormányrúd túl könnyű játéka, és a kenendő szerkezetekben a zsir hiánya. A mindenre kiterjedő vizsgálatok eredményei alapján megállapitható, hogy a keresztirányú lengés a meghajtó- és a futómű alkatrészeire nincs káros hatással.

A Trabant fémből készült részei módosított, különleges hatóanyagú meritőalapozást kapnak. A korrodálás megszüntetése érdekében újabban cinkport használnak a karosszéria hegesztésekor.

Örökös problémát jelent az alkatrészellátás. A nálunk futó, több mint százezer Trabant alkatrészellátása nem könnyű feladat. Ezért lenne célszerű fokozni az elhasználódott alkatrészek felújitását. Ez nemcsak népgazdasági érdek, hanem a Trabantosokat is jelentősen érinti.

Az NDK-ban jelenleg 30-fajta, Trabanthoz való alkatrészt újítanak fel. Az igy előállított termék fedezi a kereslet 50 százalékát. Ez óriási eredmény! Örömmnel számolhatunk be arról, hogy a Trabant-gyár és a küllkereskedelmi szerveink között megállapodás jött létre a felújitási technológiák átadásáról. A gyár garanciát válIal arra, hogy a felújítás keretében előállitott alkatrészek minősége - a technológia pontos betartása mellett - azonos lesz az újéval.

A zwickauiak és a magyar vevőszolgálati állomások között sokéves a baráti kapcsolat. Az eddigi eredményeket szükséges továbbfejleszteni. A Trabant-gyár vezetősége célszerűnek látja a magyar márkaszervizek rendszeres látogatását, szakmai konferenciák tartását és az információk gyakori cseréjét.

A kölcsönös, gyors értesítéseknek fontos a szerepük. A gyárnak időben kell tudomást szereznie:

- a teljesen új reklamációkról,

- bizonyos reklamációk számának emelkedéséről,

- az ilyen reklamációk százalékos selejthányadáról.

A garanciaidőben történő meghibásodások alakulását a gyár elektronikus adatfeldolgozás útján tudja figyelemmel kisérni. A jótállás lejárta utáni alkatrészcserék, meghibásodások már nem eléggé áttekinthetők. Nincs pontos és részletes adatrögzítésük, így a zwickaui gyár nem szerez róluk tudomást.

Egy drága ipari gyártmány értékét döntő mértékben a vevőszolgálat minősége, reagálókészsége és szervezettsége határozza meg. A széles körű feladatok teljesitésére a gyártmányt előállító egyedül nem képes. Szükség van olyan összefogásra, amely legyűri mindazokat a nehézségeket, amelyek gátolják az előremenetelt. A zavartalan fejlődés érdekében irták alá a Wartburg-gyár és a magyar kereskedelmi képviselők azt a szerződést, amely rögzíti a szocialista együttműködés további feljesztését és tökéletesítését.

Jelenleg 74 AFIT és szövetkezeti üzem foglalkozik a Wartburgok javitásával. A karbantartó állomások számának a növelése lehetőséget nyújt a specializálódásra, igy mód nyílik az azonos gyártmányok egy munkahelyen történő javitására. A Wartburg-gyár ezeket a törekvéseket örömmel fogadja, hiszen a kifejezetten speciális márkaszervizek patronálása így könnyebb.

A gyár vezetősége az utóbbi időben örvendetes fejlődést tapasztalt nálunk a vizsgáló- és mérőműszerek alkalmazásával kapcsolatban. Az üzemek látogatása során megfigyelték, hogy a szakemberek a Wartburgok javításakor mind több helyen használják a korszerű műszereket. Sajnos. ez a megállapitás kevésbé vonatkozik a motorvizsgálatokra. Már az NDK-beli oktatásokon kiderült, hogy a magyar szakemberek többsége hadilábon áll a műszeres motorvizsgálattal. Bár a szerelők többsége ismeri e művelet technikáját, mégsem eléggé tájékozott, hogy azt miként kell alkalmazni a kétütemű motornál. A negativ tapasztalatok alapján a gyár a jövőben nagyobb figyelmet szentel a műszeres motorvizsgálatok oktatására.

A gyár nagy lehetőséget lát nálunk a felújított alkatrészek és szerkezeti egységek nagyobb mértékű felhasználására. Ehhez a jövőben még nagyobb támogatást nyút és egyben oktatást tart a gyár felújitó üzemében. Magyar viszonylatban - a gyáriak megítélése szerint - a használt és a felújítható alkatrészek összegyűjtése és a felújítottak elosztása jelent gondokat. A gyár viszont készséggel nyújt segítséget tapasztalatainak átadásával.

Az alkatrészellátás 1977-ben sem volt kielégítő. A visszaesés okai igen sokrétűek, s azok kivédésére a Wartburg-gyárnak sem volt meg a lehetősége. Gondoljunk csak a rohamosan növekvő nyersanyagárakra és a korlátozott beszerzési lehetőségekre. Ennek következtében nagyon sok alkatrésszel maradt adós a gyár, és nemcsak a magyar partnereknek. Remélhetőleg sikerül a mulasztást pótolni az elkövetkezendő időben. Nincs megoldva a fődarabok - például a sebességváltó - szállítása. Ennek a problémának áthidalására javasolja a gyár a még nagyobb mértékű felújítást.

Mindkét gyár negatív és pozitív tapasztalatai megegyezők. Az ankét utáni beszélgetések során alkalmunk volt tapasztalni, mennyire szívükön viselik a nálunk futó kocsik sorsát. A lehetőségekhez képest igyekeznek segíteni az üzemek munkáját a célszerszámok juttatásától kezdve a szakmai oktatásig.

Egy dolog mellett azonban nem lehet szó nélkül elmenni. Tudjuk jól, hogy az alkatrészek beszerzésével foglalkozó vállalatoknak milyen nehézségekbe ütközik egy üzlet megkötése. Sokszor nem azt kapnak, amit rendelnek, pedig égető szükségük lenne rá. Sajnos, a jövőben is számolni kell az akadozó ellátással. Itthon kell rugalmasan cselekedni és megtenni a szükséges intézkedéseket. Nem okozna nagy erőfeszítést egy olyan üzem létrehozása, arnelyben előállítható lenne sok-sok hiánycikknek számító alkatrész. És ez nemcsak a Wartburgra és a Trabantra vonatkozik. Ismerjük szakembereink ügyességét: képesek arra, hogy az akadályokkal megküzdjenek. Az idő sürget! A műszaki vizsgák új rendje különösen sürgeti a hosszú idő óta vajúdó alkatrészellátás megoldásat. Mert mit ér egy mesterszakács nyersanyag nélkül? Annyit, mint az autó gumi vagy gömbcsukló nélkül... Követelni csak úgy lehet, ha a feltételek adottak a teljesítésre! Megfelelő mennyiségű alkatrészt szeretne a sok tízezer Wartburg- és Trabant-tulajdonos, legyen a kocsi új, vagy felújított. Úgy gondoljuk, hogy a többi típus gazdáinak is ez a véleményük. Elvégre az autó azért van, hogy menjenek vele, de ugyanakkor feleljen meg a közlekedésbiztonsági előirásoknak is!

LOVÁSZI KÁROLY

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!