Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Trabant tuning a VEB Sachsenring Rallye-Sport által.

Szabó Szilárd [szicsu]
2005-11-15 22:10:50
Az általad olvasott leírást a VEB Sachsenring Rallye-Sportcsoportja bocsátotta a rendelkezésemre. A dokumentum arról szól, hogy miként lehet a széria P63-as motorral (P65/66) szerelt Trabiból több erőt kisajtolni.
(Halkan jegyzem meg, hogy a leírás emlékeim szerint eredetileg a P63-64 /felül perselyes, utóbbi a Hycomat/ motorokhoz készült, tehát mielőtt valaki nekilát a műtétnek, ellenőrizze a P65-66 /felül tűgörgős, utóbbi szintén Hycomat/ motorokhoz képest tapasztalható különbségeket! - prokee )A csoport különös figyelemmel volt arra, hogy a teljesítménynövelés ne menjen a gép üzembiztosságának és élettartamának a rovására. A csatornák, beömlőnyílások átalakításához marógép, csiszolóvászon fúrógép, reszelő, favéső és erős bowden kábel jól használható. Jó szolgálatot tesz az átömlők szélesítéséhez egy kb. 15mm vastag, hajlított hengerformájú reszelő. A kipufogódobunk átalakításához bízzunk meg egy szakműhelyt. A sikeres művelet előfeltétele a tiszta és alapos, pontos munka! Ha minden jól megy, akkor a következő eredményekkel számolhatunk: maximális teljesítmény kb. 25kW (35 lóerő 4800-5000 1/min esetén, maximális forgatónyomaték 58-60 Nm 3900-4100 1/min fordulaton.
A nagyobb sebesség miatt különös tekintettel kell lenni a jól müködő - esetleg TÁRCSA - fékberendezésre és a kifogástalan állapotú futóművekre! A teljesítménynövelés eszközei A következőkben a P63-as motor teljesítményének növeléséről lesz szó. Ajánlott új hengerfejeket (ha kapható) és új első-kipufogódobot (Ninausz is jó) beszerezni. A többi változtatást a már meglévő alkatrészeken is elvégezhetjük nagy körültekintéssel! A széria hengerfej is átalakítható felmaratással, de így "csak" 9-es sürítési arányt érhetünk el, ami kb. -3 lóerőt jelent.
  • 1. A beömlőnyílásokat a főtengely forgási irányában 3mm-rel kell megnagyobbítani, illetve fölfelé is 1mm-rel. A farigcsálás közben figyeljünk arra, hogy függőlegesen csak annyira nagyítsuk meg a nyílást, hogy még maradjon 2mm, amire a vezérlőtárcsa fel tud feküdni és tömíteni is tudja azt, amikor az elősürítéskor szükséges. A beömlőnyílásokhoz reszeljük fel a szívócsatornákat is. Ügyeljünk arra, hogy a csatornák belső felülete sima legyen, polírozzuk fel őket. Ha esetleg átszakadna a csatorna a szélesítés folyamán ragasszuk epoxigyantával, vagy valamilyen fémragasztóval. A szívónyílásokat és csatornákat azonosra csiszoljuk! Különben nem lesz azonos az egyes hengerek töltése, ami szabálytalan, rendellenes motorműködéshez vezet.
  • 2. Főtengely és lendkerék a teljesítménynöveléshez a leírásban a P63-as motor forgattyú, a dugattyúcsap hajtórúdperselyét (nem tügörgös!) elfordulás ellen csavarral biztosítsuk.
    A csavarfurat és menet elkészítése után a hajtórúdszem furatát is fel kell szabályozni, a sorjákat el kell távolítani. Ezután helyezzük be a perselyt és rögzítsük az M5-ös csavarral, de csak olyan mértékben, hogy az ne szoruljon meg. A becsavarás után kirázódás ellen kornírozással rögzítjük a csavart. A lendkereket és az ékszíjtárcsát lehetőség szerint egyensúlyozzuk ki a főtengellyel.
  • 3. Henger: Az átömlő csatornák keresztmetszetét kell megnövelni. Ehhez az átömlö belsö felületéböl kell a fémöntvény egy részét eltávolítani. Az átömlők külső falából kb. 1,5mm-t csiszoljunk le. Ügyeljünk arra, hogy a falvastagság ne legyen vékonyabb 1,5mm-nél. Ezért vigyázzunk a csiszolásnál és rendszeresen mérjük a falvastagságot. A csatornák egyenetlenségeit is távolítsuk el, majd polírozzuk öket.
    Figyeljünk, hogy szimmetrikusak legyenek a müvelet elvégzése után is, ellenkeö esetben "teljesítménykülönbség" keletkezik a két henger között és ennek csak a fötengely issza meg a levét! Az átömlö be- és kivezetö nyílásait nem kell bántani, hagyjuk széria méretben, akkor kell csak hozzájuk nyúlni, ha nem egyenletes a kialakításuk és kisebb korrigálásra szorulnak. A kipufogónyílás felsö éléböl 46mm-ig (9-es sürítési arány mellett: 48mm) szedjünk le az öntvényből, ügyelve a lekerekített, DUGATTYÚGYŰRŰ-barát kialakításra! Először mérjük le a távot, majd a rajzon is látható módon alakítsuk ki a kipufogónyílást. Ha jól sikerül a reszelés, akkor a kipufogónyílás belső és külső karimája közel azonos nagyságú lesz. A nyílás alsó élét ne bántsuk, mert a dugattyútető éle úgyis elzárná azt a részt. Szélességében sem kell növelni. A kipufogó csatornát is polírozzuk.
