Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6263 Kárász Endre 2013-03-19 17:23:57  Előzmény: Spityu: 74878

Igazad van, kicsit pontatlanul fogalmaztam. A Waresz moci Trabantba építését azért említettem, mert ott a bemenõ oldalon nagyobb teljesítményû motor van, minden más ugyanaz. Ezért ugyanabban a fokozatban, ugyanolyan tempó mellett nagyobb nyomatékot kell átvinni a váltónak(nagyobb nyomatékot TUD kifejteni a motor). Tudomásom szerint ez már nem esik olyan jól neki:)
Heggla példája megint más: ott a hajtáslánc úgy nézett ki, hogy Trabi motor-Trabi váltó-UAZ váltó-difi. A Trabant váltó nem a kerekeket hajtja, így jóval kisebb nyomatékot kell leadnia(pontosabban annyival kevesebbet, mit az UAZ váltó és difi össz módosítása).
Egyébként a csapágyak élettartamát a körülfordulások számában lehet megadni. Ez a terheléstõl (ami a váltó esetében az átvitt nyomatékkal kb. arányos) harmadik hatvány szerint függ. Ha egy csapágy kétszer nagyobb igénybevételnek van kitéve, akkor nyolcada lesz csak az élettartama. A fordulatszámmal nyilván fordítottan arányos. Tehát ha kétszeresére emeled a fordulatot, de a terhelõ erõ nem változik, akkor ugyanannyi körülfordulást fog megtenni a csapágy, csak mindez fele annyi ideig fog tartani.

Visszatérve az eredeti felvetésre: ha az elsõ és hátsó tengelyeket közvetlenül egy-egy Trabant váltó hajtaná, a váltók bemenõ oldalán pedig egyenként max. 50-60Nm jelentkezik, akkor semmi para, mivel ez a gyári terhelés. De ha beteszünk ezek elé hatvanöt másik terepváltót, stb. akkor nagyobb nyomaték fogja gyilkolni szegényt. Igaz, a kerekeket lassabban forgatja, de a nagyobb nyomaték valószínûleg kinyírja.
Áhhh, most nem tudok értelmesen fogalmazni :)
[i](Módosította Endre 2013.03.19. 18:32-kor)[/i]
[i](Módosította Endre 2013.03.19. 18:35-kor)[/i]

6262  Spityu 2013-03-18 20:16:33  Előzmény:Kárász Endre: 74874

Nos, a sebességváltó másik neve: nyomatékváltó. Szerintem a motor teljesítménye nem annyira számít, pontosabban nem az, hogy hány lóerõs. Egy jó szlalom (alulnyomatékos) motor közelebb van a 100Nm-hez, mint a gyári értékhez, viszont egy 80 lóerõs hegyimotorban alig van 60Nm, ami alig több, mint a gyári.
A váltót szerintem emiatt inkább a nyomaték nyírja ki, illetve a megnövekedett fordulatszám. A csapágyaknak ugyebár van egy maximális fordulatszáma, ami mondjuk jóval több, mint 4200 1/min, vagy akár 7000 1/min, de a tuninggal a tartalék is csökken.
Ami igazán megterheli még a váltót, az a magas fordulatszámon jelentkezõ nyomaték, mivel ekkor az amúgy is gyorsabban forgó csapágyra még nagyobb erõ hat.
No meg ne felejtsük el a nyomaték-teljesítmény viszonyt: utóbbi a nyomaték és a fordulatszám szorzatával egyenlõ.
Ezzel csak azt akarom kinyökögni, hogy teljesítmény és fordulatszám, VAGY nyomaték és fordulatszám, így érdemes nézni a dolgokat, önmagában a nyomaték, teljesítmény nem sokat árul el.
[i](Módosította Spityu 2013.03.18. 21:20-kor)[/i]

6261 Kantuly János 2023-05-22 08:40:11  Előzmény: Spityu: 74873

Szia!

Köszi az információt.

A múltkor 4.-be mentem 60-nal, majd visszalöktem 3.-ba és lepadlóztam, akkor végig kéket nyomott, mikor padlóztam. Miután visszavettem a normál tempót utána eltûnt a kék füst. Ez így szokott lenni, megfigyeltem.
Aztán volt olyan, hogy emelkedõn kellett feltolatnom (szerelõgarázsból felfelé), na akkor is kéket nyomott meg volt olyan alkalom is, mikor egy homokbuckára kellett feltolatnom, na akkkor is. Egyébként más esetben nincs kék.

Szerinted akkor gyûrûhiba? Ezt elég gyûrûzni vagy már akkor fúrni is kell és dugattyút cserélni? Akkor mindegy, ha [url=https://racing-bazar.hu/alkatresz/komplett_motor/vw_golf_2_1_3_motor][b]ezt mindenestõl[/b][/url] belerakom.

Jól gondolom?

Vezérmûtengelynél kívülrõl lehet cserélni a tömítõgyûrût vagy bontani kell ahhoz is?!

6260 Kárász Endre 2013-03-18 19:59:59  Előzmény:Forgács Balázs: 74865

Megnéztem: az 1N5400 dióda egyszeri (max ~8msec idõtartamos) áramlökésként 200A-t is elbír. Persze hosszabb ideig biztosan kevesebbet, folymaatosan meg csak 3A-t. Az izzók felmelegedése szerintem tovább tart, mint ~8msec. Pontosabb adatokat nem írnak a gyártók a hosszabb ideig tartó max. áramról, de ez mindegy is: az alkatrész mindig jobban tudja a fizikát, még ha elõször nem is úgy tûnik:)

6259 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:jocking .: 74870

Ma kitúrtam az internet bugyraiból a BVF 34 TLA, azaz a Wartburg 1,3 karburátorának az adatait:

[imgw]https://www.ruddies-berlin.de/grafik/tla.gif[/imgw]

Ezek szerint a fõfúvóka mérete 110, az enyémbe viszont 105 van beleütve...
Most mindenki képzeljen ide egy kis káromkodást...

