Bejelentkezés regisztrált felhasználóknak

Az oldal egyes szolgáltatásait csak regisztrált felhasználóink vehetik igénybe.
A regisztráció ingyenes!

Regisztráció új felhasználóknak


Barkács szakkör

Szereléssel, javítással, tuninggal kapcsolatos kérdések, válaszok.

Vendég vagy!

Csak regisztrált felhasználók szólhatnak hozzá!

6400 Szarvas Pál 2013-04-24 09:55:41

Üdv. mindekinek !

Hol is van az a csavar a hajtómû (váltóház) oldalán, ahol lehet ellenõrizni az olajszintet ?
Tudna valaki egy fotót mutatni róla ? :S

Betölteni a piros, mûanyag csavarnál kell ? :S

Üdv.

6399 Mazák Viktor 2013-04-22 07:29:21  Előzmény: Spityu: 75014

Elsõ tulajos kocsi, 96000km, 10ezrenként olajcsere, novembertõl februárig idén kb. 300kmt ment. Két hete néztem meg a kartergázát az olajbeöntõ sapka levételével, szerintem kevés van neki. Fogyasztását nyáron korábban ki tudtam hozni 6,5l-7l/100km-re. Azt nem tudom, hogy van-e bármilyen lehetõség arra, hogy valami más, kopó alkatrész cseréje miatt jobban tûr-e, mondanám, hogy a gyújtáselosztó csere, de az elég gyengén hangzik.

Ezért érdekes ez számomra is, de amint említettem, a másik irányba tekerve (kb. félúton) tényleg az a helyzet, hogy nem akar felpörögni, hörög, stb. A hétvégén a karburálással szívtam továbbra is, gyertyakép sem árulkodik detonációról (nincsenek szemcsék sehol, viszont fekete korom annál több :) - szóval itt még van dolgom) Az esetlegesen nagy elõgyújtást csak az indítás miatt feltételeztem, hangja nem tér el az eddigitõl. Még a végén csinálok róla videót :D

Lehet elviszem kiméretni a végnyomását a hengereknek, hátha, ez eddig nagyon csoda számba megy.
[i](Módosította 4TRed 2013.04.22. 11:17-kor)[/i]

6398  Spityu 2013-04-19 19:47:14  Előzmény:Mazák Viktor: 75010

Háttõõõ... nekem a gáz miatt kb. félúton van az elõgyújtás, így elég jó a teljesítmény. Benzinen lehet, hogy csörögne (lesz.rom). Egyszer próbáltam durván ráadott elõgyuszival benzinen, pontosan olyan hangja van, mint a 2T-nél. Szóval meghallod, ha kopogásos égés lép fel.

Az indítózáskori erõlködés az alapelõgyújtás megnövelése miatt jelentkezik, lefelé nyomja a felfelé igyekvõ dugattyút a lángfront.

Az elszegényített keverék bizonyos esetekben (fõleg nagy terhelésnél a hûtés hiánya miatt) pont, hogy inkább segíti a csörgést. Részterhelésnél el bírom képzelni, hogy a kevesebb üzemanyag miatt kisebb expanziós nyomás alakul ki, így nem csörög be nagy elõgyújtási szögnél sem.

Visszatérve az eredeti kérdésre: igen, lehetséges, egy elkopott motornál elõfordulhat, hogy nagy szöggel sem csörög fullgázon, mivel a sûrítési végnyomás egy lepke bélgázának távozási nyomásával mérhetõ össze. -> Milyen állapotú a motorod?

6397 Holnapy Gergely dr. 2013-04-19 19:39:13  Előzmény:Csády Szabolcs: 75012

Ki szokott csúszni a drótszál általában az utastér felõli oldalon, ahol szabályozod a levegõbeáramlást. A középsõ tartományban nyit-zár, de a végpontokon megcsúszik a szál, és nem zár tökéletesen. Nyilván a fûtésbox felõli oldalon is ki tud csúszni, de nekem olyan még nem volt. Egyébként az elõbbi problémát óvatosan tolva a levegõ-szabályozó kart, még érezni is lehet hogy honnan változik az ellenállása.
De ismerek jó reumatológust is...

6396 Csády Szabolcs 2013-04-19 18:35:07

Üdv!

A 4T Trabim fûtésboxán nem lehet teljesen elzárni a lábtérbe menõ levegõt, így lassan, de biztosan reumás lesz a jobb bokám. Nem lehet valahogy állítani a dolgon? Elõre is köszi!

Másik dolog: ma végre fogyasztási adatokkal tudok szolgálni.
A torpanós, csak nyelezésre közlekedõ, benzinömlõs, helyben karburáláshoz melegítõs idõszakban 10,9-et evett a gép, de ma voltam hosszabb úton vele, kb 25km-t 80-nal tettem meg, másik 25-öt 90-95-tel és volt benne egy kis városi is, amiben azért dinamikusan közlekedtem. Ez 7,4-es fogyasztást hozott, szóval alakul ez, kíváncsi leszek beállítás után hogy alakul a dolog.

6395 Bozó Ákos 2013-04-19 17:09:17

Sziasztok!

Valaki tud mondani olyan embert, aki hengerfejet tud precízen síkolni?

Köszönöm

6394 Mazák Viktor 2013-04-17 22:54:34

Sziasztok!

Valaki segítsen már nekem, magyarázzátok meg, hogy ez lehetséges-e.

