Kacsándi Szabolcs [szabi]
2007-04-05 23:45:57
Közismert, hogy az előgyújtás megfelelő beállítása nagymértékben befolyásolja a motorok optimális üzemét: a teljesítményleadást, a motor egyenletes járását, az üzemanyag-fogyasztást, az indíthatóságot.Különösen a viszonylag magas üzemanyag-fogyasztás csökkentése volt a célja a Trabant gyári konstruktőröknek, akik az elmúlt években viszonylag sűrűn változtatták a porlasztótípusokat, és ezzel egy időben módosították az előgyújtás értékét is. Az általánosan ismert Trabant alapelőgyújtási érték az 1. és 2.hengernél egyaránt 4+/-0.4mm a dugattyú felső holtpont előtt. Ezt az értéket 600f/p üresjárati fordulatszámnál kell beállítani. Elfogadott eljárás volt a szervízekben, hogy az előgyújtást a röpsúly kifeszítése nélkül a dugattyú felső holtpontra állították be, ami a gyakorlatilag megfelelő 4mm-es előgyújtást eredményezte. Nem mindenki tudja azonban, hogy ez a beállítási érték csak az 1982 szeptemberéig kiadott gépkocsiknál érvényes. 1982 szeptemberétől kezdték meg az új levegőszabályozó-szeleppel ellátott porlasztó felszerelését.Ennek a porlasztónak a típusszáma 28H 4-1, és jól felismerhető levegőszabályozó-szelep rudazatáról, valamint a pótlevegőt szállító műanyag csőről. A gyár közlése szerint ezt a porlasztót a Trabant limuzinnál 3 155 086, a Trabant kombinál pedig 3 730 190 alvázszámtól szerelték fel.
A helyes alapelőgyújtási érték ezeknél az autóknál:
1. hengernél 4+/-0,4mm a felső holtpont előtt.
2. hengernél 3+/-0.4mm a felső holtpont előtt.
A hengerek számozása a lendkerék felől kezdődik.Szokatlannak tűnik,hogy egy kéthengeres motornál hengerenként egymástól eltérő előgyújtási értéket kell beállítani.A gyári szakemberek ezt azzal magyarázták,hogy az új levegőszabályzó-szelepes porlasztó - üzemanyag-takarékosság céljából - a motor alacsonyabb fordulatszám-tartományban a korábbinál szegényebb keveréket ad. Ez azt eredményezi, hogy ezeken az átmeneti fordulatszámokon megnő a hajlam az öngyulladásra, a motorcsörgésre.
A gyári kísérletek azt mutatták,hogy a hengerenként különböző előgyújtás beállításnál csörög legkevésbé a motor, és így a legkedvezőbbek a fogyasztási értékek is. Tavaly februártól az indítási nehézségek elkerülése érdekében módosították a röpsúlyos előgyújtás-szabályozó karakterisztikáját. Ettől az időponttól feltétlenül használni kell az előgyújtás beállításakor a röpsúlyfeszítő gyűrűt.
Idén januártól módosított hengerfejjel,könnyített dugattyúkkal, erősített főtengelycsapággyal, javított főtengely tömítőgyűrűkkel és új porlasztóval szerelik a Trabant motorokat.
A motor sűrítési viszonya 1:7.6-ról 1:7.8-ra nőtt, A hengerfejre ráírták az 1:7.8 sűrítési arányt. Az új porlasztó típusa 28H 1-1.
A porlasztóval és a kompresszióval együtt megváltoztatták az alapelőgyújtás előírt értékét is.
1. hengernél 3.5+/-0,4mm a felső holtpont előtt.
2.hengernél 2.5+/-0,4mm a felső holtpont előtt.
Ezekkel a módosításokkal nőtt a motor termikus hatásfoka és az üzemanyagfogyasztás jelentős csökkenését érték el. A gyári közlés szerint a városi fogyasztás 7.2-7.5l/100km-re csökkent. A korábbiakban is gyakran előfordult, de az új hengerfejjel még sűrűbben jelentkezhet a motorcsörgés. A trabant vevőszolgálati szakemberek szerint a kisebb sebességtartományban hírtelen gázadáskor hallható motorcsörgés nemcsak hogy megengedhető, de jól beállított, maximális teljesítményt leadó motornál normális jelenség. Ha 50-60km/óra sebességnél kezd el csörögni a motor és folyamatosan a végsebesség eléréséig ad hangot, csak ekkor kell a hibával szervízhez fordulni.
1986 januárjától megszűnnek a trabant gyújtásbeállítási gondok, mivel a gyár áttér a megszakító nélküli elektronikus gyújtás alkalmazására. Ennek előnyei, hogy csak egyszer kell beállítani, nem romlik el, karbantartást nem igényel és a nagyobb teljesítményű gyújtószikra könnyebb indíthatóságot biztosít.