Prokop Gábor [prokee]
2007-07-22 21:41:08
Újra és újra felbukkanó téma az injektor beépítése négyütemű Trabantba, Wartburgba. Persze adódik, hogy a VW-eredetű motorok relatíve könnyen átalakíthatóak, hiszen a Golf-Jetta párost már a nyolcvanas években is befecskendezővel szerelték.
Mivel a bontásra kerülő Volkswagenekből egyre kellemesebb áron lehet beszerezni, erősen aktuális egy cikksorozat, amely végigmegy az átalakítás lépésein. Alkalomként pedig adódik a saját autóm átépítése, így CIX-Digitcam-Laca képeivel illusztrálva nekilátunk a projektnek.
Első, és talán legfontosabb: mit kell bevásárolnunk ?Sok lehetőség adódik, de a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb az NZ motorkóddal jegyzett Golf II, Jetta II injektorának beszerzése. Ezek komoly átalakítás nélkül felszerelhetőek, könnyedén fellelhetőek, ráadásul ez a motor nem központi, hanem hengerenkénti befecskendezővel készült.
Mire van szükségünk?- Szívósor, az összes szerelvényével. Ez tartalmazza a befecskendezőfejeket, a fojtószelepházat, stb...
- Kipufogósor - tulaljdonképpen elhagyható, ha a lambdaszondát megnyugtató módon be tudjuk építeni az egycsöves leömlőcsőbe. (Wartburgnál eleve kétcsöves van)
- Lambdaszonda - feltétlen szükséges a motor működéséhez, enélkül a motorvezérlő nem tudja előállítani a megfelelő befecskendezési mennyiséget.
- Digijet ECU - ez maga a motorvezérlő elektronika. A szenzoroktól érkező jelek alapján kiszámolja a szükséges üzemanyag mennyiségét és a befecskendezés idejét.
- Gyújtáselektronika - az ECU hátára szerelve. Ez tulajdonképpen azonos a 4T Trabant-Wartburg gyújtásvezérlőjével, tehát akár a gyári is maradhat.
- Légmennyiség- és levegőhőmérséklet-mérő (másnéven huzatszenzor :)) - eredetileg a légszűrőházzal egybeépítve, de kis ügyeskedéssel a szívótorok és az eredeti légszűrőház közötti csőbe is beépíthetjük.
- Pótlevegő-szelep - a szívócsonk alatt van két csavarral rögzítve, ne felejtsük a donor autóban !
- Kartergáz-szűrő a csöveivel. Ezt sem kell feltétlen lecserélni, maradhat az eredeti, de könnyebb a csőcsatlakozásokat összehozni, ha a Golfból kibontott darab kerül fel.
- Gázbovden - hasonló a helyzet, megoldható a 4T bovdenével, de hajszálnyival könnyebb dolgunk lesz a Golfével.
- Aktívszénszűrő - na ez felesleges luxus, de végül is felszerelhető. Egyetlen szerepe a tankban lévő benzinpára felhasználása annak érdekében, hogy az ne jusson ki a szabad levegőre.
- AC-pumpa - ne maradjon a donorban, mert drágán és nehezen fogjuk pótolni ! Hátul, a tank mellett megtalálható, a hordozó dobozzal és annak keretével szereljük le !
- Motor kábelkötege - NAGYON FONTOS ! Enélkül ugyanis soha az életben nem fogja megtenni első métereit az autó. Ügyeljünk arra, hogy a bontásnál lehetőleg ne sértsük meg a köteget, ne vágjunk, hogy a későbbiekben üzembiztosan szolgáljon.
- AC-pumpa relé, és ECU-relé - előbbit nem árt, ha a donorból kivesszük, de végszükség esetén normál 4 lábú relével helyettesíthető. Utóbbi eredetileg is ilyen, tehát bármivel pótolható.
- Kipufogó leömlőcső - Wartburgnál nem téma, hiszen eredetileg is kétcsöves. Trabant esetében azonban, ha a kipufcsonkot lecseréljük, megfelelően csatlakozó csövet is kell szereznünk. Alkalmas lehet a Golf saját leömlője, vagy a 4T Wartburgé.
- Szívó- és kipufogósor-tömítés, kipufcsonktömítés - természetesen csak ahhoz, amit bontani fogunk.
- Fakultatív módon hengerfejet és veztengelyt is cserélhetünk, ha hozzájutunk. Két előnye van: az 1.3 veztengely egy kicsivel dinamikusabbá teheti az autót, illetve a mechanikus AC helyével nem lesz gondunk. Ezen a hengerfejen ugyanis ott vakfurat van.
Első nekifutásra ennyi, a 2. részben már összefelé pakolunk majd.