Bizalmi alapon szerintem fog kapni egy fúvókafelújítást.
A zsombinál árult készlettel kapcsolatban van valakinek tapasztalata?

[imgw]https://www.zsombishop.hu/images/mikul%C3%A1s%2008.12.06.%20023.jpg[/imgw]

6258 Kárász Endre 2013-03-18 19:52:22  Előzmény:berki sándor: 74868

Nincs személyes tapasztalatom ezen a téren, de az határozottan rémlik, hogy a Wartburg motorral szerelt Trabik esetében mintha már gyengének bizonyult volna a váltó. Tehát a 26 helyett 50LE-s motor által szolgáltatott nagyobb nyomaték már problémás volt. Persze javítson ki valaki, ha ez csak kacsa.
Ha a váltóról további felezõt, stb. akarsz meghajtani (ahogy heggla írta), akkor valóban nem kell félni. Az a fontos, hogy milyen nyomatékot kell leadnia. Ha viszont a Trabi váltó lenne a hajtáslánc utolsó eleme, és a motor valami jó nagy lassító áttétellel hajtaná, akkor érzésem szerint azt nem igazán élné túl a váltó.

6257  Spityu 2013-03-18 18:03:06  Előzmény:Kantuly János: 74872

Személyes vélemény, tapasztalat (nem szent írás!):
- ha taposásnál huzamosabban jelentkezik (mondjuk végig) a kék füst, és kb. a terhelés is mindegy (szóval érintõ gázzal haladsz országúton, bármilyen sebességgel), akkor valószínûleg eszi az olajat alulról.
- ha ugyanez hirtelen jött, akkor gyûrûhiba.
- ha viszont csak hosszabb motorfék üzemet követõen jön ki pár méterig a kék füst, akkor inkább szelepszár szimmering. Motorféknél a zárt pillangók miatt leszippantja a sérült szimmeringnél az olajat. Persze mondhatnánk, hogy ennyi erõvel a dugattyú mellett is felszippanthatja az olajat. De szerintem az megnyilvánulna a jelentõs mértékû olajfogyasztásban (ez alapján lehetne elkülöníteni a szelepszár szimmeringes és a gyûrûs olajfogyasztást).

Szerintem neked valami gyûrûhibád van, de mondom, ez csak az én véleményem.

A hengerfejnél nekem is szivárog. Okozhatja a vezérmûtengelynél lévõ szimmring sérülése. Meg kell nézni, hogy honnan is jön pontosan az olaj.

A többire nem tudok érdemleges választ adni.

6256 Kantuly János 2013-03-18 17:03:31

Sziasztok!

Kérdeznék pár igazán fontos dolgot, mert ez dönthet sokmindenrõl a jövõben...
Örülnék, ha mindenre tudnátok válaszolni, mert tényleg fontos nekem.

400-450km alatt újra szint alá csökkent az olajmennyiség az autóban.
2-3x lépkedtem meg ez idõ alatt, de hidegen nem.
Kb. egy hete észrevettem, hogy vizes a váltó, aztán észrevettem, hogy a vízpumpánál az egyik bilincs elpattant. Azt kicseréltem, utána 2x töltöttem utána deszt. vizet, most úgy tûnik nem fog tovább.
Viszont a motorszám környéke nekem igen olajsarasnak tûnik, nem tudom miért...
Ha az olajbeöntõt kitekerem és beleszagolok a deknibe, akkor benzinszagot érzek.
Hidegindításnál darabosan jár, mintha nagy vezérmûtengelyes lenne.
Ilyenkor kéket füstöl, ha megmelegszik, akkor nagyobb igénybevételkor is szintén nyom kéket... (pl. gyorsítás, nagyobb lejtõnél mikor "kéri az erõt").

Ez lenne az egyik probléma, szerintetek mi lehet a gond? Olajlehúzó gyûrûk? Hengerfejtömítés? Szelepszár-szimeringek?

A másik dolog pedig...

Én úgy vettem a kocsit, hogy vonóhorog volt rajta, be is van kötve, mert kipróbáltam, de visszajelzõ nincs a mûszerfalon.
Forgalmiba vontatási adatokhoz nincs bejegyezve.
Át fog menni így mûszakin, vagy b@szakodni fognak vele szerintetek?

A harmadik dolog...

Katalizátorral vettem, viszont ez sincs bejegyezve a forgalmiba, de zöld plakett van a rendszámtáblán. Hogy lehetséges ez?

Nagyon köszönöm a válaszokat!

6255 Kiss Krisztián 2013-03-18 10:00:29  Előzmény:berki sándor: 74868

Egy ismerösömnek uaz-ban van (hivatalos lassú jármü)trabi motor váltóval.Hosszába van beépitve,és lehegesztett difivel,a hosszabik féltengelyröl(középen elvágva,és össze illesztve az uaz kardánvéggel),hajtja az uaz terepváltót.Innen már a többi része gyári uaz(hidak stb)2 köbméter fával simán megy bárhol.(igy van rajta vagy 48 sebesség.Hiszen a trabi váltónál van 4 fokozat,és még az uazon van terep,és országuti is.Jól müködik,ha gond van,akkor a szokásos trabi betegségek jönnek elö.(benzinszint,gyujtás stb)De megbizható,és még nem maradt ott sehol vele.Nem tudom mennyit birhat a féltengely,de azzal nem lehet gond,hiszen egy másik váltót hajt,és a sok áttétellel,nem esik rá akkora teher(új fajta,3 körmös,a váltófelén)

6254 jocking . 2013-03-17 23:27:53  Előzmény:Csády Szabolcs: 74869

A kettes számú alkatrész valóban fúvóka, és az egyes számú csavar aljába van beledugva.

