Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6004 jocking . 2013-02-09 10:29:41  Előzmény: Spityu: 74618

Günternek a dugattyúbanyiljeletbeütõ osztályon éppen rossz napja volt, és úgy gondolta, hogy akkor már trollkodik egy kicsit.:D

De az is lehet, hogy ez is változott az idõk során, elõször azt mutatta a nyíl, hogy merre van a kocsi eleje, késõbb meg már azt, hogy hol a stift, amit nehogy a kifuffnyílás felé rakj. :D



[i](Módosította jocking 2013.02.09. 11:31-kor)[/i]

6003 Kunyi Tamás 2013-02-09 09:48:35  Előzmény: Spityu: 74618

Azért valjuk be, akkoriban gyakori volt a "jó'van az úgy" munkamorál :D Így születtek érdekességek, ritkaságok az utókornak.

6002  Spityu 2013-02-09 08:32:40

Egy jó tanács: 2T Trabant motor fûzésénél (meg amúgy is) ne bízzatok vakon a dugattyú tetõn lévõ nyílban. Tessék mindig ellenõrizni a gyûrû stiftek pozícióját és az alapján szerelni. Nem követtem el ezt a hibát, de ma találkoztam egy olyan GYÁRI új (!) dugattyú párral, ahol az egyiken fordítva van a nyíl.

6001 Kunyi Tamás 2013-02-09 07:46:25  Előzmény:jocking .: 74616

Köszönöm Jocking! Ez nagyszerû hír és egyben elõrelépés is az ügyben, ugyanis a régi elképzeléseimmel ellentétben szeretnék minél kevesebbet változtatni az autó eredeti konstrukcióján. Tehát olajhõmérséklet kipipálva.
Elképzelhetõ, hogy mégis kell esztergáltatnom egy közdarabot a jeladó és a motor közé, mégpedig egy T-elágazót. Így akkor egy furatba be tudnám építeni a hõgombát és a pot.méteres nyomásjeladót.
Na majd még írok ez ügyben.

6000 jocking . 2013-02-08 18:59:36  Előzmény:Kunyi Tamás: 74589

Ma megnéztem a "pót" motoromon, és igen, a vízhõfokjeladó betekerhetõ az olajgomba helyére, tök ugyanaz a menet.

5999 Őry Gábor 2013-02-06 08:23:37  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74614

Amikor a bontóba ment, még jó volt...

5998 Kenyér Zoltán 2013-02-05 21:20:22  Előzmény:Őry Gábor: 74612

30 ezer km-ig vagy eddig ennyit ment es meg mindig jó? :) Amúgy utàngyàrtottbòl létezik többféle?
Amùgy kösz az infòt.
[i](Módosította Zoli1212 2013.02.05. 22:21-kor)[/i]

5997 Németh János 2013-02-05 19:58:12  Előzmény:Őry Gábor: 74601

az enyém ilyen:

[url=http://kepfeltoltes.hu/view/130205/ablakfutes_www.kepfeltoltes.hu_.jpg][img]http://kepfeltoltes.hu/thumb/130205/ablakfutes_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img][/url]

a leírásod alapján akkor nekem is jó lenne.



[i](Módosította jocking 2013.02.05. 22:34-kor)[/i]

5996 Őry Gábor 2013-02-05 17:32:59  Előzmény:Kenyér Zoltán: 74611

Nekem jól mûködött az utángyártott (kb. 30 000 km).

5995 Kenyér Zoltán 2013-02-05 16:38:07

Trabant szabadonfutò felùjjìtàsnàl görgõket is kell cserélni? Szemrevètelezèsre nincs bajuk. Fogaskerèk belsejèben a futòfelületen van egy kis vàll. Szabadonfutòn làtszódik a görgõk beràgòdàsai. Ezekbõl jò az utàngyàrtott vagy keressek inkàbb gyárit? 29 fogù a kerèk.

5994 Kárász Endre 2013-02-05 15:06:22  Előzmény:Kantuly János: 74609

Bárhol veszed is, ki kell hangsúlyozni, hogy fékfolyadékot elviselõ csövet szeretnél. Egyébként EPDM-nek becézik ezt az anyagot.

5993 Kantuly János 2013-02-05 13:06:54  Előzmény:Németh János: 74607

Acél lemezbõl van, magad is meg tudod csinálni, ha van egy kis kézügyességed.

[b]Kérdeznék srácok.[/b]

Valamelyik nap kigyullad a fék kontroll lámpám.
Nem tudtam mire vélni a dolgot, most jutottam el odáig, hogy megnézzem.
Találtam egy [url=http://blog.astech.hu/wp-content/uploads/2012/03/2012-03-10-16.08.041.jpg][b]képet[/b][/url] a neten, amirõl tudom szemléltetni, hogy mi a gond.
Látszik a képen a két fehér csõ, na nekem még a gyáriak vannak és az egyik meg van repedve és ott szivárgott el fékolajam a minimum szint alá kb. 2mm-rel.
Ide milyen csövet tehetek be?
Egyúttal lecserélném mindkettõt.

