Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Prototípusok (4) - Wartburg boxer

Prokop Gábor [prokee]
2016-03-09 11:27:58


Végzetes hibák - A Wartburg boxermotorja

Különösképpen a sorozatgyártásban, de részben már a tervezés, gyártáselőkészítés illetve a forgalmazás megkezdése során kiderült az egyébként tetszetős és megbízható 311-es típus gyengéje, melyet a későbbi piaci analízisek is megerősítettek. A koncepció egyetlen elhibázott pontja a kétütemű motor volt. A vásárlók méltányolták ugyan az előnyöket, az egyszerű, kompakt építést, a gondozást tartósan nem igénylő motort, ám ezekkel az előnyös tulajdonságokkal együtt járt a magas zajszint és a nem túl magas hatásfok, azaz a relatív nagy fogyasztás - így az autóra és vezetőjére tapadt a "szegényember-image". Emellett ott volt az elsődleges probléma, a károsanyag-kibocsájtás, amely az örökös gátja volt az Európai Közösség országaiba irányuló exportnak.
A 60-as évek közepén egy nyugatnémet sajtócikkben Dr. Paul Simsa, egy szakmai lap főszerkesztője a 353 bemutatása kapcsán ismét visszatért erre a neuralgikus pontra: "Amíg az Eisenacher Werke legalább alternatívaként be nem mutatja négyütemű motorját, mint a nyugati forgalmazás egyetlen állandó problémájának megoldását, addig lehet bármilyen jó autó a Wartburg, még az oly alacsony ára sem teheti piacképessé."
Az intő jelre akkor nem érkezett reakció, igaz, Eisenachban már majd egy évtizeddel azelőtt megkezdték egy négyütemű motor tervezését a 311-es erőmű alternatívájaként - amely természetesen annyi más fejlesztéssel együtt a süllyesztőben végezte.
Akkoriban a piac visszajelzései még tervezési és gyártási szempontok voltak, ezért hát a munkahelyi versenymozgalom magasan kvalifikált motorspecialistái megkezdték egy négyhengeres, négyütemű boxermotor tervezését, majd elkészítését. Ez az új hajtómű elrendezéséből adódóan csupán jelentéktelen mértékben volt hosszabb, mint a már kész háromhengeres, kétütemű motor, így a beépítés nem okozott igazi problémát. Ez az erőmű volt hivatott megoldani a 311-es exportproblémáit, és az akkori piaci visszajelzések meglehetősen nagy jövőt jósoltak neki, mint szériagyártású kétütemű elődjének. Mindezen kívül a motornak meg kellett felelnie a tervezett utódnál, a 314-es típusnál megkívánt lapos, padló alatti építési módnak is. Az alapnak tekintett 1100 cm3-es lökettérfogat, illetve annak könnyed növelhetősége 1200 cm3-re könnyen döntésre vihette volna az ügyet e motor mellett, mint ahogy a 45 lóerő feletti értékek egyszerű elérhetősége. Az 1200 cm3 alatti kategóriákban e motor növelt teljesítményű versenyváltozata a rallye számos versenyén könnyedén maga mögé utasította a konkurrens márkákat.




A gyártási arányok megtartása érdekében a segédberendezéseket lehetőség szerint változatlanul hagyták, így például a 311 típus kuplungját használták fel. A Wartburg kétütemű motorjával ellentétben a hűtőt itt előre helyezték, hajszálnyival kisebb méretben. A hűtőfolyadék kényszerkeringetését ékszíjjal hajtott vízpumpa látta el. A főtengely hátsó kihajtásáról forgatták meg a benzinszivattyút és a gyújtáselosztót. A könnyűfém széleskörű felhasználásának köszönhetően a boxermotor csupán 7 kg-mal volt nehezebb kétütemű társánál. Az új motor lényegesen kiegyensúlyozottabb, nyugodtabb járású és csendesebb volt. Fogyasztása szintén kedvezően alakult: fékpadi járatáson az eddigi 300-400 g/lóerőóra helyett 220-300 g/lóerőórás, forgalmi mérésekben pedig 9,5 l/100km helyett 7,5 l/100km értékeket mértek, városi forgalomban. Ezek a tények igazolni látszottak az akkori árakon kb 13 millió márkás invesztíció szükségességét, mely a sorozatgyártás beindításához szükséges volt - ám ez mégsem jött létre. A tényekkel, adatokkal ellátott dokumentáció a VVB Automobilbau ( az akkori Autóipari Egyesülés - melynek csúcsán akkoriban Kurt Lang főigazgató, a Zwickaui Üvegtetőgyár egykori mestere - nyilvánvalóan szakavatott autóipari döntnök ! ) és a minden alapot nélkülözően főilletékes, a SED ( Német Szocialista Egységpárt ) illetékesei, valamint a minisztérium megbízottjai elé került. Ezeket az embereket ( akik valószínüleg a négyütemű motor tervezésének legnagyobb akkor élő német szakértői lehettek ) saját döntési felelősségüktől való félelem mozgatta. Zárt beszámolót kértek a ZEK Chemnitz ( Központi Autóipari Kutató- és Fejlesztőintézet ) és az Eisenacher Werke vezetőitől. Az előzetes tájékozató szerint "...ez a lehetőség ( értsd. a négyüteműek gyártása ) szerény kilátásokkal kecsegtet, ezért nyilvános megvitatása nem kívánatos..." Bár a terv népgazdasági szinten igen jelentős tüzelőanyag- és olajmegtakarítást eredményezett volna, ezek az emberek mégis olyan álláspontot képviseltek, melynek eredményeképpen Eisenachban összesen mintegy 1868000 kétütemű motor gyártottak...
A négyütemű motor igazi végjátéka a "szigorúan bizalmas" 4/61-es direktíva volt, melyben 1961 február 15-én Lang főigazgató a SED 1961 január 16-i rendeletei és irényelvei alapján a következőket írta: "Az NDK autóépítőinek objektív okok miatt a kétütemű és a forgódugattyús motorok felé kell orientálódniuk."
Ezek az elvek nem csupán az NDK autóiparának exportjára voltak igen károsak, az egész népgazdaságra nézve hibás döntésnek bizonyultak. A forgódugattyús ( Wankel ) motor licencére sok millió márkát fordítottak devizában, ráadásul később ez is a süllyesztőben eltűnt célkitűzések közé került.

- prokee -

További kapcsolódó cikkeink

Prototípusok (2) - Trabant 603

2016-03-09 11:26:56
Nos, minden ellenkező híreszteléssel ellentétben az idő nem állt meg 1963-64 környékén Zwickauban, sőt, még csak le sem lassult. Ennek ékes bizonyítéka a most ismertetendő prototípus, amelynek gyári...

Prototípusok (3) - Uni 1

2016-03-09 11:27:36
Ismét egy prototípus, ismét egy hamvába holt kezdeményezés... Egy 1997-ben bemutatott prototípusról van szó, amely ( nem tévedés ! ) a Sachsenring Autógyár terméke. Egy 4.4 méter...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

3 Vendég 2005-02-15 12:59:50

Ja, elfelejtettem bejelentkezni

- prokee -

2 Vendég 2005-02-15 12:59:32

Lássam azt a képet, itt a helye ))

1 Deák Attila 2005-02-15 11:04:37

Üdv, prokee!

Ehhez a cikkhez az Automobilwerk Eisenach (AWE) múzeumában készített fotómmal tudok hozzájárulni. Ez a bizonyos boxermotor volt benn a raktárban, egy állványon.

twk004