Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

4656 Bencze Robi 2012-03-21 19:45:06  Előzmény: J.I.: 73271

Kitartó bontózással tudsz összeszedni szerintem :D boltba nemigen kapni

4655  J.I. 2012-03-21 19:39:26

Tiszteletem az Úraknak!

Szeretném tõletek megkérdezni,hogy az elsõ illetve hátsó lökhárítón található lyukakat mivel lehet eltûntetni?Vagy hol tudok olyan kis "bolhákat" szerezni?

Válaszotokat nagyon szépen köszönöm! :-)

4654   2012-03-21 19:14:23

Sziasztok!

Valaki már kérdezte, de nem láttam rá választ, hogy milyen hosszú fékcsöveket kell venni a 4T Trabihoz? Az összes csövet ki akarom cserélni rézcsõre most hétvégén.

Elõre is köszönöm!

4653 Kozma Bence 2012-03-21 18:59:50  Előzmény:Szabó Tamás: 73268

Rendben, köszi!

4652 Szabó Tamás 2012-03-20 22:58:25  Előzmény:Kozma Bence: 73265

Szia

Tavaly Október óta abszolút nem használtam, garázsban állt.
Így a múlt hétvégén beindítottam, megjárattam egy kicsit, de a jelenség ugyanúgy megvan. Majd meg kell nézetnem, hogy mi lehet a valódi ok. A szerelõvel már beszéltem, mondtam neki, hogy itt mit mondtak a fiúk és csak csóválta a fejét. Nem igazán értett egyet.
Ha megcsinálták, majd jelzem, hogy mi volt a hiba oka.

Üdv. Tomi

4651 Kiss Krisztián 2012-03-20 22:06:32  Előzmény: Spityu: 73264

Ilyen kipufogóm volt,Reiser barátomtól kaptam,még anno a faterja használta a mecseken az Afit idöszakban.Nagyot szolt,3.ba 60-nál kezdett húzni(disznó mód)és csak másik karbim volt,és könnyitett lendkerék,és leszedett hengerfej.Ja és fixre volt hegesztve a röppsúly,és 3mm-es elögyujtás.Ehhez a kipufhoz meg kellett forditani a hengereket,és csinálni kellett egy új leömlöt,ami felfele állt.Zabálta a benzint.5literrel nem sokat kellett menni,viszont üvöltött,és ment mint az állat...régi szép idök...

4650 Kozma Bence 2012-03-20 21:41:55

Sziasztok!
Jövõhéten viszem alsó, felsõ küszöbcserére a kocsit. Mivel érdemes/kell lekenni az alvázvédõn kívûl, hogy tuti legyen a rozsdavédelem még jó pár évig?

4649 Kozma Bence 2012-03-20 19:08:40  Előzmény:Szabó Tamás: 73145

Szia!
Ne haragudj, hogy ilyen messzire visszanyúlok, de sikerült valamivel orvosolni a gondot? Mert én még mindig ezzel küzdök. Ma állítottam be az elõírt úszószintet, de nem változott semmi, talán még rosszabb is lett...

4648  Spityu 2012-03-19 22:15:05  Előzmény:Kenyér Zoltán: 73263

Röviden: módosítja a vezérlést. :) A nyitva tartási idõt, kezdeti és végpontot stb. Tapasztalat nélkül csak úgy nem érdemes belenyúlkálni.

[url]http://twk.lusteenet.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=41b34c5496cc7[/url]

4647 Kenyér Zoltán 2012-03-19 21:43:13  Előzmény: Spityu: 73262

Köszi az infókat.
Igazából már olvasgattam elég sokat a témában, és a fejemben is kezd már összeállni a végleges dolog, csak nem vagyok még annyira biztos benne.
Amúgy errõl a vezérlõtárcsa módosításról nem is hallottam még. Ez konkréten hogy néz ki, és mit eredményez?

4646  Spityu 2012-03-19 16:25:24  Előzmény:Kenyér Zoltán: 73261

Tudtommal Nyíregyházán készülnek jó fõtengelyek ill. Miskolc mellett (Helvécia). Illetve a múltkor hivatkoztam egy klubtagra, de már nem árul alkatrészeket (vaterán). Ettõl függetlenül lehet, hogy tud segíteni. Normális felújított fõtengely ár: 25-40ezer között.