5992 jocking . 2013-02-05 12:03:08  Előzmény:Németh János: 74607

Sima lemez, mint maga az autó is. Amelyik alu, az valami hazai utángyártás.

5991 Németh János 2013-02-05 11:18:21

CSao.

a Trabi lámpakarikák aluk vagy valamien vas ötvözet?

láttam morcositottat de ha alu akkor alu hegesztõhöz kell vinni ugye?

közben csináltam képet a ablakfûtés gondomról este feltöltöm.
[i](Módosította whiteuniversal 2013.02.05. 12:20-kor)[/i]

5990 Kozma Bence 2013-02-04 19:40:52  Előzmény:Varga Tibor: 74605

Igen még a régi fajta, '80-as a járgány.

5989 Varga Tibor 2013-02-04 19:30:56  Előzmény:Kozma Bence: 74604

Milyen a féltengely? Gondolom még az ékes, mert a ricniset nem igazán kell kalapálni.

5988 Kozma Bence 2013-02-04 18:36:17

Üdv!
Elsõ féltengelyt milyen módszerrel lehetne visszaütni a helyére? A csapágyház még a helyén van, lehet hogy jobban járnék ha satupadon próbálnám?

5987 Muczán Gábor 2013-02-04 18:18:15  Előzmény:Gyapjas Gergely: 74602

Köszi.

esetleg valami kép van valamelyik ilyen átépítésrõl.

A Seicento fékhengert tudod esetleg hogy ki rakta fel?

MG

5986 Gyapjas Gergely 2013-02-04 11:10:02  Előzmény:Muczán Gábor: 74590

Helló!

A Ladáét fel lehet rakni, de a felfogatásnál kell egy közbetét a hollandik meg M10x1.25. A közbetét miatt kell hosszabb tolórúd a fékpedálhoz. A féklámpakapcsolót meg a pedál felé kell beépíteni. Nekem ilyen van 2t-n tárcsafékhez felrakva 5 év hibátlanul mûködik.

Másik lehetõség még valamelyik Ford-é amirõl kérdezd Bajusz79 tagot mert olyat õ rakott fel.

Utolsó amit felraktak az a Fiat Seicento-é aminek a hollandija M10x1-es mint a Trabinak a felfogatása meg teljesen egyforma a trabijéval.

5985 Őry Gábor 2013-02-04 09:31:45  Előzmény:Németh János: 74593

http://www.elektrobot.hu/termek.php?filename=elektropol.html&i=295

Nem kimondottan ragasztó, de ha a saru, vagy a fõtés vezetéke rögzítve van, alkalmas az elektromos átvezetésre. Én úgy csináltam, hogy a saru ellendarabjára forrasztottam egy pár centis vezetéket, amit kb 2 cm hosszan csupaszítottam és legyezõszerûen szétterítettem. A szigetelt részénél fogva szigszalaggal odaragasztottam a szélvédõhõz ill. a legyezõ végét is), a csupasz részt pedig ezzel az anyaggal hozzámalteroztam a szélvédõhõz.

5984 Muczán Gábor 2013-02-04 07:45:46  Előzmény:Kárász Endre: 74599

Endre, igazad van. Azonnal elvittek az örökösök mindent vasba. Állítólag valami banki hátralékok miatt. Legalábbis így csiripelnek a verebek mindenfelé. Gyakorlatilag mindent és mindenkit mostanság a bankok múltbéli, és mostani /no meg jövõbeni/ tevékenysége nyomorít meg, de ez más tészta.


Én is kaptam igéretet egy kontingens ilyen felújítókészletre. Viszont Tsaby kollégával telefonon beszélve, megtudtam hogy a számos problémával küzdõ termék felújításánál lehet hogy nem feltétlenül az eredeti cuccok felhasználása, hanem valamiféle változtatás/javítás többet segít. De errõl nyilatkozik Tsaby, ha úgy látja. A nevében nem beszélnék...:-)

MG

5983 Kárász Endre 2013-02-03 17:49:04  Előzmény:Muczán Gábor: 74592

Ha már a KOS fõfékhengerek eltûnésérõl van szó:
Állítólag a mûhelyt már szét is szerelték az örökösök, tehát ne lepõdjön meg senki se, ha nem lesz újra gyártás...:(
Viszont szeretném felhívni mindannyiótok figyelmét, hogy az ehhez készült karmantyúk és gumi alkatrészek (a gyáritól eltérõ konstrukció!) gyártójától ezek még beszerezhetõk! Ha tehát van valakinek folyós KOS fõfékhengere, amin meglátása szerint egy karmantyúzás segít, akkor ne dobja ki! Illetve senki se dobja ki:) Lehet, hogy egyszer érdemes lenne ráfeküdni erre.