6253 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

A Sátán karburátora címû folytatásos regény újabb részét olvashatják a kedves érdeklõdõk:

Elsõ körben visszacseréltem a fûtõsünt az eredetire, ami anno kifogástalanul mûködött, de azért, hogy õ is érezze a törõdéstt a flex belesikított a fülébe:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130317/DSC01382_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A korábban fotóval demonstrált reléjére viszont olyan mértékben rásült a csúszósaru, hogy a nagy erõlködésben széttörött a háza, s kizsigereltem szegényt. Még jó, hogy volt otthon másik. Az a durva, hogy a relé belsõségére kézzel, a csúszósarura fogóval rámarkolva se engedett az erõszaknak a frigyük. Nem vagyok én semmi jónak az elrontója: ha ennyire ragaszkodnak egymáshoz, akkor mehetnek együtt a kukába...

A rendszer ezen része már szépen teszi a dolgát, nem olvad semmi, melegedni is csak az melegszik, aminek kell.

A probléma megint csak magával a mechanikus résszel van. A múltkor azt okoskodtuk ki, hogy valószínûleg a benzinszint alacsony, ezért van a rángatás. A karbit rutinos szerelõként szétkapva láttam, hogy az elméletileg a ház oldalában lévõ letörés aljához belõtt szint alacsonyabb annál. Ez végül is betudható a 4-5 napos állásnak is.

A korábban ökörségnek titulát ábrát félig sikerült megfejteni, de még így is egy baromság.

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130311/EasyCapture1_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Az úszók szélén van egy kis sarok, amihez lehet mérni, s az úszók játékát is meg lehet szüntetni a tartójuk megnyomkodásával. Az említett a távolság is beállítható, de a századokat még mindig nem értem, mint ahogy a tûrését se. A megdöntésrõl már nem is beszélve, mivel 45 fokban megdöntve ugyan ott van az úszó, mintha csak simán a feje tetején lenne, maximum annyit tudok elképzelni, hogy a tûszelep végén lévõ rugózott golyóra kevesebb erõ hat, így az kevésbé nyomódik be, de nem vettem észre, hogy ez számítana.
A szintet beállítottam a könyv által kértre, ami az eddigihez képest emelésnek számít, de ugyan úgy megmaradt a rángatás.
Üresben a gázzal játszva a következõ tapasztalható: túráztatásra szépen veszi a lapot, s alacsonyabb fordulatokon a gézt kitartva se történik semmi, de aztán elérünk egy olyan fordulatszám-tartományba, ahol a gázt kitartva elkezd köhécselni, majd egyre nagyobb átéléssel játsza a hattyú halálát, s a végén már azt hiszi az ember, hogy leáll. Valószínû le is állna, de én ezt nem vártam meg.

Az a röhejes, hogy a padlózásokat viszont kéjes gyönyörrel hajtja végre. Harmadikban 90-be olyan vígan szalad bele, hogy öröm nézni (ha esetleg a rend éber õre olvasná, akkor megnyugtatom nem, nem városon belül próbáltam ki, hisz még a több napos szívástól, és az éjjeleken át véresre gondolkodott agytekervényeimmel is volt annyi lelkierõm, hogy megálljam ezt az ámokfutást az üres utcákon...)

Kínomban már a fúvókákat tekergettem ki, néztem, hogy el van-e valami tömõdve, s kiírtam a méretüket, hogy majd jól összehasonlítom a gyári paraméterekkel, de az 1,3-as Wartburg javítási kézikönyvében sehol se találom ezeket. A Trabiéban megvan az tuti.
Ha valakinek megvannak ezek, akkor azt ne tartsa magában!
Elõre is köszönöm!

Csak még egy kérdés...(gyerek koromban sokat néztem a Columbo-t :) )

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130317/EasyCapture6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A képen 2-essel jelölt tétellel, amit az alkatrészkatalógus fúvókának ír, én mintha nem találkoztam volna...
Vagy lehet, hogy ez be van préselve?

6252 berki sándor 2013-03-17 20:15:37

Sziasztok!

Egy technikai jellegû kérdéssel fordulok hozzátok, amennyiben tudtok kérlek segítsetek!

Egy 4x4- es ATV- t szeretnék építeni, és kétütemû trabant váltók, féltengelyek és agyak felhasználásával.
Valamilyen régi olcsó enduro blokkot (minimum 350- max 600 ccm) akarok beletenni és 4 db. 215/75 R15 traktormintás papp-gumit a felnikre. Ezzel nehéz terepen húznék pótkocsit meg ezt-azt.
Azért trabi alkatrészek mert ezek maradtak szöcske építésbõl.
Nem tudom a hogy a trabant váltó/ féltengely tartósan hány lóerõ ill. nyomaték többletet képes elviselni.
Olvastam több trabant-tuningot de a váltóról, féltengelyekrõl nem esett szó.
Szóval szerintetek mennyit bírnak?

A segítségeteket elõre is nagyon köszönöm!
Minden jót!

Berki Sándor

6251 Németh János 2013-03-17 08:27:45  Előzmény:Kovács Ádám: 74866

CSaó.

Hát az a veszprém szombathely az nagyon jó fogyasztásra jött ki neked.

Ha felrakod kíváncsi leszek rá én is mi a változás, nekem a gyárival nincs gond szerintem jól megy meg elvileg gyárinak hagyok rajta mindent.
Mert láttam egy pár példát, ha belenyúl az ember nincs megállás :D

6250 Kovács Ádám 2013-03-16 17:35:03

Sziasztok!
Nekem gyári karbi van fent most télen 10 volt az átlag, nagyobb részt városban használva. Tavaly volt egy veszprém szombathely veszprém távom, egy kevés városi autózással, akkor ment el kb egy fél tank kb 250 km-re ami azért elég jó :) Nemrég beszereztem egy pierburg 2e karbit, nemsokára fel is fog kerülni, kíváncsi leszek ezzel mennyi lesz a fogyasztás.

