Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

5525 Csády Szabolcs 2012-11-04 20:54:52

Kicsit off, de azért megkérdezem, csak nem köveztek meg érte:
Egy Jawa Mustang általában boldog (általában szokott mûködni, de ha nem, akkor nagyon makacs tud lenni...) tulajdonosa vagyok, ami a következõt produkálja.
Elõször fokozatosan széttépte a kiváló minõségû távol-keleti megszakítót, de miután háromszor konkrétan nulláról a megfelelõ értékre állítottam a megszakítóhézagot, azért csak elvonszolt a város határáig 20km-rõl.
A megszakítócsere után se igazán akart azonban menni. Kb fél percet pöfögött, majd meghalt, ezután cseréltem kondit is, de azzal el se akart indulni, majd tudtam egy próbakört menni, de a végére meghalt. A kondi pedig eleresztette az elektrolitot.
Próbáltam kondi nélkül is, mivel ugye az csak azért kell a rendszerbe, hogy ne szikrázzon annyira a megszakító, de semmi.
Amik újak: megszakító, gyertya, gyújtókábel, gyújtáskapcsoló (kb 1 éves, szóval még új)
Amik cserélve voltak egy jó tartalék alkatrészre: gyertyapipa, trafó
Jelenleg azt csinálja, hogy a keveréket nem képes begyújtani, de a kezemet se rázza meg a szikra, csak néha (kondi most nincs benne).
Én kizárásos alapon a tekercsre gondolok, de ha van valakinek ötlete, azt szívesen meghallgatom!

5524  Spityu 2012-11-04 20:13:23  Előzmény:Kárász Endre: 74137

Nem tudom. Szerintem nem nagyon kell tökölni elõírt nyomatékokkal ezeknél. Megnéztem a Hogyan tovább? és a Mûszaki Könyvkiadós könyvet, ugyanarra a dologra eltérõ értékeket írnak. Elõbbiben van egy összefoglaló táblázat, ahol a lengõkarra 110 körüli értéket írnak, míg a MK-sban 7x Nm-t. Ill. asszem a Hogyan továbban is írják ezt a hetvenvalahány Nm-t. Szóval összevisszaság van.
Általánosságban elmondható, hogy a gyári meghúzási nyomatékok elmaradnak a vonatkozó szabványokban szereplõktõl. (Adott szilárdságú, menet átmérõjû, menet emelkedésû csavarnál.) A gyári értékek kb. 50-70%-os a szabványoshoz képest. Gumis ismerõsöm mondta, hogy milyen gyári (!) értékek szoktak lenni átlagosan a különféle kerék tõcsavaroknál, amik ugye jellemzõen 12-14-es átmérõjûek. Nos, 100-200Nm mondható tipikusnak, ezzel szemben egy M24-es Trabant kerékagy anya vagy lendkerék anya 140-190Nm-je viccesnek tûnhet. Persze itt van biztosító lemez is.
Egyébként érdekes dolog ez a meghúzási nyomaték, meg elõfeszítés, meg minden. Van errõl valakinek valamilyen elméleti leírása? Úgy értem, hogy egy csavart meghúzva, milyen függvényt rajzolnának ki a szögelfordulás - nyomaték értékpárok az érintõre húzástól egészen a szakadásig?

5523  Spityu 2012-11-04 20:01:37  Előzmény:Kantuly János: 74134

Nekem a 4T-ben drótpálcákkal van alátámasztva, mert a gyári szivacs elöregedett és elengedte a szövetet. Szerintem érdemes volna valamilyen szivacs-szövet kombinációban gondolkodnod, akár úgy is, hogy te gyártod le. Vagy szimplán valami jó vastag szövetet, a lényeg, hogy tartsa a meleget télen (ha fontos neked), rengeteg el tud szökni ott.
Páran írták már, hogy nem túl könnyû felhelyezni, 2-3 emberes munka, legalábbis úgy sokkal könnyebb. Talán Palmatex-et írt valaki ragasztónak. Azzal azonban vigyázni kell, mert eléggé erõs a benne lévõ oldószer. A durót biztosan nem bántja, de a fényezést könnyen megkapja. Illetve hungarocell szerû anyagokat úgy fel tud oldani, hogy öröm nézni. Egy csepp ragasztó úgy "átégeti" magát egy ilyen táblán, mintha forró ón lenne. :) Szóval a választott anyagot és a ragasztót nem árt tesztelni.