5982 Papp Zoltán 2013-02-03 17:46:45  Előzmény:Lipka Miklós: 74594

Szia!

Én már többször is vissza forrasztottam ilyen esetben a sarut,csak szerintem ésszel kell melegíteni "nem bádogos pákával :-))",mert gondolom,hogy különben feszültség keletkezhet az üvegben...

5981 Kárász Endre 2013-02-03 17:43:03  Előzmény:Németh János: 74595

Azt hiszem, [url=http://www.loctite.hu/cps/rde/xchg/henkel_huu/hs.xsl/full-product-list-loctite-5408.htm?countryCode=hu&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001G37M]errõl[/url] lehet szó. De ez arra való, hogy a megszakadt fûtõszálat összekösd. Ha jól értem, neked a saru esett le. Ez eredetileg forrasztva volt és véleményem szerint most is forrasztani kellene, mert ez a Loctite nem igazán tartaná meg.

5980 Lipka Miklós 2013-02-03 15:51:50  Előzmény:Németh János: 74595

Sima Loctite fûtõszál javító.Azt hiszem van ilyen ecsetelõsben is.

5979 Németh János 2013-02-03 15:42:31  Előzmény:Lipka Miklós: 74594

Ha esetleg tudod még a nevét akkor leírod, loctite oldalán nem találtam még meg.

amit találtam hogy ien fémtöltésû legyen

http://www.loctite.hu/cps/rde/xchg/henkel_huu/hs.xsl/femtoeltesu-anyagok-5369.htm

de ebbõl vajon mindegy meik?
[i](Módosította whiteuniversal 2013.02.03. 16:44-kor)[/i]

5978 Lipka Miklós 2013-02-03 15:29:40  Előzmény:Németh János: 74593

Szia!

Létezik erre egy spéci ragasztó,azt hiszem Loctite.Nekem ez megoldotta a problémát,azóta is jól üzemel a szerkezet.(igaz hogy elég borsos ára van 2000-3000Ft)A forrasztásról nem tudok mit mondani,de lehet hogy az is célravezetõ.(bár mondjuk üveghez forassztani...szerintem nem tapadna meg a cin)

5977 Németh János 2013-02-03 14:29:20

CSaó mindenkinek.

Régóta akartam már megkérdezni, hogy a 4t trabim hátsó ablakfûtésemnek az egyik pólusa leesett az ablakról. Azt hogyan lehetne visszarakni, úgy hogy mûködjön is?
Van rá valaki aki ért hozzá és visszaforrasztja?
Vagy hogy kell megoldani? Vegyek egy új hátsó ablakot?

Köszi a segítséget.

5976 Muczán Gábor 2013-02-03 10:01:50  Előzmény:Varga Tibor: 74591

Szia,

köszi a tippet. A szervófékes cucc annak jó alternatíva, aki össze tudja ezt magának hozni. Én olyan megoldást keresek /kereshetek/ ahol a jelentkezõket ki tudjuk vele szolgálni. Tehát veszünk fõfékhengert, kissé átalakítjuk, amit közel szõkenõ tudással a tag berak. Bontovics szervódobot nem tudok kínálni a készlethez, mert az nehezen beszerezhetõ, és csak bontó árulhatná igazából. Újonnan meg csak Dr. Ága Úr kereskedésébõl tudnám beszerezni:-)

még valaki?:-)


MG
[i](Módosította TWK-001 2013.02.03. 11:03-kor)[/i]

5975 Varga Tibor 2013-02-03 09:55:16  Előzmény:Muczán Gábor: 74590

Régen mintha azt hallottam volna hogy a Ladáét építik be(tudom nem nyugati, de alternatívának jó). Csak féklámpakapcsolót kell a pedálhoz tenni,meg kicsit tágítani a felfogatási lyukakon,emlékeim szerint. Amúgy meg szervóféket kell feltenni, azzal se sok variálás van:)

5974 Muczán Gábor 2013-02-02 18:17:00

Hello,

most hogy az utolsó gyártó is meghalt a fékhengerekhez, egyre többen keresnek meg, hogy az 1.1-es Trabiba melyik nyugati fõfékhenger építhetõ be a legkisebb átalakítással? Azt tudom hogy mindenképp kell valamicskét fúrni a lukaknál, meg más a menetemelkedés, tehát hollandert kell csrélni. Ki mit tud az ügyrõl?


