Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Kiegészítés az 1.1 - 1.3 karburátorhoz...

Prokop Gábor [prokee]
2006-01-21 15:32:22
Volt szerencsém ma asszisztálni egy "igazi" Weber karbi tisztításához, ami mellesleg egy Wartburgon szolgált. Ha már ott volt, gyorsan fotóztam egy keveset..."Kiegészítésként mégvalami: a karburátor talpában, az alapjárati mágnesszelep mellett létezik egy, a javítási útmutató által PTZ fűtőelemnek nevezett, elektromos csatlakozóval ellátott izé. Az általam eddig látott autókban ez nem volt bekötve, sőt, az elektromos hálózat rajza sem tartalmazza. Az autó egyébként tökéletesen üzemel nélküle. Valószínüleg arról lehet szó, hogy a Weber 32 TLA karburátorokat több motorhoz is alkalmazták, a többin valószínüleg lehetett ennek valamilyen előfűtő szerepe."
(idézet a Trabant 1.1 / Wartburg 1.3 hidegüzem zavarai című cikkből)

"A PTZ fűtőelem gyakorlatilag fojtószelepház fűtésnek hívódik. Eredeti célja, hogy a karbi lefagyását hivatott meggátolni azzal, hogy a fojtószelep környékét kiegészítőleg villamosan fűtik. Ezzel pótoljuk a benzin párolgásával a fojtószelep környékéről elvont hőt. Bekötve még egyetlen Wb és Tb esetén nem láttam. Bővebb infó miatt megleltek emilen (prince978@mail.ru).
Amúgy nagyon hasznosnak ítélem az ilyen részletes leírásokat, amelyekből magyar nyelvű igen kevés van."
prince978 kommentje a cikkhez

Nos, az említett "igazi" Weber-karbiban benne volt ez a PTZ fűtőelem.


Összeszerelve


Szétszedve

Alaposabban megvizsgálva kiderült, hogy a fűtőelem helye, amely az NDK karbikon egyszerű lyuk, a Webereken sem vezet sehová. A fűtőelem a lyuk hátsó feléhez van szorítva, és a ház talprészét fűti. Mögötte közvetlenül az alapjárati rendszer található, tehát elsődleges feladata valószínüleg az itt található, meglehetősen szűk furatok falainak felfűtése, az esetleges elfagyás elleni védelemként - természetesen ezáltal tkp. az egész karburátorházat fűti valamennyire.


A PTZ és rögzítése


Közelebbről


A takarítás közben megvizslattam alaposan. Véleménye szerint tökéletesen működhet enélkül is a karbi, de ha valaki olyan karbival rendelkezik, amelyben benne van (vagy netán külön hozzájutott egyhez), érdemes lehet bekötni.

Sajnos élesben működő darabbal még nem találkoztam, ui. ezen a Wartburgon is csak úgy ott figyelt. Azonban a fentiek alapján egyértelmű, hogy a működésének csak hidegüzemben van értelme, hiszen üzemmelegen a motor hője többet fűt, mint amennyire ez képes.

Ezért a bekötése nagyon egyszerű. Az automata szívató elektromos felfűtő-lemezére menő kábelt duplázzuk meg, és az egyiket a szívatóhoz, a másikat a PTZ csatlakozójára kössük be.

(Ha teljes precizitásra törekszünk, a kiváló hőátadást segíthetjük azzal, ha a fűtőelem belső felületét egy kis szilikonzsírral megkenjük)

További kapcsolódó cikkeink

(A cikk alapvetően Trabanthoz készült, de a fizikai elhelyezkedésen és a kábelek színjelölésén kívül alkalmazható a négyütemű Wartburgra is.)A négyütemű VW-motor beépítésével a Trabant elektromos rendszere elvesztette egyszerűségét, könnyű javíthatóságát. Az elektromos rendszer eleve misztikus dolog...
Trabant 1.1 / Wartburg 1.3 hidegüzem zavarai( A cikk alapvetően a Trabant 1.1-hez készült, de a rendszer hasonlósága miatt a kábelek színein és a fizikai elhelyezkedésen kívül alkalmazható Wartburg 1.3-ra is.) hidegüzemi zavarok ( Pár fotóval és...

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!