5522 Kunyi Tamás 2012-11-04 17:46:55  Előzmény: Spityu: 74135

Szép munka!

5521 Kárász Endre 2012-11-04 17:27:03

Néhány csavarkötés meghúzási nyomatéka érdekelne. Ezeket vagy nem találtam gyári könyvekben, vagy nem volt egyértelmû:
-Rugóvilla és a rugó között lévõ M14-es csavar
-Bölcsõ és a hattyúnyak közötti M10 csavarok
-Bölcsõ és a trapézkar közötti M12 csavarok
-Trapézkarok külsõ tengelyének végén lévõ két darab M10 anya
-Alsó csapszeg perselyének a házában lévõ M10 csavar, ami rászorítja a fent említett külsõ tengelyre ezt a házat.

5520 Kárász Endre 2012-11-04 17:22:50  Előzmény: Spityu: 74135

BIG LÁJK!

5519  Spityu 2012-11-04 14:51:48

Tegnap elkészült a motorszerelõ célállványom 2T Trabanthoz. :) Íme:

Állvány + támasz (toldó anyákkal) + próba blokk:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_e5cs1ekff5.jpg[/imgw]

Állvány rögzítése a hengertalpcsavarokkal + 4 toldóanyával (könnyebb tekerni kézzel, ami elég is):
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_wsttfronv8.jpg[/imgw]

Mehet bele a fõtengely:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_oa82jce0yr.jpg[/imgw]

Blokkcsavarok meghúzása:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_atovhwszvo.jpg[/imgw]

Ezután a blokkot az aljánál fogva kell rögzíteni, az elõzõ helyzethez képest 90 fokkal elfordítva. A rögzítéshez a generátor tartó 1 és a gumibak 2 tõcsavarja használható, bõven elég, szerelhetõ a blokk teteje:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_6ak856ftn5.jpg[/imgw]

Itt jön a támasz... axiálisan állítható a kereten való tologatással különféle hosszúságú krova szárakhoz igazodva. Továbbá függõlegesen is állítható a különféle vastagságú szárakhoz (3/4, 1/2 stb.), illetve akár 36-os csõkulcs is használható. A támasz úgy van tervezve, hogy legmagasabb végállásban (az állító csavar pont egy anyányit van bent az anyában) a szögvas sarka a fõtengely vonalába esik:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_nsll4sbdju.jpg[/imgw]

Azért érdemes használni ilyen alátámasztást, mert így az ékszíjtárcsa és a lendkerék anyájára kizárólag forgatónyomaték hat, nem kell izmozni, sokkal egyszerûbb a szerelés. A támaszon 4 db M8-as csavar is található, a toldóanyák tárolására. Ne vesszenek el. :)
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_5lqhvb93x7.jpg[/imgw]

A támasz közelebbrõl:
[imgw]http://www.kephost.com/images4/2012/11/4/a1_2012_11_4_nust6zem3j.jpg[/imgw]

Ha esetleg érdekel valakit, leírhatom a méreteket is, ne kelljen feltalálni a spanyol viaszt. Annyit mondok elõre, hogy a könyvben szereplõ alsó felfogató csavarkiosztása helytelen. :D

A [s]varratokon[/s] darázsfészkeken nem ér röhögni. Amúgy meglepõen szabályos lett az egész, a mûanyag asztal a ferde. :D
[i](Módosította Spityu 2012.11.04. 16:06-kor)[/i]

5518 Kantuly János 2012-11-04 12:26:54

Sziasztok!

A hiányzó tetõkárpitomat szeretném valamivel pótolni.
Szürke hangfalkárpitra gondoltam, aztán rájöttem, hogy az vékony, kell még alá valami... Illetve hogy fogassam fel?
A gyári az ragasztva volt?

Elõre is köszi a tippeket/tanácsokat!

Ja: Túl sokat nem szeretnék rááoldozni! (Bár a hf.kárpit sem olcsó..)

5517 Őry Gábor 2012-11-02 11:54:27  Előzmény:Kozma Bence: 74132

Lámpával ne járkálj az elektronikus gyújtás körül, mert tönkreteszi!