MG

5973 Kunyi Tamás 2013-02-01 19:46:09

Volna egy ötletem. Mivel a legtöbb autógyártócég - tisztelet a kivételnek - már szinte teljesen kiírtotta az autóiból a motorolaj állapotát jelzõ mûszereket, így ezek pótlására próbálok megoldást találni lehetõleg minél esztétikusabb módon.
Nem szeretnék a mûszerfalra biggyeszteni semmit, mert nem tuningverdát építek ;)
Szóval a legfontosabb az olaj nyomása, aztán a hõmérséklete (na meg a szintje stb.).
Mivel most van a háznál egy KMGy, így arra gondoltam, hogy a vízhõmérséklet visszajelzõre vezetném rá a motorolaj hõmérsékleti jelét. Ez egész egyszerûen egy vízhõgomba segítségével valósulna meg, tehát nem kell semmiféle elõtét elektronika a KMGy elé, csak egy sima váltókapcsolóval kapcsolnám a két hõgombát a mûszeregységhez.
A kérdésem az lenne, hogy a víz hõgombájának és a magasabb kapcsolási értékû olajnyomás kapcsolónak egyforma lehet a menete, mérete?
Azért a nagyob nyomsáú kapcsolót választottam, mivel a KMGy-bõl kihagyták a dinamikus olajnyomás ellenõrzõ elektronikát, így fölöslegessé válik az a kapcsoló.
Az olaj nyomásának meghatározásához egyenlõre a LADA, MM 393 típusú potenciométeres motorolajnyomás-jeladójával szemeztem.
Ezt pedig mondjuk az üzemanyagszint-jelzõ mûszeregységre kötném rá, szintén egy váltókapcsolóval. Természetesen ehhez építeni kell egy átalakító elektronikát, mert ennek a jeladónak más az ellenállása.

Mivel nem vagyok otthon, csak áprilisban, így én nem tudom megnézni magamnak, egyezik a két gomba menete. Valaki akkor tudja esetleg?
A választ elõre is köszönöm!

5972 Kunyi Tamás 2013-01-30 21:33:42  Előzmény: J.I.: 74587

Gratula a megoldáshoz! Akkor végre mûködik ;)

A szerszámokról még annyit, hogy nem csak azoknak a minõségével van baj, hanem minden máséval is. Mára már nem létezik az a szabály, hogy a drágább=jobb. Legyen az bármi, minõségit nehéz beszerezni belõle. Vesz az ember egy kanalat, és összehajlik a kezében... miközben az otthoni 1983-as étkészlet kanalát egyszer (szégyenemre) még feszítésre is használtam az egyik szerelésnél. Meg sem érezte.
Még egy értelmes kemping biciklit sem tudna venni az ember, mert az is kukába való.
Aztán itt jövünk a képbe mi, a veteránosok, a retroimádók vagy nevezhetném magunkat akárhogy, akik nem szeretnének mást, csak valami értékes, minõségi darabját megmenteni a múltnak. Esetünkben ez a Trabant. Másnak lehet egy rádió vagy egy bútor. Ezekrõl a dolgokról regényt lehetne írni, de nem offolom a topikot. De szerintem azt mindannyian tisztán látjuk, hogy nagyot fordult a világ, és már nem sikk az élettartam, a használhatóság, a minõség, csupán vedd meg a cuccot és ne reklamálj.

5971  J.I. 2013-01-30 20:08:30

Sziasztok,pár napja jeleztem, a hibát amitõl leállt az autó.Megoldásra került a probélma.Feszültségszabályzó ment tönkre,de kicseréltük a generátorban a szénkeféket is és szépen le lett takarítva.Új akksi,új vezetékek,új ízzók a mûszerfalban,új saruk.Minden tökéletesen mûködik :-)

5970 jocking . 2013-01-30 00:33:53  Előzmény: Spityu: 74583

Nekem már volt dolgom olyan villáskulccsal, ami csavar lazítási kísérlet közben a lazítás irányába görbült el, tehát pont arra, amerre a legvastagabb a kulcs anyaga...

5969  Spityu 2013-01-29 23:25:06  Előzmény:Támba Csaba: 74584

Egy haverom Németországban dolgozik autószerelõként. Ott vésõbõl pattant le egy darab, ami befúródott az alkarjába. Mentõ meg minden, mondjuk a német mentalitás miatt. Itthon 5 perc vizes öblítés + ragasztó és mehet tovább a meló lett volna belõle. :)

5968 Támba Csaba 2013-01-29 23:13:48  Előzmény: Spityu: 74583

Egy ismerõsöm családjában a nagybácsinak konkrétan az egyik szeme elvesztésébe került a TESCO-s kalapács repülõ szilánkja.
[i](Módosította Tsaby 2013.01.30. 00:14-kor)[/i]

