Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

7954  Spityu 2017-01-19 17:10:20  Előzmény:Sárik Gergõ: 79414

Bizony, bizony, 6 lábas kell bele. Szerintem az krepált be, legalábbis az enyémben egyszer azt halt be. A motornak semmi baja nem volt, de valamiért azt is kicserélte fater...Szerencsére félre tette a gyárit, amit én szétszedtem, elmostam, és bezsíroztam úgy, ahogy kell: az érintkezőpályákat és az orsót is. Tesztüzemet ment, többet nem, azóta sem. :)
A kapcsolót onnan tudom, hogy anno cseréltük, mert a gyártása későbbi. Sajnos az eredeti nincs meg.
Aztán lehet, hogy mégis a motor a hibás, a jelenség inkább azt sejteti egyébként. Nálunk a kapcsolóhiba miatt egyszerűen semmit nem csinált a motor.
Amúgy nálad milyen színű a műanyag fólia a motor fölött? Nekem szürke. De láttam pirosat, sötét barnát is.

Gratulálok a kormányhoz, igazán szépen mutat. Egész jó szerencsére a kínai is, bár kissé valóban "világosabb" és ha megmarkolod, kissé más, mint a gyári. De szerintem egész korrekt. Az enyém is szétmállott úgy 20 éve, emlékszem, leégettük róla egy kerti tűzön a műanyagot, aztán ment a vasak közé a váz. :D Ma már félre tenném. Akkor kapott PU kormányt, aztán restauráláskor egy gyári jót. Meg van még egy tartalékba, biztos, ami biztos. :)

7953 Sárik Gergõ 2017-01-19 16:55:48  Előzmény:Matkó Ádám: 79413

Ooo :( Én is olvasgattam, hogy kb ennyi a végük. Cseréltél már benne? Vagy még bontatlan?

Azért mondtam, amúgy a Fenruárt, mert jövő héten utazok el, aztán Február elején már itthon. De előre is köszi!!

6 lábas intervallum kapcsolóm van. Ma csak 2 helyen néztem meg és vagy 4 helyre telefonáltam. Jófogáson is.. Mindenhol kerestem, de sehol.
Ismét a német ebay-t hívtam segítségül :D Találtam is egyet, gyári dobozban. Nem volt olcsó, de kellett.

Viszont van a mai napnak, egy remek találata.
Gyári új kormány. 1db volt elfekvőbe. És nem, nem az amit árulnak rengeteg helyen, hanem ez tényleg az a fényes gyári bakelit. :)
Sajnos az enyém, repedezett(mint az összes). Ez inkább olyan váratlan kiadás lett, nagyon nem most akartam rá:D
Csatolok képeket.

7952 Matkó Ádám 2017-01-18 23:31:46  Előzmény:Sárik Gergõ: 79412

Bármikor,addig lehet,hogy a sajátomon is túl leszek.Megvan nagyjából a százezredik,állítólag a főtengely ennyit tud,vagy ezért,vagy valami más okból,de csúnyán kerreg már.Év elején Szalkszentmártonról hazafele jövet betorpant,azóta erősödött a csörgés,most nem nagyon használom,lassan már szét szedem,mert fúrja az oldalam a kíváncsiság.Lehet,a torpanást a felköhögött tűgörgő darabkája okozta..Az ablaktörlő jó kérdés.Vagy kapcsoló,vagy visszáramot kap..Azon gondolkozom,hogy nekem is csinálta pedig,ha jól emlékszem a motoron azt a csúszkás vezérlőt elpucolva szűnt meg a tünet.Leveszed a kis vasfedelet,és picit a gyűrűkről letörlöd a zsírt.A zsír szigetelő,innetől,ha már túl sok van az érintkezőkön,nem tudja a kapcsoló,hol jár a motor.Mondjuk az még egy kérdés,hogy a sima két fokozatú,vagy a szakaszolós négyfokozatú kapcsolód van?Nekem szakaszolós,és lehet,hogy csak a szakaszokba nem állt meg..Ez a látnom kéne történet,lehet egy másik kapcsoló is segít a dolgokon,simából van valahol egy pár,ha összejön a tali,fölcsattintunk egyet,aztán kiderül.De,igazából lehet,hogy a fedélzeti számítógépnek küld téves jelet az esőérzékelő.....

7951 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:13:59

Még egy hiba, nem tudom kikapcsolni az ablaktörlő motort. Hol keressem a hibát? Vajon a motor a rossz, vagy a kapcsoló, vagy egészen más?

Köszönöm előre is !

7950 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:13:08  Előzmény:Matkó Ádám: 79409

Megköszönném!

De inkább csak Februárban térjünk vissza rá, ha neked jó. :)

7949 Sárik Gergõ 2017-01-18 16:12:29  Előzmény: Spityu: 79401

Köszönöm ismét a leírást!

Garázs szerűben áll egyébként, de fedett helyen az a lényeg és kertes házban :)

Majd ha jobb idők lesznek, újra megpróbálom.

7948 Matkó Ádám 2017-01-16 23:11:56  Előzmény:Sárik Gergõ: 79400

Egyébként,az jut erről eszembe,amikor vettem az autót,ugyanígy minden baja volt,legnagyobb meglepődésemre a karbi levétele után nem kellett levegyem a tömítést.Nem volt..Síkra húztam a karbi felfogatását is,meg a blokk csonkját is,kapott egy papír,egy azbeszt,egy papír tömítés szendvicset,és máris magához tért!

7947 Kacsándi Szabolcs 2017-01-16 19:25:38  Előzmény:Sárik Gergõ: 79395

Ilyen esetben legegyszerűbb egy másik karbit feltenni.Gazdaságosabban ki lehet szűrni a hibát.Mielőtt szétdöntöd a motort és sok pénzt beleölsz.Lehet feleslegesen,de persze hibát is feltárhat,csak biztosra kell menni.Nem nagy dolog beszerezni egy kölcsön karbit akár.Ha azzal sem jó,akkor már beljebb kell keresgélni.