  • 4.Dugattyú beszerelési hézaga (játéka) A nagyobb hőmérsékleteken bekövetkező igénybevétel miatt, célszerű a dugattyú beszerelési játékát, a henger hónolásával 0,03-0,04 mm-re beállítani. A dugattyú formáját, alakját nem szabad megváltoztatni. Bejáratott dugattyúk és hengerek (4000-5000km után) esetén nem szükséges a hónolás. A dugattyúgyűrűk mozgási felületéről a hengerben célszerű az egyenetlenségeket eltávolítani finomszemcséjü, olajos, csiszolóvászonnal.
  • 5. A forgattyúház és a hengertalp tömítése a forgattyúház illeszkedési felületeinek, a hengertalpnak mindenféleképpen tömítettnek kell lennie. Ezért az összeszerelés előtt ezeket a felületeket tömítőmasszával kenjük be, vagy megfelel erre a célra a színtelen lakk is. A hengertalpakhoz grafitos kautasit tömítéseket használjunk, amiket olajjal kenjünk be felhelyezés előtt.
  • 6. Hengerfej: A sürítési viszonyt 9-re növeljük.
    A marás, köszörülés és csiszolás alatt nagyon figyeljünk oda, mert a hengerfej öntvény. Ebben az öntvényben lehetnek kisebb-nagyobb öntési hibák, amelyek átlyukadást idézhetnek elő. Minden kisebb átalakítás után nézzük meg, hogy milyen a kialakított felület minősége. Ha esetleg nagyobb lyuk keletkezik, azt fúrjuk fel és alumínium szegeccsel tömjük, tömítsük be! Ezután a hengerfej felfekvő felületének lemaratása marad csak hátra. Állítsuk a dugattyút felső holtponti helyzetbe, szereljük fel a hengerfejet, a tömítéssel együtt! A gyertyanyíláson át töltsünk be olajat az égéstérbe, "szinültig". A betöltött olaj mennyisége és a várható sűrítés a következőképpen alakulhat: 33,5 cm3 esetén a sűrítés 10,4, 39cm3 esetén a sűrítés 9 lesz.
    Tehát a másik henger dugattyúját is felső holtponti helyzetbe kell állítani és a hengerfej tömítés felszerelése után végezzük el rajta a szükséges mérési müveleteket. FONTOS, hogy az egyes "hengerfejekbe" (égésterekbe) töltött olajmennyiségek közötti különbség nem haladhatja meg a 0,5 cm3 -t!
  • 7. A hengerfej tömítése jobb tömítés, a nagyobb élettartam és hőállóság érdekében, érdemes 0,5 mm vastagságú rézlemezt szerezni és abból elkészíteni a tömítést. A tömítés méretei megegyeznek a széria alumínium tömítésekével, így onnan lekoppintható. Amúgy is egy tömítéskészlet ára nem vágja oda az embert, a maga pár száz forintos árával.
  • 8. Karburátor: A tuningolt motorhoz használjunk egy átbarkácsolt 28HB2-x karburátort. Van akinek ez vált be. Fogjunk is bele az átalakításába. A karburátor légtorkát (széria 23mm átmérő fúrjuk fel olyan átmérőjüre, mint a próbapadon végzett kísérletek után, a következő fúvókák alkalmazása javasolt a megnövelt teljesítmény elérése érdekében.
    Főfúvóka: 140 (10,4-es sürítés mellett: 155) kiegyenlítő levegőfúvóka: 60. A 60-as kiegyenlítő levegőfúvóka nem kapható kereskedelemben. Erre a célra alkalmazzunk egy széria 150-es fúvókát, amelyet beforrasztunk ónnal, majd 0,6 mm-re felfúrjuk. Sajnos az itt közölt fúvókaméretek, nem minden motor esetében lehetnek megfelelőek. Az egyes tuningolt motorok eltérhetnek egymástól. Ezért, ha módunkban áll tesztelgessük a kocsit próbaúttal, majd próbapadon! Természetesen a legjobb megoldás, a bejáratott motorral száguldozni egyet. A főfúvókát a gyertyakép és a csilingelésre való hajlam alapján módosítsuk. Ha csilingel (csörög), akkor növelni kell a főfúvóka furatát.
    Ha túl olajos a gyertyakép, akkor csökkenteni kell a furat keresztmetszetét, vagy kisebb fúvókát kell beszerezni. Akkor jó a beállítás, ha teljes terhelés mellett 4.-ben 80km/h utazósebesség esetén nem csilingel a motor. Az indító- és az alapjárati rendszerhez a széria fúvókákat tartsuk meg. Az úszótűszelep üzemanyag-áteresztő képességét növelni kell a motor, megnövekedett tüzelőanyag igénye miatt. Ezt elérhetjük, ha a tűszelep házába (hatlapfejü-"anya") fúrunk még 1-2 széria átmérőjű lyukat. A sportmotorhoz alkalmazott nagyobb főfúvóka, alacsonyabb fordulatszámon, illetve részterhelésnél "túlolajozott" keveréket szállít a motornak. Ezt megszüntetni úgy lehet, hogy az úszóház fedelébe fúrunk egy lyukat, menetet, amibe egy 6x2-es menetvágott csövet csavarunk, majd anyával kontrázzuk (lehet beleforrasztani is). A szívászajtompítóba is fúrjunk egy lyukat nem messze a gumi szívócső csatlakozojától.