A vezérlõtárcsa pályáinak felszabályozását rá lehet bízni Mihályfiékra, ez a legutolsó információm. Ez kb. 5-7ezer.

Ha tartósabb és lehetõleg gazdaságosan is üzemeltethetõ motort szeretnél építeni, akkor nyomatékot növelj. Legegyszerûbb, ha a kompresszióviszonyt növeled (és hozzáfúvókázod a karbit). Ez önmagában is észrevehetõ, de persze lehet módosítgatni a vezérlõtárcsákon, felömlõkön. Hengerfejbõl -2, -3mm.

"A legjobb tuning a köbcenti tuning." Ha nincsen még dugattyúd és nem is tudsz szerezni gyárit, ajánlom a Erdei-féle (asszem nem õ gyártja) kétgyûrûseket. Mondjuk 75-ös méretben akkor már... ezt simán elbírja a henger, még nagyobbat is. Kb. 10ezer/pár, fúrás úgyszintén ekörül mozog (8ezertõl, de több javítóméret esetén feláras némely helyeken).

De mielõtt belekezdenél, olvasgass a cikkek között ill. a neten. Találni rengeteg leírást. Az, hogy növelni kell a fõfúvókát, nem feltétlenül jelent fogyasztásnövekedést, hiszen a hatásfokát is növeljük a motornak a kompresszióviszony emelésével. A 7.8 vagy 7.6-os (1984-ben volt a váltás) KV semmi a mai motorokhoz/benzinhez képest/mérve.

Persze a gyújtáson is kell állítani, méghozzá kisebb elõgyújtásra, ki kell kísérletezni.

És a kipufogóhoz még nem is nyúltunk... szóval nem egyszerû a komplett motort, mint rendszert megfelelõen hangolni, de azért vannak bevált receptek.

4645 Kenyér Zoltán 2012-03-19 16:01:38

Sziasztok!
Tanácsot szeretnék kérni tõletek. Van nekem egy 84-es trabim, és most eljutott odáig a projekt, hogy motorfelújítás következik, ami nem csak felújításból állna, hanem egy kisebb tuningból is. De nem akarok átesni a ló túlsó oldalára.
Nem verseny autó lesz, utcán szeretném használni, nem szeretnék egy olyan motort építeni, ami 10ezer kilóméter után újra generálra szorulna, és 16 litert eszik. Szerintetek milyen módosításokba lenne érdemes belevágni? Kinél csináltassam meg a fõtengelyt? Mihályfiékról szinte csak rosszakat olvastam itt fõtengelytémában, de pl. henger fúrást, és a vezérlõ tárcsák pályáinak felszabályoztatását rájuk merhetem bízni?

4644 Támba Csaba 2012-03-19 14:46:09  Előzmény:Rózsa Sándor: 73259

Tûszelep csere, vagy becsiszolás és üzemanyagszint ellenõrzés a gyógyír.

4643 Rózsa Sándor 2012-03-19 14:39:44

Sziasztok!

Azt vetem észre, hogy ha több ideig (órákig) áll az autó (leállított motor,nyitott benzincsap), akkor a karburátornál az autó alatt kis benzintócsa jelenik meg. Nagy megállapítást tettem, csöpög a karburátortól(ból) a benzin.
Ez normális, vagyis zárjam el a benzincsapot és kész is van a javítás, vagy lehet orvosolni komolyabban is a problémát. Ha igen, akkor hol kezdjem a kóklerkedést :confused: ? A segítségeket elõre is köszönöm.

4642  Spityu 2012-03-18 14:22:34

A leülést simán okozhatja a spirálrugók fáradása. Asszimmetrikus kerékülésnél viszont inkább rugótörés, vagy egyéb, a rugók hosszát befolyásoló (növelõ) alkatrész deformálódása, törése, szerelés közbeni kifelejtése (pl. gumiágy stb.). Esetleg a lengõkar vagy a bekötési pontok durva torzulása...

Laprugónál inkább a rugóközökbõl kikopó betét hiánya okozza az ülést. Természetesen ez a fajta rugó is el tud fáradni.

