Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5225 Rédli Zsolt 2012-08-13 14:07:46  Előzmény:Kunyi Tamás: 73840

Szia SlimTomi!

Itt is nézd meg, bár nem olvastam végig, hogy mi is az igazi probléma:

http://www.baro-ker.hu/advanced_search_result.php?keywords=kuplung&sort=2a&page=6

És itt is:

http://www.autoalkatreszklub.hu/index.php?cPath=77_97

Meg itt is:

http://www.zsombicar.hu/trabant.html

Remélem megtalálod, amit keresel....:)

5224 Kunyi Tamás 2012-08-12 16:52:37

Köszi a válaszokat. Tehát nincs olyan, hogy pl egy VW Polo kuplung szerkezet jó bele vagy ilyesmi, hanem szerencse és nagyon sok utánajárás kell. Az az oldal pedig jóféle, régebben jártam már ott, el is felejtettem, hogy ott is írnak a kuplunghibáról. Szegény Trabi, egyre nehezebb lesz a karbantartása...

5223 Farkas Zoltán 2012-08-12 15:49:10  Előzmény:Kunyi Tamás: 73836

Helló!
Sajnos nem tudom a választ,nem tudni milyen szerkezeteket árulnak most trabihoz illetve a wareszhoz. Valszeg utángyártott VW szerkezetek de lehet hogy csak valami "gyenge" másolatok kisiparilag.
Lehet hogy egy-egy eldugott autósboltban van még jó szerkezet is amit nem mostanában rendeltek és évek óta van ott a raktárban. Én is a vaterán jutottam hozzá egy elfekvõ készletbõl amit már évekkel ezelõtt vásároltak... A kuplungvilla hossza és a bovden csatlakozókarja megszabja a szerkezet benyomási erejét és a kinyomócsapágy mozgási útját.Ezen nem nagyon lehet változtatni sajnos... Erõsebb szerkezet benyomásához nagyobb erõ kell amit a kinyomóvilla hegesztése nem bír el.

Ha puha és nem emel ki lehet hogy csak utánállítást igényel a bowdenen de a szerkezet elfáradása is hasonló tünetekkel járhat.

5222 Csády Szabolcs 2012-08-10 06:14:26  Előzmény:Kunyi Tamás: 73836

[urls=http://negyutemutrabant.uw.hu/]Itt[/urls] a tartalmon belül a "Kuplungproblémák megoldása" alatt szerintem megtalálod a választ ;)

5221 Szebelédy Péter 2012-08-09 22:25:36  Előzmény:Kunyi Tamás: 73836

Ez engem is érdekelne, hogy a bontotton kívül van e alternatíva. Ugyan nekem még jó (nemrég kapott egy bontott szettet, mert az utángyártott szó szerint széthullott), de jó tudni a lehetõségeket. WV nem jó, azt már hallottam, hogy ugyan rámegy de roppant kemény lesz.

5220 Kunyi Tamás 2012-08-09 19:21:52  Előzmény:Farkas Zoltán: 73829

Hali! Akkor milyen kuplung szettet érdemes beszerezni? Mondjuk nekem Trabantom(4T) van, de ott is örök hiba a kuplung. Az enyém is cserés lesz. Nem tudom gyári van-e benne avagy sem, de szívesen fogadnék néhány jó tanácsot.
Esetleg szerkezetet, tárcsát ill. csapágyat is külön-külön kell összevásárolni?
A mostani kuplungom vajpuha, csak lehet nem emel már ki rendesen, azért cserélném.

5219 Kárász Endre 2012-08-08 19:36:02  Előzmény:Varga Tibor: 73834

Köszi! A felsõ rugótámaszból viszont tényleg láttam kétfélét. Ezek szerint (gugli) egyik a [url=http://www.ldm-tuning.de/artikel-1013.htm]limuzin,[/url] míg a másik a [url=http://www.ldm-tuning.de/artikel-6226.htm]kombi.[/url] Ha egymás mellé megnyitod, látszik is, hogy a kombi rugótányérje feljebb van. Az az én nagy bajom, hogy hoztam egy DDR vadi újat, de az nem jó, nem olyan, mint ami az autómban eredetileg volt: ennek is feljebb van a tanyárja. Viszont ahonnan hozatm, ott a másikra volt ráírva, hogy kombi... Na mindegy, majd visszamegyek, hátha ott rontották el. Három féle kivitel azért már tényleg irreális...
[i](Módosította Endre 2012.08.08. 21:42-kor)[/i]

5218 Varga Tibor 2012-08-08 19:07:30  Előzmény:Kárász Endre: 73833

Semmi különbség. Csak a kombi rugó vastagabb.