7946 Matkó Ádám 2017-01-15 22:59:59  Előzmény:Sárik Gergõ: 79400

Szia!Nem vagyok hivatalos autószerelő,de segíthetek,ha gondolod,én is gyálon lakom,három házra a tizennyóctól.Bérlek egy kis garázst alacskánál,legurulunk,és megnézzük mi van.Vagy mi nincs..Ha érdekel,beszélünk,hol találsz.

7945  Spityu 2017-01-15 19:40:52  Előzmény:Sárik Gergõ: 79399

Gudlákk... arra vigyázz, hogy Trabant megszállotthoz vigyed. Átlag autószerelőhöz nem szabad, mert vagy lehúz, vagy kókányol. Extrém rossz esetben kilop valami fasza alkatrészt a kocsiból. Szóval én azt javasolnám, hogy csináld meg magad. :) Sajnos arrafelé nem vagyok ismerős, így nem tudok ajánlani szerelőt. Segítenék szívesen, de messze vagyok.
Végül is ami biztos, motor ki. Ha lendkerék szimering, akkor csak a lendkereket és a szimeringházat kell levenni. 1 anya és 3 csavar. Ha ékszíjtárcsa szimering, akkor darabokra kell szedni. Egyébként mindentől függetlenül érdemes volna egy totál revíziót csinálni rajta. Az enyém motorja talán '98-ban lett szétdöntve először, akkor kapott labirintgyűrűt szimering helyett. És labirintos lendkereket. Ekkor 14 éves volt és kb. 45-50 ezer km volt benne. Aztán 2003 év elején megállt a főtengely, azután ment félre a gyári motor és egy tartalék motort kapott. 10 évvel később, restauráláskor természetesen a gyári motor lett felújítva, szimeringes főtengellyel. Itt alul van pár kép a szerelésről: http://trabantklub.hu/index.php?mit=topikok&mit1=mutat&id=68&forum_lap=10 (Revíziókor a blokkfelekhez Nitrolakkot tettem, az volt gyárilag is. Hermosal csak a hengertalphoz és a hengerfejhez (vékonyan!) jó.)
Szerszámszükséglet:
- dugókulcsfejek (10, 13, 17, 30, 36), hajtókar, toldó,
- csillag-villáskulcsok (10, 13, 17),
- lapos csavarhúzók,
- kalapácsok,
- nyomatékkulcs (durván 0-100, 100-200 közöttieket használtam) nem árt, főleg ha nem rutinos az ember,
- csőrös fogó,
- legyen azért még: fogó, tüske / dorni, fa darab, ilyesmi. :)

Anyagszükséglet pucoláshoz:
- hígító / benzin / gázolaj / D3-as Brigó / grillgyújtó (= kerozin) / fékfolyadék
- gyökérkefe sörtével rendelkező ecset. Itt az Anda-ban kapni ilyet. Sima 1"-os ecset, csak jó vastag, műanyag szálai vannak. Nem oldja semmi, és jól lehet vele pucolni.
- hosszabb sörtével rendelkező ecset: a hengerek bordáihoz.
- esetleg magasnyomású mosó. Fontos, a rozsdásodásra hajlamos részeket nem hagyni ázni (vízben).
- a főtengelyt, dugattyúkat szigorúan csak kőolajszármazékkal. És mindig törölni, olajozni. Egyébként a főtengely görgőit sem ártana megnézni, milyen állapotban vannak. Valószínűleg még nincsen semmi bajuk.
- szike, a legvégső esetben és csak nagyon óvatosan, tömítés maradék eltávolításhoz.

Anyagszükséglet összerakáshoz:
- tömítéskészlet (jó a mai gyártású is),
- 2 db szimering (az ékszíj felőli hibátlan, a lendkerék felőlit cserélnem kellett revíziókor, a gyári új helyett jelenkori újra, pedig a gyári is puha volt),
- Nitrolakk
- 1-1 biztosító lemez a főtengely két végére,
- vezérlőtárcsa pár (érdemes cserélni). Én gyári újat tettem be, de vettem egy utángyártott újat is, amiről levágtam a 4 furatot, kb. 1x1 cm-es nagyságban, majd rápöttyöltük a gyári új párra. Így a menesztő stift és a tárcsa is sokkal tovább bírja, mielőtt elkopna. + nálam fel volt szabályozva a blokk, és már közel volt a menesztő stiftek végéhez a tárcsa, nem akartam kockáztatni. Vaterán amúgy van egy kissé rozsdás gyári új pár, simán megvenném, megpucolva így is többet ér, mint a rossz fajta utángyártott. De a zöldfestékes utángyártott jó amúgy. Meg persze a halványzöld gyári. :)


Amúgy egyetlen szerelő sem fogja neked elpucolni kívülről. De nem is muszáj tökéletesen. Elég annyira, hogy összeszereléskor a fogdosástól már ne potyogjanak trutymódarabok a motor belsejébe vagy a tömítőfelületekre. :) Persze a restaurálás teljesen más téma. Egyébként van helyed ilyesmire? Vagy valami paneldzsungel közepén, csillaggarázsban lakik az ikertesó? Utóbbi esetben nehogy nekiállj. Na jó, neki lehet, de nagyon kényelmetlen. Még nyáron is.

7944 Sárik Gergõ 2017-01-15 19:21:45  Előzmény:Sárik Gergõ: 79399

Valaki tudna ajánlani, Budapesten, egy olyan autószerelőt, akihez el lehet vinni, akár főtengely szimering cserére az autót?
Kalász utcait próbáltam, felhívtam, azt mondta visszahív, de azóta is hív. Szerintem már bezárt.

7943 Sárik Gergõ 2017-01-15 16:01:23  Előzmény: Spityu: 79396

Köszönöm ismét ezt a tartalmas leírást!

Nos, ma újra nekiálltam, de akárhogy volt állítva a végeredmény ugyanaz. Félszívatón szép alapjárat, visszatolva pörög, fuldoklik, leáll.

Valószínű szimering lesz itt.