4641 Szabó Tamás 2012-03-17 19:11:12  Előzmény:Varga Csaba: 73253

Helló

Ez a jelenség az én kétütemû Trabantomnál is megvan.
Enyém 89-es spirál rugós. Semmi vágás nincs a rúgón.
Azt mondták, az idõ múlásával elfáradt. Állítólag!
De én nem értek hozzá....
[i](Módosította tamasszabo 2012.03.17. 20:11-kor)[/i]
[i](Módosította tamasszabo 2012.03.17. 20:24-kor)[/i]

4640 Busa Attila József 2012-03-17 18:40:07

4620. hozzászólás - Beküldve: 2012.03.11. 19:59 -

Sziasztok!

Szeretnék egy kis segítséget kérni, mert lehet, hogy még én is orvosolni tudom a gondot itthon. 4T wareszomnál vettem észre, hogy, ha leveszem a kuplung pedálról a lábam, akkor nem jön fel teljesen gyári végállásába, hanem egy 3 cm-el lejjebb van a kelleténél. A kuplung megfelelõ helyen fog, nem csúszik (1 éves). Kicsit zavaró csak a dolog, így esztétikailag bosszant. Nincs valami feszítõ rugó valahol, amin állítani tudnék? Ötletek valakinek?

Elõre is köszönöm!

Üdv: Atesz.

4639 Varga Csaba 2012-03-16 11:30:39  Előzmény:Támba Csaba: 73254

Oki elöbb kint voltam megnézni jobban s a jobb hátilja van nagyon lábfejem éppen hogy csak befér a kerékfõlé gumi meg kasztni közé. De akkor majd meg fogom emelni vmelyik nap s megnézek mindent.

4638 Támba Csaba 2012-03-16 10:44:15  Előzmény:Varga Csaba: 73253

Attól, hogy beszerelve nem látszik még lehet a végeknél törött.
A stabilizátor bekötési pontjait is nézd meg lengõkarokon. Egy idõ után megeszi a rozsda a menetes csapot és elpattan a szilentperselynél.

4637 Varga Csaba 2012-03-16 08:53:20

Hello azt szeretném kérdezni 2t Wartburgom hátulja eléggé leült levettem kereket rúgót nem látom töröttnek mitõl ülhetett meg?

4636  Spityu 2012-03-15 21:05:54  Előzmény:Csády Szabolcs: 73251

A klattyogó, kopogó hang jöhet a gátló belsejébõl is. Tipikus 4T betegség. Nekem az összes ilyen a kocsin, mûszakin nem szóltak érte.
A bekötés sorrendjét nem tudom fejbõl, nem szedtem még szét, de a sejtésed tûnik logikusabbnak.

4635 Csády Szabolcs 2012-03-15 20:35:55

Ma sikeresen megtörtént a mûtét, a csapágyak morgása megszûnt, viszont megmaradt egy klattyogó, kopogó hang...

Valaki le tudná írni nekem, hogy a 4T hátsó lengéscsillapítójának a bekötése hogy áll össze?

Sejtésem szerint: gumituskó-torony-gumialátét-speciális alakú alátét-anya
Ahogy a kocsimon találtam: gumituskó-torony-anya-s. a. alátét-anya

Tettünk alá valamilyen gumit, meg levettük a fölösleges anyát, de gondoltam azért megkérdezem, hátha rosszul sejtem.

4634 Fejer Hunor 2012-03-13 10:14:49

Ha mar a csapagyaknal tartunk akkor megtudna valaki mondani, hogy a 2T elso csapagy talal elorre a 4T trabihoz? Elorre is koszonom.

4633 Bencze Robi 2012-03-13 09:41:37  Előzmény:Szebelédy Péter: 73246

Én egyszer öntöttem bele ilyen stp-s hidrotõke tisztító adalékszerûséget (bár kicsit tartottam tõle) csak rohadtul csattogott, azzal elhallgatott, de nem sokkal utána lecseréltem az olajat, az a biztos :D (csakmer hallottam, hogy vigyázni kell mit öntünk béle)

4632 Szabó Tamás 2012-03-13 09:24:18  Előzmény:Bencze Robi: 73244

Majd lefényképezem a Trabantot és feltöltöm, hogy az a szín lehet-e, amit mondtál.
De most még vidéken van garázsba, téli álmot alszik. :D

Ha jó idõ lesz -ami már jó lenne- már közlekedni fogok vele...

4631 Szabó Tamás 2012-03-13 09:20:48  Előzmény: Spityu: 73245

Sziasztok

Ezeket találtam a "welten":
http://www.trabantwelt.de/Trabant-601/Zubehoer+Farbe+Sitzbezuege:::22_38.html?XTCsid=4b86570d5665d491853b841aa1d86751

Aztán ki tudja, hogy a felírat alapján valóban megfelelõ-e a szín?!!

