Nem fogok külön márkát ajánlani, egyébként is ma mondtam fel a cégnél, mert kezd elegem lenni a szakmai alap nélküli töketlenkedésből, meg abból, hogy egy év alatt több főnököm van, mint alsógatyám és mind "vérprofi"
Asz"szem visszamegyek autószerelőnek
Vagy leszek papucs orrán pamutbojt...esetleg egyujjas kifordított bundakesztyű, vagy szobafestő pemzli...
Ha látjátok Picurt szóljatok neki, hogy itt vagyok éppen
ON:
Nos!
Ha már említve lettem a témában akkor újra megpróbálok egy széles körben elterjedt vásárlói téveszmét szétoszlatni
Ugyanis (ahogy Prokee koma mondaná) az "egységsugarú user" lelkesen keresgéli a feliratokat az olajoskannákon, hogy "hány W hányas" az az olaj
És persze minél kisebb a "W" előtti szám és minél nagyobb az utána következő akkor az a "tutikirályüberf@sza" anyag a többi meg csak ócska sz@r
És épp ezért veszi meg sok okostojás pl. az SAE 5W-40, vagy SAE 0W-50 feliratú sz@rt ráadásul jó drágán holott a kenőképessége sok esetben a higított tevehugyéval vetekszik... na persze vannak tényleg jók is:9
Idéznék egy kis szakirodalmat:
"VISZKOZITÁSI OSZTÁLYOK
A megfelelő olaj kiválasztásának megkönnyítésére a SAE osztályozási rendszert vezették be. Ismerünk 10W, 15W jelű úgynevezett téli olajokat, ahol a számok után szereplő W betű a tél (WINTER) szóra utal. A nyári olajokat betűjelzés nélküli számok jelölik, így 30, 40, 50 fokozatok léteznek ebben a kategóriában.
Nem minden jármű számára szükséges egész évben használható kenőolaj, elegendő ha egyfokozatú motorolajat használnak. A modern motorok már egész évben használható, többfokozatú motorolajat igényelnek. Ezeket az olajokat az SAE besorolás szám-betű kombinációkkal jelöli ( például 20W-40). Ennek megfelelően egy SAE 15W-40 jelű olaj melegben úgy viselkedik mint egy 40-es egyfokozatú, azonban hidegben is éppolyan jól használható, mint egy 15W jelű egyfokozatú, azaz egyesíti magában a téli és nyári olajok tulajdonságait.
És akkor következzék egy viszkozitási táblázat:
[imgw]https://kepfeltoltes.hu/071119/motorotabl_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
Itt láthatóak azok a hőmérsékleti tartományok ahol az egyes olajtípusok biztonsággal használhatóak
És kérem azon ember jelentkezését aki kicsiny országunkon belül hidegebb, vagy melegebb éghajlaton autózik, mint amihez pl. egy SAE 15W-40 jelzésű olaj elég
Egy olajosdoboz cirka olyan, mint egy szerződés
A lényeg az apróbetűs részen van, itt speciel a hátoldali címkén a leggyakrabban
A varázsszó: TELJESÍTMÉNYSZINT !!!
Ez a jelzés mutatja meg az olaj valódi értékét. A táblázatban szereplő viszkozitási számok pedig azt mutatják, hogy ezt a teljesítményszintet milyen hőmérsékleti tartományok között képes biztosítani.
Tehát pl. a benzin vagy a nitrohigító SAE száma [b]SAE besorolhatatlanul alacsony W - besorolhatatlanul magas[/b], tehát a "legkirályabb" de speciel kenni nem fog
Megint egy kis idézet:
"TELJESÍTMÉNYSZINTEK
Az amerikai kőolaj intézet (API) két nagy csoportba sorolja a motorolajokat: benzinmotorokhoz, illetve dízelmotorokhoz használatosakra.
-A benzinmotorokhoz használt motorolajokat SA, SB, SC, SD, SE, SF, SG,... betűkkel jelöli ahol az S a benzines üzemmódra utal, az utána álló betű pedig a teljesítményszintet jelöli.
- A dízelmotorokhoz használatos motorolajok teljesítményszint szerint besorolása C betűvel kezdődik, az utána álló betű jelzi a teljesítményszintet. A motorolajok több minősítéssel is rendelkezhetnek, pl. API SF/CC. Ez azt jelenti, hogy olyan benzinmotorokhoz való olajról van szó, amely SF teljesítmény besorolású, de erre az olajra elvegezték a dízel minősítő vizsgálatokat is. Ez utóbbi szerint az olaj CC besorolással rendelkezik. Ha API CC/SF jelölést látunk, akkor olyan dízel motorolajról van szó, amelyik benzines besorolással is rendelkezik"
Például az emlegetett API SF/CC olajok max. egy öreg Zsiguliba, vagy hasonlóan "fejlett" motorba elég.
Egy 4T Trabi, vagy Wartburg VW-klón hidrotőkés motorjába azért már minimum egy SG-s, de inkább SH-s, vagy ennél jobb olaj dukál
[i](Módosította Tsaby 2007.11.19. 22:31-kor)[/i]