Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5125 Szebelédy Péter 2012-07-09 22:20:45  Előzmény:jocking .: 73738

Nálam sajnos nem ez a helyzet, a vezérlés a helyén maradt, megnéztem már párszor, nem e ugrot át (kezdõ vagyok a szerelgetésekben, nem vagyok annyira magabiztos) Motorhõtõl az enyém is független. Hol kicsit csendesebben, hogy csak akkor hallom amikor valahonnan visszatükrözõdik (másik autó, fal stb), van hogy az utastérbõl is hallani.

5124 Bajáki Péter 2012-07-09 21:54:51  Előzmény: Spityu: 73739

Igazándiból függõcsapra lenne szükségem, alsóra (1db). Felsõket (rugóvillákat) már sikerült beszerezni. Perselyeket kaptam egy barátomtól, zöldet is, és feketét is. Asszem a zöld a magyar, fekete a gyári.
Kilométerspirál: vezessem máshol és olajozzam / zsírozzam be, vagy inkább cseréljem ki egy normálisabbra?

5123  Spityu 2012-07-09 21:32:22  Előzmény:Bajáki Péter: 73737

Körülnézek a levelezésemben, lehet, hogy találok forrást gyárira. Emlékeim szerint a közepes méretû (alsó) persely a legritkább. A kicsi (felsõ-alsó) és a nagy (felsõ-felsõ) gyakoribb. Ha valaki kínál ilyet, 400-at megér, általában akörül megy.
A magyart felejtsd el... Akkor inkább esztergáltass textil- / papírbakelitbõl egyedileg.
Igazából mindig kell dörzsárazni, nem emlékszem hirtelen a méretekre, 3 éve csináltam. Talán 20-ra és 21-re kell. A problémát az jelenti, hogy miután beütöd a helyére a perselyt, mivel az szorosan illeszkedik, csökken a belsõ átmérõje is, emiatt hozzá kell igazítani a csapokhoz. Megéri kicserélni, nagyon sokat javít a menetstabilitáson, kormányozhatóságon, ill. az ilyen kotyogások elõbb-utóbb töréshez vezetnek.
Hézagolóra szintén szükséged lesz, vagy bontásból, vagy Zsombicar (pl.). De ha autószerelõ csinálja az egészet, akkor lehet, hogy lesz neki. Egyébként szükséges egy állítható dörzsár is, vagyis kettõ, mert eddig nem találtam olyat, ami átfedné mindkét méretet, valamiért pont 21(?)-nél van a váltás. Szóval lehet, hogy jobban jársz, ha szerelõ csinálja. Úgyis ritkán kell cserélni.

A km óra lötyögésérõl korábban írtam (teória, de jobbat nem tudok): a spirál nehezen fordul át egy egy körnél (-> nem megfelelõ elvezetés, kenéshiány), ahogy tekeredik a váltónál, felül nem követi, hanem egyszer csak hirtelen átfordul ott is. Emiatt alacsony sebességnél hullámzás jön létre a mutatón, ami nagy sebességnél a tehetetlenség miatt megszûnik.

5122 jocking . 2012-07-09 18:49:52  Előzmény:Szebelédy Péter: 73736

Egyvalami még szóba kerülhet, ami miatt diesel hangja lehet. Régebben, amikor kicsit jobban szétdöntöttük a mocit, összerakás után a vezérlés 2 foggal elcsúszott. Ettõl olyan traktor hangja lett, hogy azt elmondani sem lehet.:D Viszont ebben az esetben a hang állandó, nem csak bizonyos motorhõfokoknál jön elõ.

5121 Bajáki Péter 2012-07-09 16:25:14

Alsó függõcsapszege van-e valakinek feleslegben? Perselyem, porvédõm van, boltban meg csak kompletten lehet kapni. ("Lóg" a kereke a Trabinak, és az autószerelõ mondta, hogy szerezzem be, mert ki kell cserélni. Hallottam olyat is, hogy a régit esztergálják, a perselyt dörzsárazzák, és úgy jó lesz. De a mostani val.szeg cserés.)

Ha már kilométeróra: az mitõl van, hogy a kilométer óra mutatója nem stabilan mutat, hanem 5 km-es intervallumban járkál ha pl. 30-cal megyek? 70-80 környékén jó.

