Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Négyütemű Trabiba 5. sebességi fokozat!

Rell Miklós [Grisa]
2005-12-28 10:56:31
Sok négyütemű Trabant tulajdonosát foglalkoztatja az ötsebességes váltó kérdése. Köztük engem is. Előttük próbálom felfedni az internetes "nyomozásaim" eredményeit, és tapasztalataimat. A cikk elkészítéséhez szükséges további információkért köszönet Tibkének! Az írás elsősorban az újoncoknak szól, akik még nem ismerik ennek lehetőségeit. A szokásos módszerektől eltérőt, újat nem tartalmaz.

A négyütemű Trabant motorja már a sebességkorlátokat szigorúan betartva 90km/h-val utazó autós fülének is kellemetlenül magas fordulatszámon dolgozik, sokak szerint hiányzik az ötödik, "motorkímélő", üzemanyag-takarékos sebességfokozat. Sajnos azonban a gyár csak négysebességes váltóval látta el a kocsit.
Az ember tehát elkezd keresni, vajon milyen megoldás adódik az ötödik sebességre.

  • Az első, kézenfekvő megoldás a "nagytestvér" Wartburg ötsebességes váltója.
    A Trabantot és a Wartburgot ugyanazzal a motorblokkal, és nagyon hasonló váltóval szerelték. A motor lökettérfogat-különbsége csak a lökethosszbeli eltérésből adódik, tehát a blokk ugyanaz. Ebből következik, hogy a Wartburg váltója egy-az-egyben felrakható a Trabantmotorra. A különbség csak a kuplung kiemelővilla kivezetésében van, de ez nem okozna túl nagy problémát. A Wartburgba utolsó próbálkozásként az Irmscher-tuning-program keretében ötsebességes váltót is szereltek, amit az eredeti váltóház felhasználásával oldottak meg úgy, hogy a váltó másik fedelet kapott, és a mögé zsúfolták be az ötödik sebesség fogaskerekeit. Ebből a váltóból nagyon kevés van, az ára nagyon magas, és gyakorlatilag beszerezhetetlen. Ha mégis tudna valaki szerezni egyet, még akkor sem biztos, hogy ez a jó megoldás, mert - mivel ez egy utolsó, gyors próbálkozás volt - nem biztos hogy megbízható, jó konstrukció. Sokak szerint az eredeti, négysebességes sem az.
  • Másik megoldásként szóba jöhetne még az áttétel-változtatás a négy sebesség meghagyásával.
    Ehhez vagy saját magunknak kell fogaskerekeket csináltatnunk, ami elég drága, és kétes sikerű művelet, vagy egy már létező más áttételű váltót rakhatunk az autóba. Itt újra szóba kerülhet a Wartburg-váltó, de kis utánajárás után hamar kiderül, hogy a Wartburgnak is ugyanazok az áttételei, mint a Trabantnak. Azért ez teljesen nem igaz, mert a Wartburg platós változatának, a Trans-nak némileg különböző végáttétele van, de az eltérés itt sem a megfelelő irányba van, ezzel a váltóval tehát még magasabb fordulatszámokon dolgozna a motor. Gyorsuláshoz viszont ez nem biztos, hogy hátrány...
  • Harmadik megoldás egy típusidegen váltó beszerelése.
    A Volkswagen-csoport egyes tagjainak váltói jöhetnek itt szóba, amik nem is egészen típusidegenek, hiszen a motor is a Volkswagentől van... Persze olyan simán ez sem megy! Ha megtaláltuk a megfelelő váltót, a motorra minden további nélkül fel tudjuk szerelni az eredeti kuplunggal (de akár a váltóhoz tartozóval is). Viszont a váltó rögzítőpontjai sehogy sem illenek a Trabant-bölcsőn levő bakokhoz. Tehát új bakokat kell készíteni. Ennek megoldása a kivitelezőtől függ, többféle megoldás is lehetséges. A következő problémát a féltengelyek okozzák. A Trabant váltóoldali féltengelycsuklója ugyanis nem illik a Volkswagen-váltóba. Ilyen probléma szerencsére a kerékoldali csuklónál nincs, tehát használhatjuk hozzá a Volkswagen-féltengelyeket. Azonban ez sem olyan egyszerű. Az első probléma a beszerzés: Figyeljünk oda, mert nem biztos, hogy a váltóval használt féltengely a Trabant-kerékoldalhoz illik! Ellenőrizzük le vétel előtt a kerékoldali tengelycsonk átmérőjét! A Trabanthoz a 24 mm-esek passzolnak. Második probléma a hossz, mert egy-az-egyben egyik féltengely hossza sem felel meg. Erre a problémára két megoldás létezik:
    - Az első megoldás, ha olyan féltengelyeket választunk, amiknek együttes hossza a váltóba szerelve pont kiadja a szükséges távolságot. Mert - bár ritka, de - ilyen létezik! A probléma csak az, hogy ahhoz, hogy ez jó legyen, az egész motor-váltó blokkot a bölcsőn el kell tolni balra. Ez csak a tartóbakok áthelyezésével (levágás, és a megfelelő helyre visszahegesztés) lehetséges. A szükséges távolság 25-30mm. Ennek a megoldásnak még egy előnye van: a motor távolabb kerül a jobb oldali kerékjárattól, így szükség esetén könnyebben hozzáférünk a generátorhoz, ékszíjhoz, bordásszíjhoz. További előny, hogy a féltengelyek a későbbiekben egy-az-egyben cserélhetők maradnak.
    - A második lehetőség, ha a motort hagyjuk a helyén, és a féltengelyeket alakítjuk a nekünk szükséges hosszra. Jobb esetben csak kivágni kell belőle, és utána összehegeszteni, rosszabb esetben beletoldani is kell. Ez a megoldás azért egyszerűbb, mert egyrészt nem kell az eredeti motortartó bakokhoz nyúlni, így eredetibb marad; másrészt többféle féltengely közül választhatunk, hiszen úgyis méretre lesz alakítva...