Ahhoz viszont szerelőt kell találnom.. :/

7942  Spityu 2017-01-14 23:15:42  Előzmény:Sárik Gergõ: 79395

Hmmm... több szálon el lehet indulni. Először is, érdemes volna megnézni a tényleges benzinszintet a korábban leírt módszeremmel. Az úszó kiszerelt állapotban történő beállítása csak nagyjából lesz jó. Az egyik probléma, hogy a könyvekben a régi típusú karburátorházhoz tartozó úszóházfedél csak álló úszóval van illusztrálva. Rugós és rugó nélküli tűszeleppel. Az új típusú úszóházfedél pedig csak a fekvő úszóval. Vagyis az ott leírt 13.6 mm nem biztos, hogy a régi úszóházfedélnél is megfelelő lesz. Szóval mindenképpen azt ajánlom, hogy ellenőrizd le a 22 mm-es szintet a főfúvóka helyére beapplikált csővel. Ez lehet akár egy sima mipolán cső is, ami megfelelően vastag (vagy hízlalni kell szigszalaggal). Fillérekért adják méterét mezőgazdasági és a korábban említett boltokban.

Nem állítom, hogy ez meggyógyítja, de ez legalább legyen rendben. Egy karburátornál a szemrevételezést a benzinszint beállításának kell követnie, csak utána érdemes hangolni. A Trabant esetében ez utóbbi nem túl bonyolult dolog. :)

Miután a szívatót visszatolod, felpörög. Ez több mindenre utalhat, lássuk sorban, nem feltétlenül valószínűség szerint:

1. Az alapjárati ütköző csavar nagyon be van hajtva, emiatt több levegőt kap alapból a motor, mint kellene. A ráhúzott szívatótól a túl sok benzin következtében alacsonyabb fordulatszámon jár a motor, a szívató kikapcsolását követően azonban kedvezőbb lesz a benzin-levegő keverék aránya, ami nagyobb fordulatszámot eredményez.

2. A motor falsot szív. Jellemzően az ékszíjtárcsa tövénél lévő szimeringnél szokott. De ugyanúgy tud a lendkeréknél lévőnél vagy a karburátor csatlakozójánál is. A te motorod jó eséllyel még bontatlan, gyári. 33 éves szimeringgel. De az is lehet, hogy már cserélték, és csak emiatt meg is bontották. Féktisztítóra vagy hidegindítóra lesz szükséged. Üzem közben fújkáld meg az említett helyeket (a lendkerék felőlit sajnos nem nagyon lehet), és figyeld, reagál-e rá a motor. Ha igen, akkor az adott helyen falsot szív. Egyébként a felpörgő motor, hullámzó alapjárat tipikus hibajelensége a tömítetlen karternek.

Jah, a keverékcsavar az egyes karburátor családoknál eltérően működik. A 28 H 1-1-et nem írom le, mert azt nem ismerem, bár egyszer már felfogtam az elvét, egész okos szerkezet, csak a fúvókázáson kell egy kicsit hangolni, és akkor némi plusz benzinért cserébe sokkal rugalmasabb lesz tőle a motor.

Na szóval:

28 HB 2-x: kifelé hajtva dúsít, befelé hajtva szegényít a motorba jutó benzin-levegő keveréken. Alapvetően ez egy MENNYISÉGI csavar. A kis furatból a szívócsőbe jutó keverék MINŐSÉGE fix. Ezt a minőséget az alapjárati benzin és az alapjárati levegőfúvóka egymáshoz viszonyított értéke határozza meg*. A létrejövő elegy mennyiségét szabályozza a csavar. Természetesen mivel a pillangószelep egy kicsit nyitva van mindig, ott még jön hozzá némi levegő, végeredményben szegényít rajta.

28 HB 3-1: kifelé hajtva szegényít, befelé hajtva dúsít. A 13-as kulcsnyílású zárófedél alatt van még egy fúvóka, ezen már az alapjárati levegő és az alapjárati benzin fúvóka által fix minőségben "elkészült" elegy megy át. Azonban ezen fúvóka és a szívótorok között még oldalról becsatlakozik egy levegőjárat. Na, ezt a levegőjáratot szabályozza a keverékcsavar. Ha megnyitjuk, akkor a motor innen is tud szívni, vagyis a benzin-levegő elegy mellé még szív innen is egy kis levegőt. + természetesen ugyanúgy itt is a pillangónál.

28 HB 4-1: mint a 3-1, a rudazatos mókával kiegészítve. Ez ugye bizonyos pozícióban még juttat egy kis levegőt hátra. Azt hirtelen nem tudom megmondani, hogy a kiegészítő fúvóka elé vagy mögé (ahol a keverékszabályozó csavar is van), de a lényeg, hogy szegényít a keveréken.

* És persze a benzin szint is. Hiszen ha magasabb a benzinszint, akkor például könnyebben szív az adott méretű benzin fúvókán a motor üzemanyagot. Ugyanez igaz fordítva is. És persze a főfúvóka rendszerre is.

Na, közben megtaláltam, tényleg van leírás 4-1-hez, új karbival:
http://trabitechnik.com/index.php?lang=de&page=47&page_number=4#3.08.18%20Vorjustieren%20des%20Schwimmers
Akkor inkább a falslevegőszívás keresésével folytasd. :)

7941 Sárik Gergõ 2017-01-14 19:38:03  Előzmény: Spityu: 79378

Már az új tipusú úszóval van szerelve.
Csak most tudok írni.
Nos megérkezett a gyári új úszó, 3 napos kereső munka segítségével találtam fiber tömítéseket, kipucoltam még egyszer. Úszót beállítottam, a gyári könyv szerint, tolómérővel lemérve.

Keverékcsavart, a leírásod alapján! Köszi!

De, ugyanazt csinálja, szívatón elindul, igazából egyből. Egy kis járatás után, ha vissza engedem szívatóról, akkor meg felpörög.
Alapjárati csavarral próbáltam finomítani, de ha nagyon ki csavarom, akkor csak felpörög és lefullad.
Úszó szintet úgy állítottam, mint a javítási kézikönyve le van írva, 13,6mm-re kell lennie az úszónak, zárt tűszeleppel, a karbi házfedélhez képest.

