Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


CEAUSESCU BAKANCSA - Dacia 500 - Autó-Motor, 1995, 19. szám

Prokop Gábor [prokee]
2004-11-18 00:01:21
Szülőhazájában a Bakancs névre hallgat a Ceausescu elnök rendeletére kifejlesztett, és mindössze egyetlen évig gyártott törpeautó.



Formája miatt hazájában egyszerűen Bakancsnak nevezték a hamvába holt kisautót.
Hét évvel ezelőtt az a hír kapott szárnyra, hogy Romániában megkezdték egy új kisautó sorozatgyártását. Néhány kép is érkezett, de sokkal több nem. Aztán az autókkal kapcsolatos híresztelések lekerültek a napirendről, hogy helyüket a politikai híradásoknak adják át. A legtöbben elfeledkeztek az akkori autóínséges időkben üdítőnek szánt apróságról, és senki sem gondolta volna, hogy e kísérlet egy darabját - évekkel később - a budapesti utcán láthatják viszont.
A hivatalos nevén Dacia 500-nak nevezett apróságot a nyolcvanas évek közepén kezdték fejleszteni. Ceausescu elnök azt a feladatot adta ki a mérnököknek, hogy dolgozzák ki egy olyan olcsón előállítható gépkocsi terveit, amely a népautó szerepét töltheti be. Költségcsökkentési okokból azt is kikötötték, hogy lehetőleg minél több alkatrészt, illetve részegységet vegyenek át a már futó román gyártmányokból. A tervezők jól oldották meg a feladatot.


Meglepően tágas az utastér. Az ülések azonban nem dönthetők, ezért a hátsó olésekre csak akrobatamutatvány árán lehet bejutni.


A motor meg teljesen hazai termék, igaz, nem nélkülöz némi nemes származást. A kéthengeres léghűtésest ugyanis úgy kapták, hogy elfelezték a Citroen Visa-származék Oltcit motorját. A karburátor azonban már a Daciából érkezett - ennek megfelelően nagyobb is a kelleténél. Az indítómotor, a generátor szintén Dacia, miként a benzinszivattyú, amit egyéb meghajtás híján elektromosan működtetnek. érdekes szerkezet a sebességváltó, amit a kétütemű Trabantoknál megszokott kilincsszerű karral lehet kapcsolgatni. A kar rudazatát a motortérbe követve ezek után nem éri igazi meglepetés a szemlélőt: a fél Oltcit-motorhoz a Trabant váltóhoz megszólalásig hasonló szerkezet csatlakozik.



Egy "finom" részlet. A visszapillantó tükör minősége lesújtó. Ráadásul látni sem lehet benne


Teljesen saját fejlesztés a karosszéria és a futómű, igaz, mindkettő a lehető legegyszerűbb. Elöl a McPherson-felfüggesztés h romszög lengőkarra támaszkodik, stabilizátornak nyoma sincs. Hátul még egyszerűbb a helyzet, két darab, két helyen ágyazott hosszanti lengőkar vezeti a kerekeket csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók segítségével. A kormánymű és a fékrendszer megint csak Dacia-származék.
A Dacia 500 gyártását 1988-ban kezdték meg, és a forradalom után, 1989-ben hagyták abba. Az eltelt egy év alatt csaknem ötezer kisautó gördült le a futószalagokról, amelyek mindegyikét belföldön dobták piacra.


Szegényes a műszerfal, és kissé igénytelen a kivitele


A budapesti utcán feltűnt példány érkezése is homályba vész, csakúgy, mint a kocsi már hazai élete. A forgalmi engedély szerint az apróság - hossza meg a h rom métert sem éri el - 1992-ben érkezett az országba. Ami ezután történt, az egy horrorfilm témájául is megfelelne. Először is alaposan megtörték, majd úgy-ahogy rendbe hozták. Ezután meghibásodott, de úgy, hogy hirtelen jött négy egymást követő gazdája sem tudott lelket önteni bele. Közben a vizsgája is lejárt, és így teljesen az ebek harmincadjára került, ami mély nyomokat hagyott az autó küllemén. Tavaly fordult szerencsésre a sorsa, amikor - működésképtelenül - megvásárolta egy fiatal autórajongó, Muczán Gábor. Ő nem nyugodott bele abba, hogy a kocsit nem lehet életre kelteni. Barátaival ízekre szedte a motort, és hamarosan megtalálta a hibát. Illetve a hibákat, amikből egy egész sor akadályozta a motor működését. Ilyen volt például, hogy a szelepek nem feküdtek rendesen a helyükre, a karburátor nem látta el rendesen a feladat t, és ráadásul több helyen fals levegőt szívott a félliteres egyhengeres. A javítás és a karburátor megfelelő fúvókákkal való felszerelése után a motor működni kezdett, de továbbra is csak nagy fordulaton képes vinni az alig hatmázsás autót.