A történet az, hogy a gyári négyütemû trabantomon elõgyújtást állítottam, majd meglepetten tapasztaltam, hogy a gyújtás konzolon elértem a maximális elõgyújtás szögét. A motor ugyanúgy ketyeg, szépen veszi a fordulatot, és jelét sem mutatja annak, hogy be szeretne csörrenni, normál, 95ös oktánszámú benzint használok. Ez lehetséges, vagy valami nagyon nagy boszorkányság van?

A fordulatot szépen veszi, indulni is könnyen indul, bár hajlamosabb az elsõ fõtengelyfordulatot indítózáskor egy kisebb torpanással leküzdeni, de ez korábban is jellemzõ volt, ha ugyanazon körülmények között egy minimális gázzal indítózok simán röffen elsõre. A keverék el van szegényítve, ez javít a kopogásos égés elkerülésében, de ennyire? Gyári blokk csörgés nélkül elbírja a maximális elõgyújtást.

Azt hiszem jobb lesz ha nézek egy gyertyaképet, lehet hogy látszik rajtuk a detonáció, csak még hallani nem hallom. Máskülönben muszáj leszek bõvíteni az ablakon a gyújtáselosztónál. Direkt eltekertem ma másik irányba is az elosztót, és mondanom sem kell, nem tartotta az alapjáratot, alig vette a fordulatot, a hangja is kicsit darabosabb volt, jó irányban van állítva.

6393 jocking . 2013-04-17 15:13:15  Előzmény: : 75008

Thx. A Golf II-t én is tudtam, közben nyomoztam is egy kicsit, és kiderült, hogy a Skoda Favoritokba is tettek néha.

6392   2013-04-17 15:00:35  Előzmény:jocking .: 74992

Igen 2-es Golfokban volt. Az 1.3-okon, azt hogy mettõl meddig azt nem tudom.

6391 Kalmár Csaba 2013-04-16 19:22:43  Előzmény:Kárász Endre: 75005

Köszönöm a gyors és pontos választ!

6390 Mazák Viktor 2013-04-16 18:11:35  Előzmény:Csády Szabolcs: 75003

Mai nap ismét használnom kellett a gépet, nem bírtam ki, hogy ne tekerjem még beljebb a minõségcsavart. Ahogy tekertem befelé, az alapjáratom elkezdett esni rendesen, de minimális korrigálás az alapjárati mennyiségcsavaron kiegyenlített mindent, majd még folytattam. Kapott legalább másfél fordulatot befelé, de még mindig ugyanúgy veszi a fordulatot, ugyanúgy reagál a motor. Kezdek furcsán nézni, már azt várom mikor ütközik fel a minõségcsavar. Viszont most, hogy korrigáltam a mennyiségcsavarral azon gondolkodom, hogy ha a szegényebb keverékbõl kap többet, akkor lehet ugyanott tartok.

Nem baj, tudni akarom, hogy hol kezd el csuklani a motor, azt a határt keresem.

6389 Kárász Endre 2013-04-16 09:18:06  Előzmény:Kalmár Csaba: 75004

41Nm azaz ~4,2mkp
Átlósan meghúzgálva, több lépcsõben.

6388 Kalmár Csaba 2013-04-16 07:36:55

Sziasztok!

2T trabim kifújt a hengerfejnél, leszedtem , rendbetettem , de nem tudom mennyi a lehúzási nyomaték.Tudtok segíteni?Gyáriak a tõcsavarok, nagyon kevés km van a motorban.

Köszi

6387 Csády Szabolcs 2013-04-16 04:43:20  Előzmény:Mazák Viktor: 75002

Ezt a könyvet (ha PDF) átküldhetnéd mailben (trabiszabi@hotmail.com). Köszi! :)
Nekem kb 5-6 fordulatnyit van kitekerve, bár sose állítottam, hogy ez az egészséges. Mondjuk lehet azért megy jobban, mert átment vizimalomba, és az átfolyó benzin hajtja. :D

6386 Mazák Viktor 2013-04-15 23:58:16  Előzmény:Csády Szabolcs: 75001

:) És még egy gondolat jutott eszembe hirtelen, ahogy a Weber karburátor szakkönyvet forgatom, ugye azt se felejtsük el, hogy a karburátor elhelyezkedése, illetve a szívócsonk kialakítása miatt a benzin-levegõ keverék minõsége eltér a két belsõ, illetve a két szélsõ henger között, az elõbbiek valószínûleg dúsabb, míg a szélsõ két henger valószínûleg mindig szegényebb keverékkel üzemel.

Egyébiránt a 350 oldalas könyv is azt írja, hogy a megkerülõjáratos alapjárati vezérlésû karburátoroknál CO elemzõvel érdemes beállítani a minõségcsavart. (köszönjük, sokat segített :D ) Beállítási alapértéknek a teljesen betekert csavarhoz képest egy fordulatnyi kicsavarást ad meg. Erre viszont nem vennék be mérget ha nem muszáj.

6385 Csády Szabolcs 2013-04-15 19:06:49  Előzmény:Mazák Viktor: 75000

Felülvizsgáltam. Rajta volt a gyári szûz plomba, de mint ahogy már megszokhattátok a történet során sz@rt se ért...nem ütközött fel rajta üzemmelegen. Az alapjárati keverékcsavarral még tényleg nem játszottam, de lehet majd õ is beszáll a fogócskába idõvel.

