Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5963 Kunyi Tamás 2013-01-29 19:48:06  Előzmény: Spityu: 74578

A L**l-bõl nekem is megvan az a hattyúnyakas csillagkulcs-szet. Azokkal sincs gondom, és méretpontosak is.
A piacos szerszámok nálam is törnek, de ilyeneket nem is veszek soha. Emezekre pedig vigyázok, akkor sokáig húzzák biztosan.

5962  Spityu 2023-05-22 08:40:11

Szerszámos tapasztalatok:

4 éve vettem a L betûs boltban az említett fantázianévvel gyártott 18részes csillag-villás készletet. Úgy teszteltem a boltban (egy másik készlettel), hogy a 13-as csillagjába beleillesztettem a 17-es villáját, majd a két szárnál fogva mintegy összeroppantottam - volna. Semmi sem történt, izomból feszítettem, jó fogás volt rajta, de nem engedett egyik kulcs sem. Megvettem egy bontatlan készletet.

Nem sokkal késõbb vettem a 6x2 méretû nyújtottcsillag-nyújtottcsillag készletbõl is egyet. Ez eddig összesen kb. 3e Ft. Azóta is hibátlanul szolgálnak, semmiféle torzulás nincsen rajtuk.
Arra kell figyelni, hogy ne fémkalapáccsal püfföljük, mert az esetleg le tudná ütni a bevonatot, ami rozsdaálló. Ellenben az alatta lévõ ötvözet (Cr-V), annál inkább hajlamos a korrózióra.

Ugyanitt vásárolt 2. imbuszkészlet(1-2e), elsõdlegesként használom, hibátlan.

Digitális tolómérõ (3e): szintén itt vettem, szintén 4 éve. Napi használat mellett az eredeti elem van még benne, többféle méretû etalonnal teszteltem, század pontos. A hátoldalán lévõ matrica alatt található 4 parányi csavart kellett meghúznom (mindjárt a legelején), mert kissé lazák voltak és hiszterézissel mért - azóta tökéletesen mér és precízen is csúszik (van utánállítási lehetõség, de nem kellett még kihasználni).

Kompresszor (24e): A betûs boltból, 25literes "Workzone" fantázianevû kompresszor hobbicélra kiválóan alkalmas, merem állítani, hogy semmivel sem rosszabb, mint egy márkás, de belépõ szintû gyártmány, még hosszú távon sem.

Szintén A betûs boltban (és vaterán is) kapható krova-bitfej-hosszú krova-hajtószár-racsni készlet 10e-ért: ilyenem nincs, de meg szabad venni, a vékony fix szárat leszámítva a többi része elég jól bírja a strapát.

Tény, hogy a Strauss stb. márkák távolkeletiek, de a mai kínai cuccokat nem szabad a 10-20 évvel ezelõttiek színvonalához hasonlítani, mivel ég és föld a különbség.

Persze vannak az atomgagyik, mint nyersvas bitfejek, az alumíniumból készült szár-markolat (vicc kategória), vagy a piros gumitartóba dugható "krova"fejek és a T száruk mûanyag markolattal (elsõ alkalomnál eltörtem). Ilyennel is dolgoztam már (nem saját cuccok voltak), a velük való munka röviden: BÜNTETÉS, a rájuk áldozott összeg, akármilyen kevés is: KIDOBOTT PÉNZ.

Szóval szerszámból a legolcsóbbnál eggyel drágábbat illik megvenni hobbi célra.

Tegnap vettem egy dugattyúgyûrû expander fogót 1600-ért. Állítom, hogy a Beta csak színben tér el tõle, no meg az árában (8-16e, bolttól függõen).