6249 Forgács Balázs 2013-03-16 13:27:15  Előzmény:Kárász Endre: 74835

Helló,
csak ha érdekel valakit: a bal-jobb helyzetjelzõ elválasztást két darab 1N5400-as dióda látja el (50V 3A).
Nekem ugye +1 db 5W-os izzó van rákötve, összesen 20W, így a diódán 1,6A folyik át. Szerintem már el volt öregedve, azért purcant ki. Van itthon 1N5404-es diódám (400V 3A). Szerintem az jó lesz bele.

6248   2013-03-16 10:49:45  Előzmény:Németh János: 74852

Heli.
Nekem Pierburg karbi van a kocsiban. Amikor felkerült akkor mértem fogyasztást asszem 7-7,5 liter lett. A gyárival 10 volt :S

6247 Kunyi Tamás 2013-03-15 21:29:50  Előzmény:Kárász Endre: 74849

Igazad van Endre, nem eshet baja. Akkor nem is bonyolítom dolgot, köszönöm!

6246 Németh János 2013-03-15 14:06:03  Előzmény:Csády Szabolcs: 74861

Hát, igen nálunk a szállító is mondta, lemerült az aksi és már kis sem tudja nyitni a kocsiját (( NESZE NEKED TÚLBONYOLÍTÁS))

-kezelési útmutató (részben megvan)
-javítási kézikönyv (nincs)
-alkatrész katalógus (nincs)
De beszerzés alatt :)

Ezt a szívatós dolgot is egy év után mondták el hogyan is kellene használni hidegindításnál.
Nekem mint elsõ autó, tényleg nagyon jó megtanulni minden kis apró dolgot, csípem is nagyon a kocsit :)
Csak az a baj nagyon kicsit értek a szerelgetésekhez, segítségem nincs olyan komolyabb mûhelyem sincs, de legalább it sok okos dolgot megtudok.

Nagyon rendes ez a csapat! ;)

6245 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Németh János: 74858

Köszönöm, igyekszik az ember. Sajnos a karburátor már a múlt, a jövõ pedig a túlkomplikált, elektronikával teleaggatott dolgoké, így nehéz lenne belõle doktorit/diplomamunkát/szakdolgozatot írni, maximum az Óbudai Egyetem Veterán gépjármû restaurátor szakmérnöki Msc (mesterfokú) képzésén lehetne.

A fûtõsün és a bimetál melegítõje csak hideg üzemben fût, melegen lekapcsol.
Az indítási problémád abból adódik, hogy nem szeretsz kezelési útmutatót olvasni :)

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130315/EasyCapture5_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Trabantozáshoz érdemes három "alapmûvet" beszerezni:
-kezelési útmutató
-javítási kézikönyv
-alkatrész katalógus

Az utóbbit jó ideig nem értettem, hogy mire kellene valakinek, hisz nehézkes dolog lenne cikkszám szerint csavart rendelni az NDK-ból, de mint kiderült a javítási útmutató ábrái bizonyos részeken nagyvonalúan átsiklanak. Az alkatrész katalalógusban pedig mindenrõl van robbantott ábra, s az egyes tételekrõl fontos infókat is tartalmaz.

Ha nem eszi a vizet, akkor szerintem felesleges, de majd a többiek megmondják a tutit.

6244 Németh János 2013-03-15 13:42:35  Előzmény:jocking .: 74859

csaó

Neked majdnem ugyanolyan a Trabid mint nekem :)
Sokat használod vagy te is csak száraz idõben?

6243 jocking . 2013-03-15 13:38:50  Előzmény:Csády Szabolcs: 74857

Nekem évek óta ki van kötve a sün, pont azért, mert megzabálta a relét. Ennek ellenére soha semmilyen körülmények között nem érzem, hogy hiányozna.

6242 Németh János 2013-03-15 13:16:33  Előzmény:Csády Szabolcs: 74857

Na hát ebbõl simán írhatnál egy doktorit. :)

Így már értem, nálam akkor nem baj ha bent marad. (majdnem az mint a számítógép hûtõbordája csak fordítva körülbelül.)

De viszont nyáron a 40 fokokban nem elõnyõs ha így is meleg van, nekem sokszor rövidebb menet után is szerintem üzem melegen, alig lehetett elindítani a verdát.
(ez köszönhetõ lenne a fûtõsünnek hogy elpárologtatta a keveréket a rendszerbõl)?
Mert padló, vagy félgázra elindul pár forgatás után, de azt mint télen a gyújtás padlógáz egyszer, úgy sem tudta elindítani sajnos.

De most egyenlõre jó így, mentem tegnap este egy 50 km-t pályán 80-90 el hol menyivel, ma levettem az olajbeöntõt és a macesz eltûnt pár csepp sima olaj volt rajta :) víz egyáltalán nem fogy vagy csak minimális.

Szerintem a Kecskeméti találkozón biztosan ott leszek. De azért ezt a hengerfejtömitést mutassam meg igazi szakembernek?

6241 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Németh János: 74856

A robbantott ábrán a 13-as tételszámú a fûtõsün, melybõl tisztán látszik, hogy a szívósorba van beépítve.

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130315/EasyCapture4_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ezen a képen nem igazán látszik a geometriai kiképzése, ezért szükségesnek éreztem a következõ képet is:

[imgw]https://www.zsombishop.hu/images/2010_01220004.JPG[/imgw]

A karbiból szívott benzin-levegõ keverék miközben a tüskék közt átáramlik felmelegedik, s így a motor egy elõmelegített keveréket szívhat be hidegen, ami elméletileg könnyíti a hidegindítást, meg a hideg üzemi mûködést.