5120 Szebelédy Péter 2012-07-09 14:49:29  Előzmény:Varga Tibor: 73732

Tibike:
Köszi, ez a rész megoldódott. A mûtét sikerült, de a páciens meghalt... vagy legalábbis nem lett jobban. Sikerült kiszedetni a csonkot a bontósokkal némi pénzmag ellenében. Viszont a szelepcsattogást sajnos a hidrotõkék cseréjével sem szûnt meg. Megrekedtem, ami azt illeti.

Mindenki: Mitõl lehet még ilyen randa diesel hangja? mit kéne ellenõrizni?

5119 Szabó Tamás 2012-07-08 19:44:00  Előzmény: Spityu: 73734

Köszönöm a választ.

Üdv: SzT

5118  Spityu 2012-07-08 11:25:00  Előzmény:Szabó Tamás: 73733

Valószínûleg a spirál szakadt el. Simán ki tudod cserélni, igaz, nõgyógyász ujjak, kezek szükségesek hozzá, ha nem akarsz bontani. 1-1 hollander fogja a váltóhoz és az órához is, ezeket kell oldani, majd a tûzfalból az átvezetõ gumit kifeszegetni, kihúzni a régi spirált, az újra rátenni a gumit, áttolni a tûzfalon az egyik végét a spirálnak, majd visszanyomkodni az átvezetõt, ill. felhajtani a hollandereket.
Ügyelj arra, hogy lehetõleg lazán vezesd a spirált, ne legyenek kicsi ívek és a hollandereket is húzd meg jól, nehogy mozogni tudjon a csatlakozásoknál.
Arra számíts, hogy ki kell bányászni a régi spirál maradványait a sebváltó meghajtójából, egy mágnes vagy egy fogó jól jöhet ehhez.
Ha tudsz, vegyél vagy bontsál gyárit, az utángyártottak ritka sz@rok. Én eddig 2-t használtam el összesen 1-2ezer km alatt, kb. másfél éve nem mér a 4T-m. :) Abba nem fogok elpazarolni egy gyárit. :D A gyári jellegzetessége a hollanderbe öntött felirat, talán 3 betû, TWG vagy ilyesmi.

5117 Szabó Tamás 2012-07-08 11:07:54

Sziasztok

Mi a pontos oka annak hogy:
1, A km-óra számláló - se a napi, se a normál - nem mûködik,
2, Azt sem mutatja, hogy mennyivel megyek?

Mivel laikus vagyok, így arra tudok csak gondolni, hogy elszakadhatott a "számláló spirál" -lehet nem is így hívják? -, mert ugye valamivel mérni kell a megtett utat....

Nehéz azt kicserélni, vagy egy abszolút kezdõnek ez is nehézséget okozhat?

Üdv. T

5116 Varga Tibor 2012-07-06 17:22:59  Előzmény:Szebelédy Péter: 73724

Nekem sok volt régen, de két hete kidobtam minden 1.1-1.3-as motort. De nem lehetetlen hogy van még, csak én nem tudom neked gyorsan prezentálni, csak jövõ héten esetleg.

5115 Kozma Bence 2012-07-06 11:07:16  Előzmény: Spityu: 73710

Értem, köszi! :) Úgy érzem a csapágyakkal meg fog gyûlni a bajom. :D
(bocsi, hogy csak most reagálok, csak a vizsgák...)

5114 Németh Tibor 2012-07-06 00:22:22

Sziasztok!
Érdeklõdni szeretnék tud e valaki olyan szakit aki készit nekem egy kombi trabiból egy utánfutót engedélyel meg minden.az autó megvan hozzá.Olyat szeretnék amibe nincs benne a két elsõ ajtó.az ajtók utáni részt kéne megcsinálni belõle..Kösz trabant601s@totalcar.hu :cool:

5113 Csády Szabolcs 2012-07-05 20:29:04

4T Trabinál normális, ha az ablaktörlõk tengelyei enyhén ferdék? Gondolom a 2T-vel azonos az alkatrész, de javítsatok ki, ha tévednék.