    A Volkswagen váltók beépítésekor még két problémába ütközünk:

  • Az első az önindító. Mert ugye az is a váltón van, és a más típusú váltóra másmilyen önindító való. Ugyan sok esetben meg lehet oldani a problémát a Trabant önindítójával, és némi fúrás-faragással, de véleményem szerint legjobb megoldás a váltóhoz tartozó önindító beszerzése.
  • A második - komolyabb - probléma a kulissza. A Trabanté ugyanis nem lesz jó a váltóhoz, a váltóhoz tartozó pedig az eredeti helyére nem fog illeni. Ezt a problémát szinte minden műhelyben másképp oldják meg. Vannak, akik az idegen kulisszát alakítják a Trabanthoz, vannak, akik a két kulisszát házasítják össze, és olyan is akad, aki a gyári kulisszát alakítja a váltóhoz, de ez nem tartozik a legjobb megoldások közé. Általában az új kulisszával nagyobb, magasabb "doboza" lesz a váltókarnak, és a rudazat is magasabban megy az eredetinél. Ez a Trabant és a Volkswagen kulisszák közti alapvető különbségek miatt van.

    A Trabant-motorhoz használhatók a Volkswagen fejlesztésű előredőlő motorral szerelt Volkswagen, Skoda, Seat típusok váltójai (Golf II 1.3, Polo II 1.3, Golf III 1.4 8V, 1.4 16V, 1.6 8V (hosszú áttételezésű), Seat Ibiza, Inka 1.4 8V, 1.6 8V, Skoda 1.4, 1.6 8V). A váltók áttételezései közt vannak különbségek, ennek vétel előtt járjunk utána!