5516 Kozma Bence 2012-11-01 19:54:01  Előzmény: Spityu: 74131

Értem, köszi! :)

5515  Spityu 2012-11-01 19:52:32  Előzmény:Kozma Bence: 74130

Hallgatod / nézed, hogy mikor szikrázik. A turbina oda-vissza forgatásával belövöd a gyújtási idõpontot, aztán megméred tolómérõvel vagy indikátor órával a dugattyú helyzetét. Ha jó, akkor boldogság, ha nem, akkor korrigálás. Majd újra.

5514 Kozma Bence 2012-11-01 19:30:44  Előzmény:Kárász Endre: 74129

Igen, az miatt lett, köszi mindkettõtöknek! :) Megcseréltem és azonnal beindult.

Lámpa nélkül hogy lehetne tökéletesre lõni a gyújtást?

5513 Kárász Endre 2012-11-01 17:28:52  Előzmény:Kozma Bence: 74127

Tehát az biztos, hogy szikra van? Lehet, hogy tényleg a gyertyakábeleket tetted fel fordítva. Ha ez sem segít, akkor azért könnyen le tudod ellenõrizni, hogy melyik pipa melyik hengerhez kell: a kicsavart gyertyákat (mindkettõt, így könnyebben átforgatható a motor) úgy tedd le valahová, hogy a külsõ házuk testen legyen, így szikrázni fog, és te is meg tudod figyelni. Azt, hogy alsó vagy felsõ holtponton szikrázik-e, egy gyertyanyílásba betett csavarhúzóval lehet eldönteni. Persze ne indítózva forgasd át a motort, hanem kézzel! De nagy összegben fogadnék arra, hogy most fordítva vannak feltéve. A durrogás amiatt van, hogy brutál nagy utógyújtásod van, az el nem égett benzin-levegõ elegy épp a hengerbõl való távozás elõtt kapja a szikrát:)

[i](Módosította Endre 2012.11.01. 18:30-kor)[/i]

5512 Őry Gábor 2012-11-01 15:51:08  Előzmény:Kozma Bence: 74127

Fel kéne cserélni a gyertyakábeleket. Az utángyártott jeladóknál elõfordul, hogy "fordítva" mûködik.

5511 Kozma Bence 2012-11-01 15:15:36  Előzmény:Kárász Endre: 74124

Ha egy szerkesztõ erre járna, majd esetleg átjavíthatná, hogy más ne essen ebbe a hibába. :)

Helyesen bekötve már ad életjeleket, de csak durrogás formájában.
Hiába tolom el az alaplapot, mind a két végletben csak durrog az indítózás végén. Az egyik végállásban több picit a másiknál egy nagyot.

Valaki tudna ebben segíteni?

5510 Kárász Endre 2012-10-31 20:38:25  Előzmény: Spityu: 74123

Zsombinál van ilyen. Egyszer rákérdeztem, és kissé bizonytalan volt. Azt mondta, hogy szerinte ez már valami repró termék, amit az eredeti szerszámokkal gyárthatnak. Az "EAW" logó az Elektro-Apparate-Werke, Berlin-Treptow rövidítése. A neten található források szerint ma is létezik a cég, tehát ez amolyan "túlélõ" gyári. Olyan, mint a lengéscsillapítók: az egykori VEB Stoßdämpferwerk Hartha cég kft-ként (pardon, GmbH-ként) tovább gyártotta a gátlókat, rendesen DDR és IFA feliratokkal.
[i](Módosította Endre 2012.10.31. 21:39-kor)[/i]

5509 Kárász Endre 2012-10-31 20:26:18  Előzmény:Kunyi Tamás: 74121

A "TGL" a Technischen Normen, Gütevorschriften und Lieferbedingungen rövidítése, ez volt a keletnémet szabvány. Olyan, mint a magyar MSZ, vagy az orosz GOSZT, illetve a mai német DIN.

5508 Kárász Endre 2012-10-31 20:21:05  Előzmény:Kozma Bence: 74111

WÁÁÁÁ, tényleg rossz a cikkben lévõ rajz! De mindenkit megnyugtatok: az elektronikus EBZA gyújtásról részletesen író gyári(!) leírás is rossz sorrendet ír:( A 31 mindig barna(test), a 7-es a zöld(jelvezeték a szenzortól), a 15-ös pedig a fekete(+12V tápfesz a szenzornak).

