Prokop Gábor [prokee]
2004-11-19 18:48:21
Tudvalevő, hogy a kétütemű motorokon nincs osztófej. Minden egyes hengernek külön gyújtásrendszere van - ami azt jelenti, hogy ahány hengeres a motor, annyi transzformátorra, megszakítóra és kondenzátorra van szükség.
A gyújtásrendszer, mivel ilyen öszszetett, több hibaforrást is képez (pl. egy henger időnkénti leállása, kihagyása országúton alig észlelhető, de a motor tökéletes működését befolyásolja) és túlfogyasztást is okoz. A gyújtás pontos beállítása hosszú időt vesz igénybe. A háromhengeres motoron a hengerek gyújtásidejét egyformára kell beállítani. Csak ekkor jár a motor egyenletesen.
HA ELÁLLÍTÓDIK A GYÚJTÁS Több éves tapasztalatom alapján kijelentem: egy precízen beállított motoron is idővel elállítódik a gyújtás, mert a három megszakító nyitási ideje kopás következtében megváltozik.
- A gyújtás eltolódása erőtlenséggel vagy csörgő hanggal jelentkezik. Ha erőtlen a motor, akkor többet fogyaszt -, ha pedig csörög, akkor a dugattyú verődik a hengerfalhoz. A jelenségek idő előtti kopást eredményeznek a hengerben,tehát károsak.
- A megszakítók gyors beégése pedig gyakori gyújtásjavításhoz vezet. Ha a gyújtás hibás, abban az esetben félig ég el az üzemanyag, a motor nagyon füstöl. ezáltal szennyezi a levegőt és a kiipufogóberendezést.
MINDENBŐL EGY Az általam átalakított gyújtásrendszer az előbb felsorolt hibák kiküszöblését szolgálja. A berendezés egy osztófejet, egy megszakítót, egy transzformátort és egy tirisztoros gyújtóberendezést foglal magába. A főtengely végén a megszakító bütyök 120 fokos elosztással működtet egy megszakítót. Ez az egy megszakító gyújtási sorrendben egy transzformátor segítségével adja le a megfelelő gyújtószikrát a gyertyáknak. A gyújtás beállítása is egyszerűbb, mert csak egy hengerre kell gyújtást állítani. A többi henger gyújtásidejét a bütyök 120 fokos elosztása segíti elő. A megszakító beégését a tirisztoros berendezés lehetetlenné teszi, és egyben magasabb gyújtófeszültséget biztosít. A hengerben az égés ezáltal tökéletesebb lesz, és emelkedik a motor teljesítménye.
A hagyományos gyújtással szemben a motor kisebb előgyújtással működtethető, ezáltal nem csörög. Az új gyújtóberendezéssel működő motor a városban ,,rugalmasabban" viselkedik, nem kell állandóan sebességet váltani, ezáltal kíméli a sebességváltót is. Üzembiztonsága az eddigi tapasztalatok szerint többszöröse az előzőnél. A Barkas 1000-es tehergépkocsi fogyasztási normája például 14 lit./100 km.
Az új kísérleti gyújtóberendezéssel a tehergépkocsi fogyasztása 11 lit./100 km lett.
Hentes János
autószerelő