Ezzel egész pontosan az lenne a probléma, hogy [i][/i]dupláját[u][/u] mutatá a tényleges fordulatszámnak. Mind a kétütemû Trabant, mind pedig a kétütemû Wartburg esetében egy hengerhez egy-egy trafó tartozik, tehát egy fordulatra jut egy impulzus. A 4T Trabi és Waresz esetében viszont a négy hengert egy trafó lát el, ami minden egyes henger munkaüteménél gyújt, tehát itt fordulatonként kettõ impulzus keletkezik.
Ha fordítva lenne a helyzet, és egy 4T mûszert kellene beleapplikálni a 2T autóba, akkor (elvben) meg lehetne oldani az impulzusok összefésülését:
-Korábban írtam, hogy diódás közösítéssel talán megoldható, de pár fontos részletkérdést tisztázni kellene, és én sose csináltam a kocsimon ilyen kísérletet.
-Egy logikai áramkörrel simán megoldható, hogy egy-egy trafó négyszögjelébõl elõállítson egy jóval keskenyebb impulzus, és akkor az már simán összefésülhetõ. Még elegánsabb, ha egy monostabil multivibrátort csinálunk, aminek van Trabi esetében kettõ, Waresz esetében három trigger bemenete. De ez szerintem már túl bonyolult lenne...
Az ilyen régi, analóg mûszerek esetében a mûködés elve az, hogy a trafóról levett jel egy formáló (erõsítõ, határoló) áramkörbe jut, ami egy RC tagot hajt meg. Az RC tag idõállandója relatíve nagy, a formáló által elõállított jel pedig fix impulzusszélességû, de a frekvenciája a bejövõ jelével azonos. Így aztán az RC tag kimenetén a fordulatszámmal arányos feszültség alakul ki. Ezért ezeknél a mûszereknél mindig járható út, hogy az RC tag idõállandóját meghatározó kondenzátor cseréjével a szerkezetet átkalibráljuk. Érdekesség: ugyanígy mûködik az átfolyásmérõ is. Ott a jeladónak a fogyasztással arányos frekvenciájú impulzusai egy, azaz egy nyomorult párhuzamos RC tagra jutnak, aminek a feszültségét figyeli a LED-ek meghajtását vezérlõ IC.
A tranzisztoros gyújtás...
Valamikor régebben részletesen leírtam itt, hogy úgy 20-30 évvel ezelõtt a gyújtásoknak melyik három változata létezett. Megszakítós, tranzisztoros, tirisztoros.
Mindhármat megszakító vezérli, és ebbõl a szempontból a késõbb elterjedt induktív/mágneses (Hall-szenzoros)/opoelemes jeladós gyújtások már egy egész más kategóriát képeznek. Szerintem ennek a mûszernek a leírása erre az õskori állapotra értendõ. Tehát olyan esetben nem szabad használni, ahol a megszakító egy tranzisztort vezérel, és az kapcsolgatja a trafók áramát. A konkrétabb megállapításhoz ismerni kéne a kapcsolási rajzát a szerkezetednek, de biztos, hogy nem azért tiltják, mert nagy terhelést jelentene a mûszer a kapcsolótranzisztornak. Inkább arra gyanakszom, hogy ott megbolondítaná a gyújtást, ha közvetlenül a megszakítóra kötné valaki.
A Trabi Hall-szenzoros gyújtásánál a szenzor és a vezérlõ egység között nem illik mókolni, de a vezérlõ rész kimenetére nyugodtan rá lehet kötni akármit. Na jó, rövidzárat ne! :D