Gyertyát cseréltem, többször is.

Holnap még egyszer nekifutok, de ha nem megy akkor csak tavasszal folytatom.

7940 Antal Péter 2017-01-13 03:02:48  Előzmény:Harcsás Sándor: 79389

Jó köszi,erre majd figyelek.

7939 Harcsás Sándor 2017-01-11 11:40:16  Előzmény:Antal Péter: 79379

Csak egy irányban jelez!. A belefújással csak becsapod magad ! A felcsavarozott jelzőnek NEM a logikusnak látszó bevezetésére kell kötni a benzincsövet! Én így tapasztaltam. Közben megvettem vagy három műszerpárt! Feleslegesen.

7938 Antal Péter 2017-01-09 23:09:56  Előzmény:Pápai László: 79387

Ok,köszi,elhiszem.Szépen sikerült kihegeszteni,szóval nem feltűnő.Valószínűleg eresztett a főfékhenger és azért korrodált el ez a része a karosszériának,mert sehol máshol nem találtam hibát,csak itt a fékolajtartály alatti részen.De most már jó,úgyhogy megyek tovább,ha megint lesz egy kis időm.

7937 Pápai László 2017-01-09 22:28:37  Előzmény:Antal Péter: 79382

Bármit lehet foltozni,csak szakembernek kell csinálnia, hogy jó is legyen.Motorblokkot is hegesztenek, ott kicsit nagyobb az igénybevétel..Karosszérialakatos vagyok,hidd el hogy lehet, sőt szabad is.

7936 Pápai László 2017-01-09 22:23:24  Előzmény:Antal Péter: 79379

Régen voltmár a 2T,lehet hogy rosszul emlékeztem..

7935 Antal Péter 2017-01-08 21:58:00

Ok,értem,köszi.
Igyekszem szépen eldolgozni,és utána jól lealapozni,majd ha minden megvan kap egy üregvédelmet is.Inverterrel hegesztek,mivel CO nincs,szóval türelemjáték,mert könnyen átégeti a lemezt.

7934  Spityu 2017-01-08 21:21:51  Előzmény:Antal Péter: 79382

Röviden: belső szám, a gyáregységek használták, nekik jelentett információt.

Jól teszed, a sziloplaszt nem való karosszériatömítésre, hacsak nem a garantált elrozsdásodás a cél. Maga az ecetsav is nekiáll dolgozni, továbbá ha bemegy a ragasztó alá a víz, jó eséllyel ott is marad, ami szintén nem tesz jót hosszú távon a kasztninak. Alaposan el kell távolítani, szükség esetén PU vagy akril alapút használni (helytől függően). Arról még nem is hallottam, hogy tartóelemet nem lehet foltozni, csak kompletten cserélni, de van benne valami. Kérdés, mi a helyzet önhordó karosszériánál? Ott végül is minden elem tartóelem. :) Nekem a 4T tiszta folt volt mindenhol. Főleg a hattyúnyak. Nem szóltak érte. Ha szépen megcsinálod, észre sem veszik.

7933 Antal Péter 2017-01-08 20:36:38

Köszi a választ.Megnéztem az oldalt,amit ajánlottál,de sajna a német nem megy,csak az angol.Ledrótkorongoztam a motorteret,kiszedtem az utólagos sziloplasztot a doblemez és a tornyok körül.Úgy nézem,még időben,mert szerintem ez az ecetsavas sziloplaszt lett volna a veszte,amivel telenyomta az előző tulaj.Gondolom s sziloplasztnak savas kémhatása van,mert alatta minden felület rozsdás volt.
A hattyúnyak okozott egy kis meglepetést.Lépésálló nikecellel volt kitömve.Egy-egy darab lemez behegesztésével orvosoltam a hibát,bár így utólag lehet műszaki vizsgán kifogásolják,ugyanis ez tartó elem,elvileg nem lehet foltozni,mint a küszöböt sem.Majd kiderül.

7932  Spityu 2017-01-08 18:42:50  Előzmény:Antal Péter: 79380

Eddig senki sem tudta megmondani nekem, hogy mi lehet az. Ami biztos: nem hivatalos azonosító, legalábbis nálunk biztosan nem az. A négyüteműnél is van a jobb küszöbnél, belül. Valamilyen karosszéria azonosító. Eredetvizsgán sok mindent lefényképeznek, leírnak, feljegyeznek. Gyakorlatilag bármit, ami azonosítóként funkcionálhat. Nekem a korábbi kocsimnál például a gázreduktor kis adattáblácskáját is lefényképezték. Ill. legutóbb, műszakin a 2T-nél az említett sorozatszámot is.

Ennyit találtam: http://www.trabant-technik.de/Page15.html

7931 Antal Péter 2017-01-08 17:30:26

Tudja valaki,hogy mit jelent a motortérben a doblemezen a gyújtótrafók mellett az a 7jegyű számsor?Pontosan úgy néz ki,mint az eredeti alvázszám a tűzfalon,még számok is ugyanolyan karakterűek.2hónapja volt a kocsi eredetvizsgán,minden stimmelt.

7930 Antal Péter 2017-01-08 17:27:14  Előzmény:Pápai László: 79362

Nem találtam rajt nyilat,vagy ami jelezné az üzemanyag haladási irányát,de mindkét irányban tud mérni talán,ugyanis a kis lapát forog,ha belefújok.

7929  Spityu 2017-01-08 11:58:52  Előzmény:Sárik Gergõ: 79377

Hát, a két nagy siófoki börzére biztosan megyek május 1-jén és augusztus 20-án a kocsimmal. De lehet, hogy valamilyen alkalomra Budapestre is felmegyek. Mondjuk az akkor már 500 km oda-vissza. Az éves futásteljesítmény terv pedig 1000km körül van. :)

Jah, még a gyújtásalaplapon is olvasható a gyártási idő. Illetve a gumi fékcsöveken szintén. Van, melyiknél csak a fittingeken, van, amelyiknél a gumin is.