6384 Mazák Viktor 2013-04-15 18:37:21  Előzmény:Kantuly János: 74996

Igazad van, de ha az ember rugalmasságot szeretne javítani, akkor nem mindegy, hogy kell-e a blokkot bontani, vagy sem, vagy hogy az ember megússza-e csak 10 ezerbõl, vagy rögtön 50 lesz gépmunkával együtt a beavatkozás. A tengelycserét meg a kipufcsonkcserét maximum elkülönítve egy-egy nap alatt meg lehet csinálni.

Szabi,

Az alapjárati ütközõcsavart is felülvizsgáltad? Nem lehet, hogy egy kicsit túlságosan nyitva van a pillangód, és ezért tud még átfordulni a fõtengely? Vagy esetleg még azzal lehet próbálkozni, hogy az alapjáratot alacsonyabbra állítod. Bár nekem tényleg azzal teljesen elmúlt, hogy szegényítettem az alapjárati keveréken. (Ha kész vagy mindennel, még ott beleszól a móka, hogy ha elkezdesz neki elõgyújtást adni :D, én ott kezdtem el szivatni magamat :D, viszont érdekes, hogy a gyári blokk mennyi elõgyújtást elvisel, 5-6 fokot már biztosan adtam neki, és hegymenetben sem csörrent be)

6383 Csády Szabolcs 2013-04-15 18:19:22  Előzmény:Kárász Endre: 74997

Helyes! :D

Megvolt amúgy a nagy karbitekergetés. Üveggyertya be hidegen, aztán hadd szóljon!
Szépen bemelegítettem. Hibámból tanulva most másik gyertyát cseréltem ki a Colortestre :) Egészen sárgáig tekertem, ami ugye a dúsat jelenti, majd szép lassan tekertem befele, amíg fordulaton se jelentkezett sárga villódzás. Ezután leállítottam, majd visszahûlés után visszacseréltem a gyertyát.
Nehezen indult ennyi állás után is, így valószínû majd a hidegjáratin kell tekergetni kicsit, de amúgy érezhetõen dinamikusabban viselkedett. Egész szépen lép, de ugye ez a maximális teljesítmény kb, a Colortest szerint. A fogyasztás meg más kérdés. Végsebességet nem tudtam nézni a forgalmi helyzet miatt, de a 120-at elég vígan megfutotta, és érezhetõen ment volna még. Hihetetlen, hogy a szegény és a dús közt mekkora különbség van...
A keverék valószínû még mindig nem az igazi, mivel leállításkor elõszeretettel fordul még párat a fõtengely, nem állítom, hogy nem lehet jobbra belõni, de ma ennyi jött össze.
A Colortest üveggyertya hasznos cucc, de elsõsorban annak ajánlom, aki benne van a popszakmában, tudja milyen tünetnél hova kell nyúlni. Nem tartom elképzelhetetlennek, hogy szépre be lehet vele lõni a karbit, de véleményem szerint egy jó szakembert, aki gázelemzõvel dolgozik nem pótolhat.

6382 Csády Szabolcs 2013-04-15 17:54:30  Előzmény:Kantuly János: 74996

Hát ezt így nem írnám alá, hogy csak egyszerre szabad mindent cserélni.
Én anno a leömlõd és a könyököt már aláraktam, mert a Trabié el volt törve. Azt most jegyezném meg, hogy azért ez nem ennyi, hogy aláteszem a könyököt, mivel azt össze kell házasítani a Trabantéval. Csak a kipufogóhoz nyúlva azt vettem észre, hogy tovább pörgethetõ a motor, kicsit dinamikusabb.
Az igaz, hogy minden összefügg mindennel, fõleg egy rendszeren belül, de azért önmagában is lehet eredményeket elérni az egyes részegységek faragásával.

Hogy mi értelme van a tengelycserének önmagában? Lényegében olyan, mint egy hegyezett tuning tengely. Tovább vannak nyitva a szelepek, amik több üzemanyagot tudnak így beengedni. Gondolom innentõl már egyértelmû. :)

6381 Kárász Endre 2013-04-15 17:30:03  Előzmény:Csády Szabolcs: 74995

Ne érezd magad egyedül! A szakdoga helyett a lealapozott lökhárítót fogom most csiszolni, hogy holnap már libafoszöld lehessen:)

6380 Kantuly János 2013-04-15 15:03:30  Előzmény:Csády Szabolcs: 74995

Szabi!

Ettõl a tengelycserétõl mi fog változni?
Úgy hallottam, hogy nem sok értelme van csak tengelyt cserélni, egyben érdemes a W 1.3 többi cuccával együtt cserélni. Igaz, akkor a hengert is fúrni kell.

6379 Csády Szabolcs 2013-04-15 14:11:55  Előzmény:Kárász Endre: 74993

Én a rendes polgári nevét már nem is tudom, de azt hiszem õ ez, nálunk mindenki csak Cliffezte :D

Most hogy mondjátok elég logikusan hangzik, hogy befele szegényít a csavar...