5217 Kárász Endre 2012-08-08 19:02:23

4T illetve a '85 utáni 2T Trabik hátsó spirálrugója között van valami különbség? Ha igen, akkor mi? Miért találkoztam én kétféle felsõ rugótányérral(inkább galléros henger az...)?

5216 Baka Szabolcs 2012-08-08 18:01:44

Hali!
Megvan a régi kinyomócsapágy. Viszont barázdált a teteje. Szabályosak a barázdák, de nem hinném, hogy eredetileg is ott voltak. :)
A csapágy un. olyan, mint zsombinál v. báró-kernél lehet venni, így nem hinném, hogy gyári lenne.
Esetleg valaki tud nekem linket küldeni, ahol tudok ilyet beszerezni?!
Üdv, Szabi

5215 Baka Szabolcs 2012-08-08 13:04:11  Előzmény:Farkas Zoltán: 73829

Köszönöm szépen a segítséget, megpróbálom véghezvinni a leírtakat!
Üdv, Szabi

5214 Nagy Donát 2012-08-08 07:46:08  Előzmény:Baka Szabolcs: 73824

Én csak hallomásból tudom, hogy sokszor rossz kuplungszerkezetet tesznek bele. Mert van olyan VW szerkezet, ami passzol bele, de ezt eredményezi.

5213 Farkas Zoltán 2012-08-07 19:55:49  Előzmény:Baka Szabolcs: 73824

Szia!

A barátom waresza is ugyancsak felsõ kinyomóvilla törésben szenvedett. Neki 4000km alatt tört el valamikor a tengelyre hegesztésnél. Új szerkezet,új tárcsa,új kinyomócsapágy és mégis kemény volt de nem emelt ki rendesen.Ha betekerte a csavart,akkor meg csúszott a kuplungja...
A szervízben azt mondta a szerelõ neki (30ezer Ft és a próbakör után)hogy "majd bejáródik és megpuhul néhány hónap és jó lesz... "Sajnos az elõzõ szerkezet ledarálódott,széthullott a rugósor törés miatt és ezért volt szükség a cserére.

Aztán hozzám került a kocsi amikor már nem emelt ki a kuplung...

Szétszedést követõen a következõket állapítottam meg.
A gyári kinyomócsapágy "csúszógyûrûje" ami a lamellákat nyomja "hegyesebb,ívesebb" mint az utángagyié. Mivel nagyobb felületen nyomja a lamellasort a kinyomószerkezeten nagyobb erõt is kell kifejteni és nagyobb sávban koptatja azt. A lamellák végeinél lehet kisebb erõvel nagyobb nyomást elérni,nem a végektõl 1cm -re...
Az a szerkezet annyit kopott körbe a lamellasoron 4ezernél mint az én régi szerkezetem 120ezer km után! A kézi nyomáspróba során megállapítottam hogy az új szerkezet sokkal erõsebb lamellával lett szerelve vagyis a gyári szerkezethez képest kõkemény rugói vannak. A vaterázott olasz szerkezet és a gyári szerkezet vajpuha volt ehhez képest!Szerintem nem wartburghoz való csak hasonló...
A javítás az én bontott 28ezret futott kinyomószerkezetem és a bontott gyári 90ezret futott kinyomócsapágy és egy bontott villatengely beépítésébõl állt.A kinyomócsapágy pedig egy alapos kimosást követõ olajzás után alig lógott és csendesen szaladt.(a csapágy cserélhetõ is benne óvatosan) Azóta nagyon hálás és tökéletes a kuplungja is mellesleg... :)
Szóval nem minden jó ami új...

Ha nincs vészes baja a gyári szerkezetnek tedd vissza vagy szerezz olyat, és bontott váltóból tedd át a villatengelyt is.