5112 Szebelédy Péter 2012-07-05 20:17:26  Előzmény:Szebelédy Péter: 73724

Megoldódni látszik a dolog, úgy néz ki megfúrják nekem, és kap egy számmla nagyobb menetet. Köszönöm a segítséget. Ez azomban felvet egy olyan problémát, hogy a szimeringet is ki kell cserélnem. Ahhoz kell valami spéci szerszám?

5111   2012-07-04 17:05:34  Előzmény: : 73725

Na csak a gumibetétek a bûnösök.

5110 Bajáki Péter 2012-07-04 06:37:20  Előzmény: Spityu: 73720

Spityu, Moon - köszi szépen.

5109   2012-07-03 19:28:13

Sziasztok, tudnátok segíteni? 4T Trabi

Nem old ki eléggé az elsõ fék, emiatt felforrósodik a két elsõ kerék. Reggelente mindig jó, aztán ha bemelegszik a rendszer, olyan 10 km megtétele után már érezhetõ hogy a két kerék fékezve van. A fékpedál ilyenkor kemény, egészen fent fog, alig kell megnyomni a pedált, máris fékez. A fékcsapokat megtisztítottam, a gumibetétjeiket is, meg is zsíroztam õket. A csapokat bizonyos pontokon nehéz volt mozgatni a gumibetétekben, talán ez lehet a probléma?

Találkoztatok már ezzel a problémával? Valami megoldást tudtok?

Elõre is köszi!

5108 Szebelédy Péter 2012-07-03 19:20:36  Előzmény:Varga Tibor: 73722

Köszi szépen. Esetleg nincs valakinek Budán egy ilyenje feleslegben? Bontósok nem nagyon örültek nekem, mikor kiszedtem, csak egyben szeretnék eladni...

5107 Bagi Gábor 2012-07-03 18:15:50  Előzmény:Bajáki Péter: 73718

Okmányiroda honlapjáról másolltam ki:

Az ügy intézéséhez szükséges dokumentumok:

A jármûhöz kiadott új típusú forgalmi engedély és törzskönyv, vagy a régi típusú forgalmi engedély,
A motor tulajdonjogát igazoló okirat,
a) új motor esetén számla,
b) külföldi számla vagy adás-vételi szerzõdés, és a vámeljárás lefolytatását igazoló okirat,
c) belföldi számla (pl. jármûbontói tevékenységet folytató által kibocsátott), vagy adás-vételi, csere, ajándékozási szerzõdés
a törzskönyv illetékének megfelelõ postai feladóvevény, vagy nyilatkozat az illetékmentességrõl,
típus azonos motor beépítése esetén:
a) a Közlekedési Felügyelet által kiállított Mûszaki Adatlapot
b) a hátsó rendszámtábla, mivel új mûszaki érvényességi idõ bejegyzése is történik,
c) az érvényesítõ címke díjának befizetésérõl szóló postai feladóvevény

Amennyiben nem típusazonos motor beépítésére kerül sor, a közlekedési hatóság által kiadott Mûszaki Adatlap is szükséges

5106 Varga Tibor 2012-07-03 17:36:48  Előzmény:Szebelédy Péter: 73719

Ha nincs megrágódva a tengely, akkor egy szép állapotú csészével nyugodtan pótolhatod, semmi baj nem lesz belõle, már én is jártam így ,ami volt otthon, az került bele.

5105 Kárász Endre 2012-07-03 17:25:27

Azt hiszem, eljutottam a legnehezebb részhez a fõtengely felújítása kapcsán. A 3 golyós + 1 görgõs verziót szeretném rendbe tetetni, de a középsõ 014004 jelû golyóscsapágyat égen-földön keresve sem jártam sikerrrel(illetve egy darabot találtam már). Azt tudom, hogy gyártotta a DKF, majd késõbb az MGM, pontosabban MGM-DAEWOO, viszont ezeket már rég elkapkodták. Találtam viszont egy lengyel FLT csapágyat, ami állítólag Trabi fõtengelyhez van, és lehet, hogy pont ide(a konkrét példány méretét még csak holnap tudom meg). Tud valaki arról, hogy a lengyelek is gyártottak volna ide? Hááát... meg sem merem kérdezni, de azért hátha: ha valaki persze tud forrást a 014004 csapágyhoz, akkor azt szívesen veszem:)
[i](Módosította Endre 2012.07.03. 19:26-kor)[/i]