4630 Szebelédy Péter 2012-03-12 21:52:29  Előzmény:Szebelédy Péter: 73237

Hidrotõke tisztító adalékkal kinek milyen tapasztalata van? Vagy az ultrahangos mosással, valahol olvastam hogy hidrotõke tisztitáshoz az is jó...

4629  Spityu 2012-03-12 19:27:20  Előzmény:Bencze Robi: 73244

Na jah, a forgalmira nem lehet hagyatkozni. :) Mondjuk ez enyémben viszonylag helyes szerepel, papyrusweiß színû kocsi: drapposszürke.

Gyári festéket szerintem nem kapni, pont tegnap gondolkodtam azon, hogy vajon egyáltalán milyen is lehetett az? Egy mai 1K-shoz (pl. Trinát és társai) képest sokkal jobb, egy átlagos 2K akrilnál viszont rosszabb. Egyben veri az átlagos 2K-sokat: a gyári egész sokáig fényes marad.

Sajnos a közismert videón csak annyi látszik, hogy okádják rá a kasztnira, majd szárítják.

[b]Tudja valaki, hogy milyen technológiájú festéket használtak?[/b]

4628 Bencze Robi 2012-03-12 18:38:52  Előzmény:Szabó Tamás: 73243

Szerintem több, mint valószínû, hogy a Tiéd "Panamagrün", legalábbis '89-esbõl véleményem szerint nálunk jobbára ilyen zöldeket hoztak

http://kepfeltoltes.hu/view/120312/Der_Gr_ne..._www.kepfeltoltes.hu_.jpg

Az meg, hogy a forgalmiban milyen szín van írva sokat nem mond, nekem pl a 4T-m a forgalmi szerint szürke (amúgy papiruszfehér), a 2T meg citromsárga, pedig MONSUNGELB! :DDD

4627 Szabó Tamás 2012-03-12 11:45:19  Előzmény:Bencze Robi: 73241

Szia

A Trabantwelt.de-n találtam zöld színt, ha jól emlékszem 40Euro körül van egy dobozzal.
Nincs is azzal semmi gond, csak tudni kellene valóban az a szín-e, ami nekem kell.
Lehet, hogy volt több féle zöld színárnyalat, ezért lett volna jó a kód.
A forgalmiba meg csak zöld szín van bejegyezve.
Egyébként igénytelen munkát én sem szeretem.

Köszi
Üdv. Tomi
[i](Módosította tamasszabo 2012.03.12. 12:46-kor)[/i]

4626 Holnapy Gergely dr. 2012-03-12 10:29:03  Előzmény:Támba Csaba: 73232

Köszönöm. Ez kimerítõ válasz volt. És még én is megértettem:)
G

4625 Bencze Robi 2012-03-12 06:57:26  Előzmény:Szabó Tamás: 73239

Szia
Hát színkódok tudomásom szerint nincsenek, de van Pesten egy autófestékbolt, ahol kevernek színt, ami tuti jó kell, hogy legyen. procolor kft-t keresd
Nekem a 4T-mhez kellett festék, kijött a faszi és negyedórán keresztül "még egy kicsit namég egy cseppet" kevergette, bár tényleg szemre, de mondhatom, hogy teljesen el lett találva a szín (igénytelen munkára én sem adom a fejem)
Meg innentõl kezdve lesz kódod, amivel ha bemész akkor az alapján tudnak még adni, ha úgy akarod, hogy Te fújod beletöltik spréjbe is

4624 Szebelédy Péter 2012-03-12 06:14:49  Előzmény: Spityu: 73238

3 éve van nálam a kocsi, mindíg 10W-40-essel jártam idáig. Eddig Mobil1 olajat használtam, de most Castrolt vettem (VIP car meg hasonló tesco olajokat inkább kihagyom). Eddig nekem sose csattogtak a tõkék. Azt elfelejtettem tegnap leírni, hogy néha melegen is belefog a koncertbe.

4623 Szabó Tamás 2012-03-11 22:13:37

Sziasztok

1989-es évjáratú zöld színû Trabanthoz, Magyarországon hol kapható gyári festék?
Vagy egyáltalán kapható-e ilyen? Esetleg valaki valamilyen gyári festékszámmal tudna-e szolgálni?