[url=https://auto-motor.vatera.hu/szemelygepkocsi_alkatresz_felszereles/egyeb/dugattyugyuru_fogo_60_os_arkedvezmennyel_godollon_1700896769.html]1600-as[/url]
[url=https://www.koves-forcon.hu/termekek/beta/kepek/beta_fooldal/auto_karosszeriajavito_szerszamok/BETA_1445.jpg]Beta[/url]

Bitfejek... (3e) 2004-ben vettem egy Somogyi Electronic-os készletet, azóta már többféle néven láttam ugyanezt. Egy-két speciális fej miatt vettem meg akkoriban, azóta már az összes fajtát használtam. Az eladó csóválta a fejét, hogy csak "ilyet tud adni", arra célozva, hogy nem a legjobb. Én már akkor mondtam neki, hogy szerintem ez igen is jó. Így is lett: a PH2-es csillagból 3db van benne, még mindig az elsõt használom, pedig amit az a fej kapott... TE JÓ ÉG! Használtam furógépben is, ugrált is (pedig igyekszem elkerülni, amennyire csak lehet) és még mindig jó.
[url]https://www.antennawebshop.hu/index.php?page_info=1976[/url]

Jah, igen, rozsdásodásra hajlamos. Megnyugtatásul a drága is. Egyszer lekentem vékonyan olajjal, letöröltem szinte teljesen, hibátlan.

Nem rég vettem zégergyûrû fogókat (4db: nyitó-záró, egyenes-hajlított) 1200 forintért összesen. Nagyon precíz a kidolgozása (mechanika, fej vég), tény, hogy szimplán csak feketített az egész (olajos zacskóban árulták, abban is tartom), de ennyi pénzért jobbat nem kapni. A télen az egyiket, már nem emlékszem, hogy miért, de sokat használtam és épp, hogy csak fényes a vége.

Szóval nyitott szemmel kell járni. :)

5961 Kunyi Tamás 2013-01-29 17:31:09

Köszönöm Endre és Tsaby az infót. Ezzel az ötvözet dologgal nem voltam tisztában.
Végülis a holmik jók, és minõségi kinézetûek. A rozsdát letakarítottam róluk, és olajjal átitatott vékony szivacslapot tettem a két ládafél közé.
Egyébként az egyik csapágy kinyomásnál a 24-es krovafej a nyomatékkulcs végén igen nagy igénybevételnek(!) volt kitéve, és inkább a csapágy roppaant el. Szóval nem rossz, de azért az unokabátyám Mannesmann szerszámoskészletében - amit Németországban vásárolt cirka 6 éve - egy pötty rozsda sincs.
Beletörõdtem, vigyázok ezekre és kész :)

5960 Kárász Endre 2013-01-29 16:48:55  Előzmény:Támba Csaba: 74573

Most látom, hogy kb. egyszerre írtuk, és majdnem ugyanazt:D

5959 Kárász Endre 2023-05-22 08:40:11

Teljes DÖBBENET, ezt eddig észre sem vettem!!!

Tegnap egy gyári változásjelentõben bukkantam rá, hogy 1979. márciusától a henger-dugattyú illesztését az addigi átlag 2,5 századról(19-32μm) 3 századra növelték(24-37μm). Ez azt jelenti, hogy ugyanahhoz a színjelölésû hengerhez eggyel kisebb méretcsoportba tartozó dugattyú való. Például a 72,024-72,020 átmérõjû [b]fehér-fehér[/b](németül W-W) jelölésû hengerhez addig a 72,000-71,994 átmérõjû [b]"72,00 fehér"[/b] (W) jelölésû dugattyú került párosításra, míg ezután már a 71,994-71,987 átmérõjû [b]"72,00 fekete"[/b] (S) jelölésû dugattyú. Az egészben az a vicc, hogy a gyári javítási kézikönyv, továbbá a zöld vagy sárgafedeles magyar javítási segédkönyv (ami az elõbbi fordítása) és a "Hogyan tovább?" könyv is a régi táblázatot adja meg. Egyedül az a magyar javítási kézikönyv közli az új táblázatot, aminek egy Trabi fénykép van az elején, és a Mûszaki Könyvkiadó adta ki. Ez:
[img]https://www.szentimreantikvarium.hu/lib/thumbnail_scaler.php?base=115&img=/var/www/szentimreantikvarium.hu/html/dynamic/14000/trabant%20601.jpg[/img]

Ha a kezetek ügyébe kerül ezek közül valamelyik, nézzétek meg! Az utolsó oszlopban ott van a beszerelési hézag, ebbõl rögtön látni! A réginél 20-30μ, az újnál 26-37μ vagy 24-35μ.
Akinek van otthon gyári új hengerszettje, nézze meg lécci, hogy ott hogyan van ténylegesen párosítva!
[i](Módosította Endre 2013.01.29. 17:45-kor)[/i]