Üdv.: Zoli

[i](Módosította kinca69 2012.08.07. 22:09-kor)[/i]

5212 Őry Gábor 2012-08-07 18:44:57  Előzmény:Kárász Endre: 73815

Engem is meglep, elgondolkodtató. Fõleg az OFF verda miatt, mert az sokat fut és ott is elég rendesen meghúztam a tengelyanyákat. Lehet, hogy a kelleténél jobban is.

5211 Rajna László 2012-08-07 14:23:09  Előzmény:révai ákos: 73826

mire kell figyelni?

5210 révai ákos 2012-08-07 13:59:17  Előzmény:Rajna László: 73825

Ez esetben is 1.3 vezérmûtengely. Ha van rá mód, akkor szerezz 1.6-OS ABU ból vez.tengelyt azt is érdemes betenni. Ellenben ott az összerakásnál már figyelni kell, nehogy csattanás legyen a vége.

5209 Rajna László 2012-08-07 13:50:51  Előzmény:révai ákos: 73823

jah, bocsi, lemaradt, hogy 1.3-as Golf fõtengely meg dugók vannak benne:) a síkolást én csináltam, megmaradt a motorszám;-) akkor így 1.3-asra kivetítve mi a helyzet a tengellyel?

5208 Baka Szabolcs 2012-08-07 13:24:18

Hali!
4T trabim van.
Valami rejtély miatt szombaton 3. alkalommal törött el a kuplungvillám :mad:.
Elsõ alkalom után javítva lett a villa, második alaklom után javítva lett a villa, kicserélve a teljes kuplungszerkezet mindennel együtt. Sajnos a kuplungot ezután is "nagy" erõvel kellett nyomni, hogy tudjak váltani. A váltás könnyen ment, nem recsegett a fokozatokat is könnyen vette.
Pedig a bovden több olajat kapott, mint a motor;), kapott csapágyzsírt, sûrû olajat, mûszerolajat..., tehát kenve volt!
Mitõl szorulhat, miért töri a villát???? :(
Elõre is köszönöm!
Üdv, Szabi

5207 révai ákos 2012-08-07 07:10:35  Előzmény:Rajna László: 73820

Még egy apróság:
Ha lesíkoltatsz az 1.1 es blokkból, akkor eltûnik a motorszám is,( mert ott a hengerfejbõl nem tudsz levenni, nincs benne égéstér) szóval azt újra kell "alkotnod" ebben az esetben meg minek szerencsétlenkedni az 1.1 esel, ha vannak jóval erõsebbek is.

5206 révai ákos 2012-08-07 07:04:21  Előzmény:Rajna László: 73820

Szia !

Ha a két tengely közül kell választani akkor 1.3-as. Egyébként az 1.1 es blokkot szerintem nem érdemes lesíkoltatnod, mert az eleve nem egy nyomatékbika motor. A tengellyel legfeljebb 1.2.-ben fog érezhetõen jobban húzni, de aztán elfogy az erõ belõle. ( ez személyes tapasztalat)A macera helyett amivel jár inkább keríts egy 1.3 Wartburgfõtengelyt is és azt is tedd bele. Vagy VW 1.4 ABD, VW 1.6 ABU motort azok kinézetre ugyanolyanok mint az 1.1 es, azonban érezhetõen erõssebbek. Ha pedig ezeket még kicsit tuningolod is akkor aztán....

üdv Mykee

5205 Petró Dávid 2012-08-06 20:54:41

Sziasztok!

Valakinek esetleg ismerõs a képen látható autó?? Vagy van ötlet, hogy milyen autóból származó hátsóülés lehet ez?? Vagy esetleg egyedileg, kárpitossal gyártatott cucc? Nagyon tetszik, de fogalmam nincs merre induljak, hogy összehozzak valami hasonlót...

Köszi

[imgw]http://www.kepfeltoltes.hu/120806/trabi_hatsoules_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]



[i](Módosította jocking 2012.08.06. 23:37-kor)[/i]

5204 Rajna László 2012-08-06 19:02:28

Üdv Urak!
ma regisztráltam, szóval még új vagyok itt:D lenne egy olyan kérdésem, hogyha tudnátok segíteni, 4T Trabancs, blokkból -2mm, hogy kapnék nyomatékosabb motort? 1.1-es, vagy 1.3-as vezértengellyel?:)

5203 Kunyi Tamás 2012-08-05 11:07:39  Előzmény:Kárász Endre: 73818

Ez jó ötlet! Jó anyagból vannak, szerelésre kiválóak.
Palko, a szerelési könyv nincs meg neked? Abban nagyon szépen le van írva, de azt hiszem itt az oldalon van Prokee-nak leírása. Szét kell nézni.