Az úszó nálad álló vagy már fekvő(új típusú)? Nekem már fekvő volt benne a gyári, de nálam is kilyukadt 8 éve, kb. 80 ezer km-nél. Az 532-es SRI írja a változást, 1984.01-től.

7928 Sárik Gergõ 2017-01-07 23:00:41  Előzmény: Spityu: 79373

Köszönöm ! :)

Pontosabban, Gyálon, de az utca másik oldala már Budapest.
Megbeszélhetjük természetesen!
E-mail címet meg is adok,össze egyeztetünk akkor.
Hoppá akkor, majd ha kicsit kienged az idő, meg nézegetem én is ezeket az évszámokat. Kíváncsi vagyok, vajon tényleg mikori, hátha kapok egy pontosabb képet róla így.
Nekem sárga a lapátja.
Sajnos a szerszám készlet nincs meg :(
De a gyári emelő megvan, plusz pár gyári új alkatrész, komplett gyújtás alaplap, bovdenek, gyertyák stb.

Hétfőn szerintem, újra be hozom a karbit, szétszedem, beállítom, ahogy leírtad, kb egy két hét és meg is érkezik Németországból, a gyári új úszóm :D Remélem.

Akkor az e-mail: sarik.gergo@gmail.com
Keress bátran, aztán össze hozzuk a Trabant nézőt :)

7927 Kacsándi Szabolcs 2017-01-07 19:55:42

Üdv!
Van valakinek elérhetősége,vagy olyan ismerős gépműhelye,ahol 500-as trabant hengereket meg tudnának fúrni?Szeretnék két hengert fúratni,de nem szeretném kifizetni a hengerfúró gép árát,ha értitek.Érdeklődtem egy helyen,de eléggé mellbevágó válasz volt.Olyan helyet keresnék,ahol már készítettek ilyet és nem kell újra öntőmintát gyártatni,hanem meg van a gyártáshoz szükséges minden feltétel.
Ha tudtok ilyet légyszi jelezzétek!

7926  Spityu 2017-01-07 14:23:14  Előzmény:Sárik Gergõ: 79372

Szép! Köszi a képeket és az ismertetést. A korábbiak közül ez az enyémhez legközelebbi Trabi, amiről tudok. 11 nappal idősebb. Ágfalván van egy még, az 5 nappal fiatalabb az enyémnél. A tiéd, ha jól értem, Budapesten található, ugye? Valamikor megnézném, ha van rá mód. Néhány dologra kíváncsi lennék, hogyan volt eredetileg felszerelve ill. elvezetve. Pl. bowdenek, vezetékek. Bár az enyém sem volt piszkálva, meg dokumentáltam is, azért egy-két dolog furcsa volt, amióta az eszemet tudom, de fater állítja, hogy gyárilag úgy volt elvezetve. Ez már csak amolyan szőrszálhasogatás a részemről. :D Meg azért a típusjegyekre is kíváncsi lennék. Sejtésem szerint teljesen megegyezik az enyémmel.
Sok alkatrészen rajt van a gyártás időpontja, a teljesség igénye nélkül: elektromos szerelvényeken (pl. kapcsolók, ablaktörlőmotor nem látható oldala, hátsó lámpa foglalaton, kormánykerék küllő hátulján, motor öntvényen a lendkerék takarásában, hengertalpakon, légszűrőház oldalán, trafókon, önindítón, ékszíjon (ha még Pneumant), felniken, talán a gumikon is, első (hátul) és hátsó (alul) kipufogódobokon, tankon felül, ablakmosótartályon, talán a szivattyún is, hűtőlevegő turbina lapát közepén. Tényleg! Nálad is piros már a lapát? A szerszámkészlet megvan a kocsihoz? Fú de jó volna látni élőben.

Van, aminél év - negyedév, míg máshol év - hónap jelölést alkalmaznak. A negyedév római számmal íródik, a hónap arabbal. Nekem jellemzően 83/IV, 83.12., 84.02., ilyesmik szerepelnek. Amúgy valahol a neten elérhetőek a gyártási adatok: mely évben hány darabot gyártottak (kezdő és záró alvázszám), ebből kiszámoltam, hogy az én alvázszámomnak mikor kellett készülnie, valahogy így jött ki a február 19. vagy valami ilyesmi. :) Nyilván ez nem pontos, mert az év folyamán hullámozhat a termelékenység, ill. 365 munkanappal kalkuláltam, nem számoltam az ünnepnapokat.

7925 Sárik Gergõ 2017-01-07 12:59:26  Előzmény: Spityu: 79370

Uha, nagyon szépen köszönöm, ez a tartalmas leírást. Ez alapján biztosan menni fog a beállítás. :)

1984.03.15-én lett először forgalomba helyezve, egy idős hölgytől vettem, aki mondta ,hogy az első autója volt.
39.000Km-el vettem, gyári belső, végig üléshuzat volt rajta. Ja igen és végig garázsban állt. Rozsdamentes. :)
Olyan, januárban gyártott lehet. Legalábbis sok alkatrész alapján, pl a felni.
Régi rendszámát sajnos nem tudom. :(

Utángyártott úszó van sajnos benne(ezt már én vettem) De ahogy látom nem ugyanaz a méret. A gyári lyukas volt, valahol. Most rendeltem gyári úszót, remélem ez megoldja a problémát, legalábbis, azt hogy jó fajta úszó legyen benne. A többi beállítást pedig, ha kicsit enyhül az idő. Ilyen hidegben, nem valami jó szerelni :D

Pár kép róla:

7924  Spityu 2017-01-07 00:16:57

Légyszi, írd meg, mikori. :D Esetleg, ha a régi rendszámát tudod, azt is. Veterán topikban a novemberi képen a KO-s az enyém. 1984.03.26-os első forgalomba helyezésű. Az alvázszám alapján kb. február 19-es gyártmány. Ja és: ilyen karburátor van ezen is.
Mit lehet tudni a kocsiról?