5958 Kárász Endre 2013-01-29 15:50:27  Előzmény:Kunyi Tamás: 74572

A legendás "chrom-vanadium" elnevezés (amibõl aztán a kizárólag dugókulcsokra használt krova kifejezés is megszületett) ebben az esetben az acél két ötvözõjét jelöli. Ezek növelik a szilárdságát, pongyolán fogalmazva jobban edzhetõvé válik tõle az anyag, kopásállóbb, illetve a kifáradással (repdéses törés) szemben ellenállóbb lesz. A lényeg: igen, tud rozsdásodni. Ezt csak a jelentõs króm tartalom tudná megakadályozni, de annyi nincsen ebben a fajta ötvözetben.

5957 Támba Csaba 2013-01-29 15:40:06  Előzmény:Kunyi Tamás: 74572

Idézlek:

"Ha egy villáskulcs króm-vanádium összetételû, akkor az csak abból van, vagy van benne pl vas is?"

Elõször is köszönöm a vidám percet:)

Szóval:

A szerszámaid acélból vannak. Feltehetõleg ún. króm-vanádium acélból mivel hallomásból tudom, hogy tényleg használhatóak ezek az eszközök szerelésre.

Krómos és vanádiumot "álánatúr" max. a gyógyszertári vitaminokban találsz amelyek vércukorszint beállítására jók. Szerencsére ezt is csak hallomásból tudom:)

Tehát az acél a vas ötvözete, melynek fõ ötvözõje a szén. Emellett acélfajtától függõen különbözõ egyéb ötvözõk is lehetnek benne. Pl. a króm és a vanádium. A króm-vanádium acélok jellemzõen szerszámok alapanyagai, ugyanis az említett ötvözõk erõsítik az acék keménységét és kifáradással szembeni ellenállását.
De ettõl még nem lesz a szerszám rozsdaálló. Azt külön króm-nikkel bevonattal érik el. Olcsóbb szerszámoknál ez kimarad. Vagy csak ez van felhordva egy olyan gyenge anyagra (szerszámnak nem nevezném õket) amelyek kemélysége vetekszik a napon felejtett medvecukoréval. Jellemzõ elérthetõségeik TESCO és barkácsáruházak. Viszont ezek a "szerszámok" el vannak látva automatikus nyomatékhatárolással!!!
Ez úgy mûködik, hogy mielõtt rendesen meghúzhatnál velük pl. egy csavart hamarabb szétnyílnak, vagy elnyalódnak:)

Léteznek korrózióálló acélok is amelyekben a fõ ötvözõk az elõbb említett króm és nikkel magas százalékban, de az meg nem jó szerszámnak, mert rideg és törik.

Összegezve:

Nem vettél feltétlenül gagyit, de garantáltan a Távol-Keleten gyártották õket a doboz feliratától függetlenül. Egy ideje szeretnek ezek a gyártók "németes" neveket adni a termékeiknek (Pl. Straus, Mannesmann) és bérelnek egy szoba-konyhás lakást panellakást Kelet- Berlinben a cég nevére, hogy legálisan hivatkozhassanak a "német" származásra:)

5956 Kunyi Tamás 2013-01-29 14:10:09

Sziasztok!
Ennek a diódás témának utánanézek, mert engem is érdekel, de elõtte nekem is van egy másik fajta kérdésem hozzátok.
Mivel ez egy Barkács szakkör, így a szerszámos problémámat szeretném megvitatni veletek. Kb fél éve vettem a Lidl-ben egy szerszámoskészletet kb 27ezer forintért - Powerfix márkájú, valami német holmi.. Van benne minden: villáskulcsok, dugókulcsok, gyertyakulcsfejek, hajtószárak, csavarfejek stb.
Ha egy villáskulcs króm-vanádium összetételû, akkor az csak abból van, vagy van benne pl vas is? Mivel nekem pici pontokban rozsdásodni kezdett.
A csavarhúzófejek is nagyon be tudnak rozsdálni, de még a krovafejek is rosdásodnak belülrõl. Ez létezhet így?
Már olajsprével fújkálom õket, mert nagyon zavar ez a korrózió.
Vagy vettem külön egy kombinátfogót, annak is rozsdásodik a feje. Apukám 20 éves fogóján nincs rozsda, ezen miért lehet?
Valakinek van ötlete? Most itt nem arra gondolok, hogy gagyit vettem, vagy mert kínai.
Egyébként szerelésnél nagyon jól szolgálnak. Semmi nem törik el, nem hajlik, a csavarhúzófejek sem pattannak el, tehát erõs anyagból lehetnek, de mégis rozsdásodnak. Ja és ilyen van rájuk írva: s+k
Ha valakinek van valami elképzelése írjon nyugodtan :D