Vagy rendeljek/rendelhetõ Zwickauból?

A lökhárítóimat fényezni kellene, és igényes ember lévén "hasonló kevert színnel" nem akarnám össze....ni

Köszi.
Tomi
[i](Módosította tamasszabo 2012.03.11. 23:14-kor)[/i]

4622  Spityu 2012-03-11 21:45:37  Előzmény:Szebelédy Péter: 73237

Teljesen szokványos. Úgy értem, gyakori. Nálam 15W-s olajnál jön elõ, néha, 10W-ssel nem szokott gond lenni. (Amúgy 20W-s olaj az elõírás, ha jól emlékszem, de így is van elég olajnyomásom.) A másik ami okozhatja az az alacsony olajszint. Ezek saját tapasztalatok.

Ja, azt majd' elfelejtettem írni, a hidrotõkék okozzák a csattogást. Abban az esetben, ha sosem múlik el, valószínûleg kosz következménye a hangos üzem. De nálad nem ez van. Milyen típusú olajat öntöttél bele?

4621 Szebelédy Péter 2012-03-11 21:38:33

Sziasztok!

4T wareszom újabban makrancoskodik. Ugyanis az olajlámpa elalvása után a szelepek hangja általában nem szûnik meg, ha mégis, 5 percen belül elkezd kelepelni. Ez tart vagy 10-15 percig, utána elcsendesedik egyik pillanatról a másikra. most volt esedékes az olajcserém, de nem oldotta meg a problémát. Haver szerelõ szerint "hát ezzel nem igazán tudunk mit kezdeni, motorfelújítás vnem nyúlni hozzá". Motorban van most van 120e, elosztó, vákumdob, kábelek, gyertyák, elosztófedél és rotor nemrég lettek cserélve (januárban). Találkozott már valaki ilyesmivel?

4620 Busa Attila József 2012-03-11 18:59:36

Sziasztok!

Szeretnék egy kis segítséget kérni, mert lehet, hogy még én is orvosolni tudom a gondot itthon. 4T wareszomnál vettem észre, hogy, ha leveszem a kuplung pedálról a lábam, akkor nem jön fel teljesen gyári végállásába, hanem egy 3 cm-el lejjebb van a kelleténél. A kuplung megfelelõ helyen fog, nem csúszik (1 éves). Kicsit zavaró csak a dolog, így esztétikailag bosszant. Nincs valami feszítõ rugó valahol, amin állítani tudnék? Ötletek valakinek?

Elõre is köszönöm!

Üdv: Atesz.

4619 Gyapjas Gergely 2012-03-11 17:51:59

Sokat futott 601-esnél találkoztam most olyannal, hogy a tengelycsonk anya meglazítása után kézzel kivettem a tengelycsonkot és csapágyakat. A tulajdonos szerint "kicsit" lógott a kerék. Amúgy régebben cseréltem csapágyházat a lengõkaron.

4618 Támba Csaba 2012-03-11 16:17:14

OFF

Nos, ma én is hátsókerék csapágyazás ellenõrzést tartottam. Annak ellenére, hogy alig egy hete lett újracsapágyazva a céges kocsim hátsó futómûve.

Leparkoltam, mire visszajöttem kicsit más szögben állt a kocsi, mint ahogy otthagytam:) Kiütötték a parkolóból. Úgy néz ki egy felni és egy abroncs kuka, de a futómû egyelõre jónak tûnik. A többit a mûszeres ellenõrzés megmutatja.

[url=http://www.szon.hu/bevallotta-a-srac-hogy-o-okozta-az-utkozest-2/1928347]A 15 éves gyerek fordult egyet apa kocsijával[/url]

[i](Módosította Tsaby 2012.03.11. 17:18-kor)[/i]