Karbi: én imádom ezt a típust. Érintve nem zabál, taposva viszont etet, ha kell. Ha lehörög, azért van valószínűleg, mert a főfúvóka esetleg az előporlasztó el van dugulva. Vagy a furulyacső. Esetleg próbáld meg azt, hogy atomjaira szeded, és jóóóól beáztatod denaturált szeszbe (vagy bármilyen tömény alkoholba, akár bioetanolba, ha van még olyan). A főrendszer nem tud annyira eldugulni, persze semmi sem lehetetlen. Inkább az alapjárati körben vannak szűkebb részek, főleg a csonk környékén.

Én teljesen felújítottam, az eredmény a képeken látható.

A hörgés mióta van? Nem okozhatja más? Kopott motor (vezérlőtárcsák, gyűrűk stb.), rossz gyújtás, gyertyák, akármi. Tegyük fel, hogy minden jó és a hiba a karbinál lesz. Ha a hörgés csak úgy előjött a semmiből, akkor valószínűleg dugulás okozza. Főleg, ha állás után. Ettől függetlenül azért leírom, miket ellenőrizz mindenképpen a karbin.

Esetleg szedd darabokra (tudom, megvolt), mosd el még egyszer. Ajánlom a tömény alkoholt, pl. denaturált szesz. Abban lehet szépen áztatni magát az öntvényt. Arra ügyelj, hogy a könyöknél lévő szelep szimeringje ne kapjon (hosszú ideig). Emiatt azt elég ha csak benzinnel jól elmosod. Persze miután leszerelted a rudazatot, a kart és a bütykös tengelyt is kihúztad, a zárósapkát levéve. Fújasd ki jól a járatokat. A begyantásodott benzinmaradék oldására (tipikusan az úszóház alján) az alkohol a legjobb, esetleges fehér csapadék eltávolítására pedig az ecet (más is, csak az ecet kíméli az alut). Kifújatást követően érdemes benzinnel még átöblíteni, nehogy víz maradjon valahol, amitől kivirágozhat az alumínium-oxid az öntvény járataiban.

Hasonlóan járj el a leszerelt alkatrészekkel is.

Ellenőrizd a vulkánfíber tömítések épségét. Minden méret kapható kisgép / épületgépészeti boltokban.

Ellenőrizd a blokkra csatlakozó talp nincs-e elgörbülve. Szükség esetén házilag meg tudod síkolni egyenes felületre ragasztott csiszolópapírral. Szép, lassú, hosszú mozdulatokkal tökéletes eredményt lehet vele elérni. A blokk és a karbi között szendvicstömítés van: két vékony papír és közöttük egy vastagabb. Ez sokszor már nincs meg. Ha megvan, akkor viszont tényleg óvatosan kell meghúzni az anyákat, mert a vastag tömítés miatt görbülnek el általában a talpak. Használj önzáró anyát, esetleg menetrögzítőt. Gyárilag amúgy rugós gyűrű és sima anya van ott. Ezt én kiegészítettem egy kis menetrögzítővel.

Ellenőrizd a pillangószelep tengelyét, nem kottyan-e nagyot. Ott is tud falsot szívni, amitől nem lesz normális alapjárat.

A szívatónál leginkább a forgótárcsa felületét kell ellenőrizni, nincs-e durva berágódás. Összerakáskor egy csepp olajjal legyen megkenve, nehogy szárazon forduljon. Alu az alun könnyen berágódhat. Alapvetően ha jól zár, még kotyogó tengely esetén sem zavar be a normál üzembe.

Ellenőrizd, hogy egyáltalán megvan-e minden alkatrész. Főként a fúvókákra gondolok. Hirtelen nem is tudom fejből, hogy mik vannak, de ha bárhol látsz valami üresen tátongó menetes furatot, az azt jelenti, hogy hiányzik onnan valami. :) És persze ellenőrizd a fúvókák tisztaságát, méretjelzését.

Üzemanyagszint: nagyon jól le van írva. Akár kiszerelt állapotban is elvégezhető a beállítása, de beszerelten talán könnyebb. Emlékeim szerint 22 vagy 24 mm-rel kell a perem alatt lennie a benzinszintnek összeszerelt állapotban. A főfúvóka helyére egy vastagabb falú, áttetsző (pneumatika) csövet illesztettem miután jó pár menet szigszalaggal felhízlaltam és gázon meghajlítottam. Benzincsap nyitva, szépen telik az úszóház. Majd - optimális esetben - megáll a szintemelkedés. Leolvas. Ezután a slagot kicsit kihúz, hogy kifolyjon a bent lévő benzin, majd visszadug. Újra leolvas. Még egyszer. Úgy emlékszem, hogy az úszóházfedél első csavarját fogadó kitüremkedés alsó éle a karburátor testen pont 22 mm-re van a peremtől, azt fel lehet használni mértéknek. De mondom, olvass utána inkább, ne hidd el, amit írok. :)

Az alapjárat beállítása nem egyszerű. Mármint tökéletesre. Én úgy állítottam be, hogy üzemmelegen, felkapcsolt távolsági fényszórók mellett legyen kihagyás nélküli a motor hangja. Ezt 20-25 fokos hőmérsékletnél lehet a legjobban megtenni, az alatt hamar visszahűl a motor, függetlenül attól, hogy alapjáraton megy vagy teljesen áll. Persze nagyjából be lehet ilyenkor is lőni.