5104  Spityu 2012-07-03 13:23:08  Előzmény:Bajáki Péter: 73718

Tudomásom szerint: kell egy adásvételi a motorról, az autó, amibõl származik, nem lehet forgalomban.
Tapasztalatom szerint: mûszakin le sem sz.rják a motorszámot, max. a típuskódot, de erre nem esküszöm meg.
Ismeretlen eredetû motort hivatalosan beépíteni elég necces, ki tudja, az is lehet, hogy bûncselekményhez köthetõ. Esetleg kéne találni 3 halott embert (eladó, 2 tanú), majd a nagypapa nevére írni egy adás-vételit. :D

5103 Szebelédy Péter 2012-07-03 13:19:47

Sziasztok!

Hidrotõke csere közben sikerült a vezérmû tengely egyik tartójába sikerült beletörnöm a szelepfedél tartó csavarját (jobb oldali, a gyújtáselosztónál). Úgy nézem, nem lehet rá hegeszteni, alig van kint valami belõle. Ki lehet azt szedni valahogy, vagy tényleg vennem kell egy bontott vezérmû tengelyt + a tartókat, ahogy a bontósok mondták? Bocsánat a kifejezésekért, de a szakkifejezéseknek híjján vagyok :)

5102 Bajáki Péter 2012-07-03 09:48:30

Sziasztok!

Hogyan lehet hivatalos motorcserét bejegyeztetni a forgalmiba? Kell-e a motorról származási igazolás? Kinek mi a tapasztalata?
A kérdés alapja, hogy egy barátom kicserélte a motort a használós Trabiban és hamarosan mûszaki. A forgalmi szerinti motor nincs már meg, ami benne van az a nagyapjának tartalékmotorja, eredete isemeretlen. Milyen problémák elé néz a gyerek?

5101  Spityu 2012-07-01 19:59:19  Előzmény:Kárász Endre: 73716

"Könnyített, jobb hõvezetésû" kivitel, nagyjából ennyivel tudnám összefoglalni. A jobb oldaliból azért is van kevesebb, mert a versenyzõk elkapkodták õket a tényleg jobb tulajdonságaik miatt. Utcai autóba tökéletes a körpalástos is.
A héten valamikor megnézem az én javítóméretes dugóimat, ha lesz köztük T-s, akkor cserélhetünk - amennyiben mindkettõnknek megfelel a másik garnitúra mérete. Gyûrû van hozzá?

A hengerfejes kérdésre itt válaszolnék: találtam már gyári új 7.6-ost, de valóban hiánycikk, úgyhogy szerintem érdemes meghirdetned "7.8-asra (+kp.?) cserélném" szöveggel.
Amúgy ritkán, ha felbukkan egy-egy db/pár, 80%-ban 7.8-as. Volt valami bolt, ahol több is volt készleten, de szerintem már elfogytak, azok mind 7.8-asok voltak.

5100 Kárász Endre 2012-07-01 17:49:14

Mi a különbség a két dugattyú között? A jobb oldalon lévõ újabb mivel jobb a másiknál? A '90-es autómba már ilyen kellene, de csak a régebbi, baloldali van. Valami rosszabb hõtágulás, megragadási hajlam, illetve rosszabb súrlódási tulajdonséágok rémlenek. Mi igaz ebbõl?[imgw]http://trabitechnik.com/images/technik_texte/bild_6.jpg[/imgw]

5099 Kárász Endre 2012-06-30 13:55:52  Előzmény:Kárász Endre: 73714

UPDATE...Megcsináltam, de ha esetleg valaki szintén ilyesmivel bajlódna:

Flexszel letúrtam a csapágy külsõ gyûrûjét, golyókat kiszedtem, majd a belsõ gyûrûbe vágtam három hornyot egymástól 120 fokra (tulajdonképpen a futópályát mélyítettem ki, de csak óvatosan) szintén sikítóval, ebbe pedig már bele lehetett akasztani a lehúzót. Vigyázni kell, nehogy a tengely vagy a széngyûrû áldozatul essen. Óvatosságot igényel, de tuti megoldás.