A képen az általam beszerelt, felújított Wartburg szívósor látható a már beszerelt szívósünnel felülnézetben:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130315/DSC01357_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A hobbyautó egy elég tág fogalom. Én télen nem igazán használom, csak száraz útviszonyok közt veszem elõ. Téli hónapokban kb havi egyszer teszek vele "egészségügyi sétát", hogy ne száradjanak ki a tömítések, ne álljanak be a fékek. Ilyen használat mellett én nem tartom olyan fontosnak a jelenlétét, de ha télen is mászkálsz vele, akkor nem lehet hülyeség.
Bár létfontosságú se lehet, mivel a 2T Trabinál, ahol nincs semmiféle ilyesmi varázslat, beindítás után kb egybõl félig, ha nem tovább vissza lehet tolni a szivatót.

A benzin-levegõ áramlását annyiban befolyásolja, hogy akadályt képez. Az ideális az lenne, ha egy egyenes, minél rövidebb, sima falú csövön keresztül áramolna a keverék. Ez a tüskeerdõ biztos, hogy nem jó áramlástanilag, s ezért javasolta Bajusz79 kolléga, hogy a tüskéket vágjuk le róla a francba. Ez jobb gázreakciót eredményez.
Versenysportban a szívósort polírozni is szokták (természetesen belül, ez nem a halálos iramban, ahol az a gyorsabb, ami csilli-villibb...), így kisebb a csõ ellenállása, az áramló közeg gyorsabban képes benne közlekedni. Ez ahogy elnéztem az öntvényt belülrõl nem is ártana, mivel olyan durva a fala, hogy szerintem még az emberi bõrt is felsértheti, ha jobban rányomja az ember mondjuk a kezét és végig húzza rajta. A csõsúrlódási munka a csõ hosszától is függ, ezért ezt is minél rövidebbre szokták átalakítani. A sport/direkt szûrõk is részben azért okoznak teljesítmény növekedést, mivel általában a gyári szövevényes csõrengeteg helyett aránylag rövid csövön keresztül tud a motor lélegezni.

Mivel gondolom a fûtõsün tüskés része csak egy öntvény, így köztes megoldás lehet az, hogy a tüskéket levágva, a felületet simára dolgozva úgy szereljük vissza a helyére, hogy be is kötjük, így az áramlás sokkal elõnyösebb lesz, viszont a hõátadás a sokszorosan csökkentett érintkezési felület révén sokkal rosszabb hatásfokon fog mûködni, de azért mégis többet melegít majd, mint a semmi. Ezt a megoldást egy hobbijármûnél elfogadható kompromisszumnak érzem, valószínû, hogy ezt fogom megvalósítani.
[i](Módosította trabiszabi 2013.03.15. 13:59-kor)[/i]
[i](Módosította trabiszabi 2013.03.15. 14:05-kor)[/i]

6240 Németh János 2013-03-15 11:41:48  Előzmény:Csády Szabolcs: 74855

Csaó.

Értem, köszi a segítséget.

Fûtõsünes dolgot én nálam sem árt ha megcsinálom?? :O
Nálam is hobbiautó ugye, de azért sokszor van hogy boltba is járunk vele meg stb.

Most az mit is befolyásol, a benzin levegõ áramlását, meg azt melegíti vagy teljesen másra gondolok :S?

6239 Csády Szabolcs 2013-03-15 09:33:55  Előzmény:Németh János: 74850

A szivató az eredeti karbin nálam is hátra volt állítva, de a cikkek közt található hidegüzemi zavarokról szóló cikkben a következõt írják:

"A rugóházon, illetve a karburátoron lévõ két vonalat igazítsuk egymáshoz, mert az automata szívató csak így fog minden helyzetben megfelelõen mûködni."

Ha benzin van az olajban, akkor az hosszabb távú utazás során, mikor a motor üzemmelegen dolgozik hosszabb ideig, akkor az kiég az olajból. Úgy tudom ez a "macesz" hidegben rövid távú autózásoknál szokott elõfordulni. Nem rendellenes dolog, de nem árt kitörölgetni.

6238 Csády Szabolcs 2013-03-15 09:25:03  Előzmény:Szabó Gábor: 74847

Ez a 480W sokkolt. Ha tényleg ennyi, akkor viszont nem értek valamit: 480W/12V=40A. A beépített lengõbiztosíték pedig 30A-es, és mégse égett ki...

Ezt a sün kikötést már több embertõl hallottam. Mivel hobbiautónak használom, s inkább csak jó idõben használom, így lehet azt fogom csinálni, hogy a zárlatos sünt megkopasztom, s nyárra kikötve az megy bele, télre meg meghagyom a jót.

Ezzel az 5l-es városi fogyasztással nagyon meghoztad a kedvemet, viszont az 1,3-as verzióval kapcsolatban meg kicsit megrémítettél. Nekem is ez a hosszútávú tervem, hogy 1,3-assá nõje ki magát. Bár haverom 1,4-ese Weber 32 TLA-val 5-6 között evett. Mondjuk nem tudom milyen használatban.

6237 Mazák Viktor 2013-03-15 09:00:48  Előzmény:Kantuly János: 74851

Én is úgy gondolom, hogy ez a gyári specifikáció.

6236 Németh János 2013-03-15 05:39:54  Előzmény:Kantuly János: 74851

csao.
Vágod mert te is jol leirtad :D
sok mimdentõl függ szerintem, melyik verda menyire volt használva hajtva stb.
Enyémet kevesebbet használták mint én( õk csak hétvége boltba) én ha rudok járkálok erre arra (de ugye a pár km város au nem valami fasza).
Nálam komolyabban ki kellet belzni majdnem minden gyujtás cuccot cseréltek már, még a vákum az eredeti csak benne meg azok az elektronikák az oldalán, az elején lomha volt nagyon mostmár kikergettem a pokokat is belõle :)
Meloba nem tudok vele járni mert a szomszédba dolgozom, bnõm meg még nem amnyira biztos magába. Napi használatu biztos sokka jobb, eg be van állitva a karbi stb biztos jo fogyasztásokat lehet kihozni belõle.
Egyszer irtam szomszéd is vett trabit több kilométerel de napi használatbol, állitolag 110-120 al megy minden nap pályán és ugy eszik 7-8 at neki :s ezek szerint be lehet lõni még is csak idõ.