    Most pedig következzen egy kis matematika:

    Hasonlítsuk először össze a váltókat az áttétel szerint! A Volkswagen sokféle váltója közül nézzünk meg egy rövid és egy hosszú áttételűt:

    Trabant/Wartburg Wartburg Trans Wartburg Irmscher Volkswagen rövid Volkswagen hosszú
    1. fokozat
    3.250
    3.250
    3.250
    3.455
    3.455
    2. fokozat
    2.053
    2.053
    2.053
    2.087
    2.095
    3. fokozat
    1.342
    1.342
    1.342
    1.469
    1.448
    4. fokozat
    0.955
    0.955
    0.955
    1.098
    1.098
    5. fokozat
    -nincs-
    -nincs-
    ???
    0.851
    0.851
    Hátramenet
    3.080
    3.080
    3.080
    3.384
    3.384
    Végáttétel
    4.267
    4.571
    4.267
    4.267
    3.333

    Gondolom, többen a magasabb elérhető sebesség miatt is döntenek az ötsebességes váltó mellett. Az ő részükre következzen itt egy kis elméleti számítás:
    A számításoknál négy helyiértékre kerekítek, a pontosság itt úgysem fontos…

    A Trabant kerekének kerülete = (felniátmérő+2×gumivastagság)×PI
    Felniátmérő = 13×25,4 = 330,2 mm
    Gumivastagság = 145×0,8 = 116 mm

    Kerület = (330,2+2×116)×3,14 = 1766 mm

    A Trabant motorjának elméleti maximális fordulatszáma: 6000 1/min

    1:1-es elméleti áttételnél egy főtengelyfordulatra jutó megtett út = Kerékkerület/végáttétel = 1766/4,267 = 413,9 mm
    Ilyen áttételnél az elméleti maximális sebesség = egy főtengelyfordulatra jutó út × kerékkerület = 413,9×6000 = 2483000 mm/min = 149 km/h
    Mivel a kerékátmérő adott, és a végáttétel a Trabant, és a rövid Volkswagen váltóknál is egyforma, ezért mindkét számításhoz használhatjuk ezt az értéket.

    Így tehát a négysebességes Trabant váltóval elérhető elméleti maximális sebesség = 1:1-es áttétel maximális sebessége / 4. fokozat áttétele = 149/0,955 = 156 km/h.

    Az ötsebességes rövid Volkswagen váltóval elérhető elméleti maximális sebesség = 1:1-es áttétel maximális sebessége / 5. fokozat áttétele = 149/0,851 = 175 km/h.

    Hangsúlyozom, hogy ezek elméleti adatok, tehát senki ne csodálkozzon, hogy nem megy ennyivel a kocsija, hiszen a súrlódások, légellenállás leküzdésére is kell erő, és ezért nem képes a 15 éves sorozatmotor (de még az új se) ezekre az értékekre felvinni a sebességet. Természetesen tuningolással elérhetjük, hogy a motor képes legyen ilyen terhelés mellett is a maximális fordulatszámán dolgozni, sőt, még fölé is menni, de ez már nem ennek a cikknek a témája.

    Az előbbiekhez hasonlóan kiszámíthatjuk a többi váltó adatait is, és a többi sebességfokozathoz tartozó sebességeket 6000 1/min fordulaton, ennek alapján pedig felrajzolhatjuk a következő diagramot, ahol összehasonlíthatjuk a különböző váltók tulajdonságait, a bennük rejlő lehetőségeket:



    És végül a képek:


    A négysebességes (Trabant) váltó



    Az ötsebességes gyári Wartburg váltó



    Az ötsebességes Volkswagen váltó


    A fent említett változtatásokat ne végezzük otthon, mindenképpen olyan műhelyt keressünk meg, ahol már csináltak ilyet - sikerrel!
    A tévesen, hibásan megjelent adatokból származó károkért felelősséget nem vállalok.

  • További kapcsolódó cikkeink

    Trabant 1.1 tuning

    2005-09-27 15:11:05
    Igyekszem egy viszonylag átfogó cikket kerekíteni a Trabant motor és egyéb tuningolásáról...Aki nem akar nagyon belebonyolodni, csak kissé rugalmasabbá szeretné tenni a motort, cserélje ki a vezérműtengelyt, és a kipufogócsonkot az 1.3-as wartburgéra. Mindkét művelet könnyen,házilag elvégezhető, a...

    Vendég vagy!

    Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!