5098 Kárász Endre 2012-06-29 18:52:21

Generátor hátsó csapágyát hogy lehet úgy lehúzni, hogy ne tegyem tönkre a csúszógyûrûket? Nem fér be a lehúzó körme.

5097 Baranyi Zsolt 2012-06-29 14:46:16

Sziasztok!

Olyan kérdésem lenne, hogy hova vigyem szervizbe a 4T Trabimat.
Megbízható (lehetõleg azért olcsó :) ) szerelõt keresek.
Én Bp. 22.ker-ben lakok.

Segítséged elõre is köszönöm!

Baranyi Zsolt (Zsolesz75)

5096 Hudák Zoltán 2012-06-28 17:05:24  Előzmény:Ackermann Balázs: 73711

Jó nézd meg, de biztonság kedvéért kerestem neked egyet megvan, talonba rakom neked akkor. :D Ha nem kell dobj egy üzit akkor.

5095 Ackermann Balázs 2012-06-28 11:53:08  Előzmény:Hudák Zoltán: 73701

Köszi Hudee! :) Azóta érdeklõdtem autósboltban is, elvileg létezik ilyen cucc gyárilag is, ha kapok valahol akkor berakom azt, ha nem megkérlek majd, hogy nézd meg hátha maradt a gyûjteményedben. :) Amúgy szimplán hülyének néznek mostanában az autósboltokban ilyen kérdésekkel, már szinte ott tartunk, hogy hogy gondolom, hogy 6V-os indexrelét akarok meg zavarszûrõt... :D (Trawala kivétel:)

5094  Spityu 2012-06-28 07:47:27  Előzmény:Kozma Bence: 73709

Vagy fújd be kátrányoldóval, és azután benzin. De használhatsz drótkefét is.
A tiédben régi fajta fõtengely van, bontsd szét a csapágyakat is! A szimmering felõli adja magát, a középsõknél elõbb szedd ketté a labirintgyûrût, aztán húzd félre a csapágyak gyûrûit. Összerakásnál ne zsírt használj a görgõk rögzítéséhez,
- hanem húzz rá a fõtengelyre egy szélesebb gumigyûrût, pl. bicikligumiból vágottat. Aztán egy vékonyabb drótot befûzve a gumigyûrû alá, máris meg tudod emelni, amikor helyére akarsz rakni egy újabb görgõt. A végén a csapágyûrûvel szimplán letolod a gumigyûrût. :)
- vagy fogsz egy 20-30 centis szigetelõszalag darabot (Leukoplast sebkötözõ a legjobb), kiteríted és pár mm távolságot hagyva szépen rányomkodod a zsírmentes görgõket, úgy, hogy egy picit lelógjanak. Aztán feltekered a fõtengelyre, rátolod félig a külsõ gyûrût, és jöhet is le a ragasztó.

Tömítõnek jó a szilikon alapú 6-700 forintos is, de ABalu írta a lakkot, én is raktam már azzal össze, jó. A lényeg, hogy benzinálló legyen és 1-2 percet kibírjon, amíg végigér az ember a kenéssel. Én Hermosal-t használok. De ilyet ne is keress. Állítólag Hermetik/Paulin néven gyártják még.

5093 Kozma Bence 2012-06-27 20:48:16  Előzmény: Spityu: 73697

Megpróbálkozok akkor benzinnel. Majd a blokk felek összerakásánál milyen tömítõt kell a kettõ közé használni?

5092 Csády Szabolcs 2012-06-27 20:47:03

Trabi doblemezét alulról milyen típusú csavarok rögzítik?
Elõre is köszönöm!