Utánaolvasva elvileg felmegy a pierburg 2e duplatorku karburátor. Azzal jobban fogyasztana, jobban menne vagy mien változás lenne??

Mondjuk mivel nimcs hitelem, de csak városba járok ezértnem is nézem menyit eszik meg nem is érdekel(csak hoszutávon :) )
havonta szoktam megézni menyit mentem és annyi. :D
[i](Módosította whiteuniversal 2013.03.15. 06:45-kor)[/i]

6235 Kantuly János 2013-03-14 22:08:10  Előzmény:Németh János: 74850

Én valahogy nem értem ezeket a fogyasztás értékeket. Nekem nyáron kicsivel 8 alatt evett városban, most télen 8 volt fixen.
Hoszútávon melegben 6.5 körül volt 80-as tempóval. 90 felett hajtva kicsivel már 7.5 liter.
Hûtõventillátorom csak nyáron kapcsolt be.
A szivatóm pedig addig megy csak, míg 1est 2est végiggyorsítom.
Mire 3ba rakom már addigra általában kikapcsol.
Hidegen indítva viszont igen darabosan jár.

6234 Németh János 2013-03-14 19:02:53  Előzmény:Csády Szabolcs: 74844

CSaó.

Na nem semmi a paintes tudásod :D (de ezt már mintha láttam volna máshol)

Hát nekem összerakva, ilyen volt mint amit leírtál télen 10 nyáron 7-8 de hosszútávon még jobb volt.
Egyik alkatrészes Trabantos mutatta az övét, az hátrább volt tekerve most az enyém is hátrább van tekerve a szívató elõbb kikapcsol, hallani és érezni mert leesik a fordulatszám melegen jobban mint hidegen.

Most én spuri adalékozok ugye, egyenlõre semmi változás szerintem.

Az olajbeöntõ sapkán a sûrû macesz nem lehet hogy attól van? Mert kihajtja a vizet a benyából meg ienek, míg a régi ACm volt és valamennyi benya van az olajba még lehet azt elkezdte kidolgozni?
Le kell törölni a kupakról a maceszt majd? :)

6233 Kárász Endre 2013-03-14 09:51:01  Előzmény:Kunyi Tamás: 74848

Tudtommal a KMGY-ben a vízhõfok és a tank mûszere egy hagyományos ún. lengõtekercses (mutatós) mûszer. Szerintem átkapcsolásnál nem jelentkezik semmi káros, mert csak egy ellenálláson(hõgomba) átfolyó áramot szakítasz meg egy pillanatra. Ennyit akkor is kap, amikor kikapcsolod a gyújtást. No para:)

6232 Kunyi Tamás 2013-03-13 22:52:13  Előzmény:Kárász Endre: 74845

Apropó Endre, egy kis elektronika kérdésem lenne.
Lehet olvastad, lehet nem, írtam pár hete, hogy a KMGY mûszerre nem csak 1 vízhõgombát kötnék, hanem kettõt egy váltókapcsolóval. Tehát egyszerre csak egy lenne kapcsolatban vele. A kérdésem: amikor átkapcsolok egyik gombáról a másikra, lehet olyan feszültség- vagy áramerõsség-ingás a KMGY felé, ami káros lehet rá? Érdemes lenne valami védõelektronikát összerakni a kapcsoló és a KMGY közé? Pl. valami stabilizátor IC vagy mintha a Zener-dióda is rémlene :/ Sajnos nem vagyok ebben biztos.

6231 Szabó Gábor 2013-03-13 21:50:36  Előzmény:Csády Szabolcs: 74840

480 duplavé, meg van valami képlet, hogy P=U*I. Generátort, akkumut nagyon megterheli. Ne erõlködj a biztosítékkal, inkább szereld ki a tüskéshátút és vágd le a tüskéit, aztán mehet vissza. Nem kell neki áram többé, de nem is rontja az áramlást. Viszont a bimetálnál lévõ fûtõelemnek mûködnie kell, nélküle nagyon sokáig megy a szívató. De ez csak 14W.
Hasonló karbicserét követtem el régen. Sok állítgatás után 5 literes városi fogyasztások lettek és soha nem ment elõtte annyira jól a kocsi. A karbit áttettem egy zsírúj 1.3as motorra, de hiába nem állítottam el, 12 literes fogyasztást mértem. Késõbb, ahogy a motor bejáródott, 10 liter körül lett a fogyasztás.
Két hete raktam Ladára ilyen karbit, mindent bekötöttem, alapjárati elektronikát és az autómata szívatót is. Az eredmény meg stabil alapjárat, 7 liter körüli városi fogyasztás, csendesebb, rugalmasabb motordinamika lett. Kis hiba van, a mágnesszelep nem mindig tudja leküzdeni a rá ható vákumot. A fõfúvókát nagyobbra cseréltem, 125 rémlik.

6230 Forgács Balázs 2013-03-13 18:45:49  Előzmény:Kárász Endre: 74845

Helló,

rendszámvilágítás nincs az utánfutón. Diódából tennék be egy nagyobbat, az van itthon többféle is, csak hozzá kellene férnem a rosszhoz, hogy kicseréljem.