5202 Kárász Endre 2012-08-04 20:32:59

Ha már ennyit "csapágyazunk":

A Trabit felújítás gyanánt apró darabokra szedtem, sok minden cserés rajta, ráadásul az idõk során kaptam hozzá jó sok új vagy használt dolgot. Így aztán felgyült egy rakás használhatatlan csapágy is. Ma megszállt az ihlet, és rájöttem az újrahasznosítás módjára. A golyókat vezetõ kosár egy csipõfogóval kicibálható, csak az egyik golyónál kell jól ráfogni és megtépni. Ezután már egyesével tovább lehet fejteni. Elég lágy anyagból van ez a lemezcsík. Ha ez megvan, akkor a golyók egy oldalra terelhetõk, és ekkor a belsõ gyûrû könnyedén kivehetõ. Így máris nagy szilárdságú, kemény acélból készült gyûrûk állnak rendelkezésünkre, pontosan megmunkált vastagsággal, átmérõjük szintúgy. Ideálisan lehet használni a különféle préselési, kikalapácsolási feladatokra. Precíz, azonos magasságú alátámasztást lehet velük csinálni, sõt, akár épp egy csapágy ki-, vagy beütéséhez lehet használni(persze nem egy ugyanolyan típusú csapágyhoz...), ha már sikerült összegyûjteni elég méretben. Nekem egy csomószor kellett volna egy "ekkora-amakkora ilyen-olyan alakú valami", és eszembe se jutott, hogy ennyire egyszerû a megoldás.
[i](Módosította Endre 2012.08.04. 22:35-kor)[/i]

5201 Erõs Pál 2012-08-04 13:52:43

Sziasztok!
Olyan kérdésem lenne hogy a 4t trabantnál a karburátoron
hogyan, mely csavarokkal lehet beállítani a karburátort,
hogy a motor egyenletesen járjon?
Vagy hogy beállíthassam a benzin levegõ arányát......
köszi a választ

5200 Kárász Endre 2012-08-04 08:08:51

Segítséget kérnék függõcsapszeg csere ügyében! Próbáltam a gyárilag "kúpos magcsap"-ként emlegetett tüskét kiütni, de meg se moccan. Gondolom, hogy maga a függõcsapszeg meg házi körülmények között kiszedhetetlen... Kellene valami olyan mûhely Budapesten, ahol láttak már ilyet, és gányolás nélkül meg tudják csinálni. Valakinek van ezzel tapasztalata?
[i](Módosította Endre 2012.08.04. 10:09-kor)[/i]

5199 Kárász Endre 2012-08-03 19:50:41  Előzmény:Őry Gábor: 73814

Nagyon köszönöm a levelet, már meg is néztem a könyvet. Jól mondtad, pontosan akkor a nyomatékot ír elõ. Viszont amin meglepõdtem, hogy tényleg kerek perec leszögezi: "A meghúzás mértéke határozza meg a csapágy játékát". Lehet, hogy tényleg van valami befolyása a két belsõ félcsészét összeszorító erõ és a csapágyhézag között... Majd rákérdezek csapágyspecialista szakembernél.
Az önbeálló csapágy az, aminek a külsõ gyûrûjében a futópálya gömb alakú, ezáltal elég nagy szögeltérést is lehetõvé tesz:
[img]http://www.impactbearing.com/self-aligning-bearing.jpg[/img]
Közismert, látványos kép, amikor abelsõ ki is van fordítva:

[img]http://www.germes-online.com/direct/dbimage/50179825/Self_Aligning_Roller_Bearing.jpg[/img]
Ott használják, ahol a szerelési pontatlanság vagy a tengely számottevõ lelógása miatt szöghiba lép fel. Az ugyanis moindennél jobban tudja gyilkolni a sima mélyhornyú golyóscsapágyakat.

5198 Őry Gábor 2012-08-03 07:20:52  Előzmény:Kárász Endre: 73813

Elküldtem ímélben.

Nem vagyok benne biztos, de lehet, hogy ezt a csapágyat nevezik önbeállónak. Mert a csészék összeszorításával beáll a helyes hézag.

