Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 20:53:09
A képeken látható négykerékhajtású teherautó az NDK autóiparának legfrissebb terméke, még csak prototípus. Most mutatták be először a nyilvánosságnak a Lipcse melletti Markkleebergben rendezett mezőgazdasági kiállításon.
Új a hűtőrácson a gyár jelvénye is, jóllehet az üzem nem új, sőt a járműgyártásban sok évtizedes múltra tekinthet vissza. Amióta nemzeti vállalat, VEB Kraftfahrzeugwerk "Ernst Grube" Werdau a neve. Székhelyét, Werdau városkát iskolai atlaszon hiába keresnők, ám itteni autósok tudják, hogy Zwickau a Trabant városa közelében van. Ide összpontosították immár két éve a 4 tonnás "Sachsenring" teherautók gyártását, amikor a Trabant 0-szériája után a rendes sorozatgyártás megindult, és már nem volt elég az egykori "Audi" üzemrész, hanem a volt "Horch"-gyártelepre is szüksége volt a P-50 típusnak. A Werdauban készült teherautók egy ideig még a "Sachsenring" nevét viselték, most saját új típussal és új jelvénnyel jelentkezett az üzem.

Az új gyártmány jele: W-45-LAF. Összkerékhajtású, kéttengelyű, "bulldog" vezetőfülkés gépjármű, amely országúton 4,5 tonnával, terepen 3,5 tonnával terhelhető, de úton még egy 5 tonna hasznos terhelésűpótkocsit is tud vontatni. A 110 lóerős négyütemű diesel-motor jó úton 73 km/óra legnagyobb sebességet, míg terepen egészen 55°-os emelkedőig terjedő hegymászóképességet biztosít. A 3,2 m keréktávolságú ( tengelytávú ) terepjáró 14,5 m átmérőjű körön belül fordul. A sebességváltó ötfokozatú, de a hátsóhíd változtatható áttétele segítségével alkalmazkodni tud a terepviszonyokhoz. Mind a mellső, mind a hátsó tengelyhajtás differenciálzárral látható el.
A kiállított kísérleti példány 12,00-20" méretű abroncsokon futott, de a gyáriak szerint a 10,00-20" is megfelel. Az eddig közölt adatok arra utalnak, hogy nem sorozatgyártásra érett szerkezetet mutattak be Markkleebergben, a prototípus próbái még változtatásokat vonnak majd maguk után. Viszont már így is sok figyelemre méltó szerkezeti megoldást ígértek: többek között a sűrített levegő-erősítéssel működő kétkörös hidraulikus féket, amely a légfékkel szemben a modernebb megoldásnak számít. A legújabb törekvéseket tükrözi a körös-körül üvegezett, hátra is jó kilátást biztosító kétszemélyes, kényelmesen berendezett, személyautókét megközelítő kiállítású vezetőfülke is.