5507  Spityu 2012-10-31 07:57:23  Előzmény:Őry Gábor: 74122

Gyári feszszab. van valamelyik webáruházban, meg talán apróhirdetési oldalon is láttam. Elég érdekes cucc. :D Jelenleg szét van döntve a generátorom, felújítás alatt áll, ezért mindent elmostam. A feszszabot csak óvatosan, majd kifúvattam levegõvel (van egy kis lyuk a mûanyag házon, oda is kínáltam egy kicsit...). A ház annyira le van tömítve, hogy belefújva lenyomta a kupakot a levegõ, de nem gáz, viszonylag szoros, ill. meg is van pontozva az alu öntvény két helyen. Amúgy az egész elektronika ki van nyomva/öntve sziloval, kvázi vízálló az egész.
Ha DDR vagy TGL feliratot látsz, meg zöld csúszósarus vezetéket, akkor gyári.
1-3e Ft reális érte.

A 6202 valóban dinamóhoz való, 2db.

5506 Őry Gábor 2012-10-31 07:05:27

Köszönöm a csapágyadatokat!

Lehetséges még, hogy DDR gyári feszszabályozó kering forgalomban? Csak mert vettem egyet a generátorfelújítási projekt terhére.
[i](Módosította orygabor 2012.10.31. 08:08-kor)[/i]

5505 Kunyi Tamás 2012-10-31 05:38:11  Előzmény:Kárász Endre: 74120

Pf, valóban a dinamóban volt. Ezer bocs :S

5504 Kárász Endre 2012-10-30 23:27:32  Előzmény:Őry Gábor: 74115

Ékszíj felõl 6303, a hátsó pedig 6003. A 6003 egy 17*35*10 csapágyat takar.

A 6202 asszem a dinamóban volt régen.

5503  Spityu 2012-10-30 23:14:24  Előzmény:Németh Márk: 74118

Kopog, kerepel, vagy csilingel? Mint azok a kis csengõk a karácsonyfán (a kicsik :D). Ha csilingel, akkor nagy lehet az elõgyújtás. Erõsebb, mélyebb, fémesebb, kalapálósabb hangok esetén motorgenerál. A dugattyúk klaffoghatnak a hengerben (tipikus utángyári dolog, akár 0km-esen is), de a fõtengely is a halálán lehet. Esetleg mindkettõ / egyik sem. :)

5502 Németh Márk 2012-10-30 22:11:36  Előzmény:Őry Gábor: 74114

Kopogásos égésre gondolok mert alapjáraton nem csinálja csak kisebb gázadás után kezdi el. Ilyen csattogó kopogó hangja van és erõtlen a motor de üresbe pörög csak nagyon csattog kopóg. A gyújtás a felsõ holdpont elõtt 4mm-re kitámasztott röpsúllyal lett beállítva. A megszakító hézag (a nyitása számit),hogy mennyire nyit ki mennyi ideig van nyitva ?? Vagy valami más problémája lehet? Nehéz kicserélni a gyújtást tirisztorosra vagy csak simán felrakom a fõtengelyre ?
[i](Módosította mark4693 2012.10.30. 23:18-kor)[/i]

5501  Spityu 2012-10-30 22:09:11  Előzmény:Őry Gábor: 74115

6003, 6303 1-1db. Nem tudom hirtelen melyik melyik, de a ventilátornál lévõ egyik fele nyitott (a ventilátor felé nézõ, ahova beleül az a kis alakos kör lemezke). A szénkeféknél lévõ zárt mindkét oldalon. Gyárilag fémkupakos mindkettõ, nekem csak gumisat sikerült szereznem régebben.
Illesztésrõl nem tudok nyilatkozni.

5500 Kunyi Tamás 2012-10-30 21:38:03  Előzmény:Őry Gábor: 74115

Nem vagyok nagy 2T szaki, de talán 15x35x11. A csapágy száma: 6202 (TGL) ez a TGL nem tudom, micsoda. Elvileg elöl-hátul ilyen van benne, nem? Remélem tudtam segíteni.
[i](Módosította slimtomi 2012.10.30. 22:42-kor)[/i]

5499 Őry Gábor 2012-10-30 21:15:54

A Trabi 601 generátor hásó csapágyának méretei megvannak valakinek?

5498 Őry Gábor 2012-10-30 21:12:07  Előzmény:Németh Márk: 74113

A csattogás pontosan hogy értendõ? Az öngyulladós, kopogásos égésre gondolsz? Vagy valami csapágyhangra?