6229 Kárász Endre 2013-03-13 17:38:28  Előzmény:Forgács Balázs: 74839

Nem ismerem a Wartburg 1.3-at, így azt sem tudom, hogy egész pontosan milyen típusú dióda van a kapcsolóban. Vélhetõen azért ment tönkre, mert egy bizonyos áramerõsség felett a dióda nagyon rövid idõ alatt kifingik, míg a biztinek van egy kis lomhasága. Na nem nagy, de a dióda biztosan sokkal gyorsabban halálozik el. Azt se felejtsd el, hogy az izzóknak hidegen jóval alacsonyabb az ellenállásuk. Emiatt a bekapcsolás során kialakul egy nagy áramlökés. Ez nem olyan hosszú, hogy a biztosíték olvadószálát felmelegíthetné, de a diódának már sok lehet. Ha a gyári konfigurációt meg akarod hagyni, akkor viszont az utánfutót kell átvezetékelni. Azt írtad, hogy a futón 2*5W a két helyzetjelzõ. De a rendszámvilágítás véletlenül nincs még rákötve? Vagy az egyáltalán nincs?

6228 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Németh János: 74843

Talán ez majd segít:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130313/748890489EasyCapture3_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

18 - bimetál
18,5 - "bimetálház" (ezt önkényesen neveztem el így)
19 - rögzítõcsavar

A házon átmenõ, a bimetálon menetes furat van. Remélem így sikerül megérteni.

Nekem a régi Trabant karbival evett így télen 10-et (ez lefelé van kerekítve), nyáron meg 7-8-at. Mondjuk azzal nem bíbelõdtem ennyit, sõt...

6227 Németh János 2013-03-13 05:38:47  Előzmény:Csády Szabolcs: 74842

azt én is sajnálom, mert igy nem látom át a dolgot.

Majd ha beállitod a bimetált kiváncsi vagyok a fogyasztásra. Nekem pont a gyári vonalhoz volt állitva, nyáron 6-7 volt hosszu távon vegyesben. Csak téli városban ugrott most meg. Ja de lassan ismét lemérem majd :)

6226 Csády Szabolcs 2013-03-12 21:44:16  Előzmény:Zwick Gábor: 74841

Köszi!
Csak azt sajnálom, hogy most nem volt mirõl paint-es ábrát készíteni :D

6225 Zwick Gábor 2013-03-12 21:42:20  Előzmény:Csády Szabolcs: 74840

Lassan a végére érsz és lesz egy jól mûködõ karbid! Csak is ez lobogjon a szemed elõtt. Eddig tetszik! :)

6224 Csády Szabolcs 2023-05-22 08:40:11

Újabb benzingõzös napon vagyok túl:
Hallottam már olyanról, hogy egy autónak/fõtengelynek lelke van, de hogy egy karburátor ideológiailag képzett legyen, na az meglepett...

A karbira, mivel hiányzott róla, ezért egy Weber 32 TLA bimetálját, meg bimetálházát tettem rá, mégiscsak ez az eredeti.
Miután ma egy isteni szikra által vezérelve leszereltem róla a bimetált a következõ látvány fogadott:

[imgw]https://kepfeltoltes.hu/130312/DSC01379_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

A bal oldali a BVF a jobb a Weber. A BVF sûrûbben tekercselt, a menetek által határolt kör átmérõje kisebb. Arról már nem is beszélve, hogy a Webert a házzal 12-es kulcsnyílású csavar (fogalmam sincs milyen szabványú csavar ez) fogja össze, a BVF-et meg 13-as kulcsnyílású (M8).
Mivel nagy szívást nem akartam magamnak generálni, úgy terveztem, hogy a ház az marad, mivel ugye bele van kötve a vízkörbe, így megint fellocsolnám a garázs padlóját. De hát ugye az M8 persze, hogy nem fért át a másik csavar házon lévõ átmenõ furatán.
Szerencsémre a BVF bimetál komoly munkamorállal rendelkezett, így jó sztahanovistaként a Weber csavarral is hajlandó volt munkába állni.

Csodák csodájára ezek után hidegen lett alapjáratom, szivatón a fordulatszám magától(!) szép lassan csökkent.
Hihetetlen, hogy a párthû BVF nem volt hajlandó együttmûködni a harácskapitalista Weber termékkel...

A másik: a fûtõsünt indítás elõtt lehúztam a vezetékérõl, ezek után nem melegedett egyik vezeték se. Mivel ez egy újonnan beszerzett bontott darab, s a régivel nem csinálta ezt, így elég valószínû, hogy zárlatos a kicsike.
Valaki nem tudja ennek a csodának a mûszaki paramétereit? Elsõ sorban az áramfelvétele érdekelne, hogy értelmes értékû lengõbiztosítékot iktathassak közbe.

Sajnos a torpanásos jelenség megmaradt, így egyértelmû, hogy a benzinszint emelését nem úszom meg...

6223 Forgács Balázs 2013-03-12 10:54:00  Előzmény:Kárász Endre: 74835

Szeretném inkább a gyári funkciót megõrizni. Talán a dióda túl lett terhelve a +1 db helyzetjelzõ miatt? (Akkor a biztosíték miért nem égett ki? Az még a gyári.)Akkor kicserélném a diódát. A kérdés csak az, hogy ezek a diódák benne vannak a kapcsolóban? Gondolom, csak ezt az egy kapcsolót magában nem tudok kivenni, csak ha lehúzom mind a hatról a sarukat, és akkor az elõlapot egyben kiemelem. Vagy hogyan?
[i](Módosította fobq 2013.03.12. 11:57-kor)[/i]
[i](Módosította fobq 2013.03.12. 12:02-kor)[/i]

6222 Mazák Viktor 2013-03-12 10:10:16  Előzmény:Csády Szabolcs: 74829

Szia!

A kérdés az, hogy a meleg leállás után csak a hirtelen padlózásra kapta el (bedúsított a gyorsítófúvóka), vagy lassan nyomtad be, azaz csak a levegõvel el kellett szegényíteni? A lényeg, hogy jobb lett mint elõtte, már legalább nem folyik orrán-száján :)

Mindenesetre az egyszerûbbtõl haladnék a bonyolult felé, azaz mivel a gyorsításkor torpan, tehát ott szegény a keverék, akkor elõször a minõségcsavaron próbálnék állítani, kifelé tekerve, de ha azzal nem lehet megszüntetni, akkor bizony úszószint. Mivel azonban egyenletes haladásnál is csinálja, nagyon valószínû, hogy az úszószint alacsony és elszegényedik.