Szemétládák vagytok ám a szó legjobb értelmében: egész nap gyõzködöm maga, hogy nem megyek ma délután karbit tekergetni, meg hogy szakdogához kell szerkeszteni stb, erre...majd este beszámolok mindenrõl ;)

6378 Mazák Viktor 2013-04-15 13:20:44  Előzmény:Csády Szabolcs: 74991

Bizony Endre :) jó öreg Cliff

Gyári tengelyekrõl van szó, nem szabad hogy túlságosan sokat változtasson a paramétereken. Ettõl függetlenül az a legjobb ha az új tengelyhez van belõve a karburátor, úgy gondolom hogy egy kicsivel talán agresszívebb lehet (pár fokról beszélünk) a wartburg tengely összenyitása, minimális különbségeket okozhat ez az alapjáraton és az átmeneti rendszeren. Ugyanazzal a beállítással lehetséges (huzatosra szegényített keveréket feltételezve), hogy kicsit bizonytalanabb lesz a járása a wartburg tengellyel. A kérdés itt az, hogy mennyire szeretnél pontos konfigurációt, gondolom most hogy el kell vinned a lehetõ legjobbra szeretnéd beállítattni, úgy gondolom, hogy a tengely beszerelése után lenne a legjobb. Viszont egy fogyasztáskülönbségre kíváncsi lennék a Trabant - Wartburg tengely között, bár a te esetedben ez nehezen lesz mérhetõ :)

(Nyílván korábbi felindulásos korszakomból nekem is ott pihen a varjú vezérmûtengely és kipufogócsonk várva az installálást a garázspolcon, bár én már lehet havassy mesternél kicsit agresszívebbre köszörültetem a tengelyt)

6377 Kárász Endre 2013-04-15 09:34:45  Előzmény:Csády Szabolcs: 74991

A 4T Trabi karburátorát nem ismerem, most csak sebtiben rákerestem a neten néhány leírásra. Ha jól értem, akkor a 28H1-1 karbihoz hasonlóan itt is van egy alapjárati "levegõ" csavar, ami a mennyiségi állítást teszi lehetõvé, és egy "keverék" csavar(az alapjárati mágnesszelep mellett), ami pedig a minõségit. Nehezen tudom elképzelni, hogy a keverékcsavar befele tekerésével dúsulna a beszívott cucc, ugyanis általában ez egy benzincsatornát nyit-zár az alapjárati csatorna felé.

Neeee, Cliff Barnes=Szabó Misi? :D :D Akkor nem csak nekem tûnt fel a hasonlóság...
[i](Módosította Endre 2013.04.15. 11:35-kor)[/i]

6376 jocking . 2013-04-15 09:12:35

Félig off kérdés:
Pierburg 2E3 karbit milyen évjáratú mikbe szereltek pontosan? Tudtommal Golf II-ben volt, de mettõl meddig, és milyen motoron?

6375 Csády Szabolcs 2013-04-15 07:25:02  Előzmény:Mazák Viktor: 74990

Hát ennek a két dolognak még utánajárok/olvasok/kérdezek/tekergetek. Minden esetre kösz a tippeket.

A mûszaki kémiából nekem kb már csak a Cliff ugrik be :)

A vezérmûtengelyes kérdésemre közben sikerült magamnak válaszolnom:
Mindegy hogy elõtte vagy utána lesz beállítva, hisz ha befingasz a liftbe, akkor a "tevékenység" hosszától nem lesz intenzívebb a szaghatás, csak tovább kell majd tüdõzni. Feltéve, ha a gázösszetételt minkét esetben azonosnak vesszük. :)

6374 Mazák Viktor 2013-04-14 23:12:18  Előzmény:Csády Szabolcs: 74989

Szabi,

Két dologra szeretnék rámutatni. (Le a kalappal a kitartásodért :-) )

Az a keverékcsavar amit tekergetsz nagyjából (hasraütés szerûen) 2000-2500as fordulatszámig befolyásol bármit is, ez csak az átmeneti dúsítórést táplálja az alapjáraton kívül. Nem tudom, hogy hogyan tesztelted az autót, illetve hányszor, de ez az alapjárati csavar szvsz. egy igen szûk tartományt befolyásol. Amiért mégis fontos az az, hogy pontosan ebben a tartományban mérik a károsanyag kibocsátást, illetve városi üzemben a sok alapjárati üzem és az átmeneti tartomány befolyásolja a fogyasztást is.

A másik dolog pedig az, hogy szerintem a keverékcsavar befelé csavarva szerintem szegényíti a keveréket, hogy példát hozzak erre, nekem pontosan abból akadtak problémáim, hogy a fõtengely a motor leállítása után még hajlamos volt átfordulni.
Én a saját karburátoromon a hidegüzemi alapjáratot alacsonyabbra állítottam, illetve a melegüzemit magasabbra (alacsony volt, rázta a bódét az autó) illetve a minõségcsavart még beljebb tekertem, legalább 2 teljes fordulattal, bár ez az érték nem mérvadó, mivel már szórakoztak az enyémmel sajnos, magas is volt a CHja az utolsó vizsgán. Most én még nem mérettem ki, de azt gondolom, hogy befelé tekerve szegényedik a keverék, csökken a fogyasztás, és a CH is.

Mindezek mellett én is úgy érzem magam 3 hónap próbálgatás után, hogy a legjobb döntést csinálod, hogy ha elviszed biztos ami biztos egy karburátorszervízbe az egész kocsit egyben, hogy lõjék be normálisra, azzal nem lehet baj.

Sok sikert!

(Imádtam a görbéket, elõjöttek a BMEs mûszaki kémia órák :))

6373 Csády Szabolcs 2013-04-14 21:33:46  Előzmény:Csády Szabolcs: 74988

Azt elfelejtettem említeni, hogy a gyújtógyertya a kiszereléskor kormos volt, nem pedig a megfelelõ õzbarna, szóval már az eredeti állapotnak is dúsnak kellett lennie.

Gondolom karbishoz inkább vezérmûtengely-csere után menjek, mi?

