Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


A szárnyas emblémáról

Huszta Tibor [Tiberius]
2004-08-29 00:54:19
(Tiberius cikke)

Mostanában sok Trabit látok, amin eredetiségként vagy design-elemként ott figyel a szárnyas embléma a hűtőmaszkon. A probléma csak annyi, hogy gyakran fordítva van feltéve. Most jöhet a kérdés: hát hogy lehet ezt rosszul feltenni? Pedig igenis lehet.


Az első kép a helyesen felszerelt emblémát mutatja: az embléma vastag része alul van - ez onnan ered, hogy régen itt lehetett felemelni az 500-as motorháztetejét - , a szárny vastag része alul, a vékony része felül van. Ez olyanná teszi a hűtőmaszkot, mintha a Trabi - mosolyogna.



Mindezt csak úgy lehet elrontani, hogy emberünk a garázsban sebtében teszi fel frissen szerzett emblémáját, de nem figyel az embléma vastag és vékony részére; így a mosolyból csak egy lekonyuló bajusz lesz..



Kis Trabant – embléma történelem

Az orrembléma egyébként 1957 óta ott volt a Trabik elején: először még AWZ megjelöléssel, kis füllel, a könnyebb felnyitás érdekében.



1959-től került fel a jól ismert Sachsenring-embléma, de a fül ekkor még megmaradt. Igaz, nem sokáig, mert nemsokára megszüntették, és helyébe az alulról benyúlós embléma került, ami 1964-ig, az első 601-es megjelenéséig megmaradt. Mivel itt nem volt szükség a fogantyúra, azt kihagyták, így 1969-ig a fenti képeken látható típust gyártották. Az új hűtőmaszk-design bevezetése után már csak a DeLuxe-változat viselte a régi díszt, a többi változat, és nem sokkal később a DeLuxe is alumínium emblémát kapott, amit azonban már nem a hűtőmaszkon, hanem a motorháztetőn helyeztek el. Ezt váltotta a fekete műanyagból készült, ami 1990-ig, a 601-es típus gyártásának végéig volt jellemző.

Tiberius

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

2 Prokop Gábor 2004-09-07 15:24:11

A teljességhez tartozik, hogy az (S) emblémából is háromfajta létezik. Az 500-600-asokon a vastag részben volt egy bemélyedés, ahol meg lehetett ragadni a géptető kinyitásához. Aztán a 601-esekre tették a képeken láthatót, itt is vastagabb az alja, de nincs kialakítva a "kapaszkodó". Végül a késői deLuxe-ok már kaptak olyan verziót, amelyben az embléma "pogácsája" egyforma vastag volt lent és fent.
Asszem gyártok majd róla képet, és hozzáfűzöm...

- prokee -

1 Kalmár Gábor 2004-10-28 14:51:57

Bár csekély mentség, fizikailag (vagy inkább talán kémiailag) nem is olyan hülyeség fordítva felszerelni e szép díszt. Tudniillik az eredeti állásban a víz (esőcseppek) felgyűlik a vastag részen, s egy része (mosoly!) a "pogácsa" mögé folyik, majd abban megállva szépen csendben szitává rohasztja azt. Ezzel nem szeretnék típustörténetileg rossz tippeket adni, de ez esetben nem teljesen hasztalan a tudatlanság.