5091 Csaba Saari 2012-06-27 13:31:24

igen 20 év után :D még rajta van a jókis eredeti DDR-es rendszám :D köszönöm a segítséget, körülbelül valami ilyesmibe gondolkodtam énis :D ha alkatrész kéne, azt hol tudnék találni hozzá? :D

5090 Muczán Gábor 2012-06-27 13:23:45  Előzmény:Csaba Saari: 73705

20-év után?

motort az ékszíjtárcsánál megkísérelni kézzel megforgatni. Ha forog, olajat, vagy sûrû keveréket a gyertyanyílásokon betölteni, és úgy átforgatni -kézzel- párszor. Karbi tisztítás, AC pumpa tisztítás. Benzincsõ ellenõrzés, és lehetõleg egy tiszta, új keveréket tartalmazó kannába vezetni a benzincsövet. Ne a tankból, mert abba vagy nedves trutyi van, vagy igen sok por, és kár beletölteni benzint, mert abból még több használhatatlan trutyi lesz:-)
Akksi be, karbi feltültés üzemanyaggal és megvizsgálni hogy miként indít.
Ha megy, akkor lehet az üzemanyag ellátó rendszert, tankot tisztítani, és aztán feltölteni, majd úgy mûködtetni. Aztán ha menni is akartok vele, akkor mindenképpen fékfolyadék és fékrendszer ellenõrzés, illetve váltó olajszint ellenõrzés.

Persze van aki azt mondja hogy minek ez a sok sz.rakodás! Akksi be, karbiba féldeci benya belöttyint, a tankba is némi keverék és indíts! Ez is bejön, ebben is van igazság, sokan így csinálnák, de ez nem lenne valóban szakszerû tanács....

MG


[i](Módosította TWK-001 2012.06.27. 15:25-kor)[/i]

5089 Csaba Saari 2012-06-27 13:11:26

Sziasztok! 20 év után elõástuk a fészerbõl a 84-es 353W wartburgunkat, van valakinek valami hasznos gondolata, hogy mire figyeljünk oda az elsõ beindítás elõtt???

5088 Kárász Endre 2012-06-26 19:49:09

Ki csinált már porlasztófelújítást úgy, hogy a kikopott pillangótengellyel is csinált valamit? Most nem arra gondolok, hogy rászúrunk egy hornyot a tengelyre és rámegy egy O-gyûrû, hanem perselyezéssel vagy túlméretes tengely beépítésével kapcsolatos tapasztalat érdekelne. Van egy 28H1-1 és egy 28HB3-as karbim is, mindkettõnél lötyög a tengely...

5087   2012-06-26 08:06:28  Előzmény: : 73700

Megpróbálom megragasztani valami gumiragsztóval.

5086 Gyapjas Gergely 2012-06-25 20:10:44  Előzmény: Spityu: 73698

Köszönöm! Egy 87-es nosztalgiaautónak a belsejét fogjuk majd csinálni, majd teszek fel képet az eredményrõl. Sebbenzin meg van otthon mindig majd teszek egy próbát!

5085 Hudák Zoltán 2012-06-25 08:39:59  Előzmény:Ackermann Balázs: 73699

Szia ABalu!

Zavarszûrõ probléma lehet igen, nekem anno a kocsiban a CB rádióm volt ilyen hogy fordulatszám függõen behallatszott rajta a "gyújtás", annyit tudol vele csinálni legalábbis, nekem az vált be a pozitív vezetékre venni kell, és a vezetéket rá kell tekerni minél több menetben, úgynevezett szeléngyûrût, de ha ráér neked akkor megnézzem neked mert még maradtak ilyen cuccaim a rádióamatõr hobbym révén :D

Üdv:Hudee
[i](Módosította Hudee 2012.06.25. 10:41-kor)[/i]

5084   2012-06-25 07:33:50

Sziasztok!

Az lenne a kérdésem, hogy hogy lehet féltengely gumiharangot cserélni 4T-n? jobb elsõkerék külsõ gumiharangja szakadt ki. :/

5083 Ackermann Balázs 2012-06-24 20:56:44

Találkozott már valaki olyannal, hogy az autórádió a fordulatszám függvényében vonyít. Álló motornál teljesen jó amúgy.

Ez valami zavarszûrõs probléma lehet ugye? Lehet kapni ehhez valamit mezei autósboltokban és hogy kell bekötni? A rádió + vezetékére jönne?