5967  Spityu 2013-01-29 23:04:42  Előzmény:Támba Csaba: 74581

Nálam is a többszöri felhasználhatóságon van a hangsúly. Ugyebár olcsó húsnak... ill. nem mindig az az olcsóbb, ami olcsó.
Tény, hogy vannak megszólalásig hasonló dolgok, amik használat közben adják meg magukat. Pl. az említett vékony hajtószár: újan ugyanolyan, mint a drága. Viszont az is tény, hogy sokszor csak a feliratot kell megfizetni, azon kívül nem hordoz plussz értéket a termék.
De például egy A betûs nagy racsni kibír egy 2m-es (kettõ) erõkart 90kg-s ember valahány százalékos tömegébõl eredõ erõvel, miközben egy 21-es rárohadt csavart lazított meg a hozzá tartozó fej (70cm x 90kg nem volt elég). De megesett már az is, hogy egy 15ezer forintos King Tony gömbfejkinyomó egyszerûen eltört használat közben.
A csillogós-villogós legolcsóbb krovakészleteket és az ezekhez hasonló szetteket kell messze elkerülni és mérlegelni, hogy az adott felhasználásra mit érdemes venni. Utóbbi készletbõl a racsnis hajtót még egy kellõen korrodált csavarkötés (lazítást követõen!) is képes megszakítani.
A kedvencem a teszkós kalapács, láttam olyat is. Komolyan nem az enyém volt. :D Annyira rideg anyagból készült, hogy szilánkosan tört, repedezett, pattogott az anyag, de fényképen láttam már olyat is, ami szimplán letört a nyélrõl. :D

5966 Támba Csaba 2013-01-29 20:38:35  Előzmény:Támba Csaba: 74581

A "barkácsolásról" meg a "licencelésrõl" mindig eszembe jut boldogult anyai nagyanyám bölcselete:

"Ki nem mestere, az hóhéra!"

5965 Támba Csaba 2013-01-29 20:34:42  Előzmény: Spityu: 74578

Én mindig úgy voltam vele, hogy ha majd kihozzák az acélmûvek új termékként a barkácsacélt, az erdészek meg barkácsfát fognak telepíteni az asztalosüzemek számára, akkor de csak is akkor ismerelem el a "barkácsszerszám" kifejezést:)
Addig nem.

Persze nálam sem minden szerszám BETA, vagy GEDORE de azért ügyelek rá, hogy használható legyen (többször!).

Kompresszort meg saját magamnak építettem egy nagyobbat a homokszóróhoz és egyéb más nagyfogyasztású levegõs cuccaimhoz, mert nem találtam a piacon olyat amit én szerettem volna, hasonlót is csak nettó 500.000,- HUF körül.
Típusa: Tsaby-AirPig 344 :) 300 literes, 4 kW-os, 4 hengeres és úgy néz ki mint egy anyakoca fialás elõtt.

Ennek a masinának a hétvégén adta meg magát a 3 fázisú mágneskapcsolója. Tegnap vettem egy nagyobb teljesítményût, eleve Möller, vagy Telemechanique márkára vadásztam. A boltban közölték, hogy nincs egyik sem, de aminek õk a márkakereskedõi az Telemechanique licenc (Made in China), olcsó és szuperjó.
Gondoltan nem egy bonyolulut cucc csak megcsináltákm rendesen Fizettem, balra el.
Ma beszerelés. Épp Elnök urunkkal cseverésztem telefonon, mikor a mûszerész komám beszerelte az új kapcsolót és beindította a szuszogó masinát. De leállítani csak a csatlakozó kábel kihúzásával lehetett, mert egyszer behúzott és úgy is maradt.

Boltba vissza. Letettem a pultra és mondtam a makinak, hogy félreértettük egymást. Mert õ egy beszerelhetõ fajtát adott, nekem meg használható kell. Mondta, hogy kicseréli. Ráztam az a szép nagy fejem vízszintes síkban. Pénzt vissza. Irány a másik bolt, ott megvettem dupla pénzért a korábbi licencelt (értsd: pofátlanul gagyi szinten lemásolt) kapcsoló eredetijét. Láss csodát mûködik...

5964 Pemmer Péter 2013-01-29 19:50:32  Előzmény:Kunyi Tamás: 74577

Üdv!

Röviden szólok hozzá. Nekem is Mannesmann készletem van és az enyém sem rozsdásodik. Kapott már jó is rossza is és meg vagyok vele elégedve. Ár-minõség szempontjából elfogadható, de nem Autószerelõ mûhelybe való. A Beta azért Beta, de barkács használathoz tök fölösleges. A jövõben, ha szerszám ügyben új beszerzési körútra indulsz nyugodt szívvel ajánlom a Manesmann-t. Viszont vigyázni kell a kiskereskedelmi üzletekben kapható olcsó szerszámokkal.

5963 Kunyi Tamás 2013-01-29 19:48:06  Előzmény: Spityu: 74578

A L**l-bõl nekem is megvan az a hattyúnyakas csillagkulcs-szet. Azokkal sincs gondom, és méretpontosak is.
A piacos szerszámok nálam is törnek, de ilyeneket nem is veszek soha. Emezekre pedig vigyázok, akkor sokáig húzzák biztosan.