6372 Csády Szabolcs 2013-04-14 20:30:22

Tegnap erõt vettem magamon (mint utólag kiderült ez nem csak egy nyelvi fordulat, mivel 38,3-as lázam volt) és megkíséreltem beállítani a már oly sokat emlegetett karburátort a frissen beszerzett Colortest üveggyertya segítségével.
(Hosszú lesz, elõre szólok!)

Mielõtt a lovak közé csapnánk úgy érzem érdemes kicsit körbejárni ezt a témát, mondjuk azzal kezdve, hogy mi a fene az az üveggyertya?!
Ez a szerkezet ha jól tudom a '70-'80-as években élte aranykorát. Nem magyar találmány, angol és orosz kivitellel is találkoztam már a neten. A KGST-n belüli elterjedését gondolom inkább a gázelemzõ készülékhez viszonyított olcsó elõállíthatósága segítette elõ, mint az a tény, hogy az elõbbivel ellentétben nem közvetett, hanem közvetlen úton szolgáltat eredményt. Igazából egyszerû és nagyszerû dologról van szó. A gyújtógyertya porcelán szigetelése ennél a kivitelnél üvegbõl van, ezáltal láthatóvá válik a láng színe.

[img]http://veteran.forum.hu/attachments/szerelesi-kerdesek-20/2215d1314381060-gyujtasvizsgalo-gyertya-colortest-uveggyertya-imga0326.jpg[/img]

Ez miért is fontos? A benzin-levegõ keverék keverési arányától függõen változik a lángfront színe, melyet a gyertya üvegrészén keresztül tudunk vizsgálni. Ehhez ad útmutatást a Colortest dobozának a belsejében található grafikon:

[img]http://kepfeltoltes.hu/130414/ct_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/img]

Én a maximális teljesítményre szerettem volna belõni a rendszert annak ellenére, hogy tisztában vagyok a következõ grafikonnal (kb ugyan az, mint az elõbbi, csak ezen szerepelnek azok a jelölése, amik segítik a megértést):

[img]http://www.geree.hu/wp-content/uploads/2010/01/keveresiarany.jpg[/img]

Az alsó görbe a tüzelõanyag fogyasztás, a felsõ a teljesítmény. Az re jelöli a kõbe vésett 1:14,7-es keverési arányt, míg r1 a minimális fogyasztást, r2 a maximális teljesítményt. Tisztán látszik, hogy a delta p és a delta b nem egyforma nagyságú, azaz a minimális fogyasztásnál lévõ teljesítmény és a maximális teljesítmény közt jóval kisebb a különbség, mint a kettõ beállítás közti fogyasztáskülönbség. Mindenki ennek fényében tekergesse a keverékcsavart, én szóltam! :)

A Colortest kezelési útmutatójában egy dolog van csak, ami nem tûnik túl egészséges mutatványnak, mégpedig az, hogy üzemmelegen kell a gyertyát kicserélni. Ezt úgy hidaltam át, hogy hidegen cseréltem ki, és az üveggyertyával melegítettem a motort a kívánt hõmérsékletre.
Ezt csak saját felelõsségre tegye utánam bárki is, mivel a kezelési útmutatóban is írják, hogy nem üzemi gyújtógyertya, tartós üzemre ne használja. Másrészt neten olvastam olyat is, hogy a '80-as években újan vett darabot betekerte az illetõ a 350-es CZ egyik hengerébe, ami elsõ rúgásra indult is, de a gyertya felrobbant...

Az tény, hogy a leírásnak megfelelõ mind a három színt tapasztaltam, azaz volt sárga (dús), bunsenkék (megfelelõ) és halványkék (szegény). Alapból bunsenkék volt, hirtelen gázadásra sárgába váltott, majd gázelvételkor halványkék lett, azaz tényleg megfeleltek a leírásban szereplõ színek a különbözõ keverési arányú keverékek égésének.
Vizuálisabb típusoknak egy kis videó a Colortest angol megfelelõjérõl mûködés közben:

[url]http://www.youtube.com/watch?v=6hFUvQ4gaPc[/url]

A terv egyszerû volt: addig dúsítom a keveréket, amíg sárga nem lesz az égés színe, majd csökkentem a folyamatos bunsenkékig. A keverékcsavar teljes becsavarásával se sikerült elérnem a dús keveréket jelzõ sárga színt, így úgy érzem lehet, hogy kicsit alacsony az benzinszint az úszóházban. Mivel ezt nem tartottam túl reális beállításnak, így kb két fordulatnyit kitekertem a csavaron, majd ehhez lõttem az alapjáratot. A gyertyát csak visszahûlés után cseréltem vissza.
Mi változott? Hát kb semmi se. Alacsony fordulatszám-tartományban volt egy enyhe rángatás, ami most eltûnt, cserébe leállításkor masszívan küzd még az életéért a motor, azaz fordul párat a fõtengely, ami a dús keveréket jelzi (lehetne nem megfelelõ elõgyújtás is, de nemrég állítottam), de ez ellentmond a Colortest színének...
A végsebesség egy személlyel 120km/h. Kb 105-ig szépen húz, de utána már nyögvenyelõs.