Keverékcsavar... normális csapágyboltban kérjél BENZINÁLLÓ O-gyűűrt. Sajna nem emlékszem a méretre hirtelen. Megmértem a csavar magátmérőjét, ahova felmegy az O-gyűrű, majd megmértem a karburátor furatát is, amit le kell tömítenie, ebből pedig ki lehet számolni, hogy milyen méretű kell. Úgy rémlik, hogy tökéletesen passzoló méretűt nem kapni, de a kommersz méretek közül az egyik nagyon jól bepasszol. Azt hiszem, egy kicsit kisebb, mint ami jó volna. A biztonság kedvéért 1-2 órát áztasd benzinben. Minimális dagadás elképzelhető, de ha szétmállik, ahogy a kezedbe veszed, akkor az nem benzinálló. :)

Alapjárat beállítása (feltételezve, hogy a gyújtás, a motor tökéletes és üzemmeleg): igazából jó volna egy lézeres fordulatszámmérő, én tudtam szerezni. Finoman hajtsd be tövig a keverékcsavart, majd tekerd ki 1.5 fordulatot (3 félfordulatot). Nálam, azt hiszem, ennyin áll jelenleg durván. 1.5-2-n. Az alapjárati ütközőcsavarral keress valami olyan pozíciót, ahol szépen, egyenletesen, pattogósan jár a motor. Nem baj, ha csak egy-egy rövidebb időre, utána pedig félreüt párat, majd újra egyenletes. A lényeg, hogy ne valami selymes, prüntyögő, vontatott hangja legyen. Valami ilyesmi hangot kell keresni: https://www.youtube.com/watch?v=ittDC-ufRI0 Ez mondjuk egy kicsit gyors, de a H1-1-es karbival szerelt motoroknak magasabb alapjárati fordulatszám is van előírva (de ez még szerintem ahhoz is magas). Nekem fixen 650, ugyanígy, kihagyás nélkül (hangsúlyozom, üzemmelegen, lámpákkal). Ez már jobban tetszik: https://www.youtube.com/watch?v=LfHDkCf1WqE Itt tökjól megfigyelhető, hogy lámpákkal hibátlan az alapjárat, míg nélkülük darabos, de pattogós, akkor sem valami szüttyögés. :)

Megkerülőszelep beállítása: Ha nem muszáj, nem érdemes állítgatni. Úgy értelmezem, hogy amikor a fojtószelep az alapjárati állásához képest már 7 foknyira nyitva van, akkor kell a megkerülőszelepnek is elkezdenie a nyitást hátrafelé. Ilyenkor a szívócső felől a hátul lévő alapjárati fúvóka kap egy kis levegőt még, elszegényítve az ott képződő keveréket. Ettől lesz spórolósabb. Fullgáznál gyakorlatilag nincs szerepe, akkor a főrendszer dolgozik csak. Szóval ha nem több darabból lett összerakva a karbi, és nem is szedted szét azt a menetes állítót, akkor nem érdemes piszkálni. A lényeg, hogy a bütykös tengely alapból úgy álljon, hogy könyökben lévő szelepet ne bántsa, ne nyissa. Ebben az állapotban kell rátenni a gömbfejes fület a tengelyre, úgy, hogy felfelé álljon. A pillantószelep tengelyére menő szintén felfele kell, hogy álljon. Ha mégis el lett tekergetve, akkor emlékeim szerint kb. 94 mm a durva beállítási érték, ennyi a két gömbfej középpontja közötti távolság. Ha nincs eltekergetve, akkor légy szíves, mérd meg és írd be nekünk. :) Köszi! Simán lepattintható a gömbfejekről, amúgy.

Amúgy most még egyszer elolvastam a kérdésedet. Ha tippelni kellene, hogy a hibákat mik okozzák nálad, akkor azt mondanám, hogy az alapjárat hiányát a két csavar rossz beállítása. A lehörgést pedig az alacsony benzinszint. De az is lehet, hogy mindkettőt az alacsony benzinszint. Nehéz ezt így megmondani. Mert ezernyi más is okozhatja a motor más tájékáról. Ha valami nem világos, kérdezz nyugodtan! Ha gondolod, el tudom küldeni az én motorom alapjáratát is e-mailben.

7923 Borsos Attila 2017-01-06 23:03:02

1980

7922  Spityu 2017-01-06 22:36:57  Előzmény:Borsos Attila: 79363

Mikori évjárat? '80-'83, ha jól látom.

7921 Sárik Gergõ 2017-01-06 20:16:13

Sziasztok!

Nemrég lettem, egy 1984-es Trabant tulajdonosa.
Lábon jött, haza de a karburátor nem volt az igazi, és most sem. Ki lett pucolva, de ugyanúgy lehörög, nincs alapjárat, annyira nem értek a beállításához, a német nyelvű honlapon meg nem igazán tudok eligazodni, tekintve, hogy se én se a fordító nem az igazi, német tudás ügyileg.

BVF HB 4-1-es karbi van rajta.
Aki esetleg ért a beállításához, vagy tud olyat aki ért(Budapest), vagy bármilyen megoldást, azt megköszönném.

Üdv.: Gergő

7920 Borsos Attila 2017-01-06 19:27:45

Meg van a műszaki!
És az első 500km.

7919 Pápai László 2017-01-06 17:49:07  Előzmény:Antal Péter: 79360

Régen volt már, de ha jól emléxem megvan jelölve egy nyillal az irány.A légtelenitőt is kösd rá a tankra..

7918 Pápai László 2017-01-06 17:47:22  Előzmény:Pápai László: 79357

Megoldva..

7917 Antal Péter 2017-01-05 21:13:08

Kétütemű trabimba van átfolyásmérő óra,de össze-vissza mért.Mint kiderült,hogy nincs is bekötve az üzemanyag.Van az üzemanyagnak bekötési iránya,vagy mindegy melyik a belépő és kilépő ág?
Jelenleg már kész a váltóm.Kapott új szimmeringeket,szabadonfutót,kinyomócsapágyat és kuplungszerkezetet is.

7916 Pápai László 2017-01-02 12:30:54

Sziasztok!

Meg tudná mondani valaki, hogyan lehet le/kiszedni az 1,1-es Trabi fejtámláját? Simán,kirántásra nem jön ki,csak a határértékig..

7915 Őry Gábor 2016-12-31 14:22:38  Előzmény:Bertók Lajos: 79344

Digi tolómérő.

