Prokop Gábor [prokee]
2004-11-17 23:35:19
OLTCIT

SKODA GARDE

Az 1981 októberében megrendezett Bukaresti Nemzetközi Vásáron mutatták be első ízben a nagyközönségnek az Oltcit személygépkocsit, egyszerre két variánsban: a 652 köbcentiméteres Oltcit Specialt, s az 1129 köbcentiméteres Oltcit Clubot. A francia Citroën céggel együttműködve olyan személyautókat gyárthatunk, amelyek részben megfelelnek a romániai gépkocsigyártás követleményeinek, ugyanakkor technikai tulajdonságaik folytán minőségi terméknek számítanak, tekintve, hogy magukban hordozzák a modern technika vívmányait. Ilyen például az integrált elektronikus gyújtás ( 652 köbcentiméteres modell ) vagy az új típusú fékrendszer.
Mindkét Oltcit ugyanazzal a karosszériával készül, vagyis háromajtóa, amelyből egy a csomagteret nyitja. Öt utas esetén is szembetűnő a kényelem, az elegénsan kialakított férőhely. Motorikusan nemcsak a hengerek számát illetően tér el egymástól a két típus, de fölépítésében is: a 652-es két hengerrel működik, négy ütemben, míg az 1129-es négyhengeres, gyújtása pedig hagyományos, mindkét motor léghűtéses.
Technikai érdekesség az is, hogy az első fékrendszer kétoldalt, a sebességváltó mellé, és nem a kerékhez került. Ezzel a megoldással a fékberendezés jobb hűtését kívánták elérni.
A Craiovában készült Oltcitnak rendkívül tetszetős és modern a műszerfala. Az elektromos szerkezetek elhelyezése kitűnő. A jelzőberendezések kapcsolói roppant könnyedséggel kezelhetők, anélkül, hogy a vezető figyelmét elvonnák az úttestről.
Minden kétséget kizáróan mind az Oltcit Special, mind a Club új út kezdetét jelenti autógyártásunkban. Ezek a személyautók rövidesen megjelennek a hazai és a nemzetközi piacokon is, reméljük, teljes sikerrel.
VASILE DOCHIA
a romániai Autoturism című
folyóirat szerkesztője


A legújabb csehszlovák autót, a Skoda Garde kupét, csak idén tavasszal kívánták bemutatni. A gyár azonban már tavaly ősszel kiállította a brnói vásáron.
A múlt évben csak 200 Garde-t gyártottak, az idén mintegy 3000 kerül le a futószalagról.
A kocsi, amely a Skoda 110R-nek az utóda, megtartotta sportos vonalát, és az előd menettulajdonágait.
A változásokat a kocsi külsején azonnal észrevehetjük. Az autó eleje hasonló a Skoda 105/120 1982-es modelljéhez. Alacsonyabb karosszéria ( az autó magassága 1345 mm teljes terhelésnél ), és a kocsi hátsó része - amelynek a vonalát áramvonalasan képezték ki - adja meg a Garde-nek rendkívül mutatós formáját. A hátsó lámpatest is különbözik az eddigiektől.
Elöl a lökhárító alatt található a háromrészes széles műanyag spoiler. Szélvédő üvegje ragasztott, a hátsó elektromos fűtéssel melegíthető.
A kocsiban az első ülések komfortosak, magasságukat állítani lehet, fejtámaszuk van. Az első ülésekhez, rendelés esetén a gyár Moravan Superoll automata biztonsági öveket is beszerel. A hátsó ülések már kevésbé kényelmesek, de mégis több hely van hátul, mint a 110R kupéban volt.
Más a formája a kormánynak és rendelésre felszerelik a poliuretánból készült új műszerfalat is. Az autó belsejét most már jól szigetelték a zaj ellen, és jobb a hőszigetelése is.
Újdonságnak számít az új hátsó híd. A fogasléces kormányberendezést biztonságos kormányrúddal egészítették ki. Korszerű, új megoldású a rugózás, hatásosabbak a lengéscsillapítók és a tárcsafékek.
A motor, amely még hátul található, 1173 kcm-es, és azonos a Skoda 120 LS és GLS 1982-es modellek erőforrásaival. A kocsi csúcssebessége 153 km/h. A porlasztót gazdaságosabb üzemelésre állították be. A fogyasztás: 100 km-re 90 km-es sebességnél 6,5 l, 120-nál 9,2 l, városban pedig 8,9 liter.
Dipl. Ing.
KAMIL PROHÁZKA