[imgw]http://veteran.forum.hu/attachments/csepel-d-csepel-szerelese-48/4661d1327622531-erdekessegek-akar-csepelhez-is-dsc05768.jpg[/imgw]

Egy kis jótanács: A 4T Trabi gyújtógyertyái aránylag nehezen hozzáférhetõek, így adja magát, hogy megkönnyíti az ember a dolgát, és a legkönnyebben szerelhetõt választja a négy közül. Én (ha szemben állsz a kocsival) jobbról a másodikra voksoltam, ami szerelés szempontjából kiváló is volt, de karburálásnál már kevésbé. Ez a csoda szerkezet úgy van konstruálva, hogy a tetejébõl kiálló menetes szárra kell rácsavarni a készletben található szürke szigetelésû hajlékony kábelt, aminek a másik végébe gyújtópipa típusától függõen még a készletben található kis M4-es menetes szárat is be kell tekerni. Ez Trabant esetében szükséges is amúgy. A felsõ részt szépen elfedi a pipa, viszont az alsó rész fém felülete szabadon van. Ha valakinek nem esett volna le, akkor az kb ott várja áramütésre készen az embert, ahol a keverékcsavart tekergetve az ember keze van. Végig nagyon figyeltem erre, viszont egyszer sikerült megpuszilnia a delejnek. Ez már csak azért is jó, mert a másik kezem a karburátor házán támaszkodott, így a szívemen ment keresztül a több 1000V-os feszültség. Ajánlom, hogy ezt a szabad fémfelületet 1-2 réteg szigszalaggal lássa el a kedves felhasználó. ;)

6371 Kárász Endre 2013-04-14 19:51:27

Tudtátok? :O
Úgy tûnik a javítási tanácsok, elõírások sem voltak örökérvényûek Zwickauban:
Az újfajta féltengely külsõ (golyós)csuklójáról azt írja a kétütemûhöz kiadott gyári [url=http://trabitechnik.com/index.php?page=46&lang=de&page_number=2]útmutató[/url] 2.3.2. pontja, hogy [i]"mindennemû szét-, és összeszerelés tilos" (Jede Demontage bzw. Montage am Außengelenk (Festgelenk — radseitig) ist verboten).[/i] A négyütemû féltengelyén ugyanilyen csukló van, azonban a Trabant 1.1 javítási dokumentációja részletesen leírja, hogy hogyan lehet szétszedni a hat golyót, kosarat, stb. tartalmazó alkatrészt. Egyszer hallottam már, hogy valaki szétszedett ilyet, de azt hittem, csak városi legenda... De itt a bizonyíték, hogy mégis lehetséges.
A Trabant 1.1 javítási anyagok [url=http://www.trabi-freunde.net/download.htm]itt[/url] találhatók. A hivatkozott szétszerelési útmutatás a Trabant 1.1 Fahrgestell c. anyag 15. oldalán van.

6370 Kárász Endre 2013-04-14 19:40:04  Előzmény:Bozó Ákos: 74985

Szerintem legenda. Illetve biztos vannak ilyen cégek, de talán csak ezres darabszám esetén gyártathatsz, horribilis összegért.

6369 Bozó Ákos 2013-04-13 16:11:16

Sziasztok!

Hallot már valaki arról, hogy van egy olasz cég, aki kétütemû motorokhoz megadott méretek alapján legyárt akármit? Vagy lehet hogy csak legenda?
Esedékes lenne lassan a fõtengely javítás; van már hangja rendesen a labirint mögötti csapágynak. Így lenne hajtókar csere is. Van nekem itthon alig használt komplett felújított motor, de én nem akarok motort generálni két havonta az ócska felújítottak miatt.

6368 Csády Szabolcs 2013-04-12 20:39:26  Előzmény:Vári László: 74983

Még a régebbi Audi és Volkswagen motorokéval is.

6367 Vári László 2013-04-12 19:47:33

Sziasztok!

1.3-as Waresz vízpumpája csereszabatos az 1.1-es Trabiéval?

6366 Kozma Bence 2013-04-11 15:55:24  Előzmény:Kárász Endre: 74980

Hát elõször másik motorral próbálkoztam, amivel ugyanazt csinálta. Utána a kapcsolót cseréltem ki és tökéletes. :)

6365 Kárász Endre 2013-04-11 13:30:18  Előzmény:Szabó Gábor: 74976

Vigyázat, a primer és az aktivátor két különbözõ dolog!
Sikából van olyan ragasztó, amihez primer kell. Ez egy tapadásjavító "alapozó" réteg. Ilyen pl. a Tsaby által említett Sika Primer 215.
Vannak viszont kifejezetten primermentes szélvédõragasztók is, az általam használt Sika 265 is ilyen, továbbá a fórumon sokszor említett Sika 256 is. Azonban ezekhez is ajánlott aktivátort használni. Például a Sika Activator Pro névre hallgató löttyöt. Ezzel csak át kell törölni a felületet, szóval ne befestegetõs mókát képzeljetek el. A primermentes valószínûleg enélkül is odargadna, de így tuti. Konkrétan emiatt megkerestem egy Sika terméktanácsadót, hogy szerinte ha a duróhoz a 265 ragasztót használom, akkor kenjem-e le Activator Pro-val. Sokat filozofáltunk, de azt mondta, a próba a legbiztosabb infó:) Na hát én használtam hozzá aktivátort.

6364 Kárász Endre 2013-04-11 13:17:06  Előzmény:Kozma Bence: 74979

Naaa :O Mi volt vele? Hogy derült ki?