5955 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 74569

Érdekes szituáció áll fenn:

Ez az általad linkelt oldalon található diódahíd, ami eredeti alkatrésznek van hirdetve, s Trabant 601-hez, 1,1-hez, Wartburg 1,3-hoz és Barkas B1000-1-hez való.

[imgw]https://www.ldm-tuning.de/pictures/T601-7601-2.jpg[/imgw]

Ez pedig a Vaterán van, ahol az eladó Trabant 601-hez, és Wartburg 353-hoz valónak mondja, no meg eredeti is.

[imgw]https://p1.vatera.hu/photos/a8/fd/d636_1_big.jpg[/imgw]

Nekem mint laikusnak, 3 dolog tûnik fel:
1, a Vateráson nincsenek hûtõbordák
2, A németen a diódák tetején "SY 171/1D A1" van, míg a Vateráson 2 db-on "SY 171/1D V7", 1 db-on pedig "SY 171/1D V8" felirat díszeleg (modnjuk ez fogalmam sincs, hogy mit is takar)
3, A német oldal szerint (ez tûnik megbízhatóbbnak) nincs közös metszete diódahíd szinten a 2T Trabantnak és Wartburgnak...

A kérdés a következõ: A Vaterán kínált szerintetek Trabant 1,1-hez megfelel-e?

5954 Kenyér Zoltán 2013-01-29 08:30:29  Előzmény:Németh János: 74563

Elõször hóval :D, aztán vízzel próbáltam oltani, de aztán már lángra kapott. Szomszéd hozott poroltót, utána azzal már eloltottam. Tûzoltóknak már nem maradt sok dolguk, csak hûtötték vízzel, nehogy újra begyulladjon. Nem tudom mennyibe fog kerülni. Én fogom csinálni, úgyhogy csak alkatrészeket kell venni, meg festéket, de szerintem így sem fogom megúszni 100 ezer huf alatt. Motortérben kb. mindennek annyi.
Tûz okát nem tudjuk pontosan. Én arra gyanakszom, hogy a lepotyogó motorháztetõ szigetelés gyulladt be valahogy. Nem mertem oltás közben felnyitni, nehogy oxigént kapjon, alulról nyomtam poroltóval. Így azt sem láttam, hogy honnan indult, de a végén már minden égett.

5953  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Csády Szabolcs: 74568

Ezt nem tudom megmondani. Annyi biztos, hogy a 2T és a 4T forgórésze eltér:

A 42A-os a 601-é:
[url]https://www.w311.info/viewtopic.php?f=9&t=1726[/url]

Ez alapján úgy tûnik, hogy megegyezik (Trabant-Wartburg-Barkas, 2T-4T):
[url]https://www.ldm-tuning.de/trabant_1_1/ersatzteile/elektrik/all.htm[/url]

5952 Csády Szabolcs 2013-01-28 21:27:57  Előzmény: Spityu: 74562

Hát ez nagyon gusztusos lett.
Nem tudod véletlenül, hogy a 2T és a 4T generátorának a diódahídja egyezik-e?

5951  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 74564

Gyárilag minimum 33.7mm-t ír a könyv, ez alá nem szabad menni. Valójában szerintem lehet.
Legnagyobb átmérõnek 35.42-t mértem, a kopott részét -0.3mm-nek saccoltam. Sajnos már nem emlékszem, hogy szabályozás után mennyi lett, de emlékeim szerint még egy ilyen kopás + szabályozás belefér a fenti határértékbe.
Amúgy érdemes tisztán tartani, mert jól látszik, hogy valamit benyelt, ami súrolószerként megette az egészet. Az a szénkefe például majdhogynem végállásban volt, míg a másik teljesen újszerû. Az egész generátor egy oltári nagy zsírgombóc volt! Kívül-belül, nem hazudok. Állítom, ha tiszta lett volna végig, 150ezret gond nélkül elment volna (ami a kommutátor részt illeti). Most van benne kb. 82 ezer.