5497 Németh Márk 2012-10-30 19:58:54

Sziasztok.
Lenne egy nagy problémám 601 Trabin kalapácsos megszakítós gyújtású. Elkezdet csattogni (kicsit mintha ciripelne is) és erõtlen a motor hengerfejtömítést most cseréltem mert kifujt azt hittem ezzel meg is oldódott a probléma de valamiért csattog bizonyos fordulat után alapjáraton még nem . a kompresszió jó benne . A gyújtáson próbálgattam állítani eddig mindig sikerült és jó is volt de most valahogy nem akar meg javulni. Valami ötlet , vagy esetleg tipp a gyújtásra vagy esetleg valami más hibája lehet ? :confused:

5496 Szegedi Árpád 2012-10-30 16:37:55  Előzmény:Őry Gábor: 74105

Igen,talán az is jó lenne bele.De a bontóba csak 1.1-es van,azért kérdeztem hátha van más megoldás.De megoldódni látszik,a napokban túr nekem egy "gyüjtögetõ" ember a mûhelyében,úgy emlékszik van neki.

5495 Kozma Bence 2012-10-30 16:20:07  Előzmény:jocking .: 74110

Hm.. Ezek szerint a cikkben hibásan lenne írva? Gugliztam pár képet róla és azokon is úgy van ahogy te mondod. Holnap átkötözgetem, köszi!

5494 jocking . 2012-10-30 16:03:07  Előzmény:Kozma Bence: 74108

A jeladónál van 3 színes vezeték, azok nálam nem ilyen sorrendben vannak bekötve, hanem (kép szerint) balról jobbra: Fekete - Zöld - Barna.

5493 Kárász Endre 2012-10-30 15:07:24

Egyszerûen összecsinálom magamat: ma vettem egy garnitúra (természetesen magyar) hézagolólemezt a rugóvillához. [url=http://www.baro-ker.hu/product_info.php?products_id=3489]Ilyet.[/url] Mind a tíz darab 0,55mm vastag! Ennek mi értelme? Na ezzel állítson be hézagot az a retardált agysebész, aki gyártotta! Ez már az emberi hülyeség csúcsa...

5492 Kozma Bence 2012-10-30 14:59:54

Üdv!

Átalakítottam a Trabim 6V-os gyújtását 12V-os jeladósra, de valamiért nem ad szikrát. Az átalakítást az oldalon lévõ cikk segítségével csináltam.
Mi lehet a gond?

A bekötések:

[url=http://bence.szunyi.com/kep/Upload/?v=p1000587.jpg][img]http://bence.szunyi.com/kep/Upload/thumbs/p1000587.jpg[/img][/url]

[url=http://bence.szunyi.com/kep/Upload/?v=p1000593.jpg][img]http://bence.szunyi.com/kep/Upload/thumbs/p1000593.jpg[/img][/url]

Illetve van még egy vékony zöld kábel, ami a dinamótól a fesszabályzóig megy. Errõl nem ír semmit a cikk, gondolom ezt nemkell akkor sehova kötni.

5491 Kárász Endre 2012-10-29 21:30:49  Előzmény:Őry Gábor: 74106

Elõször a hátsó pajzsról a szabályzót kell leszedni, majd alóla a kefetartót, ami ilyenkor már könnyen kibillenthetõ. De mielõtt kiszednéd a kefetartót, csináld meg azt a próbát, amit privátban írtam!
Mások kedvéért: távgyógyítás keretében a forgórész vagy kefetartó zárlatát diagnosztizáltam Gábornál:)

5490 Őry Gábor 2012-10-29 19:51:03

Kérnék szaktanácsot! A generátor forgórészét hogy lehet kivenni, hogy ne omoljon össze benne a szénkefe, meg ilyesmi? Bár egyszer csináltam már ilyet Kr. e. 666-ban, nem emlékszem hogy volt.

5489 Őry Gábor 2012-10-29 19:48:31  Előzmény:Szegedi Árpád: 74104

Például Trabant 601 trafóját ajánlom. Bontóban 1000 Ft.