6363 Kozma Bence 2013-04-11 12:16:14  Előzmény:Kozma Bence: 74943

Az ablaktörlõ kapcsoló volt végül a hibás. :)

6362 Kantuly János 2013-04-10 21:50:24  Előzmény:Kárász Endre: 74970

Egy biztos, ha nekem újra kellesz ragasztanom a durókat, akkor csak ezzel a Würth K+D-vel fogok hozzálátni, mert ebbõl 1000Ft környékén mindig lehet kapni, azért a Sika egy "kicsit" drágább, plusz több minden kell az elõkészítéséhez.

De örülök, hogy most legalább a feldobott témámra válaszok is érkeztek. :)

6361 Támba Csaba 2013-04-10 21:39:00  Előzmény:Szabó Gábor: 74976

Nálam ez jött be:

DUROPLAST ragasztása SIKAFLEX termékekkel


TISZTÍTÁS:
SIKA-CLEANER 205

ALAPOZÁS:

VÁZOLDAL(FÉMTISZTA)
SIKA-PRIMER 206
(száradás 20 perc)

DUROPLAST
SIKA-PRIMER 215
(finom csiszolás)

RAGASZTÁS:

SIKAFLEX 252
(min. 1 mm)

ÜREGVÉDELEM:
SIKAGUARD 554

6360 Szabó Gábor 2013-04-10 21:08:57

Úgy tudom ezekhez a szélvédõ ragasztókhoz aktivátor is kell. Nyilván a durónál nem sokat szúr, de egy gyárilag ragasztott szélvédõs autónál ütközéskor adhat némi plusz biztonságot a helyes ragasztási technológia.
Lassan 2 éve halogatom a durók visszaragasztását. Pár csavar fogja õket csak. A felületvédelem nagyon jól vizsgázott ezalatt, de a karosszéria felragasztott durók nélkül eléggé nyeklik. Meglepõ módon nem ázott el jobban sosem a kocsi belseje, mint a durók lebontása elõtt.
Attól tartok, elég nagy szívás leszedni szépen egy elsõ sárvédõt, amit szélvédõragasztóval tettek fel. A hátsót talán könnyebb, mert ott belül is hozzáférni, talán egy húrral szépen el lehet vágni a ragasztót majd.

6359  Spityu 2013-04-10 20:08:32

Izé... így az egészre reagálva: nem tudom, hogy az említett személy milyen Sika terméket használt (Sikából is van ecetsav bázisú), de én semmiképpen nem mondanám rossznak a gyártó termékeit.
Ami tény: a Würth K+D poliuretán jó. Ahogy Endrénél a Sika, ez is inkább leszed egy réteget a duróból, mintsem, hogy lejönne az elemrõl a ragasztó. Nyilván megfelelõen érdes és tiszta felület esetén.
Én 1000Ft/tubusért vettem anno, 6x310ml elég egy kocsira.
Én azt mondom, aki a fenti kettõ közül választ, nem fog mellé, továbbá, ha ecetsav bázisút használ (legyen az Mester vagy Sika), jó eséllyel pályázik egy rozsdás vázra. Pont egy Lada van most terítéken karosszériázás szempontjából, gyönyörûen el van rohadva a sziloplaszt alatt a fém...

6358 Németh János 2013-04-10 19:28:56  Előzmény:Kárász Endre: 74973

Értem

hát egyenlõre akkor nem is nyulok hozzá, vagy csak beázás megszüntetéséig.

Május végére gyûjtök erõt és türelmet aztán nekiállok egyesével ez marad a terv meg addig kérdezgetem a tapasztalatokat :D

6357 Kárász Endre 2013-04-10 19:22:48  Előzmény:Németh János: 74972

A durók függõleges élei ragasztva voltak, ide nem elég csak a tömítõ cucc, tartania is kell. Alul és fölül a csavarozás és a szegecselés mellett gyárilag csak tömítõ kenceficéket tettek. Az enyémen a függõlegesek ragasztva vannak, alul szintén(itt jobb korrózióvédelmet akartam elérni), felül pedig tömítõ. Na meg persze a csavarok, szegecsek. Ahogy írtam, a Würth K+D kapcsán mindenkitõl csak jót hallottam. Egy nagy elõnye biztosan van a Sikával szemben: olcsóbb! Valaki linkelte a Vaterán azt az aukciót, érdemes onnan beszerezni. Tudtommal a Body 999 is jó anyag. Szerintem az ázást ideig-óráig megszûntetheti a külsõ maszatolás, de a levétel az igazi.
Egyedül nekiállj-e? Olyan, mint a nemi élet: mindenki úgy kezdte, hogy elõtte még nem csinálta:) Macerás, de ha a ksztni nem volt lakatolva, csak a durót cseréled, akkor megoldható. Figyelem, türelem, pontosság, alaposság, türelem, türelem, türelem :D Ha megcsinálod, sokat tanulhatsz belõle. De jó alapos gányolás is lehet a sztori vége:) Nálam vegyes lett a végeredmény.

6356 Németh János 2013-04-10 19:01:01  Előzmény:Németh János: 74968

Hello.

Ma elõbb el tudtam jönni, és megnézni hol lehet a beázás.
Az elsõ szélvédõ guminál belülrõl látni egy kis rozsdafoltot ott szerintem bejön a víz meg hátul is oldalt nem tapasztaltam csak az ajtóknál.

szerintem a duroplast ragasztója vált el a kasznitól ott látom hogy simán beférkõzhet a víz szerintem le is fényképeztem, várom a megerõsítéseket.

