Prokop Gábor [prokee]
2004-08-21 16:34:29
Ködlámpa
A ködlámpa talán a legnépszerűbb, és legegyszerűbb elektromos extra. Bekötéséhez az első támpont legyen a Hogyan tovább? sorozat Trabantos könyve:
Ezzel a kapcsolással biztosítható, hogy helyzetjelző nélkül nem kapcsolható fel, viszont reflektorral sem.
Rövid magyarázat: szükségünk lesz 1db kapcsolóra, 1db relére ( enélkül ne is kísérletezzünk !), meg ugye két ködlámpára. Egyéni ízléstől függően igényes zöld kontrollámpát is fel lehet szerelni, ez nem kötelező. Ha viszont felszereljük, a zöld fénytől nem illik eltérni, vizsgán buktaok lehet ! Ha nincs felesleges biztosítékhelyünk, valamilyen biztosítéktartóra is szükségünk lesz, 2db bizti részére.
A relét és a biztosítékokat lehetőleg ne tegyük a motortérbe, hogy ne ázzon. Ha mindent elhelyeztünk, kezdjünk kábelezni ! A relé lábain elvileg korrekt számozásnak illik lenni, az alapján tájékozódhatunk a rajzon. A ma használatos relék számozásában a 86a jelölés helyett 87 számot fogunk találni ! A 30 (30/51) misztikus névre hallgató csatlakozópont egyszerűen az akkumulátor pozitív sarkát jelenti
Az eredeti kapcsoláshoz annyit tennék hozzá, hogy szerény véleményem szerint a 2db biztosíték nem a legkorrektebb helyen van. Ha a bizti és a lámpák közti helyen rövidzár van, akkor véd - ám ha az előtte lévő kábelezésben, vagy a relénél van gáz, abból bizony poroltózás lesz. Ezért a jelölt helyen egyszerűen kihagynám a biztit, és a fent említett 30 (30/51) jelölésű csatlakozáshoz tennék egy 16A méretűt. Természetesen figyeljünk a kábelek megfelelő vastagságára is, a jelölt értékek maximum 12V 55W méretű ködfényszórók esetén érvényesek - ha ennél nagyobbat akarunk, mindent méretezzünk felül !
Ha hátsó ködlámpát szerelünk fel, két eset lehetséges:
1. Van már első ködfényszórónk - ez esetben kizárólag azok bekapcsolt állapotában világíthat, de külön kikapcsolható kell legyen.
2. Nincs még első ködfényszórónk - ekkor érvényes minden megkötés, amely az elsőkre érvényes volt.
Mindkét esetben kötelező a borostyánsárga kontroll-lámpa - vizsgán buktaok lehet !
Első esetben a fenti rajz szerint dolgozzunk, de a relé 86a (87) lábáról vezessünk egy kábelt a ködfény kapcsolójához. A kapcsoló másik lábáról mehet a kábel közvetlenül a ködzárhoz, illetve külön szálon a kontrolllámpához.
A második esetben szintén a fenti rajz alkalmazandó, annyi eltéréssel, hogy a 2db első ködfény helyére kötünk 1db hátsót.
Bármely verziót választjuk, a fent említett biztosítékolási módot kövessük, tehát a relé előtt helyezzük el a biztosítékot !