[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_tmm8nkwks0.jpg[/imgw]
[i](Módosította Spityu 2013.01.28. 21:38-kor)[/i]

5950 Őry Gábor 2013-01-28 20:37:16  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74554

Részvétem!

5949 jocking . 2013-01-28 20:25:33  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74557

Az derék... :S
Lehet tudni, mi okozta? Úgy látom, a porlasztó körül volt valami...
Nálam egyszer volt, hogy az olajgombáról lejött a vezeték porlasztószerelés közben (benzinszivárgás megszüntetés), ott kapott egy szikrát, és annyi... Bár nekem szerencsém volt, mert otthon történt, és 2 poroltó is van a kocsiban, így "csak" a gyújtókábelek, a gombák jelvezetékei és egy direktszûrõ bánta az akciót.

5948 Őry Gábor 2013-01-28 20:00:02  Előzmény: Spityu: 74562

F@sz@! Én is épp ilyet tervezek! És a trisó nem bántja a diódákat, meg a többi kis bizb@szt?

Csak éppen a diódahíd szétszedésekor szembesültem, hogy én ezt az életben nem fogom összerakni. Bonyolultabb, mint egy szinkronkapcsoló! Ha van esetleg róla egy külön képed, megköszönném!

Ja, és a széngyûrûket meddig lehet szabályozni?
[i](Módosította orygabor 2013.01.28. 21:01-kor)[/i]

5947 Németh János 2013-01-28 19:36:59  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74559

poroltod volt? vagy olyan gyorsan kiértek a tûzoltók?

Mennyibe fáj megcsinálni?

És végül is mi volt a hiba?
[i](Módosította whiteuniversal 2013.01.28. 20:37-kor)[/i]

5946  Spityu 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 74553

Én hideg vízben feloldott (vagy melegben, csak kihûlt...) trisóval mostam el a generátort és az önindítót is. Ajánlom. Nem feketíti meg az alut, mint a NaOH, de teljesen jól leoldja. Próbálkozhatsz még: benzinnel, etanollal, hígítóval, brigóval, petróleummal. Ezek szvsz mind jók és kíméletesek az alunál.
A tekercses dolgokhoz inkább csak lúgot használj, szerves oldószert ne, hátha megkapja a szigetelést a vezetéken. Én speciel a forgó és az állórészt egyaránt a trisós vízzel mostam el, hibátlan lett. Csak itt-ott maradt koszos, pontosabban annak tûnõ, pl. a pajzsra az évek során rányomódott a vasmag lakkja, ill. a forgó részen is láthatóak foltok, de az is inkább a lakk öregedése. Kosz sehol sincs.
Pár hete tettem fel a generátorról képet, de ha nem találnád:

[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_gptttbtlxy.jpg[/imgw]
[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_87xxrtyz1s.jpg[/imgw]

Ha szét akarod szedni a genertárot, akkor célszerû satuba fogni a tárcsánál fogva, és úgy meglazítani az anyát. A lapát eléggé gyenge, nem érdemes kísérletezni az ékeléssel. A tárcsa viszont bírja, nem kell meghúzni nagyon, éppen hogy ne forogjon el. Használhatsz akár fabetétet is a satuban, ha félsz a torzulástól. Meghúzáskor célszerû jól bepozicionálni az anya alatt lévõ rugós gyûrût, én az elsõ meghúzáskor vettem észre, hogy excenteresen állt, lazíthattam vissza... ha elakadsz, szólj, egy-két helyen ügyeskedni kell ill. bele lehet keveredni.

100% ESKA, 100% DKF-DDR:

[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_odlzk5tlhj.jpg[/imgw]
[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_7anphaov1z.jpg[/imgw]
[imgw]https://www.kephost.com/images4/2013/1/28/a1_2013_1_28_846z06dzoz.jpg[/imgw]
[i](Módosította Spityu 2013.01.28. 18:50-kor)[/i]

5945  Spityu 2013-01-28 17:07:31  Előzmény:Őry Gábor: 74560

Szódával e'megy.