5197 Kárász Endre 2012-08-02 07:05:01  Előzmény:Őry Gábor: 73812

Sajnos most nincs nálam az említett Javítási Kézikönyv, és pontosan nem emlékszem rá. Viszont régebbi könyvekben valóban nem volt, pl. ebben biztos nem:
[img]http://kepfeltoltes.hu/120802/regi_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

De a '85 utáni "nagy" változtatásokat követõen bedolgozták ezeket egy újabb kiadásba:

[img]http://kepfeltoltes.hu/120802/_j_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

No ebben már van kétsoros csapággyal szerelt csonkállvány, 28H1-1 karbi, EBZA gyújtás, KMVA átfolyásmérõ, generátor, spirálrugó, stb. Tehát minden nagy fejlesztés :)
Szumma szummárum: valamiért úgy rémlett, hogy a meghúzás mértékének ellenõrzésére írták elõ ezt a mérést. Azért kérdeztem eredetileg, mert borzasztóan gyanús, hogy egy kétsoros golyóscsapágynál a csészék összeszorításától függene a csapágyjáték. A csapágyhézag befolyásolásához már olyan nagy erõ kellene, hogy az már tuti torzítaná a futópályák geometriáját... Ha valakinek megvan a lentebbi könyve, lapozzon bele, legyen szíves!

Egyszer láttam szigetszentmiklósi börzén az említett '85-ös módosításokról eredeti DDR, kék színû, magyar nyelven kiadott gyári változásjelentést. Csak a felsorolt eltérések voltak benne. Hajj, akkor nem volt Trabi, én marha meg inkább nme vettem meg :(


[i](Módosította Endre 2012.08.02. 09:07-kor)[/i]

5196 Őry Gábor 2012-08-02 06:01:00  Előzmény:Kárász Endre: 73811

A magyar nyelvû könyvben a szerelésnél nem láttam, hogy lenne szó a csapágyholtjátékról. Arról van szó szerintem, hogy összerakásnál, jó csapágy esetében nem kell méricskélni. A holtjáték jelentkezése a kopás következménye, egy bizonyos mérték fölött pedig csapágycsere van, nincs állítási lehetõség.

5195 Kárász Endre 2012-07-31 13:11:17  Előzmény:Őry Gábor: 73807

Köszi! Egyébként erre a képre gondolok:
[imgw]http://trabitechnik.com/images/handbuch_w/Image98.jpg[/imgw]
Abban biztos vagyok, hogy a könyv írja a holtjáték mérését, csak éppen értéket nem ad meg... A trabitechnik.com oldalon 0,14mm szerepel, de ott mint üzemeltetési határérték. Még azt nem tudom, hová vigyem el kipréseltetni itt Pesten. Valakinek tipp?

5194 jocking . 2012-07-31 12:54:00  Előzmény: Spityu: 73809

Én is gondoltam rá, hogy talán a betétben van valami szemcsés rész, és azt hallani. Az üvegesedést kizárnám, mert fogni fog rendesen, csak a hangja idegesítõ.

5193  Spityu 2012-07-31 12:42:05  Előzmény:jocking .: 73808

Abszolút nem biztos: talán nem éppen a legjobb minõségû fékpofák okozzák, pontosabban az azon található betét. Üvegesedik talán.

Ha már fék felújítás, megkérdezném, hogy mely gyártmányokat kell elkerülni a típusnál, és melyek azok, amik jók? E/H fékmunkahengereket is cseréltél? Ha igen, milyenre?
[i](Módosította Spityu 2012.07.31. 14:48-kor)[/i]

5192 jocking . 2012-07-31 12:19:03

Fék témában kérnék egy kis segítséget.
A helyzet a következõ:
1.1-es trabin fékfelújítást eszközöltünk, karmantyúk, betétek, tárcsák, dobok mind ki lettek cserélve újra. Összeraktuk, légtelenítettük, megvasaltuk, mentünk vele 10 km-t, semmi baja nem volt. Azonban ma egy nehezebb vontatmánnyal (cirka 500 kiló utánfutóval együtt) kellett lejönnöm egy hosszú meredek domboldalon. Végig fogott a fék, de mire leértünk az aljára, a hátsó fékekbõl elõjött egy furcsa nyikorgó hang. A nyikorgást csak akkor hallani, ha kicsit fékezek hosszan. Ha viszont nagyobbat fékezek (vagy próbaképp behúzom a kéziféket) akkor a nyikorgásból darálós-surrogós hang lesz.
A fék egyébként jól fog, minden kerék egyszerre blokkol, mechanikai probléma nincs, csak ez a hang az, ami qrva idegesítõ.