7914 NEON 62 2016-12-31 14:21:07

üdvözletem!
a napokban szert tettem egy Trabant 1.1 típusú autóra (régi álom volt)
kérdésem:
- tudna valaki ajánlani olyan illetőt aki a futómű tuningolásban segít, esetleg megcsinálja?
köszönöm:
neon

7913 Szedlacsek Ottó 2016-12-28 23:26:04

Sziasztok! 1.3-as polo központi injektort szeretnék felszerelni motorvezérlővel eggyütt az 1.3-as Wartburgomra, mert a karbikkal nem boldogulok. Sok a fogyasztás. Van valakinek tapasztalata ebben? Mikre kell figyelni? Esetleg valami link ahol már volt tárgyalva? Előre is köszi a segítséget.

7912 Bertók Lajos 2016-12-20 19:23:48  Előzmény:Harcsás Sándor: 79348

Üdv!
Ez a gumicső megvan, bár be van szakadozva a szélén pár helyen. Próbálom pótolni, addig meg átnézem a terelő csappantyúk mozgását. Ma már nem szórtam apró izzó korom részecskéket, bár lehet hidegebb volt mint az előző napokban, meg nem is hajtottam annyira. Valahogy olyan mintha kihagyna a benzinutánpótlásom, mert változatlan pedálállásnál ingadozik a teljesítmény, részterhelésnél pedig rángatva darabosan megy, ha padlózom akkor egyenletesen húz, de mégsem mehetek mindig padlógázon.
Nagyon szép a Trabid Sándor, az enyém is pont ugyanilyen, csak mattabb meg karcosabb az eredeti fénye, a belseje meg budi egyenlőre, de majd alakul.

7911 Harcsás Sándor 2016-12-20 14:46:40  Előzmény:Bertók Lajos: 79344

Üdv!
A ventilátorház és a motorburkolat között lenni kell egy kb.8 cm-es gumicsőnek. Annak hiányában lehet kevés a fűtés.
Szikrát az enyém akkor szórt, mikor az egyenes kipufogó falán 5-6 mm vastag volt a koksz. Kifűrészeltem a katalizátort,és mechanikusan kipucoltam a csöveket, Majd újra összehegesztettük. Megszűnt a szikraszórás.

7910 Bertók Lajos 2016-12-20 10:13:42  Előzmény:Bertók Lajos: 79346

Attila! Azt kihagytam, hogy a sikeres műszaki vizsga után ugye még vissza kellett helyeztetnem a járgányt, ez valami 2300 forintnyi illeték, meg az új forgalmiért fizettem 6000 forintot.

7909 Bertók Lajos 2016-12-20 10:08:59  Előzmény:Borsos Attila: 79345

Kedves Attila!

Az én esetemben a Trabi ideiglenesen volt kivonva, bár nem tudom 15 évig , hogy volt fenntartható ez a státusz. Mindenesetre a rendszáma megvolt, törzskönyve is volt így az eredetiség vizsga és az átírás simán ment. Mivel a forgalmi engedélye még régi tipusú volt, csak megyei nkh-nál vizsgázhatott volna, ezért gyorsan elvesztettem a forgalmit és igényeltem egy hatósági bizonyítványt a kormányhivatalban cirka 3000 jó Magyar forintért. Így már vizsgázhatott a lakóhelyemen. Azaz majdnem, mert furcsa mód nem találták a kocsit a gépjárműnyilvántartóban. Mire meglett addigra a katalizátoron csámcsogtak de kiderült, hogy nem kell. Aztán a vonóhoroggal nem akartak kibékülni de végül simán levizsgázott.
Ez az általad említett kormolódás biztos jelen van, de nekem nem a meleg hiányzik hanem inkább a légáramot hiányolom, szinte csak páhál.

7908 Borsos Attila 2016-12-19 22:22:06

Kedves Bertók Lajos.
Először is gratulálok a vételhez. Az első kipufogódob eltömődése okozhat fűtés problémát a korom elszigeteli a dobot, nem tud átmelegedni.Én most cseréltem le a kipufogódobokat remélem majd hamarabb átmelegszik.Végül a forgalomba visszahelyezés folyamatáról kérdeznék.(sorrend buktatók stb...)

7907 Bertók Lajos 2016-12-19 20:25:28

Sziasztok!

Röviden Trabi volt az első autóm még 97-ben, amit nagyon imádtam, de mikor jött a katalizátoros mizéria megváltam tőle. (én marha) Idén áprilisban nosztalgiából, és a régi nagy szerelemből vettem egy másik Trabit, sajna nem kék, és nem szedán. A kocsi 2001 óta ki volt vonva forgalomból, nagyjából eredeti állapotnak örvend. Kapott két küszöböt, négy javítóívet, két első tornyot, meg két első lökhárító tartót, le lett alvázvédőzve. A kalapácsos gyújtást elektromosra cseréltem, a beállítása csak fülre lett bízva egyenlőre, a karbit szétkaptam kipucoltam, nem állítgattam. A masina két hete leműszakizott, azóta napi 20 km kényszermunkára van kényszerítve. Jelenleg ami nem tetszik benne, az a fűtés hiánya (a régi Trabimba sose fáztam), valamint 5 km megtétele után (90-100 km/h) szikrát hány a kipufogó (talán izzó korom?).
Két kérdésem lenne: ez a tűzokádás idővel elmúlik, vagy beavatkozást igényel? Illetve a dugattyú gyújtásponthoz való beállításához mindenképp az indikátor óra a javallott, vagy elegendő ha kimérem, és barkácsolok egy fix "idomszert" a gyertya helyére?

Bocsánat ha hosszú lett......

7906 Po. Balázs 2016-12-18 20:18:13  Előzmény:Vári László: 79340

Nem túl gyári de ebay-en lehet kapni 900 Ft ért 5A-es feszültségátalakitót ami 4v-38v bemenetről tud 12v is.

7905 Vári László 2016-12-17 15:29:51

Sziasztok, üdvözlök mindenkit a megújult oldalon! :)
Kezdenék is egy gyors elektronikával kapcsolatos kérdéssel: 12Voltos tranzisztoros Trabi gyújtást át lehet-e alakítani hogy 6V-al működjön? Erre vonatkozóan még nem találtam leírást a neten, gondoltam benézek ide is, hátha valaki foglalatoskodott már ezzel. Segítségeteket előre is köszönöm!