5962  Spityu 2013-01-29 17:59:26

Szerszámos tapasztalatok:

4 éve vettem a L betûs boltban az említett fantázianévvel gyártott 18részes csillag-villás készletet. Úgy teszteltem a boltban (egy másik készlettel), hogy a 13-as csillagjába beleillesztettem a 17-es villáját, majd a két szárnál fogva mintegy összeroppantottam - volna. Semmi sem történt, izomból feszítettem, jó fogás volt rajta, de nem engedett egyik kulcs sem. Megvettem egy bontatlan készletet.

Nem sokkal késõbb vettem a 6x2 méretû nyújtottcsillag-nyújtottcsillag készletbõl is egyet. Ez eddig összesen kb. 3e Ft. Azóta is hibátlanul szolgálnak, semmiféle torzulás nincsen rajtuk.
Arra kell figyelni, hogy ne fémkalapáccsal püfföljük, mert az esetleg le tudná ütni a bevonatot, ami rozsdaálló. Ellenben az alatta lévõ ötvözet (Cr-V), annál inkább hajlamos a korrózióra.

Ugyanitt vásárolt 2. imbuszkészlet(1-2e), elsõdlegesként használom, hibátlan.

Digitális tolómérõ (3e): szintén itt vettem, szintén 4 éve. Napi használat mellett az eredeti elem van még benne, többféle méretû etalonnal teszteltem, század pontos. A hátoldalán lévõ matrica alatt található 4 parányi csavart kellett meghúznom (mindjárt a legelején), mert kissé lazák voltak és hiszterézissel mért - azóta tökéletesen mér és precízen is csúszik (van utánállítási lehetõség, de nem kellett még kihasználni).

Kompresszor (24e): A betûs boltból, 25literes "Workzone" fantázianevû kompresszor hobbicélra kiválóan alkalmas, merem állítani, hogy semmivel sem rosszabb, mint egy márkás, de belépõ szintû gyártmány, még hosszú távon sem.

Szintén A betûs boltban (és vaterán is) kapható krova-bitfej-hosszú krova-hajtószár-racsni készlet 10e-ért: ilyenem nincs, de meg szabad venni, a vékony fix szárat leszámítva a többi része elég jól bírja a strapát.

Tény, hogy a Strauss stb. márkák távolkeletiek, de a mai kínai cuccokat nem szabad a 10-20 évvel ezelõttiek színvonalához hasonlítani, mivel ég és föld a különbség.

Persze vannak az atomgagyik, mint nyersvas bitfejek, az alumíniumból készült szár-markolat (vicc kategória), vagy a piros gumitartóba dugható "krova"fejek és a T száruk mûanyag markolattal (elsõ alkalomnál eltörtem). Ilyennel is dolgoztam már (nem saját cuccok voltak), a velük való munka röviden: BÜNTETÉS, a rájuk áldozott összeg, akármilyen kevés is: KIDOBOTT PÉNZ.

Szóval szerszámból a legolcsóbbnál eggyel drágábbat illik megvenni hobbi célra.

Tegnap vettem egy dugattyúgyûrû expander fogót 1600-ért. Állítom, hogy a Beta csak színben tér el tõle, no meg az árában (8-16e, bolttól függõen).

[url=http://auto-motor.vatera.hu/szemelygepkocsi_alkatresz_felszereles/egyeb/dugattyugyuru_fogo_60_os_arkedvezmennyel_godollon_1700896769.html]1600-as[/url]
[url=http://www.koves-forcon.hu/termekek/beta/kepek/beta_fooldal/auto_karosszeriajavito_szerszamok/BETA_1445.jpg]Beta[/url]

Bitfejek... (3e) 2004-ben vettem egy Somogyi Electronic-os készletet, azóta már többféle néven láttam ugyanezt. Egy-két speciális fej miatt vettem meg akkoriban, azóta már az összes fajtát használtam. Az eladó csóválta a fejét, hogy csak "ilyet tud adni", arra célozva, hogy nem a legjobb. Én már akkor mondtam neki, hogy szerintem ez igen is jó. Így is lett: a PH2-es csillagból 3db van benne, még mindig az elsõt használom, pedig amit az a fej kapott... TE JÓ ÉG! Használtam furógépben is, ugrált is (pedig igyekszem elkerülni, amennyire csak lehet) és még mindig jó.
[url]http://www.antennawebshop.hu/index.php?page_info=1976[/url]

Jah, igen, rozsdásodásra hajlamos. Megnyugtatásul a drága is. Egyszer lekentem vékonyan olajjal, letöröltem szinte teljesen, hibátlan.