Műanyagból készült a szélvédőig hajló motorházfedél


A nálunk ritkaságszámba menő típus további sorsa ugyanúgy bizonytalan, mint előélete volt. Jelenlegi tulajdonosa szeretné eladni valakinek, aki folytatná a már megkezdett munkát. Belegondolva, hogy az egész világon legfeljebb ötezer darab létezhet a Dacia 500-ból, talán nem is sok érte az a 80-90 ezer forint.


Nem épp szemrevaló az ajtókárpit

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

10 (Törölt felhasználó) 2004-11-18 12:32:21

Poen jargany 2 vagy 3 hete volt a Totalcarban.

9 (Törölt felhasználó) 2004-11-18 20:17:08

Nem mintha a trabi rossz autó lenne!!!
Féreértés ne essék!!!!!!!!!

8 (Törölt felhasználó) 2004-11-18 20:15:49

Nahát ez szarabb mint a trabant!!

7 Muczán Gábor 2004-11-19 13:01:35

Waaaazzzzzeeeeee!!!!! ÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!!!!!!

Ez az én autóm volt.
Még emlékszem amikor az újságírókat felhívtam az újságírókat, eljöttek, és még akkor se hittek a szemüknek amikor benne ültek.
A kezelési útmutatója még megvan románul.
Egyébként a motorja egy Citroen GSA léghűtéses feléből készült.

6 Muczán Gábor 2004-11-19 13:03:43

Az egyik újságírókat szót törölném, ha tudnám.

5 Wimmer Elemér 2004-11-20 17:26:21

Ezek szerint akkor már nincs meg :-( Azt tudod, hogy kihez került és mi a sorsa??

4 Muczán Gábor 2004-11-20 23:31:43

Á nincs már meg!

Az Autó-Motor cikk hatására jött egy ember és akkoriban mesés 100.000 Ft-ért elvitte.
Ma már nem adnám el, de igazából 16 autóm van, és magam sem tudom hogy nem e lett volna jobb bélyeget gyűjteni.

3 Rapp Antal 2004-11-23 09:25:24

16 autó? Te jó ég! Hol tárolod őket? És vajon hogy áll össze ez a populáció? Milyen ritkaságokat birtokolsz? Már ha publikus a dolog.

2 Muczán Gábor 2004-11-25 22:46:54

Szóval van: 2 zapó, 1 zsebes és 1 uborkareszelős, 1 kabrió Tr./Fiat, 1 Tramp Autobianchi mocival, 1 Fiat 850 Lim, 1 Merci 230 T jobbkorm. utcai, 1 Merci 230 E Coupe 1977-ből, 1 Merci 300D 1980-ból, 1 Meci 250 jobbkorm. full rohadt 1971-ből, fél Merci 200 jobbkorm. roncs 1974-ből, 1 Opel Kadett B karavan 1972-es, 2 601-es hervatag, kivont, és már a múlt hónapban megszabadultam 1 zapótól és 1 trabitól.
Van még Chemnitzben egy R 19-es rom meg egy Trabi még az autóhozós korból. De annak vége és a Günter haverom szólt hogy annulláljam má őket.
Nagyjából ennyi. Az autóhozós korszaknak úgy 1 éve vége, azért maradt mára már csak ennyi.
Találtam egy kb 8 éves képet, amin kb 10 trabi állt a garázs előtt, és abból 7 extrafelszereléses német csempészáru volt. Az volt az aranykor! Ha egy finánc olvassa ezt akkor mindent tagadok!!!!

1 Muczán Gábor 2004-11-25 22:56:48

Ja és kihagytam a legfrissebb autómat:
Az általam Romániából hozott gyári új kasznival épülő 2 ajtós Dacia Sport Coupét. Ez tavasszal lesz meg, full extra, metálfény, bőrűlések etc.
Ezzel vagyok tag az új Dacia klubban.
Végre mezei tag és nem fő..ci!
Igaz ott se a normálisak között vagyok számontartva, hiszen Dacia 500-as múltam, és Dacia Coupe-s jövőm van ill. lesz.