4617 Sipos Tamás 2012-03-10 23:32:57

[justify]A csapágy témához:
Elõször én sem figyeltem az illesztési hézagra, és megvettem az olcsót. Erõsen meglepõdtem, amikor egy év múlva (alig 2-3 ezer km) már morgott, és ismét cserélni kellett. Visszamentem a boltba (Zsombi) és kértem újakat. Amikor elém tette, rákérdeztem, hogy ez C2-es illesztésû? Ááááá, olyan nekünk nincs és nem is nagyon lehet kapni. Erre felfújtam a képem és elmentem az SKF mintaboltba, és csodák csodájára ott volt. Nem olcsón, de volt. Most is az van benne, és azóta kb. 25 ezret tettem meg vele. Remélem, még legalább ennyit kibír.
A boltosokra hallgatni nem mindig tanácsos. Van egy másik bolt (Báró-ker a Csömöri úton), ahol az egyik eladó meglehetõsen lekezelõ modorú, és azon felül nem nagy szakember. Elõttem vett valaki csapágyat a kerékagyba és a válla fölött megkérdeztem, hogy C2-es illesztésû-e. Az említett eladó azt válaszolta, hogy ezt szoktuk adni; a csapágy az csapágy, jó ez. Nem volt kedvem vitába szállni, mert egy ilyen embert meggyõzni olyan mintha lóval imádkoznék.[/justify]
[i](Módosította molyhos 2012.03.11. 00:33-kor)[/i]

4616 Támba Csaba 2012-03-10 21:20:26  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 73226

Hmmm...

A legegyszerûbb válasz, hogy azért, mert a gyári mérnökök így tervezték meg és kész:) Náluk ne akarjunk okosabbak lenni!

Vegyük magát a csapágyat: 6206 C2

Négy számjegybõl álló alapjelölés, ami 6-ossal kezdõdik. Tehát látatlanban is tudni lehet, hogy ez egy egysoros mélyhornyú golyóscsapágy. Ez a legáltalánosabb csapágytípus.
Fõ igénybevétele radiális, azaz sugárirányú terhelés, de pont a mélyhorony miatt kis mértékû axiális terhelés felvételére is alkalmas, ezzel összefüggésben kis mértékû szögeltéréseket is gépes kiegyenlíteni. Ennyit az alapjellemzõkrõl.

Milliónyi változatban gyártanak ilyen csapágyakat, különbözõ porvédõvel, anélkül, eltérõ gördülõtest-számmal, különbözõ palásthornyolással, vagy anélkül, csapos kivitelben, anélkül, stb., stb. A tervezõk mindig az adott igénybevételhez, mértetviszonyokhoz választják ki õket.
A sokféle kivitelek között külön jelöléssel jelzik a csapágyhézagot is. "C" betõ plusz egy számjelzés.

A NORMÁL csapágyházaggal szerelt ún. "általános gépipari" csapágyaknál nem jelzik a csapágyhézagot. A normál hézagnál kisebb értékeket C1 és C2 jelöléssel látják el. A normálnál nagyobbak C3, C4, C5 jeleket kapnak.

Lassan közelítsük meg a Trabantot:)
Eredetileg DKW õsökre tekint vissza a típus, a DKW eleve olcsó kiskocsikat gyártott. A Trabant kifejlesztésénél is ezek voltak a szempontok. Mivel az egysoros mélyhornyú golyóscsapágy a legelterjedtebb és így eleve az egyik legolcsóbban gyártható csapágytípus amit csak lehetett ilyen elemekkel csapágyaztak.
De miért C2, azaz a normál csapágyhézagnál kisebb az a bizonyos csapágy?
A válasz: PONTOS FUTÁS követelménye ÖSSZETETT IGÉNYBEVÉTEL mellett.
Egy futómûnél ugyanis nem feltétlenül elõny ha "kotyog" a kerék ide-oda. Sem az úttartás, sem a ráépített fékszerkezet miatt. Különösen dobféknél ahol a dob és a pofák közötti hézagnak sem illik változni akár másodpercenként többször.
Ráadásul a kerék eleve követi az út egyenetlenségeit, azaz fel-le ugrál az erõhatás ami a csapágyazást éri. Ezentúl ott a fékezéskor fellépõ másik erõhatás ami a tengelycsonkon keresztül szintén a csapágyakra hat. A Trabant hátsó futómûvén ráadásul "nem kiegyenlített" dobfék van ami igencsak megterheli az említett szerkezeti elemeket.
A tengelycsonkon a két csapágy eleve igen közel van egymáshoz, így az összetett erõhatások szinte egy egységként támadják õket olyan eredõkkel, hogy az így képzõdött nyomaték szó szerint ki akarja fordítani az egész kócerájt a kerékagyban lévõ csapágyházból.

