Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 22:11:41
Gondolván, hogy olvasóink is legalább annyira kíváncsiak az NDK új kisautójára, mint szerkesztőségünk munkatársai, igyekszünk a napokban szerzett tapasztalatainkról, ha csak néhány sorban is beszámolni.
Mi ugyanis már régóta várunk az alkalomra, hogy alaposan szemügyre vegyük és kipróbálhassuk ezt a járművet, amelynek tervezése alatt csupán P-50 jelzése volt, most viszont már mint
Sachsenring "Trabant" szerepel. ("Trabant" magyarul útitárs). Az a kocsi, amelyet most szemügyre vettünk, mint a széria első darabjainak egyike került Budapestre. Mivel olcsó kiskocsinak látszik, nálunk is rendkívül nagy az érdeklődés iránta, bár még hivatalos közlés nem jelent meg arról, hogy mikor és mennyi kerül majd a hazai piacra.
Remélhetjük azonban, hogy a Wartburgok és P-70-ek utén rövidesen több is lesz itt belőle, és éppen ezért adunk jellemzést róla.
A Trabant joggal nevezhető a P-70 testvérének, hiszen annak tapasztalatai alapján született, ugyancsak kétütemű motorral, mellső kerékhajtással és kétajtós műanyagkarosszériával.
Tulajdonképpen a jól ismert P-70 úgynevezett átmeneti típusként jött létre az IFA F-9 és a Trabant között, hiszen már több, mint öt esztendővel ezelőtt célul tűzték ki az NDK-ban egy 500 kcm körüli autó létrehozását.
Ebből az is kitűnik, hogy rendkívül alapos meggondolások után készült el a ma már sorozatgyártású Trabant, amelynek kéthengeres, léghűtéses motorja 3750 fordulatnál 18 lóerőt biztosít. Ez igen fürgévé teszi a csupán 620 kg súlyú kocsit, amely 32%-os emelkedőre is felszalad, és 80 km/ó utazósebességet, illetve 90 km/ó csúcssebességet nyújt.
Szerkezete egyszerű, kezelése, vezetése könnyű és biztonságos. Annak ellenére, hogy szinte törpekocsinak mondható, mégis négyüléses, bár a hátul ülők számára nem jut annyi férőhely, mint az első utasoknak. Ettől függetlenül mi családi járműnek tartjuk, hiszen akár három gyerek is elfér a papa és a mama mögötti hátsó ülésen.
Most pedig nézzük a képeket, amelyek igazolják állításainkat.
(Mi pedig máris írjuk ennek a beszámolónak a folytatását, amelyet legközelebbi számunkban közlünk.)
Egyszerű, praktikus elrendezésű műszerfal, kormányoszlop melletti sebességváltókar áll a vezető rendelkezésére. Ezzel négy előre- és egy hátramenet kapcsolható, ha pedig a fékpedálra lépünk, akkor hidraulikus szerkezet működik.
A hajlított üvegű szélvédő mögött a műanyaglemezzel burkolt karosszéria utasterében, amint látjuk, négy felnőtt is utazhat - méghozzá 80 km/ó tartós sebességgel.
Ha nem is hajókofferek, de terebélyes csomagok számára mindenesetre van hely.
A hátsó üléshez tágas út vezet.