5944 Őry Gábor 2013-01-28 16:56:21  Előzmény: Spityu: 74543

12-eset kaptam a' jó ugye?

5943 Kenyér Zoltán 2013-01-28 16:22:24  Előzmény:Németh János: 74558

Hát anyagilag nem biztos hogy megérné rendbe rakni, de meg lesz csinálva. Elsõ ránézésre is igen komoly listát sikerült összeírni, hogy mire lesz szükség.

5942 Németh János 2013-01-28 16:11:49  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74557

Sajnálom.

Menthetetlenül kiégett? Vagy azért lesz belõle még autó?

5941 Kenyér Zoltán 2023-05-22 08:40:11

[url]https://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/537276_484657918236229_417484481_n.jpg[/url]
Remélem most jó lesz a link.

5940 jocking . 2013-01-28 14:35:29  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74554

"Ez a tartalom jelenleg nem elérhetõ."

5939 Bordás Sándor 2013-01-28 14:22:30

Gyaníthatólag egy kiváló zárlattal állok szemben a 4T-ben.
Néhány nap alatt lenyomja az akksit, menet közben pedig meleg motoron nagyon alacsony lett az alapjárat, féket benyomva (féklámpa!) pedig fuldoklik.
Hol/hogyan kezdjem a kutatást?

5938 Kenyér Zoltán 2023-05-22 08:40:11

[url]https://www.facebook.com/photo.php?fbid=484657918236229&set=pcb.484660611569293&type=1&theater[/url]
Egy kis motiváció barkácsolásra! Minden kedves márkatárs nézze át a kontaktokat, kábeleket, benzincsöveket, ha esetleg régóta nem tette már. Én ma így jártam.

5937 Őry Gábor 2013-01-28 10:39:57

A generátor egyes részeit, pl: állórész, diódasor, a hátsó pajzs(a rajta lévõ csatlakozások miatt) mivel lehet tisztítani? A Brigéciol-víz kombó nem árt neki?

Na jó, az eddigi kérdésekbõl már kiderülhetett: komplett motor épül, hulladékból.

5936 Kárász Endre 2023-05-22 08:40:11

Vigyázzatok a megnevezéssel, mert könnyen bele lehet keveredni! Az eredeti német elnevezésektõl eltérõen pont fordítva alkalmazzák a magyar nyelvû Trabant alkatrészkatalógusban:
-Rugós gyûrû (federscheibe): nem sík, hanem hajlított, "hullámos" alátét
[img]https://www.evt-schraubenshop.de/images/product_images/thumbnail_images/16400_0.jpg[/img]

-Rugós alátét (federring): nyitott alátét, aminek a két leélezett vége kiáll a síkjából
[img]https://www.flexfeny.hu/uploads/webshop/product/kozepes/002728.jpg[/img]

Mentségünkre szóljon, hogy a rugós alátét alatt általában mindenki ezt érti. Bár a német elnevezés tényleg találóbb.
Egyébként én a tõcsavaros megoldásnál is vastag lapos alátéttel találkoztam.
[i](Módosította Endre 2013.01.28. 04:46-kor)[/i]

5935 Őry Gábor 2013-01-27 18:48:28  Előzmény: Spityu: 74550

Akkor a lapos alátét helyett rugósat tenni nem helytelen, max. túlbiztosítás.