Nem tudja valaki, mi okozhatja a problémát?

5191 Őry Gábor 2012-07-31 07:48:36  Előzmény:Kárász Endre: 73806

147-196 Nm. Gyárilag. Én azért rá szoktam állni a kulcs végére. Ennél a csapágynál nem kell holtjátékot méricsélni. A szétszedés nem bonyolult, de összetett, mert le kell bontani az egész felfüggesztést. A csapágyat ugyanis csak préssel ajánlatos besajtolni.

5190 Kárász Endre 2012-07-30 17:45:58

Emlékeim szerint (most nincs nálam az újabb fajta szerelési könyv) a '85 utáni Trabik elsõ kerékcsapágyánál a féltengelyen lévõ anyát nem egy elõírt nyomatékkal kell meghúzni, hanem a kerékagy (tehát egyben a csapágy) játékát kell mérni. Viszont a könyv nem ír értéket erre a játékra... Szóval: mennyire kell meghúzni az elsõ csonk anyáját? Cserélt már valaki ilyen kétsoros golyóscspágyat?

5189 Pátkai Antal 2012-07-30 10:42:38  Előzmény:Csády Szabolcs: 73803

Emlékeim szerint én is 7 métert vettem rá nem muszály netrõl rendelni nálunk pl. autósboltban is lehet ilyet kapni sõt én trabantra kértem és már méretre szabva kaptam 10 centivel hosszabb volt de ez a jobbik eset. Van egy másik bolt ott méterre lehet kapni. A kilyukasztgatása tényleg nem rossz ötlet, mert akkor könnyebben távozik belõle a levegõ és lényegesen könnyebb becsukni az ajtót.
Már vagy 2 éve van fennt és soha nem tapasztaltam beázást vele. Nekem tanácsolták hogy feltevés után kenjembe vékonyan szilikon zsírral és akkor nem ragad az ajtóhoz és be is vállt.

5188  Spityu 2012-07-30 08:53:05  Előzmény:Csády Szabolcs: 73803

Ha jól emlékszem, akkor 7m elég a kettõre, de inkább mérd le, vagy várd meg más válaszát is. Én 5-600-ért vettem a Zsombiban árult változatot. A tömítõ rész zárt, emiatt kicsit jobban be kell csapni, de idomodik pár hónap alatt, most már egész jó. Van egy trükkje is, pár helyen érdemes kicsípni, hogy becsukáskor könnyebben távozzon a levegõ. (Gyárilag is ki van.) Megjegyezném, hogy ettõl nem fog beázni.
Az élre rögzítõ U része is más, mint a gyárié, nincs az a csíkos mintázata. Szóval a 4T-ben van nekem ilyen, a 2T-be egy elég jó állapotú bontottat tettem be, miután elmostam, sõt, még a fémet is kifûztem belõle. Aztán persze vissza. :D No meg hozzákopcsácsoltam a kasztnit, de errõl már írtam. (egy újnál is hozzá kellett volna :P)

5187 Csády Szabolcs 2012-07-30 08:30:58

Az utángyártott Trabant ajtószigetelõ gumival kapcsolatban milyen tapasztalataitok vannak? Hány méter kell egy ajtóhoz?
Elõre is köszönöm!

5186  Spityu 2012-07-26 21:15:18

Köszi az infót mindenkinek!

5185 Kunyi Tamás 2012-07-26 17:59:59  Előzmény:Kárász Endre: 73800

Az ábra, amit rajzoltál, érthetõ. Tehát ezek szerint a kérdés már csak az, mennyi a kitöltési idõ. Ha inkább csak pillanatnyi tüskékrõl van szó, akkor megoldható a dolog, viszont ha hosszabb a kitöltési idõ, akkor nem. Akkor átalakítás, vagy valami más, de utána olvasgatok, hátha találok valami hasznosat még.

