Huszta Tibor [Tiberius]
2004-11-03 15:37:56
Ez a cikk azért íródott meg, hogy kissé helyrerakja a Trabi-felnik és dísztárcsák körül felmerülő kérdéseket és homályos pontokat. Nekem például határozottan rosszul esik - talán a veterános szemlélet miatt - ha meglátok egy szép 600-as Trabit, amelyiken olyan dísztárcsa van, amit kb. tíz év múlva tettek fel először - pláne, ha még egy (német) könyv címlapjára is felkerül a dolog.Kezdetben, azaz 1954-ben volt a P70. 16"-os kerekeken gurult, amit ma már csak a Zsuk alatt lehet látni; a DKW-től és az IFA F8-F9-től örökölt csirkeitató-jellegű felnivel készült és AWZ-mintás dísztárcsa (AutomobilWerke Zwickau) védte a csavarokat a portól, egészen 1959-ig. A porvédőt egy, a felnire hegesztett, lemezből készült rugós peremre lehetett felpattintani, ezt a megoldást egészen 1980-ig alkalmazták.
Amikor
1957-ben beindult a Trabant szériagyártása, jellegzetes, virágszirom szerű porvédőt terveztek rá. Ez került az első néhány száz autóra, egészen 1958 végéig; még Magyarországra is került belőle. Itt a felnin még nem a jól ismert, félkör alakú lyukak voltak, hanem 4, hosszúkás nyílás helyezkedett rajta el.
1958 végén jelent meg a púposokról jól ismert, koncentrikus körökkel díszített enyhén kúpos alumíniumdísztárcsa. Ezeket elég sokáig szerelték és több szériát is megéltek: ez került az 500-asra, a 600-asra, valamint a 601-es első 3 szériájára: a tervezők csak 1969-ben gondoltak módosításra. A felni 1966-ig nem változott, vagyis még az első években a 601-esek is a hosszúkáslyukú felnikkel jöttek. 1966-ban, a fekete műszerfal megjelenésével egyidőben változtattak a felniken is: megjelentek a félkör alakú lyukak, de ezek ekkor még sokkan nagyobbak voltak, mint később (3. kép).
Ezek a dísztárcsák nagyon hasonlítottak a Barkaséhoz, a különbség csak annyi volt, hogy a Trabantén a körök befelé nyomódtak, a Barkason pedig kifelé, ezért könnyű őket összekeverni.
1968-ban megtörtént a nagy újítás: megszületett a "bili" dísztárcsa, (bal oldali kép), ennek teljesen sík volt a felülete és létezett mind alumínium, mind krómozott acél verzióban is. Itt vezették be azt a fajta felnit is, amelyeken az előzőnél kisebbek lettek a lyukak. Ez volt az a dísztárcsa-verzió, amellyel egyaránt szereltek Trabantot és Wartburgot is; a jobb oldali képen látható, krómozott kivitel viszont csak a Wartburg szériadisztárcsája volt, annak ellenére, hogy nagyon sok Trabin is látható.
Ehhez képest elég hamar lecserélték, hiszen
1972-ben megjelent az a dísztárcsaváltozat, amiből ma már igen keveset látni: Itt ismét visszatértek a koncentrikus körökhöz, viszont itt a körök nem mozdultak semerre; a dísztárcsa felületén volt csak díszítő szerepük. Ennek a verziónak kb. 2 cm-es pereme volt, és enyhén csúcsosodó volt a felülete.
Minden bizonnyal az anyagtakarékosság lehetett az oka annak, hogy az
1980-as modellekre már nem tettek dísztárcsát. Mivel nem volt dísztárcsa, lekerült a felniről az azt tartó perem is; a tányérokat pedig Trabant-emblémás porvédő kupakok, és külön minden csavarra feltehető porvédő sapkák váltották le. Ez a megoldás maradt meg 1990-ig, egészen a 601-es típus befejezésééig. Változás csak a felniben következett be: 1984 után a kis félkör-lyukas felnit felváltotta az ovális többlyukas.
1990-ben megszüntették a 601-es gyártását, és elkezdték az 1.1-est. A motor-váltón kívül a futóműhöz is hozzányúltak, kisebb lett az osztókör is, ezért új, VW-kompatibilis felniket kapott az autó.
DíszgyűrűkSzólni kell még a díszgyűrűkről is, nagyon sok kérdést kaptam már ezekkel kapcsolatban. Ezek soha nem voltak szériatartozékok, de ha az ember bement egy autósbotba, vehetett magának tetszése szerint. Trabantra inkább az 1. képen látható karikát tették, a másik kettő pedig inkább a Wartburgokon volt látható. Mivel a méretük megegyezett, így szabadon lehett velük variálni is.
Tiberius