5488 Szegedi Árpád 2012-10-29 19:34:12

Sziasztok!A porlasztó probléma után (alatt?)új örületet produkált ma a Trabi.Egyhengerezés,jó ciki helyen.Trafó betegeskedik.Azt kérdezném az elektronikus gyújtású,12V-s 601-be milyen trafót lehet szerezni,Ladáén kívül?Olyanom van,de azzal a Trabilux fordulatszámmérõ nem mûködik.Jó lenne ha mûködne az is,az átfolyásmérõvel olyan színesen villog,hogy megunhatatlan:D Köszi

5487 Kantuly János 2012-10-29 19:04:24  Előzmény: Spityu: 74102

Én is remélem, mert már most meg lehet fagyni a Trabiban... :-/

Köszönöm mindenkinek a segítséget az ügyben! :)

5486  Spityu 2012-10-29 16:04:01  Előzmény:Kantuly János: 74101

Reméljük, a felére sem lesz szükség. :)

5485 Kantuly János 2012-10-29 15:29:01  Előzmény: Spityu: 74099

Lejött 3,5 liter, beletöltöttem 2,5 liter fagyállót meg 0,5l desztillált vizet összesen (tehát járatva is volt), így már nem megy lejjebb a szint, a max. fölött van fél centivel, elmentem egy benzinkútra, ott -40°C-osra mérték.

5484  Spityu 2012-10-29 14:22:59  Előzmény: Spityu: 74099

Esetleg csinálhatod azt is, hogy leengedsz annyi vizet, amennyit tudsz, felöntöd desztvízzel, és ismét leengeded. Magyarul hígítod a csapvizet. Ha nagyon ráérsz és van sok desztvized, akkor akár többször is. :)
Vagy: ha van esõvized (ami lágy víz), elõször azzal töltsd fel a leengedés után, és akkor nem kell desztvizet pocsékolni a hígításra.

5483  Spityu 2012-10-29 13:05:51  Előzmény:Kantuly János: 74098

Töményen -70-es? Akkor a 3l bõven elég lesz. ;) Engedj le annyi vizet, amennyit csak tudsz és pótold desztillálttal. Leengedés után elõször a fagyállót öntsd bele, aztán a deszt vizet, amennyit kíván. Kis járatás után újra szintezd be a túlnyomó tartályt.

5482 Kantuly János 2012-10-29 12:46:27  Előzmény:Kunyi Tamás: 74096

Leengedem, amennyire tudom, "Glicosam koncentrált fagyálló hûtõfolyadék" -ot vettem, a címkéjén az szerepel, hogy nem tartalmaz nitrit, foszfát, amin és szilikát vegyületeket. 50-50% arányban higítva -36°C-os lesz.
Korróziós inhibitor habzásgátlót is tartalmaz.

[b]trabiszabi[/b]

Egy agyvérzés után felépült szerelõnél volt, akinek a mûhelye ~40km-re van és a jogosítványát elvették, majdnem minden cuccát behozott csak fagyállót nem, ja és SOS-ben kellett a kocsi, ezért került az bele.
Mondjuk én is csodálkoztam, de akkor nem lehetett mit tenni...

Lényeg az, hogy leengedem a vizet, amennyi lejön, lemérem és úgy kalkulálok.

Köszönöm a segítséget!

5481 Csády Szabolcs 2012-10-29 08:53:10  Előzmény:Kantuly János: 74095

Már nem azért, de milyen szerelõ az, aki csapvízzel tölt fel egy rendszert?! Ha mondjuk a puszta közepén felforralja a vizet a kocsi, s jobb híján azzal pótoljuk a hiányt, az ok, de ez azért durva. Én nem igazán vinnék ilyen ingerküszöbû szerelõhöz autót, de ezt majd te eldöntöd.

A témához pedig ennyi okosságom van elmentve a totalcar.hu honlapról:

"Tisztelt Autódoktor!
A kérdésem az, hogy milyen fagyállót kell 4t Trabantba használni?
Köszönettel: Tamás

Kedves Tamás!
A gyári elõírás eléggé megengedõ, a tapasztalatok szerint azonban a klasszikus fagyállók rövid idõ alatt felfalják a hengerfejet, a termosztátházat és a fém csõcsonkokat, a hordalék pedig általában lerakódik az automata szívató fûtõdobjában.
A foszfát- és nitritmentes fagyállókkal ez a probléma nem jelentkezik, ezért javaslom, ilyet töltsön az autóba.
Üdvözlettel:
Autódoktor"

5480 Kunyi Tamás 2012-10-28 22:22:01  Előzmény:Kantuly János: 74095

Ha csapvíz van benne, akkor engeddcsak le. A desztvíz ára szerintem nem vág földhöz és biztos megoldás is. Ha mondjuk csak 3 liter jön ki, akkor akkor valóban érdemesebb több fagyállót beletölteni, mondjuk 2 liter + 1 liter desztvíz.