Namármost!
NYOMATÉK = ERÕ x ERÕKAR.
Esetünkben az erõkar egyik eleme a CSAPÁGYHÉZAG. Az alapvetõ matematikai törvényeknek megfelelõen így ha a csapágyhézag X-szer nagyobb, akkor X-szer nagyobb lesz a fellépõ nyomaték is.
Azaz a csapágyazás nem fogja bírni, mert TÚLTERHELÉSSEL üzemel és nem erre méretezték Zwickau festõi városában :)

A gyakorlatban mindez azzal jár, hogy a Trabant hátulja erõsen elkezd zúgni, kotyog, szitál. Mellékesen szépen eldeformálja a csapágyházat és úgy kitágul, mint egy KFT-lány nunija a gólyatábor végére. (KFT = Könnyen Feloldódó Típus)

Utána meg hiába kap észbe a Trabantos koma és vesz bele C2-es csapágyat, mert már azt is kinyírja a lengõkar, mivel ekkor már a külsõ gyûrû mozog a csapágyházban (pláne bemelegedett fékeknél mikor kitágul az egész kissé)szintén jócskán növelve a fellépõ nyomatékot.

Ekkor a tulaj megállapítja, hogy már megint sz*r csapágyakkal verték át, pedig csak õ volt buta és cserélhet 2 lengõkart...ha talál még normálisakat valahol.

4615   2012-03-10 08:25:44  Előzmény:Kleibán Tommy: 73230

Hm, csak tipp: Haldokló gyújtás és/vagy alapjárati elektronika. Esetleg ezek valamelyik kábele elszakadt.

Azt tudom ,hogy amikor az én alapjárati elektronikám nem kapott testet, akkor a hõfok- és benzinszintjelzõ ledek mindegyike halványan világított, gázadásra erõsödött a fényük. Akkoriban nálam az elosztófedél sem volt jó, meg a gyertyák sem és a gyújtáskábelek sem, bár ezek nem befolyásolják a ledeket. A ledek akkor tértek észhez amikor megcsináltam az alapjárati elektronika bekötését normálisan. Hozzáteszem, alapjáratom sem volt, mert ugye testz nélkül az alapjárati elektronika nem mûködtette az alapjárati mágnesszelepet.

Fázisceruza a mágnesszelep és az alapjárati elektronika közé, alapjáraton világítania kéne.

4614 Kleibán Tommy 2012-03-10 07:08:58

Hali Skacok. Kérném a segitségeteket. Nekem 4T trabim van és a következöt produkálta ma reggel. Inditottam pöcc röff szépen jár. Járt kb 4-5 percig majd magátol leállt. Na mondom újrainditom. Hát nem sikerült. Gyujtáson nem mutat semmit csak a digitális benzin meg höfokjelzön ég az összes led. Probáltam inditani nem történt semmi csak annyi hogy a benzin meg a höfokjelzön a legfelsö ledek égtek. Kollegáim segitettek betolni beindult... Igen ám alapjárat ugy ahogy volt na mondom gó haza. Hozzáteszem semmi nem müködött. se világitás se index se semmi egyedül ismételten csak a benzin meg a höfok jelzö ledek égtek de nem akárhogy ugy mintha valami knight rider veszett volna el az orában. föl le össze vissza és egész uton durrogás puffogás hol le akart állni hol nem meg hol huzott rendesen a motor meg mintha csak 2 vagy 3 henger menne. hazáig eljöttem kábeleket átnéztem minden a helyén semmi nincs fellazulva biztositékok jók. Itthon leálitottam próbáltam inditani de ugyan az inditásnál csak a benzin meg a vizhöfok leglesö ledje ég és semmi nyikkanás tekerés semmi. Mi lehet a próbléma??? szerintetek????

4613 Varga Tibor 2012-03-09 23:49:05

Én ehhez a témához csak annyit tennék hozzá, hogy fõleg terpesztett hátsó futómûnél hamar kidobja különbséget. Emberes csapágyterhelésnél kb 10 ezer km alatt megmutatta a különbséget az Sbr csapágy. De amíg lehet gyárit kapni, nincs kérdés....

4612  Spityu 2012-03-09 22:53:54

Fontos: a C2 ugyebár csökkentett hézagú, a C3 növelt! A normál jelzés nélküli!

A kisöreg rosszul tudja, nem mondom, hogy ne vásárolj nála ezt követõen, de inkább csak pénztárgépkezelõként tekints rá.