5184 Kárász Endre 2012-07-26 17:01:00  Előzmény:Kunyi Tamás: 73797

Valóban, a két trafó egyenáramának közösítése elvben teljesen rendben van. A Trabinál van némi bonyodalom, erre csináltam egy elég vázlatos rajzot:
[imgw]http://kepfeltoltes.hu/120726/gy_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]
A felsõ piros és zöld jel a megszakítón mérhetõ feszültséget mutatja kb. 240° zárásszög mellett. Be van pálcikázva minden félfordulat, azaz minden 180° elfordulás. Az alatta lévõ kék görbe a két jel diódás közösítésével adódó jelet mutatja. Ahogy látszik, megvan minden impulzus. A lényeg az ezalatt lévõ piros és zöld jelalak, ami a Trabi elektronikus vezérlõjében lévõ kapcsoló tranzisztorokon, illetve a trafók 1-es kapcsán mérhetõ: 180° zárásszöge miatt az impulzusok kitöltése szimmetrikus, azaz ugyanannyi ideig van feszültség, mint amennyi ideig nincs. A két trafó jele között itt is értelem szerûen 180° eltolás van, emiatt pedig pont ellenkezõ ütemben, úgymond ellenfázisban van a két impulzussorozat. Ennek a két jelnek az összege egy folyamatos egyenáram. Amit a kísérletezésrõl írtam: esetleg a kitöltés nem biztosan egzakt 180°, s ekkor lesz egy-egy pici "tüske", egy-egy pici luk a két jel összefésülésekor adódó egyenfeszben. De szerintem ez nagyon keskeny, ezzel nem mérne jól a mûszer.

Egyébként valóban érdemes lehet akár a mûszert megpiszkálni, mivel elég spártai megoldáson alapszik a mérõelektronika, és ezt a problémát egy alkatrész kicserélésével orvosolni lehet, de ehhez kell a konkrét mûszer kapcsolása. Lsd. pl. a LADA esetét.

5183 jocking . 2012-07-26 16:23:40

Elvileg itt az oldalon is volt egy fordszámmérõ átalakítós cikk, de a hozzá tartozó kép valami miatt nem látszik. Szólj prokee-nak, hátha neki megvan a hiányzó rajz.;)
[url]http://trabantklub.hu/twk/modules.php?name=topics&file=olvas&cikk=426fd2400331b[/url]

5182 Szebelédy Péter 2012-07-26 12:57:29  Előzmény: Spityu: 73789

Esetleg a ford. mérõt is át lehet alakítani. Ladás mûszert biztosan. Régebben olvastam róla a neten, de aztán végülis egy wartburg átfolyásmérõt állítottam be fordulatszámmérésre.

Más:
Korábban írtam ide a csattogó hidrotõkékkel kapcsolatban. A probléma még megvan, de mennem kellett a kocsival pár 100 km-t. Az utolsó pár km alatt elõjött egy olyan, hogy alapjárat közelében, felengedett vagy csúsztattott kuplungnál lassan, mélyen kopog, kicsit a kormányon is érezni. Gurulva semmi nem érzõdik/hallatszik. Lehet a kuplungom is gallyra megy?

5181 Kunyi Tamás 2012-07-25 21:33:02  Előzmény: Spityu: 73795

Hogyha elektronikus a gyújtás (Hall-jeladós), akkor a következõ a szitu. A fordulatszámmérõn ugye 3 "csati" van. Test, +12V ill. egy jel bemenet. Eddig nem mondtam újat. Test és +12V megoldahtó, a jelvezetéket pedig én simán (4T-nél) a gyújtótrafó 1-es nevezetû csatlakozójára kötöttem. Ez az 1-es csati a gyújtáselektronikától kapja a "jelet", ami elvileg nem más, mint 12V (a gyújtás elektronika a "híd" a kisfeszültségû Hall-jeladó és a 12V között, tranzisztoros kapcsolás ugye), amit feltranszformál a trafó. Ezek szerint a fordulatszámmérõ bemenete 12V-tal van bökködve. Minden második impulzus egy fordulattal ekvivalens (4 hengeres 4 ütemû motornál)
Tehát nálam minden a trafóra volt kötve, mert onnan testeltem, +12V is onnan jött, na és a jelvezeték.
Íme az óraegység, amit már félig beszereltem (még folyamatban a projekt, a kép guglis), Mitsubishi Colt-é.
[url=http://kephost.hu/share-6790_4F003E72.html][img]http://kephost.hu/image-6790_4F003E72.jpg[/img][/url]
2T Trabant motorjában ugye nem egyszerre járnak a dugattyúk. Így ebben az esetben szükség lesz mind'két trafó jelforrására, mivel 2 imp./1 ford. Ez közösítés pedig megoldható.
Endre, amirõl Te írtál, az inkább egyenirányításnál játszik szerepet. A gyújtáselektronikából pedig egyenáramú jel érkezik. Egyszer az 1.trafóhoz, aztán a 2-hez. Amennyire én tudom, ez diódás közösítéssel megoldható és így meglesz a 2 szükséges impulzus egy fõtengely-fordulat alatt. De azt nem tudom pontosan, hogy 2T-nél hogy történik az elektronikus gyújtás megvalósítása. Ott 2 gyújtáselektronika van 2 Hall-jeladóval?
Javítsatok ki, ha valamit rosszul írtam. ;)
[i](Módosította slimtomi 2012.07.25. 23:36-kor)[/i]