5934  Spityu 2013-01-27 17:19:30  Előzmény:Őry Gábor: 74549

Hajlított lapos alátét = rugós gyûrû. Két féle szabvány van, az egyik szimplán U alakban megvan hajlítva, mint egy nyereg. A másik oldalról nézve fektetett 8as alakú. Ide ilyen kell, meg úgy általában a blokkhoz szintén.
Tudtommal a rögzítést illetõen a normál alátét a legrosszabb, aztán annál jobb: rugós alátét, rugós gyûrû, fogazott alátét.
Nemrég voltam Fabory-ban, szerettem volna venni 12-es belsõ fogas alátétet sárga passziválással (természetesen belsõ fogasból is kétfajta van, miért ne :D), de csak savállót kaptam. Sebaj, megvettem a 4 darabot 600 (!) forintért. Aztán beugrottam egy kincsesbányába is, ahol találtam full eredetit fillérekért. A hátsó lengõkarhoz kell ugyebár... a poén az, hogy néhány évvel késõbb teljesen elhagyták, csak a csavar van ott. :D
Ugyanitt találtam még 5-ös külsõ fogazásút a behúzótekercs 2 tartó csavarjához, hoztam sárgát és fehéret is. Ill. elhoztam a dobozból az 1970-es minõség tanúsítást, mivel csak azzal reklamálhatok valamilyen VEB csavarwerknél. Vitrinbe jó lesz. :)
Amúgy Fabory-nál mondta még azt is az eladó, hogy igazából 8.8 felett nem nagyon használható a rugós alátét (talán nem vágja bele magát eléggé a fejbe oldáskor?), de volt egy erõsebb kivitelû verzió (többféle méretben), olyat kértem. Lehet, hogy csak rám akarta tukmálni, de tényleg jobb.

5933 Őry Gábor 2013-01-27 17:01:44

Nekem rugós alátétek (hajlított lapos alátétek) voltak, legalábbis az egyik bontott motoron.
Egyébként mikor kell rugós és mikor lapos alátét?

5932 Támba Csaba 2013-01-27 16:30:05  Előzmény: Spityu: 74546

A hatlapfejû csavarosnál emlékeim szerint tényleg vastag laposalátét van és nem rugós.

5931 Támba Csaba 2013-01-27 16:27:48  Előzmény:Kárász Endre: 74544

Nekem is a hatlapfejû csavaros verzió ugrott be elõször. De hát a kérdés végül is "anyázós" volt, ott meg 10.9 :)
[i](Módosította Tsaby 2013.01.27. 17:28-kor)[/i]

5930  Spityu 2013-01-27 15:51:19  Előzmény:Kárász Endre: 74544

Hátõõõ... a trabitechnik-es több sebbõl is vérzik a valósághoz képest, valójában:
- tövigmentees,
- 10.9 (van beleütve, de lehet, hogy 8.8-at írtak elõ -> jobb lehet),
- rugós gyûrû helyett vastag alátét van ott.

Amúgy igen, nagyon sok motor tõcsavaros - gyárilag.

5929 jocking . 2013-01-27 15:50:38  Előzmény:Pemmer Péter: 74542

Szerintem beállítani valszeg úgy lehet a távolságot, hogy a karon lévõ plusz konzol helyét változtatod a karon. (Arra a konzolra gondolok, ami egy darab vas végén egy emelõcsiga formájú gumiszilentbõl áll.)

5928 Kárász Endre 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 74543

Lehet, hogy ezt már privátban megvitattuk, és csak elfelejtettem, de [url=https://trabitechnik.com/index.php?page=62&cat=1&sub=2&language_id=0]itt[/url] a 24-es tételszámon szereplõ hatlapfejû hengerfejcsavar 8.8 szilárdságúnak van írva.
Egyébként nálam nem hlf. csavar, hanem tõcsavar+anya megoldás van (a gyártás során mindkét megoldást alkalmazták). Szóval én a tõcsavaros változat esetén tudom garantálni a 10.9 értéket.

5927  Spityu 2013-01-27 15:17:45  Előzmény:Őry Gábor: 74537

ESKA M10x50 tövigmenetes 10.9 feketített. :D

5926 Pemmer Péter 2013-01-27 15:04:05

Sziasztok!

Hétvégi programom a következõbõl állt. Tegnap nem tudom hogyan sikerült, de eltörött a váltókarom. 2-est valahogy sikerült összehoznom és hazajutottam. Kellemes ilyen idõben váltó kulisszát szerelni :) Kulissza szét nem látszik semmi, teljesen egyértelmû, hogy az anyag fáradt el. Jöhet a gyökölés, hegesztés, köszörülés, hogy minden oldalról jó legyen és erõs. Elkészült. Ma nekiálltam összeszerelni. Tök frankó, csak a kérdés, hogy a kart hol és hogyan tudom állítani, hogy mennyire álljon a mûszerfal vagy az ülés felé? Egyenlõre sehogy nem jövök rá, de tudom, hogy lehet állítani valahogyan. (Szétfagytam.)