    Szedlacsek Ottó jóvoltából itt PDF-ben letölthetőek a cikkhez tartozó képek
  • További kapcsolódó cikkeink

    Trabant 601 motortuning

    2005-10-18 12:22:36
    Trabant 601 motortuning témában rengeteg leírás található a neten, azonban azok inkább radikálisabb,inkább rallyra készült motorokról szólnak. Ez a cikk inkább egy kisebb tuningról szól,amit saját és ismerőseim motorján alkalmaztunk. Eredmény: kb 8 liter körüli átlagfogyasztás mellett 125-130km/h-s...

    Trabant 1.1 tuning

    2005-09-27 15:11:05
    Igyekszem egy viszonylag átfogó cikket kerekíteni a Trabant motor és egyéb tuningolásáról...Aki nem akar nagyon belebonyolodni, csak kissé rugalmasabbá szeretné tenni a motort, cserélje ki a vezérműtengelyt, és a kipufogócsonkot az 1.3-as wartburgéra. Mindkét művelet könnyen,házilag elvégezhető, a...

    Wartburg dobfék Trabantra

    2005-09-27 13:26:48
    Sajnos a gyári Trabant dobfékek 100feletti tempónál már nem nagyon látják el tökéletesen feladtauk.Melegszenek,és ráznak, hamar megégnek a betétek...Első megoldásnak a Wartburg első dobfékeit kell felszerelni. Olcsóbb mint a tárcsafék,kevésbé feltűnő,akár műszakin is maradhat és marad a gyári...

    Vendég vagy!

    Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!