Nem rég vettem zégergyûrû fogókat (4db: nyitó-záró, egyenes-hajlított) 1200 forintért összesen. Nagyon precíz a kidolgozása (mechanika, fej vég), tény, hogy szimplán csak feketített az egész (olajos zacskóban árulták, abban is tartom), de ennyi pénzért jobbat nem kapni. A télen az egyiket, már nem emlékszem, hogy miért, de sokat használtam és épp, hogy csak fényes a vége.

Szóval nyitott szemmel kell járni. :)

5961 Kunyi Tamás 2013-01-29 17:31:09

Köszönöm Endre és Tsaby az infót. Ezzel az ötvözet dologgal nem voltam tisztában.
Végülis a holmik jók, és minõségi kinézetûek. A rozsdát letakarítottam róluk, és olajjal átitatott vékony szivacslapot tettem a két ládafél közé.
Egyébként az egyik csapágy kinyomásnál a 24-es krovafej a nyomatékkulcs végén igen nagy igénybevételnek(!) volt kitéve, és inkább a csapágy roppaant el. Szóval nem rossz, de azért az unokabátyám Mannesmann szerszámoskészletében - amit Németországban vásárolt cirka 6 éve - egy pötty rozsda sincs.
Beletörõdtem, vigyázok ezekre és kész :)

5960 Kárász Endre 2013-01-29 16:48:55  Előzmény:Támba Csaba: 74573

Most látom, hogy kb. egyszerre írtuk, és majdnem ugyanazt:D

5959 Kárász Endre 2013-01-29 16:43:45

Teljes DÖBBENET, ezt eddig észre sem vettem!!!

Tegnap egy gyári változásjelentõben bukkantam rá, hogy 1979. márciusától a henger-dugattyú illesztését az addigi átlag 2,5 századról(19-32μm) 3 századra növelték(24-37μm). Ez azt jelenti, hogy ugyanahhoz a színjelölésû hengerhez eggyel kisebb méretcsoportba tartozó dugattyú való. Például a 72,024-72,020 átmérõjû [b]fehér-fehér[/b](németül W-W) jelölésû hengerhez addig a 72,000-71,994 átmérõjû [b]"72,00 fehér"[/b] (W) jelölésû dugattyú került párosításra, míg ezután már a 71,994-71,987 átmérõjû [b]"72,00 fekete"[/b] (S) jelölésû dugattyú. Az egészben az a vicc, hogy a gyári javítási kézikönyv, továbbá a zöld vagy sárgafedeles magyar javítási segédkönyv (ami az elõbbi fordítása) és a "Hogyan tovább?" könyv is a régi táblázatot adja meg. Egyedül az a magyar javítási kézikönyv közli az új táblázatot, aminek egy Trabi fénykép van az elején, és a Mûszaki Könyvkiadó adta ki. Ez:
[img]http://www.szentimreantikvarium.hu/lib/thumbnail_scaler.php?base=115&img=/var/www/szentimreantikvarium.hu/html/dynamic/14000/trabant%20601.jpg[/img]

Ha a kezetek ügyébe kerül ezek közül valamelyik, nézzétek meg! Az utolsó oszlopban ott van a beszerelési hézag, ebbõl rögtön látni! A réginél 20-30μ, az újnál 26-37μ vagy 24-35μ.
Akinek van otthon gyári új hengerszettje, nézze meg lécci, hogy ott hogyan van ténylegesen párosítva!
[i](Módosította Endre 2013.01.29. 17:45-kor)[/i]

5958 Kárász Endre 2013-01-29 15:50:27  Előzmény:Kunyi Tamás: 74572

A legendás "chrom-vanadium" elnevezés (amibõl aztán a kizárólag dugókulcsokra használt krova kifejezés is megszületett) ebben az esetben az acél két ötvözõjét jelöli. Ezek növelik a szilárdságát, pongyolán fogalmazva jobban edzhetõvé válik tõle az anyag, kopásállóbb, illetve a kifáradással (repdéses törés) szemben ellenállóbb lesz. A lényeg: igen, tud rozsdásodni. Ezt csak a jelentõs króm tartalom tudná megakadályozni, de annyi nincsen ebben a fajta ötvözetben.

5957 Támba Csaba 2013-01-29 15:40:06  Előzmény:Kunyi Tamás: 74572

Idézlek:

"Ha egy villáskulcs króm-vanádium összetételû, akkor az csak abból van, vagy van benne pl vas is?"

Elõször is köszönöm a vidám percet:)

Szóval:

A szerszámaid acélból vannak. Feltehetõleg ún. króm-vanádium acélból mivel hallomásból tudom, hogy tényleg használhatóak ezek az eszközök szerelésre.