A gyertyapipák elvileg zavarszûrõsek (gondolom én...). Vagy ettõl még adhat ki fura hangot? Egyébként sima egyszerû Trabantba való régi kis autórádió.
[i](Módosította ABalu 2012.06.24. 22:57-kor)[/i]

5082  Spityu 2012-06-23 21:43:24  Előzmény:Gyapjas Gergely: 73696

Oldalkárpit? Sokszor hivatkoztam a Würth BMF-re, mindenre azt használok, most sem mondom, hogy csodaszer, de elég jó (legjobb) bizonyos helyzetekre. A lényeg, hogy valami jó detergens, felületaktív anyagot kell juttatni a felületre, általában felhabosítom egy szivaccsal (víz hozzáadásával) és végigkenem a tárgyon. 1 perc után pedig öblítés / törölgetés. Mûanyag kárpitra (pl. a kalaptartómnál) használtam már nitrót is! Kicsit extrémnek tûnhet, de teljesen biztonságos. Fontos, hogy a rongy csak nedves legyen a nitrótól, így nem fogja elmarni az anyagot. Továbbá mûszálas rongy használata javasolt, így biztosan nem fog beleragadni semmi sem a felületbe. Egyébként elég nehezen oldja a nitró, nem kell aggódni.
Textíliákhoz általános mosógélt szoktam használni, de csodát ezektõl sem érdemes várni. Általában kb. 20-30%-nyi erõsséggel megmaradnak a tipikus barna foltok.
A szõnyegeket szintén mosógéllel szoktam kimosni (kádban), körömkefével felvértezve. A 2T-m gyári szõnyegei helyenként üregvédõsek voltak (talán trafóolaj), egész jól kijöttek, azokat tenném vissza, de van egy kis szakadás mindhármon, az egykori donorból viszont sikerült kimentenem egy hibátlan szettet (tipikus papagép linóleummal kiegészítve). A 4T barna szõnyeges ugyebár, ennek ellenére egész jó állapotúak, de abból találni újat - tudtommal.
A 2T-m rakodópolcát szintén Würth-tel mostam ki, miután felivott egy fél Erõs Pistás üvegnyi szilikonolajat. Nyomtalanul eltûnt, csodálkoztam is.
Molyhos kolléga foltbenzint javasolt egyszer. Még nem vettem ilyet, de van egy sejtésem, hogy tulajdonképpen sebbenzinrõl van szó, vagyis "átlátszó" benzin, mosóbenzin.

5081  Spityu 2012-06-23 21:28:40  Előzmény:Kozma Bence: 73695

Ecseteléssel célszerû. A festékmarót nem annyira ajánlom, mert utána aprólékosan el kell mosni, ami egyrészt macerás, másrészt korróziós veszélyeket is rejt. Inkább maradj a kõolajszármazékoknál, oldószereknél.

5080 Gyapjas Gergely 2012-06-23 21:03:18

Spityu!

A kemikálikák szakértõje vagy. Milyen anyaggal tudom az oladlkárpitokat és a padlókárpitokat kitisztítani? Valamilyen szõnyegtisztító? Vagy van valami jó trükköd erre is?
[i](Módosította strabi 2012.06.23. 23:03-kor)[/i]

5079 Kozma Bence 2012-06-23 20:37:55  Előzmény: Spityu: 73694

Köszi!
Be is áztathatom vagy inkább csak törölgessem?

5078  Spityu 2012-06-23 20:20:23  Előzmény:Kozma Bence: 73693

Benzin, kátrányoldó, nitrohígító. Esetleg még Kromofág/Polifág. Vagy ultrahangos mosó. A problémát az okozza, hogy amibe beleférne, az sokszázezer forint. Egyszer majd építek egyet. Tisztítás után lehetõleg olajozd be a csapágyakat.

Az ékszíjtárcsa általában könnyedén lejön, mivel nem kúpos. Ha kézzel nem is, óvatos ütésekkel simán le szokott jönni.

5077 Kozma Bence 2012-06-23 19:39:22

Üdv!
A fõtengely tisztogatására van valami bevált módszer?
Az ékszíjtárcsa mennyire adja könnyen magát? Mert "ha már ittvagyunk" alapon cserélném ott is a szimmeringet...

5076 Kolonics Tamás 2012-06-23 18:44:25  Előzmény:jocking .: 73686

igen egyformák!:)