A fûtõsün az én gyári gépemen is le van kötve. Télen 3km alatt bemelegedik. (Mondjuk a mostani telek gyöszösek)

6221 Rezes Balázs 2013-03-11 21:45:07

Sziasztok!
A helyzet, hogy van egy 4 ütemû kombi Wartburgom amirõl szombat reggel elment a világítás. A jelenség a következõ: helyzetjelzõ és mellette az index is világit, és tompított helyett is ez van. Ilyenkor az index helyett a fényszóró helyzetjelzõje villog és tompított sincs, de a kontroll lámpája felkapcsolt világításnál világit. Ha nem kapcsolom fel a világítást akkor az index csak hátul mûködik. Érdekesség, hogy szombat reggel miután ez megtörtént, beálltam a mûhelybe, mert aznapra a váltócsere volt betervezve, és este mikor összeraktam a kocsit, mintha mi sem történt volna, minden mûködik rendeltetésszerûen, viszont ma reggel újra elkezdte.
Szóval ha valaki tudna valami ötletet adni hogy ez mi lehet, azt megköszönném.





[i](Módosította jocking 2013.03.12. 01:43-kor)[/i]

6220 Csády Szabolcs 2013-03-11 20:05:51  Előzmény:Németh János: 74834

De az van rajta, de ez a fûtõsüné.

A fényváltó relé azt hiszem a 4T-kben a kormányburkolat alatt van, de ne kövezzetek meg, ha nem, mert én átalakítottam az enyémet 2T indexkarosra, szóval nekem már más a fényváltórelém.

6219 Kárász Endre 2013-03-11 19:58:57  Előzmény:Forgács Balázs: 74832

Akkor ez csak az egyik dióda halála lehet. Nézegettem a kapcsolási rajzot. Kösd rá inkább a rendszámvilágításra, mert az nem a diódákon keresztül kap táplálást, így nem fogja kinyírni. A diódáknak a szerepe csak az elválasztás. Annyi, hogy a kapcsoló ezen keresztül tudja ellátni mindkét oldali helyzetjelzõt, viszont a bajuszkapcsolóval függetlenül is lehet kapcsolni a bal és a jobb oldalt.
[i](Módosította Endre 2013.03.11. 21:13-kor)[/i]

6218 Németh János 2013-03-11 19:50:17  Előzmény:Csády Szabolcs: 74829

Hello.

az utolsó képen nem Trabi 1.1 aksi és az ablakmosó közötti kis reléé van?
Nekem arra azt mondták fényváltórelélé, de ha a fûtõsüné akkor nekem is hasonló gondjaim vannak kehes járással rángatással stb amit leírtál.
én cseréltem egy új darab ilyen relélére de néha még mindig elkezd sûrûn kattogni alacsony fordulatnál néha talán magasabbnál is mint a régi, szóval vagy a relé rossz vagy valami nálam is elakadt vagy kiégett a kábelokat még nem néztem de ha használom a verdát majd figyelem és írom a tapasztalatokat.

De ha nem akkor más akadt meg nálam :) még keresés alatt...

üdv mindenkinek.

6217 Kantuly János 2023-05-22 08:40:11  Előzmény:Csády Szabolcs: 74828

Köszönöm a reagálást.
Gondolom a teljesítményen nem fog rontani?
Egyébként ilyen a dob:

[img]https://p.coldline.hu/2013/03/11/942342-20130311-BmiL5R.jpg[/img]

6216 Forgács Balázs 2013-03-11 19:42:34

Sziasztok,
Wartburg 1.3 (továbbra is).
Két hete vezetékeltem újra az utánfutónkat, de rájöttem, hogy a Wartburgon a duglajban se volt szabvány a bekötés, így azt is újrahúztam - az most szabvány. Az utánfutón viszont nekem csak 5 vezeték van (test, féklámpák, bal, jobb irányjelzõ) kizárásos alapon az ötödik a két helyzetjelzõ (közösen). Tehát nálam nem külön megy az utánfutó jobb és a bal oldali helyzetjelzõje, hanem mindkettõ a Wartburg bal oldali helyzetjelzõjérõl kapja az áramot - így mikor az utánfutó fel van akasztva a jobboldali áramkörben 2*5W a baloldaliban 4*5W a felvétel. Egyszer csak lebénultak a Wartburg bal oldali helyzetjelzõi. A biztosítékot ellenõriztem: OK. Kipróbáltam gyújtáskapcsoló 0 helyzetben az ir.karral jobbra-balra külö-külön kapcsolgatni a helyzetjelzõket - úgy mûködik (az utánfutóé is). Tehát a hiba billenõkapcsolóban lehet. A rajz szerint úgy látom, hogy itt van két dióda. Találkozott már valaki olyannal, hogy az megy tönkre? Lehet cserélni? Amint írtam a biztosíték nem égett ki, tehát elvileg nem volt túlterhelve a bal oldali kör.
[i](Módosította fobq 2013.03.11. 20:43-kor)[/i]
[i](Módosította fobq 2013.03.11. 20:44-kor)[/i]

6215 Csády Szabolcs 2013-03-11 19:28:33  Előzmény:Támba Csaba: 74830

Jelenleg pont ilyen munkakörben dolgozok (míg nem kapom kézhez a diplomámat), szóval lecsúsztál rólam. :)

6214 Támba Csaba 2013-03-11 19:03:30  Előzmény:Csády Szabolcs: 74829

Épp mûszaki rajzolót keresek. Fel vagy véve! :)