Krómos és vanádiumot "álánatúr" max. a gyógyszertári vitaminokban találsz amelyek vércukorszint beállítására jók. Szerencsére ezt is csak hallomásból tudom:)

Tehát az acél a vas ötvözete, melynek fõ ötvözõje a szén. Emellett acélfajtától függõen különbözõ egyéb ötvözõk is lehetnek benne. Pl. a króm és a vanádium. A króm-vanádium acélok jellemzõen szerszámok alapanyagai, ugyanis az említett ötvözõk erõsítik az acék keménységét és kifáradással szembeni ellenállását.
De ettõl még nem lesz a szerszám rozsdaálló. Azt külön króm-nikkel bevonattal érik el. Olcsóbb szerszámoknál ez kimarad. Vagy csak ez van felhordva egy olyan gyenge anyagra (szerszámnak nem nevezném õket) amelyek kemélysége vetekszik a napon felejtett medvecukoréval. Jellemzõ elérthetõségeik TESCO és barkácsáruházak. Viszont ezek a "szerszámok" el vannak látva automatikus nyomatékhatárolással!!!
Ez úgy mûködik, hogy mielõtt rendesen meghúzhatnál velük pl. egy csavart hamarabb szétnyílnak, vagy elnyalódnak:)

Léteznek korrózióálló acélok is amelyekben a fõ ötvözõk az elõbb említett króm és nikkel magas százalékban, de az meg nem jó szerszámnak, mert rideg és törik.

Összegezve:

Nem vettél feltétlenül gagyit, de garantáltan a Távol-Keleten gyártották õket a doboz feliratától függetlenül. Egy ideje szeretnek ezek a gyártók "németes" neveket adni a termékeiknek (Pl. Straus, Mannesmann) és bérelnek egy szoba-konyhás lakást panellakást Kelet- Berlinben a cég nevére, hogy legálisan hivatkozhassanak a "német" származásra:)

5956 Kunyi Tamás 2013-01-29 14:10:09

Sziasztok!
Ennek a diódás témának utánanézek, mert engem is érdekel, de elõtte nekem is van egy másik fajta kérdésem hozzátok.
Mivel ez egy Barkács szakkör, így a szerszámos problémámat szeretném megvitatni veletek. Kb fél éve vettem a Lidl-ben egy szerszámoskészletet kb 27ezer forintért - Powerfix márkájú, valami német holmi.. Van benne minden: villáskulcsok, dugókulcsok, gyertyakulcsfejek, hajtószárak, csavarfejek stb.
Ha egy villáskulcs króm-vanádium összetételû, akkor az csak abból van, vagy van benne pl vas is? Mivel nekem pici pontokban rozsdásodni kezdett.
A csavarhúzófejek is nagyon be tudnak rozsdálni, de még a krovafejek is rosdásodnak belülrõl. Ez létezhet így?
Már olajsprével fújkálom õket, mert nagyon zavar ez a korrózió.
Vagy vettem külön egy kombinátfogót, annak is rozsdásodik a feje. Apukám 20 éves fogóján nincs rozsda, ezen miért lehet?
Valakinek van ötlete? Most itt nem arra gondolok, hogy gagyit vettem, vagy mert kínai.
Egyébként szerelésnél nagyon jól szolgálnak. Semmi nem törik el, nem hajlik, a csavarhúzófejek sem pattannak el, tehát erõs anyagból lehetnek, de mégis rozsdásodnak. Ja és ilyen van rájuk írva: s+k
Ha valakinek van valami elképzelése írjon nyugodtan :D

5955 Csády Szabolcs 2013-01-29 12:42:24  Előzmény: Spityu: 74569

Érdekes szituáció áll fenn:

Ez az általad linkelt oldalon található diódahíd, ami eredeti alkatrésznek van hirdetve, s Trabant 601-hez, 1,1-hez, Wartburg 1,3-hoz és Barkas B1000-1-hez való.

[imgw]http://www.ldm-tuning.de/pictures/T601-7601-2.jpg[/imgw]

Ez pedig a Vaterán van, ahol az eladó Trabant 601-hez, és Wartburg 353-hoz valónak mondja, no meg eredeti is.

[imgw]http://p1.vatera.hu/photos/a8/fd/d636_1_big.jpg[/imgw]

Nekem mint laikusnak, 3 dolog tûnik fel:
1, a Vateráson nincsenek hûtõbordák
2, A németen a diódák tetején "SY 171/1D A1" van, míg a Vateráson 2 db-on "SY 171/1D V7", 1 db-on pedig "SY 171/1D V8" felirat díszeleg (modnjuk ez fogalmam sincs, hogy mit is takar)
3, A német oldal szerint (ez tûnik megbízhatóbbnak) nincs közös metszete diódahíd szinten a 2T Trabantnak és Wartburgnak...

A kérdés a következõ: A Vaterán kínált szerintetek Trabant 1,1-hez megfelel-e?