A C2-vel és a normállal szerelt kerék között könnyû különbséget tenni: meg kell emelni a kocsit, az adott kereket 12 óra 30 percnél meg kell fogni és meg kell billegtetni. Utóbbinál érezhetõ kottyanást fogsz tapasztalni, elõbbinél semmit vagy csak nagyon minimálisat.
Annyit hozzátennék, hogyha kicsit koszos a kerékagy (ahova bepréselõdik a csapágy), akkor természetszerûleg összenyomja a csapágyat is (bármily hihetetlen) és ezzel együtt a hézag is csökken (!) Így elõfordulhat, hogy a normál illesztésû csapágy sem fog - annyira - kotyogni. Ez azonban nem egyenértékû egy C2-es csapágy - tisztára takarított kerékagy kombóval. Csak párezer kilométerig.

A csapágyat benzinnel elmosva (sebbenzin/mosóbenzin/féktisztító) érdemes tesztelni. Bal kéz mutatóujj-hüvelykujj párossal meg kell fogni a belsõ gyûrût, majd ugyanott a külsõt is a jobb kéz megfelelõ ujjaival. Majd tesztelni az axiális holtjátékot. Ehhez nagy gyakorlat ill. tapasztalat kell VAGY egy ÚJ kontrollcsapágy. :)
Ezt követõen szemügyre kell venni a futófelületet és a golyók felületét: elõbbi ne legyen barázdás utóbbiak pedig krumpli alakúak... ezt követõen olajjal megkenve szoktam tesztelni a zajosságát -> pörgetés. Tavaly májusban cseréltem le a 82ezret futott 2T váltómban a golyóscsapágyakat, olajjal megkenve teljesen zajtalanok voltak, akár a gyári újak, viszont szárazon (benzines mosás után) hallhatóan jobban "zörögtek". Amúgy simán jók még, merem állítani, hogy 90%-osak, csak maximalista vagyok. Persze, azért eltettem õket, miután feljelöltem, hogy hol voltak és milyen irányba álltak. :)

Jah, mivel komolyak a szándékaid a kocsival, szerintem ne hezitálj. Jó lesz az a DKF.

4611 Őry Gábor 2012-03-09 21:06:34  Előzmény: Spityu: 73221

A mûszakin mit látnak belõle?

4610 Holnapy Gergely dr. 2012-03-09 19:23:31  Előzmény:Csády Szabolcs: 73225

Igen, megpörgeted. De meglátod, az egyazon "steril" 3db-os csomagból kivett csapágyak sem lesznek egyformák. Én féktisztítóval mostam, mindenképpen jobb lett.
Tudom hogy "disznók közé gyöngyöt vetni" nem helyes, de azért én mint laikus, várom Tsaby kolléga -Gábor által beígért- magyarázatát a C2 szükségességére.
G

4609 Csády Szabolcs 2012-03-09 19:02:55  Előzmény: Spityu: 73223

Ma elmentem 2 csapágyboltba is:
Az elsõben kijelentette a kisöreg, hogy ilyen csapágyat nem gyártanak ilyen tûréssel, s szerinte a C3 is tökéletes...
A másodikban maximum rendelni tudtak volna egy helyrõl drágább japán csapágyat, de az ottani extrabis dolgozó a normál tûrésesrõl akart meggyõzni.

Végül felhívtam a Zsombit, hogy az olcsóbb csapágynak mi a márkája. Azt mondta, francia vagy ausztriai gyártó, talán SBR, de ami a lényeg, hogy ennek is normál az illesztése, csak a DKF-é C2-es.

Egyre jobban kezdek szemezni a DKF-fel...Hogy tudom, gyorsan, s egyszerûen ellenõrizni a csapágy futását? Megpörgetem, s ha simán, hangtalanul fut, akkor jó?

4608 Csády Szabolcs 2012-03-05 21:35:01  Előzmény: Spityu: 73223

Ok. Köszönöm szépen!

4607  Spityu 2012-03-05 21:15:47  Előzmény:Csády Szabolcs: 73222

Igen, tudni fogják. Akkor is, ha épp nem árulnak ilyen gyártmányút. Az én esetemben ez úgy nézett ki, hogy a csóka felhívott pár telefonszámot, végül a harmadik beszállító nagykernél talált. Két nap múlva megérkezett a portéka. Ja, lehet, hogy már csak ZKL vagy ZVL, nem tudom... azt hiszem, cseh vagy lengyel.