Köszi!:)

5925 Támba Csaba 2013-01-27 13:19:23  Előzmény:Kárász Endre: 74540

Tényleg!

5924 Kárász Endre 2013-01-27 13:07:22  Előzmény:Támba Csaba: 74539

10.9
A bontatlan blokkomról ilyenek jöttek le, tisztán látható rajtuk a felirat.

5923 Támba Csaba 2013-01-27 13:01:40  Előzmény:Őry Gábor: 74537

nyócpontnyóc

5922 Támba Csaba 2013-01-27 13:00:51  Előzmény:Őry Gábor: 74536

Gombostûvel megszúrod és rámérsz.

5921 Őry Gábor 2013-01-27 12:45:27

Újabb nyaggató: a 2T hengerfejcsavarjának (anya) milyen szilárdságúnak (szabvány) kell lennie? Hátha nem kapok boltban.

5920 Őry Gábor 2013-01-27 12:43:00

Köszönöm a válaszokat! A párhuzamos méréshez valahol kellene találni, vagy csinálni csupasz vezetéket. Egyvezetékes szondáról van szó.

Nem, nem 2T-hez lesz, CO-t, meg ilyesmit szippantással mérünk!;)
[i](Módosította orygabor 2013.01.27. 13:43-kor)[/i]

5919  Spityu 2013-01-27 10:53:51  Előzmény:Őry Gábor: 74532

2T-ben szeretnéd használni? Szerintem oda jobb volna egy CO mérõ. Vagyis a másik oldalról kellene megközelíteni a problémát a kétütemû motor mûködésébõl (is) adódóan (öblítési tüzelõanyag veszteség). Esetleg mindkét típusú szondával felszerelni.
Ha oxigént tudunk mérni, akkor az azt jelenti, hogy kevés az üzemanyag, szegény a keverék. Ha viszont CO-t, akkor az azt, hogy dús. Eddig semmi újat nem mondtam, viszont kétütemûnél az utóbbi a kívánatos(abb), túldúsítani érdemes a keveréket, amit CO-val célszerû ellenõrizni. Hangsúlyozom, szerintem.

A másik... érdemes volna a hengerhez minél közelebb helyezni, mivel ugye van egy utánégési szakasz is, ami már hamisíthatja a tényleges, hengerben mérhetõ értéket.

Amúgy a Colortest gyertya a legjobb talán házilagosan kétütemûhöz. Az megmutatja a tutit. :)

5918 jocking . 2013-01-27 10:05:23  Előzmény:Őry Gábor: 74532

Feszültséget csak úgy szabad mérni, hogy a mûszert a mérendõ áramkörrel párhuzamosan kötöd. Sorban kötve csak áramot mérünk. :)

5917 Támba Csaba 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Őry Gábor: 74532

Nem.

Így mérd:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130127/lmbd_12_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Bár inkább lágyvasas mûszert használj, azon tisztábban látszik a mért értékek ingadozása.

5916 Őry Gábor 2013-01-27 08:33:15

Egy OFF ügyben kénék segítséget: az egyvezetékes lambdaszondát lehet úgy tesztelni (feszültséget), hogy szétszedem a csatlakozást, és sorbakötöm a multiméterrel?

5915 Kunyi Tamás 2013-01-26 20:24:34  Előzmény:Bajáki Péter: 74530

A spirál azt hiszem lefelé tekeredik, így lefelé hordja a zsírt/olajat. A 2T-ben nem tudom, merrefelé tekeredik - lehet, hogy abban felhordja az olajat, de akkor a váltóból is feltudja hordani, nem?

5914 Bajáki Péter 2023-05-22 08:40:11

Sziasztok!

Kilométerórával kapcsolatban:
Több olyan kilométerórát láttam, amelynek foltos a közepe. Szerintem az óra belsejében levõ csekély mennyiségû olaj folyhat rá a számlapra.
1.) Jól gondolom-e?
2.) Ez az órák természetes jelensége, ha helytelenül tárolják, vagy valaki megolajozhatta és sok lett bele az olaj és ezért "ázott el" a közepe?

Illusztrációnak:

[imgw]https://n1.vatera.hu/photos/96/5a/0956_4_big.jpg[/imgw]

[i](Módosította BajakiPeter 2013.01.26. 15:24-kor)[/i]