5479 Kantuly János 2012-10-28 21:47:56  Előzmény: Spityu: 74094

Csapvíz van benne, mert legutóbb ki lett szerelve a hûtõ is, mikor a kuplungot nézte át a szerelõ és akkor csapvízzel töltötte meg. Maximum a blokkban maradhatott benne egy kevés víz!

Akkor engedjek le 3l vizet és öntsek a helyére 3l fagyállót?
[i](Módosította Janner 2012.10.28. 22:50-kor)[/i]

5478  Spityu 2012-10-28 21:45:13

A leeresztõ nem mindig van meg. Nekem csak egy fém csõ van ott a két gumi összetoldására. Én az alsó gumicsövet szoktam levenni, aztán kész. Érdemes volna megmérni, hogy most hány fokos keverésû a hûtõfolyadék a kocsiban. Ha nincs rá lehetõség, akkor 3 liter "valamilyen" hûtõvizet cseréld ki a 3 liter fagyállóra. Jó lesz.
[i](Módosította Spityu 2012.10.28. 22:46-kor)[/i]

5477 Kantuly János 2012-10-28 21:37:46  Előzmény:Kunyi Tamás: 74092

& [b]Spityu[/b]

Elõször is, köszönöm a gyors reagálást!

Elsõ tippre azt mondanám, hogy alumínium a hûtõm, de emlékszem valami zöldes korrózióra az alsó csõ fölött, ahol a ?hõérzékelõ? van, így talán lehet, hogy réz a hûtõm?

Ha réz akkor vehetek másik folyadékot? :-/

Akkor elõbb keverjek 4l löttyöt (2deszt.-2fagyá.), engedjem le a mostanit majd öntsem fel ezzel és ha kell még motor járás közben, akkor töltsek utána max. értékig?

Fémcsõ toldásra nem emlékszem, csak gumicsõre!

Fûtéscsap? Benn a mûszerfal alatt a tolókart húzzam a piros állásba?

5476 Kunyi Tamás 2012-10-28 21:17:47  Előzmény:Kantuly János: 74090

Helló Janner!
Figyelj, nyugalom, elvileg jót vettél. Egy kis rizsa:
Alapvetõen a hûtõd anyaga határozza meg, milyen fagyállót használj. Szerintem aluhûtõd van, így a G11 besorolású hûtõfolyadék fog stimmelni. Ma már majdnem minden fagyálló folyadék etilén-glikol bázisú, de ezt csekkold le a cimkén. A folyadék színe NEM mérvadó, tehát ne az alapján dönts, de a kék az többnyire aluhûtõkhöz van. Legyen benne korrózió gátló adalék (inhibitor), legyen foszfát- és nitritmentes és így rendben is van a dolog.
Aztán eddig én csak olyan fagyálló folyadékkal taliztam, amit 50%-50%-ban keverve deszt.vízzel -36 fokos hûtõfolyadékot kapsz. Szerintem tégy te is így!
7 liter megy bele könyv szerint, de természetesen csak Zwickauban. Kb 4 litert tudsz majd kiengedni, de valszeg valakinél több is kijön. Az alsó hûtõcsõben van egy fémcsõ toldás. Ebben van a leengedõ csavar. De ne ezt tekerd ki, ha most vetted a verdát, hanem errõl a toldalék csõrõl szedd le az egyik gumicsövet, mert valószínû tele van barna iszappal.
Aztán rakd össze. Fûtéscsap nyitva legyen! Töltsd fel az elõírt szintig a kiegyenlítõ tartályt (MIN-MAX közé) Motor indít, üzemmeleg állapotig járatod. A vízszint csökken, akkor utántöltesz.
Ha valamit hibásan írtam, nyugodtan javítsatok, mert most sok száz kilométerre vagyok a Trabimtól, és lehet kifelejtettem ezt-azt.
[i](Módosította slimtomi 2012.10.28. 22:34-kor)[/i]