Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Elektromos extrák Trabantba 1.rész

Varga Tibor [Tibke]
2005-11-15 15:43:58
Először a központi zár beszerelésével foglalkozunk.
A következőkben a sokak által kedvelt extra beszereléséről lesz szó.
Van pár variáció a kp. zár beszerelés témában,először csak a lehetőségeket sorolom fel, a szerkezeti rész később jön.
Első és egyben legolcsóbb, hogy a balos ajtó zárásával záródik a jobbos ajtó is, és kombi Trabant esetén a hátsó ajtó is.
Ehhez szükséges egy kp. zár vezérlő elektronika egy 5 vezetékes kp.zár motor, és 1 vagy 2(kombi) követő motornak hívott 2 vezetékes motor.
Kp. zár motornak bármilyen univerzális motor megfelel. Áruk 1500-2500 ft-ig terjed újonnan.
Komplett szetteket már lehet kapni 7-10 ezer ft környékén. Ez nekünk meg is felel a kulcsos záráshoz.
Ezekben a szettekben van általában 4 db motor,egy elektronika, vezetékelés,és a szerelékek.

A következő lehetőség hogy már meglévő kulcsos kp. zárunkat bővítjük egy távirányító modullal.
Ez kb. 10 ezer ft kiadást jelent,innentől kezdve távirányítóval tudjuk nyitni/zárni autónkat.
Ez esetben csak távirányítóval fogjuk tudni nyitni/zárni az autót.

A harmadik variáció hogy beszerelünk egy riasztót, ami vezérli a kp. zárat. Kell 2 vagy 3 db kp.zár motor,és a riasztó.
Ennek előnye hogy rengeteg többlet funkciót is nyújt a jövőre nézve.(felhúzhatja majd záráskor elektromos ablakunk,stb)
Ennek költsége kb 23 ezer ft,viszont riasztónk is van.

Következik a szerkezeti rész. A bekötéssel nem foglalkozok,az minden riasztónál,vezérlőnél más és más. Először is a kábelátvezetést kell megoldanunk az ajtóba. Erre a legmegfelelőbb hely az ajtóhatároló feletti rész. Az ajtóhatároló felett az oszlopon és vele szemben kell lyukat fúrni az ajtón. A két lyukat egy nyitott ajtónál megfelelő hosszúságú műanyag csővel kössük össze. Az oszlopon lévű lyukba szoruljon a cső, az ajtóba pedig kicsit nagyobb lyukat fúrjunk,hogy szépen csúszkáljon benne a cső.
Autósboltokban lehet kapni 10-12-14es átmérőjű csöveket. Érdemes vastagabbat venni,gondolva a jövőre(hangszóró,elktromos ablak,stb). A csőben vezetve a kábeleket nem fognak megtörni ajtónyitásokkor.

Jobb oldalon egyszerű dolog berakni a kp.zár motor, egyszerűen lecsavarozzuk az ajtó sarkába, kicsavarjuk a reteszelő pöcköt a zárból,és annak a lyukába kötjük be a kp zár motortól jövő merev drótot.(legalkamasabb a lánghegesztéshez használt pálca,vagy ehhez hasonló.Könnyen hajtható,és mégis elég merev)
Így a kp zár motor fogja le-fel húzkodni a reteszt,amit eddig kézzel kellett működtetni.

Bal oldalon már bonyolultabb a dolog. Először is ki kell venni a kilincsből azt az L alakú vasat,ami nyomkodja a zárat. Ennek a végére kell hegeszteni egy 4-es anyát,majd csavarjuk vissza a kilincsbe,de ne kontrázzuk le,hagyjuk szabadon mozogni. A kp zár motorhoz általában adnak egy lyukacsos lemezcsíkot. Ezt felhasználva a kilincset rögzítő két csavar segítségével szereljük fel a motort a kilincs vonalába.A zár nyelvéből,amit elnyomva kinyílik az ajtó, kicsit köszörülni kell ,a kp.zár motor felé eső oldalából,valamint érdemes a nyelvet felfele irányban meghosszabítani kicsit(kb 3-5 mm),így biztosan üzembiztos lesz. Most pedig kössük össze a motort,és a kis L alakú vasat(a 4-es anyába akasztjuk a drótot) úgy, hogy zárt állapotban a motor elhúzza az L darabot a nyelv mellé,benyomva a kilincs gombját az elmenjen a nyelv mellett. Nyitott állapotban pedig eltolja a nyelvhez,így a gomb működteti a zárat. Ezt kisérletezéssel lehet beállítani,hogy mindkét állapotban jól működjön, a drót hosszát kell változtatni. Úgy állítsuk be,hogy nyitott állapotban minél jobban eltolja a nyelvet a B oszlop felé.
Kombi esetében a hátsó zárra ugyanaz vonatkozik mint a balos ajtóra.
Lehet hogy így kicsit érthetetlennek tűnik, de látva a zárat már érthetőbb lesz remélem,valamint csinálok majd képet a kp.záramról.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!