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/view/130410/2013-04-10-1194_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/view/130410/2013-04-10-1197_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

[imgw]http://kepfeltoltes.hu/view/130410/2013-04-10-1203_www.kepfeltoltes.hu_.jpg[/imgw]

Ha ezt szeretném javítani lehet?? Vagy minden féle képpen le kell szedni, de akkor várjam meg a nyarat gondolom.

Egyszer vettem festékboltban egy Body 999 nevû karosszériatömitõ pasztát,(ezt [url]http://www.zsombishop.hu/product_info.php?products_id=3321[/url]) ami a motortérben a toronynál jó volt, duroplastra (ha lehet javítani mehet az)? Vagy a Sika féle termékbõl keressem meg a hozzávalót, vagy amit írtatok korábban a Würth K+D féle cuccot?
Ja és egyedül nekiálljak vagy inkább ne, kell segítség vagy valami szakeber inkább?

Köszi elõre is mindenkinek!

[i](Módosította whiteuniversal 2013.04.10. 21:04-kor)[/i]

[i](Módosította jocking 2013.04.10. 21:26-kor)[/i]

6355 Csády Szabolcs 2013-04-10 14:17:16  Előzmény:Kárász Endre: 74970

Nekem nyáron K+D-vel lettek felragasztva az elemek.
Úgy tudom a Credo buszok oldalán lévõ hatalmas mûanyag táblák is ezzel vannak felragasztva, és ott más nem is fogja azt a kaszni elemet, mégse esik le fél év múlva...

6354 Kárász Endre 2013-04-10 13:34:05  Előzmény:Kantuly János: 74964

A FB csoportban M. Attila valóban megosztott egy képet egy Sikaflek ragacsról, ami mögött megrohadt az acéllemez, de óva intek bárkit is, hogy ez alapján messzemenõ következtetéseket vonjon le. Arra a kérdésre még nem érkezett válasz Attilától, hogy ez konkrétan melyik Sika anyag volt. Nagyon nem mindegy! Az sem, hogy hogyan volt a felület elõkészítve. Poros, szennyezett felületre kenhetsz akármit, az nem fog tisztességesen odaragadni, ezáltal tökéletes víz-, és páragyûjtõ "tasak" képzõdik. Én tavaly a négy sárvédõt ragasztottam Sikával, és sajnos a negyediket újra kellett csinálnom, mert elõször nem tudtam feltenni az utángyártott javítóívre a sárvédõt. A leszedést követõen alaposan le tudtam ellenõrizni az elsõként kivitelezett ragasztást:
-A rendesen portalanított, zsírtalanított, érdesített duróra úgy ragadt, hogy még a duró felsõ rétegét is lehúzta néhol (ezért inkább drótkoronggal szedtem le).
-Ahol a duró poros volt, vagy nem is tisztítottam meg (pl. jóval az ívek fölött, ahová csak kinyomódott a ragasztó, pedig oda nem szántam), ott igen könnyen le lehetett húzni.
Szóval ne hamarkodjuk el a Sika temetését:) Lehet, hogy Attila képén is valami kokány körülmények között felkent, eleve alkalmatlan Sikaflex cucc látható. Ott is írtam, hogy van olyan Sika anyag, ami nem ragasztó, nem alkalmas karosszériához. Ahogy hogeri is írja, elképzelhetetlennek tartom, hogy egy mai márkás szélvédõragasztó(!) korrozív legyen. Egy állítás csak akkor bír információértékkel, ha a forrása is pontosan ismert (lsd. Pali bácsi doktorija...). Egyébként csak mende-monda.
A FB poszt végkifejlete az lett, hogy legjobb a Würth K+D ragasztó. Na errõl mondjuk tényleg nem hallottam rosszat, Spityunak van is ezzel az anyaggal tapasztalata.
[i](Módosította Endre 2013.04.10. 15:37-kor)[/i]

6353 Busa Attila József 2013-04-10 09:39:26


Köszönöm szépen a sok és kielégítõ segítséget. Valószínûleg úgy fogom csinálni, hogy elõször felrakom a deknit simán az új gumitömítéssel, majd, ha nem passzol, akkor jöhet a Würth K+D ragasztó.

Köszönök mindent!!!

6352 Németh János 2013-04-10 04:32:34  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 74963

csao köszi elõre is a sok választ!
A fütés valami fekete anyaggal van beragasztva :) szoval az lehet ez a szélvédõragaszto. Szerintem beszerzek egy olyat elösször is, meg akkor egy fehéret.
A motor kaszni vagy tûzfalnál tavaly tömitettem karosszéria tömitõ pasztával(fehér) az szép rétegben befoga az elsõ toronyig kitömitettem a fémet szépen összefogta. Az esetleg hátra a duro részhez jo lenne? Vagy azt csak a sikaflex féle cuccal?

Hétvégén csinálom, addig beszerzem neten kell rendelni vagy nagy valoszinûséggel van a festék barkács vagy autoszerelõknél, esetleg larosszériásoknál?

Köszi mindenkinek!

6351 Varga Tibor 2013-04-09 21:58:14  Előzmény:Holnapy Gergely dr.: 74965

Tökéletes amit írtál, a sikaflex szélvédõragasztó nem rohaszt semmit. Megjegyzem nekem 2002-ben lett szilikonnal felragasztva az összes karosszériaeleme a Trabira, és nem rohadt porrá még, de annyian mondjátok hogy az árt, hogy elhiszem, tehát ez nem szempont, viszont a másik Trabimnál Sikaflex volt a tömítõ/ragasztó,(és még sok ismerõsömnél) minden hiba nélkül.