5180 Kárász Endre 2012-07-25 20:50:25  Előzmény: Spityu: 73795

Nem biztos, de így legalább vaskosan túl tudod méretezni:) Ugyanis filléres dolog még egy ilyen, 500-1000V feszt elviselõ dióda is.

5179  Spityu 2012-07-25 20:29:59  Előzmény:Kárász Endre: 73794

OK, köszi! Tuti, hogy van 500V ott?

5178 Kárász Endre 2012-07-25 20:08:56  Előzmény: Spityu: 73793

A diódának két fontos paramétere van: A záróirányú feszültség, és a nyitóirányú áram. Jelen esetben a záróirányú feszültség a kritikus (nyitóáram valszeg elhanyagolható, egy mérõmûszer bemenete nem igazán szokott sokat kajálni). Egészen pontosan zárófeszbõl is van három féle:
-Záróirányú feszültség (állandó): [b]U[/b][i]R[/i]
-Ismétlõdõ záróirányú csúcsfeszültség: [b]U[/b][i]RRM[/i]
-Záróirányú csúcsfeszültség(egyszeri maximális feszültséglökés): [b]U[/b][i]RM[/i]

Értelem szerûen az értékek fentrõl lefelé nõnek, hiszen ritkább, rövidebb terheleést jobban elvisel. Neked az [b]U[/b][i]RRM[/i] alapján kell választani, ennek kell legalább ~500V-nak lennie, ugyanis a megszakításkor több száz voltos feszültség indukálódik a prímer tekercsben. Egyébként ha az elektronikai boltban kérsz egy 500V-ot elviselõ egyedet, az is jó. Álatlában az [b]U[/b][i]R[/i] értéket szokták nézni.
Ami nagyobb gond: ha elektronikus gyújtáshoz akarod hesználni, ott a két trafó jele pont ellenfázisban van egymáshoz képest, s ez a két jel 180 fokos kitöltésû (zárásszög), mivel a Hall-jeladó jelébõl van származtatva. Emiatt a diódás közösítés után kapsz egy kb egyenfeszt. Azért csak kb, mert az átmeneteknél lehet egy-egy keskeny tüske. Persze ez nem biztos, hogy meghajtaj a fordulatszámmérõt, lehet, hogy az nem fogja "beszámlálni" az ilyen tüskéket. Emiatt estleg egy-egy kondit kellhet majd sorba kapcsolni a diódákkal. De ez már a kísérletezõs rész.
Típusra pl. BY254, BY255

5177  Spityu 2012-07-25 09:03:24  Előzmény:jocking .: 73792

Azt nem írtam, de egy versenyautó elektronikus gyújtásáról van szó. Szóval fekete dobozos, ott tudtommal csak jel megy. Bocsánat, most ugrik be, a fekete doboz és a Hall közötti vezetéket kellene megcsapolni (?). De tudtommal mások már írták, hogy a hagyományos megszakítósnál is megy, ha az alaplap és a trafó közötti vezetékrõl veszünk jelet. Csak nem vagyok biztos a dióda méretezésében.

5176 jocking . 2012-07-25 08:59:19  Előzmény: Spityu: 73791

Nem biztos, hogy ott csak 12 V van, mert akkor nem rázna az a láb, ha járó motornál hozzáérsz.:D